Kuinka ihmiset voivat olla niin pikkumaisia?
Siis en voi käsittää näitä ihmisiä! Päätimme ystäväporukalla lähteä viikonloppuna nauttimaan Helsingin yöelämästä ja tarkoituksena oli ensin nauttia hyvä ateria ravintolassa jonka jälkeen suuntasimme tanssimaan. Noh, ideana oli, että yksi ryhmästämme maksaa koko ravintolalaskun ja muut maksavat sitten hänelle myöhemmin osuutensa, näin vältetään hienossa ravintolassa turha "joo mä maksan sitä ja tätä ja toi maksaa tota jne" säätäminen ja muutenkin annetaan parempi kuva itsestämme. Tämähän ei siis ole meille mitään uutta, mutta joka kerta jaksan ihmetellä sitä miten joillekkin ryhmämme jäsenille muutamat eurot tai välillä jopa senttien tasaamiset pitää olla niin tärkeää? Jos osuutesi on jotain 20-30 euron väliltä niin onko se nyt niin tarkkaa maksatko 24,76€ vai laitatko suoraan 30 euroa kaverille käteen jos se sinulta sattuu löytymään? Noh tästähän nousi jo sitten kinaa kun jotkut ovat avokätisempiä kuin toiset ja joillekkin ne sentit eivät ole niin justiinsa kuin toisille. Hieno aloitus illalle siis.
Tanssiravintolaan päästyämme katselin paikan läpi hyvännäköisten ihmisten varalta ja tilasin pari pulloa shampanjaa pöytään. Näin saataisiin iltaan hieman menoa ja aiemmat pikkumaisuudet voitaisiin varmasti unohtaa. Sovittiin että muut tarjoavat minulle illan myötä muutamat juomat korvikkeeksi, eikä siinä mitään. Illan edettyä sain näiltä muutamilta ryhmämme jäseniltä sitten mennä pyytelemään milloinkohan heille sopisi tarjota juotavaa ja tuntui että piti oikein mennä vetämään baaritiskille, kun jotenkin se tarjoaminen tuntui olevan niin kovin vastenmielistä, vaikka shampanjani olivat kyllä heille maistuneet. Ärsyttää kun itselle moiset asiat eivät ole niin isoja mutta olen sitä mieltä, että jos lupautuu jotain tekemään niin se sitten tehdään, mielummin sanoisivat että "kiitos että tarjoat mutta rahatilanteestani johtuen en voi tarjota sinulle takaisin", kuin esittäisivät jotain raharikkaita ja sitten vastentahtoisesti ostavat yhden oluen.
Jotkut ihmiset taitavat olla vaan niin pikkumaisia ja yrittävät silti esittää jotain elämää suurempaa, että välillä moinen moukkamainen käytös alkaa hermostuttaa. En viitsi puhua näistä asioista henkilöille suoraan, sillä näen suoraan heidän esittämiensä roolien läpi ja vaikka välillä ärsyttää niin en kuitenkaan viitsi lakaista mattoa heikompien jalkojen alta siinä pelossa että heidän egoille voisi vaikka käydä hassusti.
Kommentit (40)
Joo ymmärrän mistä aloittelija puhuu ja oon törmänny tähän samaan paskaan liian usein itsekin. Kyllä kelpaa ottaa, mut sit ei tajuta tulla kans takasin antamaan. Ite en koskaan haluu jäädä kellekään velkaa, koska mietin sitä päivittäin, että koska saan maksettua et oon varmasti sanojeni mittainen. Liian usein multa on myös lainattu rahaa, joita en oo koskaan saanut takaisin.!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun itsellä ei on niin rahasta kiinni, sitä on ihan erimielellä ravintolailtaan lähdössäkin verrattuna siihen, jonka tarvitsee miettiä, minkä verran voi iltaan käyttää ja mistä sen vuoksi mahdollisesti tinkiä seuraavalla viikolla. Eikä sitä tosiaankaan halua välttämättä kaveripiirissä toitottaa, että on vähän tiukkaa just nyt, toivoo vaan että budjetti pitää, eikä porukassa ole niitä samppanjalla leveilijöitä ja niitä, joille ei ole niin euron, kympin tai satasen päälle.
Tuollaisina iltoina voit hyvin vain tilata itse juomasi ja suunnata heti ensimmäiseksi baaritiskille ja olla juomatta muiden ostamia juomia. Osta mikä tahansa juoma, vaikka vesi ja istu se kädessäsi. Näin ollen muutkin kyllä yleensä ymmärtävät olla kysymättä otatko osaa. Tai vaikka kysyisivätkin/tarjoaisivat voit avata suusi ja sanoa vain ei kiitos.
Juu, näinhän sitä ystäväpiirissä voikin vain toimia, nolataan oikein kunnolla se, jolla ei ole varaa samppanjaan. Onneksi tuttavapiirissäni ei ole sellaisia törppöjä, joiden tarvitsee näillä Emmerdalesta opituilla pubitaidoillaan leuhottaa :)
Itse olet outo jos loukkaannut tai noloudut siitä että joku tai sinä ostat juoman vain itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Aika ylellistä ostaa ravintolassa samppanjaa :) Useampi pullo vielä. Siitä tulee se käsitys, ettei sinulla ole pikkurahan puute tai sitten paine, että muittenkin pitäisi ostaa kallista juomaa.
Sinnehän ne rahat sitten meneekin ja sitten voikin hyvillä mielin kadehtia sukulaisen isompaa taloa.
Valintoja valintoja..
Vierailija kirjoitti:
Se jolla ei ole niin rahasta kiinni, voisi tosiaan oikeasti sitten tarjota. Tarjota, jos tiedätte mitä se sana tarkoittaa. Jollei halua tarjota, niin ostaa sitten vain itselleen.
Totta! Ja kun tarjoaa niin voi hyvin valita missä porukassa tahtoo tarjota, kaikissa porukoissa ei edes kannata.
Kukahan tässä nyt on pikkumainen...
Sivustaseuraaja kirjoitti:
Sovittiin että muut tarjoavat minulle illan myötä muutamat juomat korvikkeeksi, eikä siinä mitään. Illan edettyä sain näiltä muutamilta ryhmämme jäseniltä sitten mennä pyytelemään milloinkohan heille sopisi tarjota juotavaa ja tuntui että piti oikein mennä vetämään baaritiskille, kun jotenkin se tarjoaminen tuntui olevan niin kovin vastenmielistä, vaikka shampanjani olivat kyllä heille maistuneet.
Mun mielestä jos asiasta sovitaan niin sitten sopimuksesta pidetään kiinni! Eri asia on jos joku hyvää hyvyyttään tarjoaa jengille juotavaa mutta jos joku käy ostamassa muille ja SOVITAAN että ostetaan takaisin, niin onhan se nyt naurettaavaa olla ostamatta takaisin. AP:n kanssa samoilla linjoilla, ihmiset kyllä ottaa mutta mitään ei anneta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilöä myös kaveripiirissä vähän tuommoista ongelmaa baarissa. Olenkin todennut että kun kuohuviinistä/samppanjasta tykkään niin riippuen ravintolan tarjollaolevista laaduista tai hinnoista, ostan joko itselleni vain laseittain tai kysyn porukasta tietty(j)ä henkilöitä että haluavatko kimppakuohuvaa (eli ostan pullon ja hän seuraavan tai sitten hän tarjoaa seuraavan drinkin tms). En edes lähde siihen että tarjoaisin kaikille kun ei se kaikkien kohdalla kiertä takaisin. Tämä viimeksi mainittu toimii siksi että heillä samanlainen "elämänkatsomus" drinkkien tarjoamiseen kuin minullakin eli ei niin justiinsa kunhan sinne päin. Ja ovat niin reiluja ja ymmärtävät automaattisesti huomioida vastavuoroisuuden joten en kadu/joudu miettimään että menikö tämä ilta nyt varmasti tasan heidän kanssaan sillä tiedän että pitkässä juoksussa ollaan varmasti tasan ja kaikilla on ollut joka kerta hauskaa. Samoin esim illan istujaisten suhteen jos joku heistä emännöi niin vaikken esim tykkää punaviinistä, ostan ja vien heidän lempirypäleistään/maasta viedyn laadukkaan viinin. Eikä haittaa avaavatko sitä illan aikana vai ei. Erikseen vien sitten sellaisen pullon jonka haluan avattavaksi että pääsen maistelemaan sitä, ja muut saa maistella myös.
Olet just ja just täysi-ikäinen? Muuten en ymmärrä sitä, että otat omat juomat mukaan yhteiseen illanviettoon. Aikuisilla oletusarvoisesti isäntäväki tarjoaa eikä ole humalahakuista lähtökohtaa.
Hehheh. Jospa kyse onkin kimppasyömisistä jolloin toki joku emännöi, mutta joku tuo salaatin, emäntä tehnyt pääruoan, joku jälkiruoan. Kyllä silloin saa juomiakin viedä. Tuossahan luki että viedä pullo jota kaikki pääsevät maistelemaan.
Sinä taitaisit loukkaantua jos joku toisi jotain kun sinä emännöit sillä perusteella ettei sinun tarjoamat kelpaa. Kuule, meidän porukassaniitä illanviettoja tulee lisää että kyllä joku pullo tulee avatuksi sitten seuraavassa ilman että kenenkään tarvitsee kännihakuisesti availla pulloja. Kukaan ei edes ole kännissä. Anteeksi vain.
Sitä paitsi, tällainen malli on kätevä niin yhden ei tarvitse kökkiä kyökissä koko päivää ja sitten hermorauniona valittaa jos vielä on kutsunut vahingossa sellaisen moukan joka arvostelee kaikkea eikä mikään ole hyvää. Tosin meidän porukassa myös nämä tapavalittajat on rajattu näistä geimeistä ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Sivustaseuraaja kirjoitti:
Sovittiin että muut tarjoavat minulle illan myötä muutamat juomat korvikkeeksi, eikä siinä mitään. Illan edettyä sain näiltä muutamilta ryhmämme jäseniltä sitten mennä pyytelemään milloinkohan heille sopisi tarjota juotavaa ja tuntui että piti oikein mennä vetämään baaritiskille, kun jotenkin se tarjoaminen tuntui olevan niin kovin vastenmielistä, vaikka shampanjani olivat kyllä heille maistuneet.
Mun mielestä jos asiasta sovitaan niin sitten sopimuksesta pidetään kiinni! Eri asia on jos joku hyvää hyvyyttään tarjoaa jengille juotavaa mutta jos joku käy ostamassa muille ja SOVITAAN että ostetaan takaisin, niin onhan se nyt naurettaavaa olla ostamatta takaisin. AP:n kanssa samoilla linjoilla, ihmiset kyllä ottaa mutta mitään ei anneta!
Juuri näin! Eiköhän ap ja muut opi kerrasta että kaikissa porukoissa ei kannata edes sopia sillä lopputulos on tuo. Ap, osta ensi kerralla vain itsellesi tai jonkun toisen kanssa laseissa/pullo. Muut ostakoon omat juomansa.
Mielenkiintoista minusta oli että aluksi moneen kertaan että sinulle näillä asioilla ja muutamilla euroilla ei ole merkitystä, seuraavassa lauseessa olet väkisin repimässä ihmisiä baaritiskille ostamaan sinulle juomista. Ja lisäksi suollat asiasta noin pitkän ulinan.
Sä olet tasan yhtä pikkumainen kun noi joita siitä syytät.
Vierailija kirjoitti:
Siis ensin itse valitit että joillekin se laskun tasaus on niin tarkkaa eikä muutamasta eurosta saisi valittaa, mutta itse valitat jos jotkut eivät mene sinulle muutaman euron olutta tilaamaan?
Niin, että muiden pitäisi saada juoda a.p:een piikkiin!?
Mikä halvatun maksumies (pomo työyhteisön illanvietossa) a.p muka on!? Käytöstavat kunniaan!
Se oikeinkirjoitetaan suomeksi samppanja eikä shamp(p)anja. Taas jotain wt:tä palsta täynnä.
Sen siitä a.p saa kun narsistin kanssa iloittelee
Jotkut on vaan henkisesti tai rahallisesti niin köyhiä ettei voi tai halua lähteä tohon peliin mukaan. Kukin tyylillään ja ei siitä tarvitse numeroa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilöä myös kaveripiirissä vähän tuommoista ongelmaa baarissa. Olenkin todennut että kun kuohuviinistä/samppanjasta tykkään niin riippuen ravintolan tarjollaolevista laaduista tai hinnoista, ostan joko itselleni vain laseittain tai kysyn porukasta tietty(j)ä henkilöitä että haluavatko kimppakuohuvaa (eli ostan pullon ja hän seuraavan tai sitten hän tarjoaa seuraavan drinkin tms). En edes lähde siihen että tarjoaisin kaikille kun ei se kaikkien kohdalla kiertä takaisin. Tämä viimeksi mainittu toimii siksi että heillä samanlainen "elämänkatsomus" drinkkien tarjoamiseen kuin minullakin eli ei niin justiinsa kunhan sinne päin. Ja ovat niin reiluja ja ymmärtävät automaattisesti huomioida vastavuoroisuuden joten en kadu/joudu miettimään että menikö tämä ilta nyt varmasti tasan heidän kanssaan sillä tiedän että pitkässä juoksussa ollaan varmasti tasan ja kaikilla on ollut joka kerta hauskaa. Samoin esim illan istujaisten suhteen jos joku heistä emännöi niin vaikken esim tykkää punaviinistä, ostan ja vien heidän lempirypäleistään/maasta viedyn laadukkaan viinin. Eikä haittaa avaavatko sitä illan aikana vai ei. Erikseen vien sitten sellaisen pullon jonka haluan avattavaksi että pääsen maistelemaan sitä, ja muut saa maistella myös.
Olet just ja just täysi-ikäinen? Muuten en ymmärrä sitä, että otat omat juomat mukaan yhteiseen illanviettoon. Aikuisilla oletusarvoisesti isäntäväki tarjoaa eikä ole humalahakuista lähtökohtaa.
Hehheh. Jospa kyse onkin kimppasyömisistä jolloin toki joku emännöi, mutta joku tuo salaatin, emäntä tehnyt pääruoan, joku jälkiruoan. Kyllä silloin saa juomiakin viedä. Tuossahan luki että viedä pullo jota kaikki pääsevät maistelemaan.
Sinä taitaisit loukkaantua jos joku toisi jotain kun sinä emännöit sillä perusteella ettei sinun tarjoamat kelpaa. Kuule, meidän porukassaniitä illanviettoja tulee lisää että kyllä joku pullo tulee avatuksi sitten seuraavassa ilman että kenenkään tarvitsee kännihakuisesti availla pulloja. Kukaan ei edes ole kännissä. Anteeksi vain.
Oikeastiko menet illanviettoon niin, että ojennat pullon lahjaksi ja sitten otat toisen pullon, josta sanot, että tämä juodaan nyt? Miettimättä lainkaan, että isäntäväki on todennäköisesti jo valinnut juotavat sen tarjoilun mukaan, ja sitten sinä osoitat suoraa halveksuntaa heitä kohtaan tuomalla mukanasi jotain parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ensin itse valitit että joillekin se laskun tasaus on niin tarkkaa eikä muutamasta eurosta saisi valittaa, mutta itse valitat jos jotkut eivät mene sinulle muutaman euron olutta tilaamaan?
Niin, että muiden pitäisi saada juoda a.p:een piikkiin!?
Mikä halvatun maksumies (pomo työyhteisön illanvietossa) a.p muka on!? Käytöstavat kunniaan!
Ei pidä sanoa, että tarjoaa juomista, jos edellyttää maksua. Mitä muuta se oluen ostaminen ap:lle on kuin maksu ap:n "tarjoilusta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia illanviettoja oli joskus silloin, kun oltiin kaikki köyhiä opiskelijoita. Nyt on aikuisena kutsujalla varaa hankkia tarjottavat itse eikä tarvita mitään nyyttäriperinnettä tueksi. Aika usein tulee tilattua koko tarjoilu alakerran ravintolasta, ei tarvitse kenenkään kökkiä hellan ääressä ja säätyy aikaa.
Minun mielestäni on mukavampaa viettää iltaa niin, että täytyy vain huolehtia omista tekemisistään. En halua ajatella sitä, että kuinka paljon jäin illallisella velkaa ja paljonko täytyy ostaa myöhemmin drinkkejä takaisin tai kuinka paljon samppanjaa kukin voi ottaa pullosta. Jotkut haluavat jopa jakaa ruoka-annoksia tai drinkkejä puoliksi ja silloin täytyy jatkuvasti ottaa huomioon, että toiselle riittää puolet.
Jos menen ravintolaan tai baariin, niin haluan tilata, mitä itse haluan ja siihen hintaan kuin haluan. Ja jos ei ole budjettia, niin ei tarvitse laskeakaan mitään vaan saa oman laskun sitten myöhemmin.
Minä inhoan tuota tapaa, että vuorotellen yksi tarjoaa koko porukalle kierroksen. Minä en yleensä juo baarissa kuin pari juomaa, ja seurueessa on aina enemmän ihmisiä. Joutuisin ostamaan illan aikana esim. 7 tuoppia, mutta itse joisin vain kaksi.
Omassa ystäväpiirissäni tällainen ei onneksi ole tapana, mutta aina silloin tällöin joutuu tilanteeseen, jossa esim. kaverin kaveri kävelee muilta kysymättä pöytään juomatarjottimen kanssa ja olettaa, että seuraavan kierroksen tarjoaa joku toinen. Sitten vielä loukkaannutaan, jos hänen ostamansa juomat eivät muille maistu.
Millä tavoin ongelmallista on itse maksaa omat ruokansa ja juomansa?
Murteesi kääntää vatsaani sori.