Mun kuukauden tulot ja menot
Palkka käteen 1850€
-asuntolaina 515€
-säästötilille 500€
-ruoka 180€ (töihin teen lähes aina eväät, joskus käyn muualla lounaalla joka maksaa 6-8€)
-laskut keskimäärin 140€ kk (sähkö, vesi, kännykkälasku, matkakortti, vakuutukset jne.. Välillä enemmän kun on esim liiton jäsenmaksu. )
-huvitteluun n. 350€ kk. (ulkona syöminen, shoppailut, leffassa käynnit ym.. )
Kuun lopussa tilille jääneet rahat menevät säästöön ja sitä kautta esim matkoihin. Ajatuksia?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ap: Taloutesi tuntuu olevan kunnossa. Hyvä, että olet pitänyt kirjaa tuloista ja menoista. Oletko miettinyt sijoittaa rahojasi rahastoihin tai peräti sijoitusasunnon ostoa?
Täytyy tosiaan tutustua sijoittamisvaihtoehtoihin, rahastot ovat jokseenkin tuttuja. En ole saanut aikaiseksi aloittaa. Sijoitusasunto voisi jossain vaiheessa olla sopiva ratkaisu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miten lämmität asuntosi? Noin pienellä sähkölaskulla et ainakaan sähköllä, mutta listassa ei näkynyt myöskään kaukolämpölaskua? Tontti lie oma, kun ei ole tonttivuokraakaan?
Ap, minuakin kiinnostaa tämä.
Tulot noin 800 €
vuokra 620 €
Lopuilla on pärjättävä, aika moni ei ilmeisesti usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- matkakortti 50e, kännykkälasku 20e.
70e riittää vakuutuksiin, sähköön ja veteen? hohhoijaa. Entä yhtiövastike?
Matkakorttiedun saan töistä, itselle jää maksettavaa 20€ kk. Yhtiövastiketta ei ole, kun on kiinteistömuotoinen koti. Vakuutukset kilpailutin ja oli muuten hurjia eroja niissä. Kuten sanoin niin kyseessä keskiarvo. Mulla kolme tiliä: käyttötili, säästötili ja ns "taloustili". Taloustilille maksan joka kk saman summan, josta maksan sitten ruuan ja useimmat laskut. Toimii mulla.
-apJoo, vakuutus hinnoissa on suuri haitari. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että niin on sitten vahingon sattuessa korvauskäytännöissäkin hirveät erot, sanon vielä senkin, että ne halvimmat vakuutuksen tarjoajat eivät sitten ole niitä parhaiten korvaavia.
Oikeassa olet, että on korvauskäytännöissäkin eroja. Pankki ja vakuutusyhtiö tekevät yhteistyötä, joten sitä kautta tulee alennusta. Lisäksi alle 30-vuotiaana saan vielä jonkin aikaa sen päälle nuorisoalennusta.
-ap
Käyttäjä354 kirjoitti:
Ajatuksia:
- ei lapsia
- ei autoa
Nuo suurimmat menoerät meillä asumisen ja ruuan jälkeen ja nekin olisivat paljon pienemmät ilman lapsia.
Tuohon lisään vielä: ei eläinlääkärikuluja
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Laakson Lilja kirjoitti:
Onko sulla omakotitalo? Aika vähän on kaikkia asumiseen liittyviä kuluja jos omakotitaloa ajattelee. Jos taas osake, niin paljonko vastike?
Uusi paritalo, ei yhtiötä vaan kiinteistömuotoinen. Asumiskulut pienet, toki kerran vuodessa tulee sit esim kiinteistövero.
-ap
Mikä lämmitys?
Vierailija kirjoitti:
Laakson Lilja kirjoitti:
Onko sulla omakotitalo? Aika vähän on kaikkia asumiseen liittyviä kuluja jos omakotitaloa ajattelee. Jos taas osake, niin paljonko vastike?
Uusi paritalo, ei yhtiötä vaan kiinteistömuotoinen. Asumiskulut pienet, toki kerran vuodessa tulee sit esim kiinteistövero.
-ap
Entä jätehuolto, paljon maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lämmität asuntosi? Noin pienellä sähkölaskulla et ainakaan sähköllä, mutta listassa ei näkynyt myöskään kaukolämpölaskua? Tontti lie oma, kun ei ole tonttivuokraakaan?
Laitan tähän nyt uudelleen sen minkä kirjotin tonne aiemminkin. Mulla kolme tiliä: käyttötili, säästötili ja ns. taloustili, jonne laitan joka kuukausi saman summan. Taloustililtä maksan ruuan ja useimmat laskut. Itse olen kokenut sen toimivaksi. Esim siitä syystä, että sähkölasku ja roskalasku tulevat kolmen kuukauden välein kerralla vähän isompana. Tilille joka tapauksessa kertyykin pikkuhiljaa rahaa. No mutta itse asiaan. Lämmitysmuotona sähkö, poistoilmalämpöpumppu (vesikiertoinen lattialämmitys on). Pidän lämpötilan sisällä 21,5 asteessa. Olen opetellut käyttämään pumppua ja sitä kautta löytänyt monia keinoja käyttää sitä hyödyksi ja säästää sähkölaskussa. Olen erittäin tyytyväinen, että tuli ostettua kiinteistömuotoinen eikä yhtiömuotoinen asunto. Maksan vain siitä mitä käytän. Toki nyt joutuu itse tehdä hommia tai palkata joku tekemään ne. Mielummin teen monia asioita itse. Ja pitää huomioida tulevat remontit, mutta niitä ei näin uudessa onneksi ihan heti ole tulossa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laakson Lilja kirjoitti:
-ap
Entä jätehuolto, paljon maksaa?
42 euroa / 3kk. Roskat tyhjennetään joka toinen viikko.
-ap
Mulla nettopalkka 1500€. Siitä 240 menee työmatkakuluihin ja 283 lapsen hoitomaksuihin. Sitten muutama satanen asumiskuluihin, mies maksaa ne suurimmaksi osaksi. Eipä siinä kauheasti sitten vielä muiden laskujen jälkeen käteen jää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mitään vastikemaksua ole?
Jos on oma kiinteistö, eikä ole jossain köyhien AS OY pohjaisessa mukana, niin ei ole vasikkeita, itsellesihän sinä niitä silloin maksaisit. Toki kiinteistössä olet sitten itse vastuussa kaikista kuluista, etkä hädän hetkellä voi turvautua muihin osakkaisiin, kun niissä kulut menevät aina osakkaiden kesken. Hyvä kiinteistövakuutus on syytä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tähän nyt uudelleen sen minkä kirjotin tonne aiemminkin. Mulla kolme tiliä: käyttötili, säästötili ja ns. taloustili, jonne laitan joka kuukausi saman summan. Taloustililtä maksan ruuan ja useimmat laskut. Itse olen kokenut sen toimivaksi. Esim siitä syystä, että sähkölasku ja roskalasku tulevat kolmen kuukauden välein kerralla vähän isompana. Tilille joka tapauksessa kertyykin pikkuhiljaa rahaa. No mutta itse asiaan. Lämmitysmuotona sähkö, poistoilmalämpöpumppu (vesikiertoinen lattialämmitys on). Pidän lämpötilan sisällä 21,5 asteessa. Olen opetellut käyttämään pumppua ja sitä kautta löytänyt monia keinoja käyttää sitä hyödyksi ja säästää sähkölaskussa. Olen erittäin tyytyväinen, että tuli ostettua kiinteistömuotoinen eikä yhtiömuotoinen asunto. Maksan vain siitä mitä käytän. Toki nyt joutuu itse tehdä hommia tai palkata joku tekemään ne. Mielummin teen monia asioita itse. Ja pitää huomioida tulevat remontit, mutta niitä ei näin uudessa onneksi ihan heti ole tulossa.
-ap
Onko kaukolämpö kun on vesikiertoinen lattialämitys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oma kiinteistö, eikä ole jossain köyhien AS OY pohjaisessa mukana, niin ei ole vasikkeita, itsellesihän sinä niitä silloin maksaisit. Toki kiinteistössä olet sitten itse vastuussa kaikista kuluista, etkä hädän hetkellä voi turvautua muihin osakkaisiin, kun niissä kulut menevät aina osakkaiden kesken. Hyvä kiinteistövakuutus on syytä olla.
Miten niin köyhien as oy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi köyhän inho ja pelko, köyhäksi leimautumisen kammo. Suloista pyristelyä.
Käyttäjä354 kirjoitti:
Ajatuksia:
- ei lapsia
- ei autoa
Nuo suurimmat menoerät meillä asumisen ja ruuan jälkeen ja nekin olisivat paljon pienemmät ilman lapsia.
Myy auto niin säästyy rahaa. A car burns money and saves your fat. Biking burns fat and saves you money.
Mulla netto 1500.
Menot:
Vuokra 300, sisältää veden ja lämmön
Ruoka n. 200
Auto: vakuutukset ja bensaa n. 200
Vaatteet ja kengät n. 100
Kampaaja ja meikit kuukausitasolla n. 50
Puhelin ja netti 30.
Eläkevakuutus 50.
Säästöön jää rahaa ja sitä käytän sitten matkustelu ja sijoittamiseen. Säästöä minulla on jo yli 100 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sitten sulta jää tuosta keskiarvosta kyllä jotain nyt pois:
"laskut keskimäärin 140€ kk (sähkö, vesi, kännykkälasku, matkakortti, vakuutukset jne.. Välillä enemmän kun on esim liiton jäsenmaksu. )"
Sanoit että jätemaksuun menee 14e/kk. Matkakorttiin meni 20e/kk. Liiton jäsenmaksu on liitosta riippuen vähintään 20e/kk. Jo näihin yksinään menee siis 54e/kk. Kotivakuutus kiinteistöön maksaa alimmillaankin 20e/kk (yht 74e), veteen mennee toinen 20e (yht 94e), kännykkään ja internettiin taas 20e (yht 114e). Kiinteistövero vie sekin ainakin 20e/kk (yht 134e). Nyt sulla onkin mennyt jo koko 140e, eikä sähkölaskuun jäänyt käytännössä mitään.
Olet siis selvästi unohtanut kuukauden keskimääräisestä laskusummasta jotain isompia eriä, varmasti ainakin tuon liiton jäsenmaksun ja kiinteistöveron. Nekään kyllä eivät sähkölämmitteisen asunnon kk-maksuista kata vasta kuin murto-osan, eli paljon muutakin puuttuu.
Mielestäni esimerkkisi on siis huono - keskiarvosi ei ole oikea vuoden keskiarvo kuukautta kohden, vaan joku minimikuukausimeno kun ei ole mitään harvemmin maksettavia laskuja maksettavana. Siitä ei tule realistista kuvaa menoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla netto 1500.
Menot:
Vuokra 300, sisältää veden ja lämmön
Ruoka n. 200
Auto: vakuutukset ja bensaa n. 200
Vaatteet ja kengät n. 100
Kampaaja ja meikit kuukausitasolla n. 50
Puhelin ja netti 30.
Eläkevakuutus 50.
Säästöön jää rahaa ja sitä käytän sitten matkustelu ja sijoittamiseen. Säästöä minulla on jo yli 100 000.
Edullinen vuokra sinulla. Mutta hienoa, että olet saanut tuosta palkasta säästettyä sievoisen summan rahaa. Vaatii pitkäjänteisyyttä. Mihin säästät noin isoa summaa? Paljonko saat suunnilleen per kk säästöön? Eikö mee rahaa muuhun huvitteluun tai shoppailuun? Esim ulkona syöminen, leffassa tai konsertissa käynti, harrastukset ?
Joo, vakuutus hinnoissa on suuri haitari. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että niin on sitten vahingon sattuessa korvauskäytännöissäkin hirveät erot, sanon vielä senkin, että ne halvimmat vakuutuksen tarjoajat eivät sitten ole niitä parhaiten korvaavia.