Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä muiden ruokavalioista nillittäviä

Vierailija
06.02.2016 |

Miten se on keltään toiselta pois jos joku juo maitoa, syö päivittäin lihaa tai sitten ei syö koskaan lihaa tai mitään maitotuotteita? Eikö olisi kaikista helpoin pitää huoli vain omasta ruokavaliostaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti maitoisa ja lihaisa ruokavaliosi koskettaa viattomia eläimiä, joten aiheesta ei voi olla hiljaa.

Vierailija
2/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap sun kanssa. Ei mua haittaa kenenkään lihan syönti kuhan mun ei tarvii ikinä enää koskea lihatuotteisiin eikä kukaan tule nillittää mun kasvisruokavaliosta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen lihansyönti kuluttaa luonnonvaroja, joten ihan hyvä että asiasta keskustellaan. Itse olen kasvissyöjä. En kyllä nillitä silloin kun olen ruokapöydässä muiden kanssa, se olisi huonotapaista. Muutenkin jos asiasta puhun, niin puhun yleisellä tasolla enkä syyttele.

Vierailija
4/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas ei ole mikään ihme, että ruuasta puhuminen aiheuttaa tunnereaktioita. Ellei sitten kyseessä ole henkilö, jolle syöminen on puhtaasti jonkin hajuttoman, mauttoman ja alkuperättömän materiaalin lappaamista suuhun selviytymistarkoituksessa. Ruoka vaikuttaa aisteihin, mielialaan, terveyteen, sosiaalisiin suhteisiin, talouteen, eläimiin ja ympäristöön ja varmasti niin moneen muuhunkin asiaan, että ihme ellei niistä yksikään tule edes välillisesti lähelle.

Ruokavalio, joka on vahvasti sidoksissa ihmisen käsitykseen omasta moraalistaan, vastuuntunnostaan ja kehostaan herättää 120% väestöstä ihan helevetisti tunteita. Varsinkin jos se sotii omia ruokailutottumuksia vastaan.

Vierailija
5/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti maitoisa ja lihaisa ruokavaliosi koskettaa viattomia eläimiä, joten aiheesta ei voi olla hiljaa.

Eläimet nyt kuuluvat ihmisen luonnolliseen ruokavalioon. Halusit tai et.

Vierailija
6/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä jaksa nillittää muiden ruokavalioista, mutta ymmärrän kyllä miksi monet muut jaksaa. Eläinperäisten tuotteiden käyttäminen on pois niiltä eläimiltä jotka kasvatetaan tapettaviksi ja kasviperäinen ruokavalio on maapallollekkin hyväksi. Tämä on fakta, mutta ei kaikkien ole pakko asialle mitään tehdä jos ei huvita.

Vierailija
7/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervejärkistä ihmistä ei kiinnosta paskaakaan se kuinka lokoisissa oloissa eläimet saavat päivänsä viettää tai mikään mukaan kettutyttöjen ja ituhippien lässynlää mutta ylipaino on nyky-yhteiskunnan merkittävin ongelma ja siihen syynä ovat epäterveelliset elämäntavat joista on syytäkin huomauttaa suoraan koska muutosta tuskin muuten tulee ja meidän kaikkien verorahoista näiden elämäntapavalaiden hoitokustannukset menee

Vierailija
8/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

who cares 

Vierailija
9/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä jaksa nillittää muiden ruokavalioista, mutta ymmärrän kyllä miksi monet muut jaksaa. Eläinperäisten tuotteiden käyttäminen on pois niiltä eläimiltä jotka kasvatetaan tapettaviksi ja kasviperäinen ruokavalio on maapallollekkin hyväksi. Tämä on fakta, mutta ei kaikkien ole pakko asialle mitään tehdä jos ei huvita.

Voisit vaikka tarkistaa ne sun faktasi.

Vierailija
10/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nillittää, eikä tulisi mieleenkään kenellekään yksilöönkäyvästi moittia hänen ruokavaliotaan.

Mutta kyllä ruoasta voi yleisellä tasolla keskustella, koska se vaikuttaa luontoon, tuotantoeläimiin, ruuan riittävyyteen ja väestön sairastavuuteen. Me veronmaksajat maksamme terveydenhoidon kulut, joten ei se nyt IHAN yksityisasia ole, jos joku muotidieetti nostaa väestön kolesterolitasoja jne.

Vierailija
11/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit vaikka tarkistaa ne sun faktasi.

Mikäs tuossa oli väärin?

Vierailija
12/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sekasyöjä, ja kyllä musta on erittäin hyvä että esim. lihantuotannon ongelmista keskustellaan. Ilman laajempaa julkista keskustelua muutoksia tuskin tapahtuisi edes sillä tahdilla kuin nykyisin.

Eri asia on sitten hyökätä jonkun yksittäisen ihmisen kimppuun syyttelemällä. Se ei saa kuin ihmiset takajaloilleen, jolloin he eivät ainakaan ole halukkaita kuuntelemaan.

Vierailija
13/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nillitä, vaan mielestäni kukin saa syödä miten haluaa. Itsekin usein suosin kasvisruokia, vaikka itse olen kaikkiruokainen. Sitten jos joutuisin kokkaamaan tällaisille ihmisille ruokaa, niin voisi olla toinen ääni kellossa. Jotain yksinkertaista kasvisruokaa voin toki tehdä, mutta jos pitää lakto-ovo vegetaristille, vegetaristille ja aatteelliselle vegaanille tehdä samalle aterialle kaikille omat sapuskat, niin jo alkaisi ärsyttämään. Etenkin jos ruokailu tapahtuisi vielä jonkun moraalisaarnan säestämänä siitä, miten väärin on että olen omaan ruokaani käyttänyt lihaliemikuution.

Vierailija
14/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en nillitä, vaan mielestäni kukin saa syödä miten haluaa. Itsekin usein suosin kasvisruokia, vaikka itse olen kaikkiruokainen. Sitten jos joutuisin kokkaamaan tällaisille ihmisille ruokaa, niin voisi olla toinen ääni kellossa. Jotain yksinkertaista kasvisruokaa voin toki tehdä, mutta jos pitää lakto-ovo vegetaristille, vegetaristille ja aatteelliselle vegaanille tehdä samalle aterialle kaikille omat sapuskat, niin jo alkaisi ärsyttämään. Etenkin jos ruokailu tapahtuisi vielä jonkun moraalisaarnan säestämänä siitä, miten väärin on että olen omaan ruokaani käyttänyt lihaliemikuution.

Tällaisessa tilanteessa olisi varmaan helpointa tehdä vegaaninen tarjoilu ja antaa kaikkien syödä sitä :D Eiköhän se myös lakto-ovoille kelpais, tai ainakin oman kokemuksen mukaan kelpaa ja mullekkin kelpais.

Vierailija
15/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sekasyöjä, ja kyllä musta on erittäin hyvä että esim. lihantuotannon ongelmista keskustellaan. Ilman laajempaa julkista keskustelua muutoksia tuskin tapahtuisi edes sillä tahdilla kuin nykyisin.

Eri asia on sitten hyökätä jonkun yksittäisen ihmisen kimppuun syyttelemällä. Se ei saa kuin ihmiset takajaloilleen, jolloin he eivät ainakaan ole halukkaita kuuntelemaan.

Samaa mieltä. Minustakin on paikallaan keskustella vaikkapa tämän päivän lihantuotannosta ja ylipäätään lihankulutuksesta ja sen määrästä tänä päivänä. Mutta ei ole kauhean korrektia ryhtyä hiillostamaan toista omasta ruokavaliostaan ruokapöydässä, saati sitten kaataa koko maailmantuskaansa ruokaseurueen päälle. Ihan riippumatta siitä, onko se hiillostettava kasvissyöjä, laihduttava, allergikko tai vain ihminen, joka ei satu sietämään herkkusieniä.

Vierailija
16/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään liharuoista, mutta kyllähän lihansyöntiä pitäisi vähentää. Joten yritän suostutella toisia kasvissyöjiksi.

Vierailija
17/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläimet nyt kuuluvat ihmisen luonnolliseen ruokavalioon. Halusit tai et.

Miten tässä kontekstissa määritellään luonnollinen? Luonnollinen tarkoittaa olemassaolevaa asiaa.

Luonnollinen ei ole synonyymi hyvälle. Tai tarpeelliselle. Tai aidolle. Paitsi ehkä kuluttajia harhaanjohtavassa mainonnassa.

Lihansyönti on luonnollista siinä mielessä, että ihminen kykenee käyttämään tietyin edellytyksin eläinkunnan tuotteita ravinnokseen, saattaa nauttia niiden syömisestä ja hyötyä siitä. Täten myös kasvissyönti on ihmiselle luonnollista. Toisaalta vaikkapa ydinvoima on samalla periaatteella luonnollista.

Luonnollisuus ei myöskään ole mikään vastaus siihen, vaikuttaako eläimen lihan syöminen eläimeen.

Vierailija
18/18 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei ole mikään ihme, että ruuasta puhuminen aiheuttaa tunnereaktioita. Ellei sitten kyseessä ole henkilö, jolle syöminen on puhtaasti jonkin hajuttoman, mauttoman ja alkuperättömän materiaalin lappaamista suuhun selviytymistarkoituksessa. Ruoka vaikuttaa aisteihin, mielialaan, terveyteen, sosiaalisiin suhteisiin, talouteen, eläimiin ja ympäristöön ja varmasti niin moneen muuhunkin asiaan, että ihme ellei niistä yksikään tule edes välillisesti lähelle.

Ruokavalio, joka on vahvasti sidoksissa ihmisen käsitykseen omasta moraalistaan, vastuuntunnostaan ja kehostaan herättää 120% väestöstä ihan helevetisti tunteita. Varsinkin jos se sotii omia ruokailutottumuksia vastaan.

Tämä! Minä parannuin masennuksesta terveellisellä ruokavaliolla ja liikunnalla. Yhtäkään systeemin pilleri kemikaalia ei tarvittu, muutin vain itse aivokemiani ruualla ja liikunnalla. Se on se vaikeampi tie, kuin napsia pillereitä purkista, mutta toimii ja tunnet itsesi sen jälkeen psyykkisesti vahvaksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi