Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnareista voi ottaa kuvan;) näin voi hoitaa pankkiasiat silloinkin kun se on lappu on hukassa. Niinkuin mulla nyt :D
Otan nykyisin kuvia kaikesta, kätevää, ennen piti aina kirjoitella muistilappuja. Kätevää esimerkiksi lentokentälle meneessä ottaa kuva parkkihallin tunnuksesta, jonne jättää autonsa. Viikon reissun jälkeen sitä ei muista. Laukkua odotellessa voi kaivella kuvan esiin ja katsoa mihin tuli autonsa jättäneeksi.
Vierailija kirjoitti:
spagetti on silloin valmista kun se jää kaapin oveen kiinni. =D tää niksi tuli opittua joskus lapsena isältä ja toimiihan se, mutta harvemmin tulee tätä tapaa käytettyä
No jaksaa kaivella spaketteja kiehuvasta vedestä ja sotkea niillä kaapin ovia ????
Helpompi kun pistää kellon soimaan 8 minuutin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Kännykän saa kätevästi kannettua mukana, kun sujauttaa sen sukkahousujen sisään ja kietoo sukkikset kaulan ympärille. Kaula pysyy lämpimänä ja kännykkä roikkuu kaulassa aina valmiina vastattavaksi kun pirahtaa.
Toimiiko koseketusnäyttä sukkahousun läpi?
Itselläni on 0,5 litran minigrip-puseja joihin laitan kännykän lenkkeillessä tai ulkoillessa ja puhelin pussin kanssa taskuun. Puhelin pysyy kuivana ja sitä voi käyttääkkin pussista poistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurkan takana on aina vapaa vessa, kassa tai pukukoppi.
Ihmiset jonottavat mitään ajattelematta aina lähimpään....
Koskee erityisesti musiikkitapahtumia, alennusmyyntejä ja lentokenttiä.Jossain oli että kannattaakin aina mennä kauimmaiseen vessaan koska ne ovat yleensä siistimmässä kunnossa kuin lähinnä ovea olevat vessat, juuri tuosta syystä, että kaikki haluavat aina siihen kaikkein lähimpään vessaan.
Oli muuten aivan päinvastoin. Jos pyttyjä on saman oven takana useita, kannattaa mennä lähimpään, koska kaikki menevät kauimpaan kuvitellen sen olevan vähiten käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Kantakaa naiset taskulamppua laukussa kun kuljette iltaisin pimeällä. Mitä painavampi sen parempi. Laillinen puolustusväline. Mulla on takakontissa sellanen pari kiloa painava "murtovaras" taskulamppu ja laukussa pienempi. Antaa kummasti turvaa.
Minulla oli ennen auton ovikotellossa 40 senttinen alumiininen taskulamppu. Jos joutuin tienpäällä nousemaan autosta pimeän aikaan niin se oli luontevaa napata käteen, mutta nykyisten ledilamppujen aikana on jäänyt pois käytöstä, kun sormen kokoisessa lampussa on sama valoteho ja se valtava lamppu ei jätä epäilyksen sijaa että miksi se olisi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äskeinen oli siis ap. Jolle valkeni myös hävettävän myöhään, että mikrokuituliinaa voi käyttää myös täysin kuivana.
Ai... voiko mikrokuituliinaa käyttää myös märkänä?
No huhhuh..anteksi vaan kommenttini - oli pakko huokaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee erityisesti musiikkitapahtumia, alennusmyyntejä ja lentokenttiä.Jossain oli että kannattaakin aina mennä kauimmaiseen vessaan koska ne ovat yleensä siistimmässä kunnossa kuin lähinnä ovea olevat vessat, juuri tuosta syystä, että kaikki haluavat aina siihen kaikkein lähimpään vessaan.
Ei koskaan ensimmäiseen tai viimeiseen vessaan tai pisulaarille, ne ovat aina epäsiisteimmät.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnareista voi ottaa kuvan;) näin voi hoitaa pankkiasiat silloinkin kun se on lappu on hukassa. Niinkuin mulla nyt :D
Toivottavasti sulla on myös puhelimen muistissa esim. yhteystiedoksi naamioituna nettipankkitunnus ja -salasana. Eikun nehän on tietty kirjoitettuna siihen valokuvattuun listaan. Puhelinvaras kiittää :)
Mua ihmetyttää nämä teidän niksit. Voiko oikeasti olla ihmisiä jotka ei muista nettipankkitunnusta ja salasanaa ulkoa? Mitä teidän muistiinne sitten yleensä tarttuu jos ei edes tuon vertaa? Mulla ne on ainakin aina olleet vain omassa päässä, kukaan ei voi silloin saada niitä tietoonsa.
Toisen pankin tunnuksen muista, koska siinä on neljä kirjainta ja neljä numeroa, mutta toista tunnusta en muista, siinä on kahdeksan numeroa. Salasanat osaan ulkoa, koska ne saa itse valita.
Olen kyllä pari kertaa unohtanut pankkiautomaatilla ja kassalla nelinumeroisen pin-koodinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli muuten aivan päinvastoin. Jos pyttyjä on saman oven takana useita, kannattaa mennä lähimpään, koska kaikki menevät kauimpaan kuvitellen sen olevan vähiten käytetty.
Ei ensimmäiseen, koska lähmipään syöksyy ne joilla on juuri tulossa housuihin ja siinä hötäkässä jotain voi roiskua ohi pytystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette käytä mikrokupua?
Helppo huuhdella kraanan alka.
Meinaatko että ei tarvi koskaan pestä mikroa jos käyttää kupua?
Sitä tiukemmassa lika on mitä harvemmin puhdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munavoin munat leikataan munaleikkurilla ensin poikittain ja sitten pitkittäin. Kissojen namit kannattaa heittää pitkin kämppää, saavat puuhaa vähäksi aikaa. Pussilakanat kannattaa pestä ja kuivata nurinpäin, helpompi pujottaa peiton päälle.
Pussilakanoissa on aukot myös siellä toisessa päässä, että sen voi helposti sujauttaa kumminpäin tahansa peiton päälle.
Ei ole kaikissa
Ei ole ei. Meillä on lähes kaikki pussilakanat Ikeasta, ja niissä ei _missään_ ole päädyissä koloja. Myös vain osassa on toisessa päädyissä nepparit.
(Tosin niistä pienemmistä pussilakanoista en muista, kun niitä ei olla nyt pariin vuoteen käytetty.)
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tietämättömälle, että minkälaista etikkaa pitäisi käyttää esim. huuhteluaineena? Onko olemassa jotain pelkkää etikkaa, vai kelpaako mikä tahansa viini- tai väkiviinaetikka?
Ihan tavallinen väkiviinaetikka käy. On halpaakin, esim Lidlissä maksaa alle 0,90 euroa litra ja riittä pitkään, kun sitä ei tartte laittaa, kuin lieni loraus/ kerta.
Keittiössä käytettävien rullien ( leivinpaperi, voipaperi, folio, kelmu) pahvipakkausten päissä on sisäänpainettavat kohdat, joilla rulla pysyy kotelossa kätevästi. Pahvia kääntyy sinne rullan sisälle pieni uloke. En ollut koskaan sitä huomannut ennen kuin jostain niksiosiosta luin tai näinkö jopa tutorialin aiheesta :D Ja sitten sanottakoon, ettei ihan kaikkien tuotemerkkien pakkauksissa ole tätä, mutta joissakin isommissa merkeissä, vaikkei halpismerkissä olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munavoin munat leikataan munaleikkurilla ensin poikittain ja sitten pitkittäin. Kissojen namit kannattaa heittää pitkin kämppää, saavat puuhaa vähäksi aikaa. Pussilakanat kannattaa pestä ja kuivata nurinpäin, helpompi pujottaa peiton päälle.
Pussilakanoissa on aukot myös siellä toisessa päässä, että sen voi helposti sujauttaa kumminpäin tahansa peiton päälle.
Ei ole kaikissa
Ei ole ei. Meillä on lähes kaikki pussilakanat Ikeasta, ja niissä ei _missään_ ole päädyissä koloja. Myös vain osassa on toisessa päädyissä nepparit.
(Tosin niistä pienemmistä pussilakanoista en muista, kun niitä ei olla nyt pariin vuoteen käytetty.)
Noin 25 vuotta sitten Ikean pusseissakin oli, muttei enää aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitsasta voi taputella rasvaa pois talouspaperilla.
Olin tulossa sanomaan samaa :D. Läskit on vissii alapeukuttanu?
Tai sit me oikeesti hoikat ei syödä päivittäin pizzaa, ja silloin kun mä kerran tai kaksi vuodessa syön sen pepperonipizzan, niin todellakaan en ala taputtelemaan rasvaa siitä. Itseasiassa lisään siihen chiliöljyä. Taivaallista. Myös koska niin harvinaista.
Toi itseasiassa just kuulostaa läskiltä et taputtelee pizzasta rasvat veks, ja näin syntyy merkittävä kalorivaje vuodessa. Mut toki saa jokainen olla ja tehdä miten haluaa.
Mulla on kirja nimeltä Pirkan parhaat niksit v. 1960. Joitain poimintoja.
Jos velli palaa pohjaan, voi palaneen makua saada pois panemalla puhtaan tuohenpalan vellin sekaan. Tämä vetää palaneen makua pois vellistä.
Ilman munankeitintä voi helposti keittää useammankin munan, kun panee ne kiehumaan paperipussiin. Pussi kiehuu rikki, munat säilyvät eheinä.
Pelin saa kirkkaaksi, jos sitä hangataan halkaistulla raa´alla perunalla, sen jälkeen lasi hangatan kuivaksi pehmeällä paperilla tai rievulla.
Sipulin, sillin ja muun voimakkaan haun saa käsistä lähtemään helposti pois, kun käsiä savutetaan vähän joko kekäleen, tuohen tai kynttilänliekin päällä. Voimakaskin haju lähtee pois. Kädet pestään vielä lämpimällä vedellä ja saippualla.
Lasitölkki tai pullo ei halkea, vaikka siihen kaadetaan kuumaa, jos se on tiskipöydällä tai hellalla, siis metallia vasten.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kirja nimeltä Pirkan parhaat niksit v. 1960. Joitain poimintoja.
Lasitölkki tai pullo ei halkea, vaikka siihen kaadetaan kuumaa, jos se on tiskipöydällä tai hellalla, siis metallia vasten.
Tämä ei kyllä aina toimi, olen kaatanut kannuun kuumaa mehukeittoa ja kannu oli tiskialtaan pohjalla. Mutta voi olla, ettei sellainen kannu ollut varsinaisesti kuumaa nestettä varten. Ja tuikkuastian olen rikkonut, sellaisen Iittalan paksun lasisen, kun halusin liottaa steariinia siitä ja kaadoin kuumaa vettä, sekin oli tiskialtaassa, mutta varmasti oli sekin vastoin suositusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sulla on myös puhelimen muistissa esim. yhteystiedoksi naamioituna nettipankkitunnus ja -salasana. Eikun nehän on tietty kirjoitettuna siihen valokuvattuun listaan. Puhelinvaras kiittää :)
Mua ihmetyttää nämä teidän niksit. Voiko oikeasti olla ihmisiä jotka ei muista nettipankkitunnusta ja salasanaa ulkoa? Mitä teidän muistiinne sitten yleensä tarttuu jos ei edes tuon vertaa? Mulla ne on ainakin aina olleet vain omassa päässä, kukaan ei voi silloin saada niitä tietoonsa.
Pankkisalasanan muistamisessa ongelma on siinä, että se pitää vaihtaa niin usein. Ei oo yks eikä kaks kertaa, kun näpyttelee ensin sen viimeksi käytetyn ja sitten pitääkin ruveta tosissaan miettimään, että mihin sen on vaihtanut. Se tunnus on helpompi muistaa, kun on ollut sama jo vuosia. Ja avainlukukortti on lompakossa, sillähän ei yksistään tee oikein mitään.
En ole vielä koko ketjua lukenut, joten anteeksipyynnöt jos toistan jo kerrottuja niksejä.
Paistinpannut ja kattilat kannattaa pestä myös pohjasta. Pysyy lieden levyt puhtaina. Samoin kannattaa pyyhkiä kostealla rätillä hella joka päivä.
Kissalle saa hyvää virikettä laittamalla kuivamuonat kananmunakennoon. Vähän kerrallaan munakuppien pohjille. Samoin herkkuja voi piilotella ympäri kämppää, mutta korkeille tasoille jotta tulee kisulle kiipeilyä. Ruokaa ei kannata antaa heti herätessä, muuten kissa tulee pomppimaan päälle aamuisin, sama koskee varmaan koiriakin. Vesikuppi kannattaa pitää kaukana ruuista, tässä oli joku hieno teoria että kissan mielestä ruuan (=saaliin, eli ruumiin) läheisyydessä oleva vesi on saastunutta. Toimivuudesta ei tietoa, voi kokeilla jos kissa juo huonosti ruokakupin lähellä. Kissan pesu onnistuu helpommin kylpemällä kuin suihkuttamalla.
Kauppaan aina ostoslistan kanssa, syömisen jälkeen ja pirteänä. Ei tule hutiostoksia. Ostoslistaan saa laittaa myös herkkuja! Useammassa kaupassa kerrallaan käyminen kannattaa, kunhan tutkii hinnat ja ostaa halvinta/parasta hinta-laatu-suhdetta jokaisesta kaupasta.
Laihduttaessa ei kannata ajatella sitä mitä ei saa syödä, vaan sitä mitä saa. Kalorien laskeminen kannattaa aina, samoin kalorirajan noudattaminen. Esim, jos syön nämä sipsit, kaloreita ei jää enää tälle päivälle eli en saa enää syödä, joten syön pari hedelmää nyt ja sitten saan syödä lisää kunnon ruokaa myöhemmin päivällä. Nestemäiset kalorit on turhia, joten vettä, vettä, vettä. Hillittömään makean- tai kuplienhimoon sokeritonta limua tai mehua, mutta vain vähän! Maitoa ei tarvitse montaa lasillista.
Purkkaa voi käyttää myös sinitarrana. Sinitarraa meiltä ei koskaan kotoa löydy, mutta purkkaa aina.