Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Maitoruoka ei pala pohjaan, kun kattilan huuhtelee ensin kylmällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Nurkan takana on aina vapaa vessa, kassa tai pukukoppi.
Ihmiset jonottavat mitään ajattelematta aina lähimpään....
Koskee erityisesti musiikkitapahtumia, alennusmyyntejä ja lentokenttiä.
Jossain oli että kannattaakin aina mennä kauimmaiseen vessaan koska ne ovat yleensä siistimmässä kunnossa kuin lähinnä ovea olevat vessat, juuri tuosta syystä, että kaikki haluavat aina siihen kaikkein lähimpään vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerman voi vatkata ilman vatkainta. Laitetaan kerma korkeaan kannelliseen purkkiin ja ravistellaan. Vaatii käsivoimia ja kärsivällisyyttä.
Haa, Tupperware-klassikko! Niillä on tietysti tähän ihan erillinen (kallishintainen) tuote.
Sappisaippua, saa esim. Lifestä ja kyllä lähtee tahrat pyykeistä, ennen meni paljon lastenvaatteita roskiin, kun ei tahrat irronneet pesussa.
Kaikki tämän varmaan tietävätkin, mutta koska itse opin tämän vasta vuosi sitten, niin jaetaan se nyt täälläkin; suurimmassa osassa vessanpyttyjä on kansi irrotettava mallia, eli sen kannen ja korkean pöntön väliin jäävä liuska on helppo putsata, kun vain irrottaa kannen nostamalla sitä ylös jolloin kumitapit plopsahtavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnareista voi ottaa kuvan;) näin voi hoitaa pankkiasiat silloinkin kun se on lappu on hukassa. Niinkuin mulla nyt :D
Toivottavasti sulla on myös puhelimen muistissa esim. yhteystiedoksi naamioituna nettipankkitunnus ja -salasana. Eikun nehän on tietty kirjoitettuna siihen valokuvattuun listaan. Puhelinvaras kiittää :)
Mua ihmetyttää nämä teidän niksit. Voiko oikeasti olla ihmisiä jotka ei muista nettipankkitunnusta ja salasanaa ulkoa? Mitä teidän muistiinne sitten yleensä tarttuu jos ei edes tuon vertaa? Mulla ne on ainakin aina olleet vain omassa päässä, kukaan ei voi silloin saada niitä tietoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitunnareista voi ottaa kuvan;) näin voi hoitaa pankkiasiat silloinkin kun se on lappu on hukassa. Niinkuin mulla nyt :D
Toivottavasti sulla on myös puhelimen muistissa esim. yhteystiedoksi naamioituna nettipankkitunnus ja -salasana. Eikun nehän on tietty kirjoitettuna siihen valokuvattuun listaan. Puhelinvaras kiittää :)
Mua ihmetyttää nämä teidän niksit. Voiko oikeasti olla ihmisiä jotka ei muista nettipankkitunnusta ja salasanaa ulkoa? Mitä teidän muistiinne sitten yleensä tarttuu jos ei edes tuon vertaa? Mulla ne on ainakin aina olleet vain omassa päässä, kukaan ei voi silloin saada niitä tietoonsa.
Eiköhän tässä tarkoitettu niitä kertakäyttöisiä avainlukuja, joita on listassa yleensä monta kymmentä. Minä en ainakaan muista, että mikä milloinkin on vaikkapa tunnus 49.
Kertokaa tietämättömälle, että minkälaista etikkaa pitäisi käyttää esim. huuhteluaineena? Onko olemassa jotain pelkkää etikkaa, vai kelpaako mikä tahansa viini- tai väkiviinaetikka?
Vierailija kirjoitti:
Monista irtokankaista (esim. Finlayson) löytyy myös pöytäliinoja, jotka on samaa kangasta. Jos haluaa päästä halvemmalla ja helpommalla, kannattaa ostaa kaksi pöytäliinaa ja tehdä niistä verhot. Mulle on mysteeri, miksi se pöytäliina on halvempi kuin sama kangas pakasta http://www.taloussanomat.fi/energia/2016/02/05/carunan-omistaja-mainoks…, mut näin usein on. :)
Ohis mutta kangasta saatetaan painaa hieman eri laaduille.Pöytäliinakankaaksi ja pussilakanakankaaksi sopivat vaativat 60 asteen vesipesun kun taas verhokankaaseen riittää 30 astetta mutta valonkesto pitää olla sitten parempi.En sano että juuri Finlaysonin kankaissa olisi näin mutta ulkomailta tulevissa yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Vaatepyykkiä ei tarvitse lajitella. Kaikki vaatteet voi pestä 40 asteessa sekaisin.
Varmasti voikin, jos haluaa valkoisten ja vaaleiden vaatteiden muuttuvan harmaiksi, ja 30C-pesuohje-vaatteiden muuttuvan venyneiksi tai ruttuisiksi pesuräteiksi. Myös villavaatteista saa käteviä pannulappuja ylikuumassa pesussa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä tarkoitettu niitä kertakäyttöisiä avainlukuja, joita on listassa yleensä monta kymmentä. Minä en ainakaan muista, että mikä milloinkin on vaikkapa tunnus 49.
Mua hämmästyttää, kun toiseksiedellinen kommentoija viittaa yksikössä yhteen salasanaan koskien pankkitunnuksia. Itselläni on juuri edellisen kommentoijan tapaan kymmeniä vaihtuvia "salasanoja". Onko siis olemassa vielä niin paskoja verkkopankkipalveluja, joissa salasana + myös laskunvahvistustunnus ei vaihdu joka käyttökerralla? Ei tulisi mieleenkään käyttää sellaista. Eipä tartte muuta, kuin saada haittaohjelma tietokoneelle, niin yhden kirjautumisen jälkeen tili on vapaata riistaa. Toivottavasti kommentoijan pankissa on kuitenkin lisäksi edes joku tekstarina tuleva vahvistuskoodi/maksukerta, tms. varmenne.
Matkalaukussa kannattaa säilyttää suihkulakkia ja laittaa kengät aina lakin sisään. Ei sotkeennu muut tavarat likaisista kengänpohjista eikä tarvitse etsiä erikseen muovipusseja. :)
Vierailija kirjoitti:
Äskeinen oli siis ap. Jolle valkeni myös hävettävän myöhään, että mikrokuituliinaa voi käyttää myös täysin kuivana.
Ai... voiko mikrokuituliinaa käyttää myös märkänä?
Vierailija kirjoitti:
Kun siirtää leikkuulaudalta tavaraa kattilaan, kulhoon tai minne ikinä niin kannattaa käyttää siihen veitsen tylsää päätä, ei leikkuupuolta! Yllättävän monelle tuo on ollut ihan maata mullistavaa, jopa omalle kokkausta harrastavalle äidilleni. Ei terä kulu niin vauhdilla.
Kuluttaako tuo muka merkittävästi terää?
ps. veitsiä voi myös teroittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munavoin munat leikataan munaleikkurilla ensin poikittain ja sitten pitkittäin. Kissojen namit kannattaa heittää pitkin kämppää, saavat puuhaa vähäksi aikaa. Pussilakanat kannattaa pestä ja kuivata nurinpäin, helpompi pujottaa peiton päälle.
Pussilakanoissa on aukot myös siellä toisessa päässä, että sen voi helposti sujauttaa kumminpäin tahansa peiton päälle.
Ei ole kaikissa
Vierailija kirjoitti:
Mikron pesu kannattaa aina aloittaa kiehuttamalla siinä ensin parin minuutin ajan vettä astiassa.
Lika irtoaa näin kevyellä pyyhkäisyllä eikä hinkkausta tarvita ollenkaan, höyry irroittaa lian.
Putsaus onnistuu näin jopa talouspaperilla pyyhkäisemällä, rättiä ei tarvita.
Tää onkin oikeasti todella hyvä niksi, kiitos! Menee heti kokeiluun. Inhoan nimittäin mikron jynssäämistä.
Paperiset lumihiutaleet yms askartelut saat liimattua ikkunaan maitotilkalla. Ei jää jälkiä ikkunaan ja lumihiutaleet irtoavat helposti silloin kun ne halutaan poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla KonMari, mutta on oikeasti kätevää ja tilaa säästävää viikata pussilakanat tyynyliinojen sisään
Tämä tulee meillä käyttöön. Oikeasti hyvä idea, eli jos on setti vuodevaatteita, niin paketoi sen yhteen tyynyliinaan, jolloin setti pysyy kasassa. Ei nimittäin ole yksi eikä kaksikertaa kun on pitänyt petivaatteiden vaihdon yhteydessä mennä alakerran kodinhoitohuoneeseen hakemaan yksi tyynyliina lisää tai palauttaa ylimääräinen.
Älä heitä käytettyä ripsiväriharjaa pois. Se on oiva väline pienten kolojen siivouksessa esim lavuaarin pesussa ja sillä saa kätevästi irrotettua irtohiukset hiusharjasta. Pyöräyttää ne vaan ripsiväriharjan ympärille.
Miksi ette käytä mikrokupua?
Helppo huuhdella kraanan alka.

Nurkan takana on aina vapaa vessa, kassa tai pukukoppi.
Ihmiset jonottavat mitään ajattelematta aina lähimpään....
Koskee erityisesti musiikkitapahtumia, alennusmyyntejä ja lentokenttiä.