Kuinka moni oikeasti tekee vauvanruuat itse?
tarkoitan tietty tuommoisia 4-12 kk sosemaisia juttuja.
Mietin vaan sitä, että kun meillä melko paljon syödään vauvan valmisruokia, pitäisikö jotenkin tuntea syyllisyyttä? :-)
Lapsonen kuitenkin syö tosi vähän kerrallaan, sen puoli desiä suunnilleen, niin tuntuu mahdottomuudelta aina värkätä vain muutama annos sitä ruokaa ja säilytellä sitten tai pakastaa. Kun ei ole tuota mikroakaan, jossa ne pakasteet sitten sulattaisi. Ja niin... että kuinka moni vielä JAKSAA?
Ainoa, mikä on ärsyttävää, on se, että kaikki lastenruuat on nykyään nestlen valmistamia. Ja se on sellainen konserni, jota en missään nimessä halua tukea! Niinpä saan kumminkin ajaa aina naapurikunnan isoon markettiin, josta saa HIPP-merkkisiä ruotsalaisia luomuruokia. Ne kylläkin uppoavat plikkaan kuin häkä, paljon paremmin kuin bonat ja piltit, joita niitäkin on kyllä koitettu...
Olipa sekava kirjoitelma, mutta ottakaa nyt jotain kantaa.
Kommentit (36)
Meidän kullanmuru kun ei suostu syömään kaupan soseita paitsi hedelmä- ja marjasoseet kyllä uppoo.
Ja mielummin kyllä tarjoisin valmista purkista ainakin välillä kun ite väsäisin. Kyllä siinä on oma hommansa keitellä ja pakastella niitä rahuja. Eli olen siis ilmeien laiska, kun en saa mitään suurta nautintoa asiasta, vaan koen sen kovinkin työlääksi.
Noita luomu purkkeja ei oo kokeiltua, mutta näemmä ois aiheellista testata. Varsinkin kun ollaan lähdössä viikon lomalle, eikä kyllä yhtään huvittais siellä keitellä erikseen pojalle lihoja.
Kun esikoinen syntyi niin kaikki soseiden maistatukset ja puurojen teot tuntuivat jotenkin työläiltä. Nyt, kun toinen lapsi on kyseessä niin tuntuu, että vauvan soseet valmistuvat siinä muun ruuan laiton ohessa. Jonkin verran pakastan niitä, joten helppoa vain kaivaa pakastimesta sopiva määrä.
mutta kun meillä ei ole pakastinta, niin teen tosi harvoin itse. jos tehdään itsellemme perunamuussia, niin silloin saa tyttö itse tehtyä perunaliisteriä...
Pääsee halvemmalla..:) Ei ehkä ole se helpoin tapa kun purkista voi vain suoraan syöttää, mutta oon ajatellut et on mukavampi ja parempi kun teen itse..:) Ja hyvin on maistunut..:)
Iida-Ilona ja Amira päivää vaille 5kk!
Mielestäni ei pidä tuntea syyllisyyttä, jos tarjoaa purkkiruokaa. Pitää sitä miettiä omaakin jaksamista. En kanssa tykkää tukea nestleä, myös bona on meillä samasta syystä boikotissa. Välillä on pakko ostaa noistakin merkeistä jotain, koska semperillä ei ole kaikkea. Luomusoseita meillä ei valmiina syödä, pidän niitä aika hintavina. Teenkin lähes kaikki kasvis soseet itse, perunaa en pakasta, kun sulatettuna on sellasta rakeista/kumimaista, eikä maistu. Bataatti pysyy ihanan sileänä pakastuksen jälkeenkin. Teen isomman määrän ja pakasta jääpalarasioissa ja sitten siirrän palat pusseihin, joista helppo koota päivän ateriat.
...mutta ostettiin aina luomuvauvanruokia, juuri tuosta HIPP:ista (on muuten saksalainen firma) meidankin tytto tykkasi kovasti, mutta taalla keski-euroopassa on paljon muitakin luomumerkkeja. mielenkiintoista kylla meille vinkkasi saksalainen katilo etta esim. luomuporkkanoista _ei_ kuulemma kannattaisi itse lahtea tekemaan vauvanruokaa, koska niissa saattaa olla liikaa muistaakseni nitriitteja tai nitraatteja vauvan herkille munuaisille (siksi kuulemma etta niita lannoitetaan ihan oikealla " lannalla" ja virtsalla joissa naita aineita on runsaasti); teollisemmin tuotettu luomuruoka (paradoksi? ;-)) vauvoille kun taas on tarkasti kontrolloitua ja erilaisten haitallisten aineiden maaria seurataan.
Älä tunne syyllisyyttä purkkiruoasta, meillä poika syö purkista ja välillä teen itse soseita. Joskus yhdistän oma tekemän ja valmissoseen. Lihat teen itse, mutta jokainen tyylillään, tärkeintä että vauva saa ruokaa
T:Mareila+Poju
mutta Semperin kana-kasvispata on ehdoton herkku pojalle. Hedelmäsoseita ostan valmiina, paitsi banaania, Semperiä enimmäkseen, mutta välillä on pakko ostaa bonaa ja muita " riistäjämerkkejä" . Pirkkaa ostan kanssa, lähikaupasta. Mistä marketista tuollaista HIPP-luomua saa? Niin ja maissisoseen ostan, kun maissin tekeminen itse on tosi työlästä.
Teen itse, koska kaupan soseet on kalliita. Laitan jääpalarasiaan ja pakastan mm. porkkanaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, parsakaalia, kanaa, possua, lohta, vihreitä papuja, bataattia jne. Perunan keitän samana päivänä, kun se menee kummalliseksi pakasteessa.
Matkoille ostan valmista, enkä tuntisi huonoa omatuntoa jos syöttäisin pelkkiä valmiita soseita. Eiköhän niissä ole ravintoarvot kohdallaan.
Mutta nyt on vaan pakko jonkin aikaa tehdä itse. Tytölläni on suulakihalkio ja kaupan soseet on niin hienoja, että menevät halkioon ja tulee ulos nenästäkin. Omat soseet jää jotenkin karkeammiksi ettei niiden kanssa ole ongelmaa. Onneksi!!! Varmaan sitten sulkuleikkauksen jälkeen ostan hedelmäjutut, saa nähdä.
Tämän takia kyselinkin vinkkejä hedelmäsoseiden tekoon tuolla toisessa pinossa...
HIPPiä saa meiltä päin isommista marketeista, prismoista ja sittareista. ja nyt meidän lähikauppakin otti kokeeksi pari purkkia, kun monta kertaa kinusin. Hipp on vähän kalliimpaa, mutta tosi vähän. Ja yritän olla kajoamatta " riistäjämerkkeihin..."
mutta turha niistä valmissoseista on syyllisyyttä kantaa. Kukin tekee sen mitä ehtii/jaksaa. Mä taas esim. olen tosi laiska leipomaan, ruuanlaitto on paljon mukavampaa.
Kammoan eineksiä aikuisten ruokana ja olen alusta asti tehnyt lapselleni kaiken itse, niin kasvis- liha- kuin hedelmäsoseetkin. En niinkään kustannussyistä vaan kyse on omasta arvomaailmastani ja periaatteistani, mutta minusta se on jokaisen oma asia, millä lapsensa ruokkii. Ja kun jouduin taannoin matkaa varten ostamaan purkkiruokaa, niin se oli kamalan vaikeaa, koska kaikissa tuntui olevan jotakin sellaista, mitä en allergiaan taipuvaiselle lapselleni ollut vielä syöttänyt. Ja minä kärsin suunnattomasti, kun jouduin syöttämään valmisruokaa lapselleni, joka itse ei ollut asiasta kyllä moksiskaan :-).
- lihaa/kalaa/kanaa (mm. poroa ja taimenta) on pakkasessa (pakastettu jääpalamuotissa) 5-7 eri lajia
- vihannes/pasta tms. soseita on myös muutamia eri lajia
Näistä saa useampia erilaisia kombinaatioita maukasta ruokaa. Meillä vauvan ruuassa käytössä pieninä määrinä erilaisia yrttimausteita, currya jne. Mielestäni omatekemät ovat maukkaampia ja ruokaisampia kuin kaupan tsydeemit.
Pikkuinen kyllä syö myös kaupan ruokia, mutta tykkää omatekemistä maukkaista enemmän.
Ja tottakai annetaan soveltuvilta osilta myös aikuisten ruuan aineita, eli aika usein pieni saa ruokaa myös suoraan hellalta ja aika lailla samoista komponenteista kuin vanhempansakin. Lapsi nyt 9 kk.
Lisäksi joskus raastetaan mukaan kesäkurpitsaa, kurkkua, porkkanaa tms. Hyvin uppoaa.
Ei olisi pienellä noin hyvät ruuat jos ei mies hoitaisi. Minä en oikein ole ruuanlaittajamallia. Yrittäisin kyllä olla huonoa omatuntoa olla potematta jos kaupan soseilla pientä ruokkisin. Turhaahan sellainen on.
Hedelmäsoseet ostetaan pääasiassa kaupasta, mutta yritetään tässä lähiaikoina ryhtyä jotain antamaan sormiruokana. (omenaa tms.)
Eettisestä puolesta sen verran että Nestlehän on yksi eettisimpiä yrityksiä (HS tässä jokin aika sitten muistaakseni asiasta kirjoitti). On joutunut aika lailla panostamaan sen muinaisen äidinmaitovastikeskandaalin takia.
Tämä on täysin makuasia ja omasta tyylistä kiinni, ei mitään syytä kärsiä huonoa omaatuntoa jos ostaa soseet kaupasta.
Mä teen kaikki muut itse paitsi hedelmä- ja marjasoseet. Teen aina kerralla muutamaa eri vihannessosemixiä kunnon satsin ja pistän pakkaseen, siitä riittää ruokaa 1-2 viikoksi. Lihasoseen pakastan sellaisenan jääpalarasiaan ja lisään sitten vihannessoseeseen.
Kukin tyylillään ja syyllisyyttä tuntematta! Meillä vauvan ruoat tehtiin itse siitä syystä, että se oli meille helpompaa kuin valita ja kokeilla purkkiruokia. Niitäkin tosin pidettiin varalla, jos tuli esim. matka tms., mutta nyt purkkiruoat eivät enää tahdo kelvata. Omat ruoat myös totuttivat tytön ehkä nopeammin karkeampaan purtavaan.
Syömme aina kotona lämpimän ruoan, joten vauvan ruokien tekeminen siinä samassa oli pieni vaiva. Aina meiltä löytyy jotain kasviksia ja hedelmiä. Suuremmat satsit pakastin minigrip-pusseissa levyinä, joista oli helppo ottaa sopiva määrä.
Hedelmät ja marjat siis annan purkista ja sen verran näppärä lisä puuron ja viilin yms joukkoon valmiit soseet ovat aikuisellekin, että ehkä noita purkkeja tulee vielä kannettua.
Liha-vihannessoseet teen itse, kaupan soseet eivät kelpaa, kun omatekoisilla on aloitettu (hassusti pientä puistattaa, kun saa suuhunsa lusikallisen " einessosetta" ja ekan maistamisen jälkeen suu puristuu tiukaksi viivaksi). Teen yleensä vähintään 20 annosta kerralla vihannessosetta ja pakastan pilttipurkeissa. Lihat laitan yleensä jääpalamuoteissa. Aika kätevästi vesihauteessa sulaa ateria, jonka lämmitän mikrossa. Lounastreffeille otan kohmeisen aterian mukaan, silloin kyllä valmisruoka olisi kätevä ja evääksi sellaisia ostaisin, jos kelpaisivat. Nyt on joskus huoli siitä ennättääkö lapsen ruoka pilaantua, aina kun emme ole kotona ruoka-aikaan.
Pääosin valmistan kasvissoseet päivittäin itse ja otan pakkasesta jääpalamuotteihin laitetut lihamössöt (kanaa, possua ja nautaa, lähiaikoina pakastan myös hirveä). Sitten joskus kun ei vaan jaksa tai kerkeä itse keittää, annan valmista kaupan sosetta. Kummatkin versiot uppoo neitokaiseen (8kk). Raasteita en ole vielä antanut kun hampaitakaan ei ole kuin alhaalla kaksi ja yökkii jos on vähänki kokkareista ruokaa. Puuroja en itse keittele, vaan annan puurojauheesta tehtyä puuroa tai joskus valmista kaupan puuroa. Kyllä tulee huomattavasti halvemmaksi itse yrittää valmistaa nuo ruuat ! Ja helppoahan se on, keität pottua tai bataattia, sekaan pakastevihannesta, porkkanaa, kukka-/parsakaalta ym. Vähän eri versioita vaan.
Meillä menee molempia. Aiemmin, siis pienempänä likka ei kertakaikkiaan suostunut syömään kotiruokaa ilman oksennusta. Se vaan oli liian karkeaa. En potenut huonoa omaatuntoa vaan annoin kaupan ruokaa.
Meillä suuren suosion on saavuttanut myös nämä Hipp purkit. Niitä ostin alunperin sen takia että saatais vähän uusia makuja.
Nyt kun ikää jo 11kk, likka syö enempi kotiruokaa. Sitä samaa kun myö aikuisetkin mutta vähemmillä mausteilla. Joskus esim. teen likalle omia lihapullia joita sit soseutan kaupan spaghettipurkin sekaan. Eli meillä menee kyllä molempia ja usein sekoitettuna.....
Ihan uteliaisuuttani kysyn kun asia vaivaa...miksi moni tuntuu boikotoivan Nestlen tuotteita???? Voisiko joku valaista asiaa...en ole itse löytänyt vielä mitään syytä boikotoida ko firmaa...
Ihan uteliaisuuttani kysyn kun asia vaivaa...miksi moni tuntuu boikotoivan Nestlen tuotteita???? Voisiko joku valaista asiaa...en ole itse löytänyt vielä mitään syytä boikotoida ko firmaa..
Minäkin haluaisin tietää, miksi moni tuntuu boikotoivan Nestlen tuotteita?! Mikä siinä mättää?
ja soseuttaa ja pakastaa jääpala-astiaan,saa hyvin pienet annokset
esim.meillä syö noin. 4 palaa sosetta ja ne sulaa nopsasti ihan
huoneenlämmössä päiväunien aikana!En tietty aina jaksa värkkää
ja käytän myös kaupan soseita mutta mua ärsyttää se purkkien roudaaminen ja hinta!