Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni oikeasti tekee vauvanruuat itse?

16.02.2006 |

tarkoitan tietty tuommoisia 4-12 kk sosemaisia juttuja.

Mietin vaan sitä, että kun meillä melko paljon syödään vauvan valmisruokia, pitäisikö jotenkin tuntea syyllisyyttä? :-)

Lapsonen kuitenkin syö tosi vähän kerrallaan, sen puoli desiä suunnilleen, niin tuntuu mahdottomuudelta aina värkätä vain muutama annos sitä ruokaa ja säilytellä sitten tai pakastaa. Kun ei ole tuota mikroakaan, jossa ne pakasteet sitten sulattaisi. Ja niin... että kuinka moni vielä JAKSAA?

Ainoa, mikä on ärsyttävää, on se, että kaikki lastenruuat on nykyään nestlen valmistamia. Ja se on sellainen konserni, jota en missään nimessä halua tukea! Niinpä saan kumminkin ajaa aina naapurikunnan isoon markettiin, josta saa HIPP-merkkisiä ruotsalaisia luomuruokia. Ne kylläkin uppoavat plikkaan kuin häkä, paljon paremmin kuin bonat ja piltit, joita niitäkin on kyllä koitettu...

Olipa sekava kirjoitelma, mutta ottakaa nyt jotain kantaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestlé

Pisimpään kestänyt ostoboikotti on sveitsiläisen ylikansallisen Nestlé-yhtiön boikotti. Yhtiö markkinoi äidinmaidonkorvikkeita kehitysmaihin siten, että äidit luopuvat rintaruokinnasta. Maailman terveysjärjestön, WHO:n mukaan vauvojen imettäminen ensimmäiset kuusi kuukautta pelastaisi joka vuosi puolentoista miljoonan lapsen hengen. Etelässä puhdasta vettä ei usein ole saatavilla ja siksi korvikkeita sekoitetaan likaiseen veteen tai rahapulassa niitä laimennetaan liikaa. Lisäksi lapset jäävät ilman äidinmaidon antamaa immuniteettisuojaa.

Kansainvälinen Nestlé-boikotti aloitettiin jo 1970-luvulla. WHO hyväksyi vuonna 1981 säännöstön äidinmaidonkorvikkeita varten. Mm. useiden kirkkojen liityttyä boikottiin, Nestlé lupasi vuonna 1984 noudattaa WHO:n säännöstöä ja siksi boikotti keskeytettiin. Boikotti aloitettiin uudelleen 1980-luvun alkupuolella, kun kävi ilmi, että Nestlé rikkoi edelleen säännöstöä eri puolilla maailmaa.

http://www.rauhanpuolustajat.fi/kulutaharkiten/maailmantalous.html#yhti…

Vierailija
22/36 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rikko miten?

Eikö kehitysmaihin sitten sais markkinoida korviketta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis valmiita soseita syötän ja en pode huonoa omaa tuntoa en sitten pätkääkään. Noissa valmiissa soseissa MINUN MIELESTÄNI on varmasti paremmin nuo ravintoarvot (vitamiineja, kivennäisiä lisätty tarpeen mukaan) kohdallaan kuin MINUN tekemissäni. Tuore on tietty aina tuoretta, mutta valmissoseiden on pakko olla " tasalaatuista" elikkä jos joku tekee pistokokeen, missä testataan ravintoainemäärät, ne on PAKKO olla, mitä on ilmoitettu. Omista tekemistä soseissa ei välttämättä edes ole kaikki, jos esim. keittää liian kauan (jolloinka esim. vitamiineja katoaa). Valmissoseiden valmistajilla on varmasti tietous siitä, kuinka kauan voi esim. kypsentää, että ravintoaineet säilyvät.

Tämä siis näin vain minun mielestäni. Ja myöhemmin sitten kyllä rupean syöttämään " omatekemiäni" elikkä miehen tekemiä ruokia, kunhan pojan ruokavalio monipuolistuu/karkeistuu.

tuiskuneiti79 + poika 5 kk +++

Vierailija
24/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehityismaissa ei usein ole tarjolla puhdasta vettä ja sinne markkinoitu korvike oli jauhemuodossa ja kun likaiseen veteen sekoitetaan korvikejauhetta, seoksesta tulee tappavaa.

Vierailija
25/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten neljän kanssa tein kaikki soseet itse ja nytkin aion toimia samoin. Miusta nuo purkkiruuat on törkyhintasia ja näin saadaan edullisesti hyvää ruokaa, varsinkin kun kesällä vihannekset omasta maasta =).

Vierailija
26/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikkeiden mainontaa Suomessa ja maailmalla säätelee WHO:n kansainvälinen äidinmaidonkorvikkeen markkinointia koskeva koodi. Sen mukaan mm.

- Viranomaisten tulee vastata siitä, että perheiden käyttöön toimitetaan asiallista tietoa (mm. rintaruokinnan edullisuus ja paremmuus).

- Korvikkeita­ ei saa mainostaa eikä niiden myyntiä saa edistää suuren yleisön keskuudessa.

- Terveydenhuollon tiloja ei saa käyttää äidinmaidonkorvikkeen edistämiseen.

- Äidinmaidonkorvikkeilla ruokintaa saa esitellä vain terveydenhuoltohenkilös­töön kuuluva ja vain sitä tarvitseville äideille ja perheenjäsenille.

- Terveydenhuoltohenkilöstö ei saa antaa äidinmaidonkorvikenäytteitä äideille.

Koodia kierretään aika yleisesti kehitysmaissa, joissa valvonta on heikkoa.

vimputti:

Siis rikko miten?

Eikö kehitysmaihin sitten sais markkinoida korviketta?

Vierailija
27/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki porkkana-peruna- kasvis soseet, myös liha, koska ne on valmiina niin kalliita. Hedelmät annan hedelmänä tai purkista.

Vierailija
28/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvikkeiden mainostaminen on kielletty.

Vierailija
29/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assam-tee :)

Tiesin kyllä että mainonta kiellettyä, mutta markkinointi on paljon muutakin kuin mainontaa, vaikka kaikki mainonta onkin markkinointia.

Kiitoksia vastauksista, taas tuli opittua jotain uutta. Kuulis siis minäkin ensimmäistä kertaa noista boikoteista ja siihen johtaneista syistä. Onko kellään tietoa, onko tilanne parantunut yhtään, vai jatkuuko sama meininki.

Vierailija
30/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeiset 4kk kun poika on kiinteitä syönyt ja aion tehdä vastakin. Ei se ole iso vaiva, kun tekee suuremman erän kerralla. Pakastaa soseet voi pienissä minicrip-pusseissa, joissa sulatuskin käy tosi nopsaan vesihauteessa. Ja voihan tarvittavan ruuan ottaa edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan.

Valmiita soseita olen antanut reissussa. Niistä pojalle uppoaa vain harvat ja valitut eli Semper. Olen ajatellut asian niin, että enhän meinaa pojalle syöttää valmisaterioita tulevaisuudessa, niin miksi nyt vauvanakaan.

Valmiit on varmasti ihan hyviä ja helpottaa äitien elämää, mutta itsellä virtaskaa tähän riittää. Soseita tehtailen kuitenkin vain 1-2xkk.

Kevätaurinkoa kaikille ;)

Vierailija
31/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika, 7½kk, saa hedelmät joko hedelminä tai purkista, samon maissin. Peruna, kukkakaali, liha, porkkana ja riisi tehdään itse. Eli potut keitetään ilman suolaa (vaikka en usko, että keitinveden suola edes haittaisi) samoin riisit koko perheelle. Siitä sitten otan pojalle.

Lihan laittaa isäntä. Eli keittää ja soseuttaa. Pakastetaan jääpalalokeroissa tai minigrippusseissa. Porkkanaa on pakkasessa kesältä siivuina esikeitettynä. Sieltä sulatan pussin kerrallaan, kiehautan ja soseutan. Riittää noin kahteen-kolmeen pieneen pilttipurkilliseen, jotka syötän kolmessa päivässä pojalle (säilytän jääkaapissa). Ja kukkakaali keitetään ja soseutetaan ja pakastetaan joko vajaina pilttipurkillisina tai jääpalalokerikkoon. Helppoa ja nopeaa.

Kaupan valmisruokia (liha tms.) en ole vielä pojalle kokeillutkaan. Pitäisi testata jossain vaiheessa, jotta tietää, miten reissut tulee sujumaan ;-)

Esikoinen puolestaan syö aina välillä purkkiruokia, vaikka on jo nelivuotias. Mutta aika harvoin, ehkä kerran viikossa/kahdessa nykyään. Välillä söi useamminkin.

Vierailija
32/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritetään mahdollisuuksien mukaan tukea kaikkea kotimaista tuotantoa. Valmis soseista osa on valmistettu suomessa, mutta rahat ilmeisesti kaikissa karkaa ulkomaille monikansallisille yrityksille, siinä yksi syy miksi teen mielummin itse. Aina tosin ei ole vaihtoehtoja ja löytyy meidänkin kaapista nestlen tuotteita.

Vierailija
33/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä, tein itse lapsilleni kiinteät kun he siirtyivät täysimetyksestä 6½kk iässä saamaan myös kiinteitä. Minusta on mukava kokkailla ja toinen puoli oli/on se että haluan tietää mitä lapseni suuhunsa laittavat.

Prkruoissa on usein suurin osa vettä ja ties mitä tärkkelyksiä joten ei siinäkään mielessä innosta niistä maksaa.

" Kakunpala" oli esim 1x/kk tehdä pakkaseen monitoimikoneella soseita, tein aina isohkot satsit kerrallaan joten sieltä oli helppo ottaa mitä milloinkin ateriakokonaisuuteen halusi. Oli possua, lohta, kanaa, kampelaa, porkkanaa, maissia, bataattia, parsa-ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa ja paljon muuta, perunan keitin aina tuoreeltaan koska se ei oikein pakastamisesta väitä. Hedelmissä hyödynsin kauden hedelmiä ja tein niistä tuoresoseita ja joskus ostin hedelmäsoseita valmiina.

Marjoja oli pakkasessa kiitos poimimisen/ostamisen.

Kait se on pitkälti makuasia tämäkin.

Vierailija
34/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ainakin itse tehnyt näitä ensimmäisiä maistelu annoksia kun sitä ruokaa ei mene kuin reilu ruokalusikallinen päivässä. Käsittääkseni valmis ruuat ei säily avattuna montaa vuorokautta. Voishan nekin pakastaa mutta sittenhän siinä on jo sama " vaiva" kun itse tehdyissä!? Omat soseet jääpala kuutioihin ja 1-2 kuutiota aamupäivällä jo sulamaan niin hukkaan ei mene juuri lainkaan!

Ja ruuan rakeisuutta voi itse säädellä, ei ole pakko syöttää " liian" sileää. Jatkossa voin myös hyvällä omalla tunnolla ostaa valmisruokia esim. reissuun.

: )

Vierailija
35/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen söi pääasiassa purkkiruokia ja kulki kertisvaipoissa, nyt tämä kakkonen saa kotiruokaa ja käyttää enimmäkseen kestoja. Esikoisen aikaankin oli hyvä tarkoitus toimia noin, mutta enpä saanut aikaiseksi...

Eipä tuo soseiden tekeminen oikeasti mun mielestäni kovin vaativaa oel, kutenei kestojenkana käyttö. SIis ei niiden soseiden tekemiseen mene kuin hetki, vaikka mäkäään en ole vielä edes pakastanut kuin lihaa, muuten teen joka toinen päivä soseita jääkaappiin.

Mutta kukin tyylillään. Mun mielestä jotkut purkkiruoat vaan haisee niin kuvottavalle (esim joku parsakaali), ettei niitä vaan voi syöttää vauvalle. Kun taas tuoreesta parsakaalista tehty sose on ihan erilaista.

Vierailija
36/36 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä kauaa mee kun keittää pari porkkanaa ja perunaa. Laitan pakastimeen pienissä erissä ruoat ja sieltä helppo lämmittää.. Sama se kai että antaako kaupan ruokaa vai tekeekö itse, mutta säilykkeitähän ne on. Ja säästäähän siinä vähän kun uhrautuu 10min. kun kuorii porkkanat ja perunat ym. Riippuu mistä tekee. Siinä sivussa se menee kun siivoo keittiön. :)

-jenni-