Omakotitalo ja lomamatka.
Ollaan lähdössä hiihtoloma aikoihin kahdeksi viikoksi reissuun. Kannattaakohan sulkea vesi pääkytkimestä loman ajaksi? Meillä on vesikiertoinen lattialämmitys, vaikuttaako siihen? Ei talo sais kuitenkaan kylmäksi mennä...
Kommentit (4)
Ei kannata sulkea talosta mitään kokonaan. Jätä vesihana tippaisemaan ihan pikkuisen, jos talonne on jäätymisherkkä. Jätä peruslämpö kylpyhuoneiden lattiaan, jätä sähköpattereita päälle. Pyydä naapureita katsomaan talon perään, jotakuta tyhjentämään postilaatikkoa ja tekemään jalanjälkiä pihaanne. Laita ajastimella valoja syttymään ja sammumaan.
Vesi kannattaa katkaista pääkytkimestä. Käyttövesi ei ole yhteydessä lämmityskiertoon. Sähkä ei kannata katkaista, koska se pyörittää paitsi pakastinta, myös esim sitä lämmitystekniikkaa. Ja sitten kannattaa sopia jonkun kanssa, että tämä käy katsomassa, vahtimassa ja pitämässä taloa asutun näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vesi kannattaa katkaista pääkytkimestä. Käyttövesi ei ole yhteydessä lämmityskiertoon. Sähkä ei kannata katkaista, koska se pyörittää paitsi pakastinta, myös esim sitä lämmitystekniikkaa. Ja sitten kannattaa sopia jonkun kanssa, että tämä käy katsomassa, vahtimassa ja pitämässä taloa asutun näköisenä.
Kiitos sinulle! Olen niin urpå tän talon tekniikan kanssa, mies hoiti sen puolen ennen kuin otti ja häippäs. Eli suljen siis veden ja pyydän äitiä käymään tarkastamassa.
Eikö teillä ole ketään, joka kävisi katsomassa taloa loman aikana? Meillä on käynyt lähisukulainen aina välillä vilkaisemassa, ettei mitään isompaa ole tapahtunut. Lämmöthän on pakko olla päällä.
Itse olen myös vahtinut useita taloja matkojen ajan, erityisesti talviaikaan ihmiset haluaa jonkun paimentamaan taloaan. Yhden kerran kävikin sitten katastrofi. Uudehko talot ja menin katsomaan sitä normaalisti. Talo tulvi vettä. Siis sitä oli useita senttejä lattialla. Menin ihan paniikkiin. En löytänyt mistään vesien katkaisua ja soitin näille lomailijoille Kanarialle (onneksi vastasivat heti) ja sain neuvot katkaista vedentulo. Kolme tuntia miehen kanssa työnnettiin vettä lastoilla kylpyhuoneisiin, kodinhoitohuoneeseen jne. Märäksihän tuo jäi, mutta irtovesi saatiin sentään pois. Lopuksi laitettiin lämmöt lattioihin täysille. Ongelma oli käyttövesipuolella, siellä oli tullut kunnon repeämä, joka suihkutti valtoimenaan vettä. Olin käynyt edellisen kerran pari päivää aikaisemmin, jolloin asiat oli kunnossa. He saivat korvaukset vakuutuksesta, koska ongelma oli ollut talon rakennusvaiheessa putkifirman virhe ja lämmitys talvella yhdistettynä siihen, ettei vettä käytetä räjäytti tilanteen, koska putkari oli unohtanut asentaa jonkun ylivuotoventtiilin vaan paineen noustua sitten repesi kunnolla, kun ylimääräiset vedet ei päässeet valumaan pois venttiilin kautta.