Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avosydänleikkaus edessä.

Pelokas
05.02.2016 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat käyneet läpi tuon operaation? Itsellä on edessä läppäleikkaus ja voin sanoa sen pelottavan todella paljon.
Joten olisi kiva saada kokemuksia muilta ihmisiltä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, ei ole, joten en voi sanoa muuta kuin tsemppiä.

" Anteeksi, ei ole " Nyt meni ohi ja lujaa....

Vierailija
22/37 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua! Kardiologi sanoi että hiippaläppäni vuotaa vähän. Normaalin verran ikäni mukaisesti. Pitäisikö sen läpän olla vuotamatta kokonaan vai huijasiko lääkäri jotenkin mua? Menenkö nyt jollekin toiselle lääkärille kysymään neuvoa? T. Nelikymppinen.

AP tässä. Minä olen käsittänyt hiippaläpän vuodon olevan aika tavallista.

Itse sairastin nuorena sydänlihaksen tulehduksen ja ehkä sen takia minun hiippaläppä vuotaa. Sitä alussa seurattiin n. 5 vuoden välein ja nyt viimeisen 2 vuoden ajan seuranta on tihentynyt. Nyt vuoto on siinä lailla merkittävä, että leikkaus tulee kyseeseen. Oireita minulla ei ole ainoastaan ultraäänessä näkyy vuoto ja sekä vasenkammio on laajentunut. Nykyään yritetään leikata läppä ongelmat ennenkuin ne vaurioittava sydäntä lopullisesti tai tulee terveysongelmia sydämen vajaatoiminnan vuoksi. Kyllä minua pelottaa todella paljon kyseessä oleva leikkaus. Mutta tiedän olevani hyvissä käsissä Kyssissä.

Ultrassa mullakin huomattiin se vuosia sitten. Olin siellä rytmihäiriöiden vuoksi. Lääkäri myös sanoi, että jos alkaa enemmän vuotamaan, pitää tehdä jotain. Niin? Käynkö nyt joka vuosi siellä ultrassa vai miten toimitaan, mitään jatkotoimintaohjeita en saanut. Mitään oireita ei ole, joten mistä tiedän, milloin alkaa vuotaa enemmän? Täytyy varmaan tilata taas aika jollekin sydänlääkärille ja kysyä neuvoja.

Minut siirrettiin aika nopeasti yliopistollisen sairaalan taakaksi. Minun läppävika huomattiin ekgssä eli sydänfilmissä. Ja kuuntelemalla koska minulla kuulemma on malli KLIK KLIK ääni sydämessä joka johtuu hiippaläpän vuodosta. Ei minullakaan ole mitään oireita ja siksi ajattelee tulevaa leikkausta " MIKSI " mutta kun tietää tilanteen niin leikkaukseen ollaan menossa.

Onko sinun hoito ollut tai tämä sydämen tutkinta yksityisellä vai terveyskeskuksessa?

Julkisella on hoidettu, hoitoon olen ollut tyytyväinen. Jatkoseuranta tai -toimet ovat se asia, mistä olisin kiinnostunut. Menen kyllä yksityisellekin jos tarvetta on.

No yksityisellä ei tehdä läppäleikkauksia. Tai mitään vaativaa sydänkirurgiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kivut miten elämää haittaava tekijä kun rintalasta on halkaistu?

Vierailija
24/37 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus lähestyy ja hermostuneisuus kohoaa. 

Vierailija
25/37 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap:lle kuuluu nyt? Tsemppiä leikkaukseen!

Vierailija
26/37 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avosydänleikkauksessa 7.11,aortta oli ahtaunut ja siihen vaihdettiin keinoläppä.Pelkäsin kanssa aivan hirveästi,ja aivan turhaan!Kun pääset sairaalaan asti,niin loppu menee jo jotenkin omalla painolla.Esilääkitys annetaan tuntia ennen leikkausta ja voi olla ettet herää kuin vasta leikkaksen jälkeen.Minä olin hereillä kun työnnettiin leikkaussaliin,mutta anestialääkäri nukutti välittömästi.Olin ollut hereillä iltapäivällä,mutten muista sitä.Oikeastaan vasta seuraavana päivänä olin vähänkin kartalla.Lääkitys on niin kova.Osastolle siirretään parin päivän päästä ja aletaan purkamaan erinäköisiä letkuja jne.Saa syötävää ja pääsee suihkuun.Mutta kivut oli mulla kovat,ei tule kaikille,viisi viikkoa särki keskeltä rintalastaa.Muista että hoitajille voi kertoa kaikesta vapaasti.Tsemppiä,hyvin se menee!!!

Vierailija
27/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin maaliskuussa. Leikkauksessa korjattiin hiippaläppä ja oli nopea operaatio kesti vajaat 3 tuntia.

Olin hereillä ja sain nousta itse sairaalavuoteelta siihen leikkauspöydälle. Leikkaussali oli jäätävän kylmä! Mutta se leikkauspöytä ihanan lämmin mutta sitten tuli anestesia lääkäri ja huomasin miten kanyyliin laitetaan vaaleaa maitomaista ainetta... Siihen tipahti.

Heräsin iltapäiväivällä teholta ja ympärillä useampi sairaanhoitaja. Hokivat sitä että leikkaus on mennyt hyvin... No minua vaan palelti aivan hemmetisti. Siellä sitten meni hieman yli vuorokausi kunnes siirrettiin osastolle.

Kuumetta oli leikkauksen jälkeen ensimmäiset päivät liki 39 astetta ja liikkelle piti lähteä kahden päivän kuluttua leikkauksesta ja kolmantena päivänä suihkuun. Olo oli no heikohko ja askel horjuva, rintalasta kertoili hyvin selkeästi ettei ollut kunnossa. Kipulääkettä sai heti kun pyysi joten ei kivun kanssa ongelmia.

Sairaalassa meni 8vrk. ja sitten kotia. Kotona sitten kivut vaivasi rintalastaa ja muutaman kerran rymihäiriöiden takia piti kutsua ambulanssi. Toipuminen vei aikaa n. 6 viikkoa kunnes pystyi jotain jo tekemään. Silti ei kannattanut rehkiä tai yrittää nostaa mitään painavaa...  Kolme kuukautta leikkauksesta oli kardiologilla käynti ja kaikki oli OK! Mutta suurin pettymys minulle on ollut vaimoni tekemä päätös heti leikkauksen jälkeen erota minusta. No kyllä tiesimme tiemme tulleen risteykseen mutta hieman vit.. paskaan paikkaan lähtönsä ajoitti.

Vierailija
28/37 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppä leikattu kirjoitti:

Olin avosydänleikkauksessa 7.11,aortta oli ahtaunut ja siihen vaihdettiin keinoläppä.Pelkäsin kanssa aivan hirveästi,ja aivan turhaan!Kun pääset sairaalaan asti,niin loppu menee jo jotenkin omalla painolla.Esilääkitys annetaan tuntia ennen leikkausta ja voi olla ettet herää kuin vasta leikkaksen jälkeen.Minä olin hereillä kun työnnettiin leikkaussaliin,mutta anestialääkäri nukutti välittömästi.Olin ollut hereillä iltapäivällä,mutten muista sitä.Oikeastaan vasta seuraavana päivänä olin vähänkin kartalla.Lääkitys on niin kova.Osastolle siirretään parin päivän päästä ja aletaan purkamaan erinäköisiä letkuja jne.Saa syötävää ja pääsee suihkuun.Mutta kivut oli mulla kovat,ei tule kaikille,viisi viikkoa särki keskeltä rintalastaa.Muista että hoitajille voi kertoa kaikesta vapaasti.Tsemppiä,hyvin se menee!!!

Joo tuo on totta. Siellä tilanteet vaan menee eteenpäin.

Ja kun on käynyt läpi avosydänleikkauksen, niin esim. hammaslääkäri ei enään jännitä.  Hassua...

Vierailija
29/37 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro

Tays:ssa (sydänsairaalassa) minulta leikattiin aorttaläpän ahtauma viime torstaina ja tänään on maanantai. Laitettiin mekaaaninen läppä. Kaikki on mennyt tähän saakka suuren leikkauksen huomioiden erinomaisesti. Toki pari ensimmäistä päivää oli aika pökkyrässä. - Selkä minulla tuli kipeäksi makaamisesta, mutta kun pääsi liikkeelle, niin helpotti sekin. Kylmägeeliä kannattaa pyytää. Rohkeasti ja luottavaisin mielin kannattaa leikkaukseen mennä. Ps. 4 pvää leikkauksen jälkeen eli tänään kävelin jo kilometrin verran edestakaisin käytävää. Fysioterapeutti opasti alkuun ja katsoi sykkeitä yms.

Vierailija
30/37 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suurin pettymys minulle on ollut vaimoni tekemä päätös heti leikkauksen jälkeen erota minusta. No kyllä tiesimme tiemme tulleen risteykseen mutta hieman vit.. paskaan paikkaan lähtönsä ajoitti.

Kuvitteli sinun varmaan kuolevan pois ja pettyi kun saivatkin leikattua kuntoon.

Vierailija
31/37 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Minulla oli aorttaläpän leikkaus maaliskuussa 2017 Tays:n Sydänsairaalassa. Olen hyvää vauhtia toipumassa ja mekaaninen läppä sätkättää rinnassa. Mitään värinöitä tms. ei ole ollut, mutta vähän liian joutua syke alussa kävi. On korjautunut kuitenkin jo, ja nyt kolme viikkoa leikauksen jälkeen teen jo useamman kerran päivässä pieniä kävelylenkkejä. Sydänsairaalan henkilökunta on huippuosaavaa ja palvelualtista kuin myös jatkohoitopaikan Hatanpään sairaalan henkilökunta. Tähän mennessä myönteinen kokemus, vaikka myös jännitin leikkaukseen menoa. - 2 - 3 ekaa päivää olin oikeasti kipeä, mutta sitten nopeasti vointi parani. -Suurin syy alussa kipeään olooni oli selkäkivut, kun en päässyt sängystä liikkeelle ja piti maata. Ne helpottivat sitten, kun sain luvan jaloitella (minulla on muutoinkin selkäkipuongelmaa). Kaiken kaikkiaan olen kokenut tähän saakka leikkausprosessin kokonaisuudessaan helpommaksi kuin etukäteen arvioin.

Vierailija
32/37 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa ap päivittämään kuulumisia.☺

Vierailija
33/37 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ( 54 vuotias mies) Tays:n sydänsairaalassa laitettiin aorttaläpäksi mekaaninen läppä keväällä 2017 eli n. 4,5 kk sitten.

-Juuri tulin pelaamasta jalkapalloa. 1,5 tuntia hikistä höntsyä ja lisäksi kentälle polkupyörällä 5 km sivu eli 10 km. Tosin jalkapallo ei ehkä ole marevanin / iskujen takia paras laji. Kunto on todella hyvä jo ja hyvin jaksaa. Ei kannata jännittää, vaikka iso leikkaus onkin. Olen todella tyytyväinen omaan tilanteeseeni.

Vierailija
34/37 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun hoitopaikkansa saa itse valita niin suosittelen kaikille Tays Sydänsairaalaa, jossa itse olin keväällä 2017!

Vierailija
35/37 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulossa HUS:iin leikkaus ensivuoden puolella, tarkkaa ajankohtaa ei onneksi vielä tiedossa. Olen 27 v nainen. Sattumalta osui tämä ketju silmiin, onneksi hyviä kokemuksia on ihmisillä ollut. Pelottaa kyllä ja tuntuu, että epäonnistuminen ja komplikaatiot sattuvat kohdalle varmasti, vaikka tietystikään niin ei ole.

Vierailija
36/37 |
14.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lapsi kävi onnistuneesti leikkauksen läpi.

Nyt mietitään toisen ystävän lapsen korvaa. Pientä tyttöä kiusataan ekaluokalla. Hän itkee joka aamu. Kuitenkin reppu selässä menee kouluun.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrotia

Vierailija
37/37 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni makaa parhaillaan Tays:saa leikkaus pöydällä. Tehdään avosydänleikkaus hiippaläpän vuodon takia. Kirurgi ja anestesia lääkäri olivat käyneet keskustelemassa eikä kyllä tullu mieleenkään, että pitäisikö tässä ruveta valitsemaan lääkärien välillä. Nyt odottelen puhelua kirurgilta jännittyneenä. Hän kuulemma soittaa ja kertoo leikkauksen kulusta. Pakko olla luottavaisin mielin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi