Miksi hiki haisee välillä tosi pahasti?
Olen huomannut että jos olen ollut jossain jännittävässä tilaisuudessa, esim työhaastattelussa tai jotain stressaavaa tehnyt, niin kainaloni haisevat sen jälkeen ihan hirveältä. Siis sellaiselta kuin ei olisi käynyt pesulla viikkoon.
Vaikka jumpassa hikoan kuin pieni porsas niin se ei haise.
Puskeeko kroppa hien mukana ulos jotain adrenaliinin hajoamistuotetta?
Kommentit (7)
Joo jännitys/pelkohiki haisee karmaisevalle!
Auttaa vähän jos on semmoinen paita päällä mikä ei mene ihan kainaloita myöten.
Juu jännityshiki on kamalan hajuista.
Tosiaan jotkut vaatemateriaalit tuntuvat oikein pahentavan hajua, eikä niistä lähde haju pesemälläkään pois. Olen omistanut joitakin tällaisia puolipäivä-paitoja ja aika äkkiä menee roskikseen kyseiset paidat.
Välillä kun puhun puhelimessa ja on joku tosi mehevä juoru, niin kainalot alkaa vuotamaan. Ja oon huomannu että kun hikoilee "vanhan hien päälle" niin se haju on jotain tarunomaista. Esim muuttaessa hiki kuivui välillä, sit uudessa ponnistuksessa tuli sellainen pistävä, vähän makea ganjan haju. Yhh.
Kainalohien haju tulee monilla suurten hikirauhasten erittämien proteiinien hajoamisesta. Bakteerit syövät proteiineja ja tuottavat hajua. Noita proteiineja tuottavia hikirauhasia on lähinnä kainaloissa ja länsimaalaisilla ihmisillä.
Mulla kainalot pitää kunnossa se, että suihkaisen niihin viikon tai kahden välein neoamiseptia niin paljon että kostuvat. Annan kuivua ja siinä se. Bakteerit kuolevat pois ja haju pysyy poissa sen viikon pari.
Jännähiki haisee kalman ja kissinpissin risteytykseltä.
Toi hiki on kyllä kummaa! Mä voin jumpata kauttaaltaan hiessä, mutten haise millekään, mutta kävellä normaalisti puoli kilsaa ja haista hyvästä hygieniasta ja dödöistä huolimatta kamalalle. Välillä tuntuu, että tärkeään tapaamiseen, luennolle, töihin yms olisi fiksumpi mennä juosten urheiluvaatteissa, niin ei haisisi hielle.
Se on joku hormoni, ehkä kortisoli, joka sen aiheuttaa.