Ylipainoinen miniä
Poikani sai vaimoineen pitkällisen yrityksen jälkeen lapsen pari vuotta sitten. Nyt on yritys päällä toisen lapsen suhteen. Raskautumista varmasti haittasi ja haittaa edelleen miniän suuri ylipaino. Pelkään poikani jäävän lapsen ainoaksi huoltajaksi, jos miniän terveystottumukset ei muutu.
Pidän miniästä kovasti. Hän on empaattinen ihminen, hyvä äiti ja selvästi rakastava puoliso pojalleni.
Mutta tuo ylipaino pelottaa. Enkä anoppina tietenkään voi asiaan puuttua, mikä tekee olon voimattomaksi.
Keksiikö kukaan mitään ystävällistä tapaa kannustaa häntä elämäntaparemontissa?
Kommentit (47)
Kirjoittaja nro 53. Kannattaisiko hakea apua jostain?
En edes viitsinyt lainata törkykirjoitustasi, jottei jää todistusaineistoa sen jälkeen, kun moderaattorit poistavat sen. Täällä liikkuu todella sairaita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja nro 53. Kannattaisiko hakea apua jostain?
En edes viitsinyt lainata törkykirjoitustasi, jottei jää todistusaineistoa sen jälkeen, kun moderaattorit poistavat sen. Täällä liikkuu todella sairaita ihmisiä.
Mitä siinä luki!? Kerro siistitty versio?
hitto mä säikähin että mun appiukko on tehny aloituksen tänne :O vaikka järki sano, ettei se ny tällasissa paikoissa surffaa.. aina se silmäilee mun ruhoa huolestuneena, joskus kyselee muka ohimennen kaikkea että onkos alkanu joulukinkun sulattelu jne :( masentavaa siinä sitte lihavana olla, vaikka haluais mennä kiven alle (mutten mahu)
Olisin nyt sitä mieltä,että suoralla,mutta hienovaraisella toiminnalla voisit edistää miniäsi pääsyä terveellisempiin mittoihin.Itse olen anoppi,jolla on vävy.Jos hän olisi ylilihava mies,yrittäisin edistää mahdollisuutta nuorten yhteisille liikuntaharrastuksille hoitamalla lastenlapsia välillä.Sitä teen muutenkin noin kahdesti kuussa,että saavat yhteistä vapaata,käyttävät sitten miten tahtovat,
Mutta ongelmaan palatakseni.Jos et uskalla miniälle puhua,onko poikaasi sellaiset välit,että voisit avautua hänelle.Voisit myös tosiaan tehdä kevyempiä ruokia ja yleensä opastaa kotiruuan maailmaan.Syödäänkö nuorten kodissa paljon eineksiä?Periaatteessa kotiruoka lihottaa vähemmän kuin eines,jua sitä voi helpommin keventää.Ei ole mielestäni oikein painaa päätä pensaaseen vaikka täällä sitä ehdotetaan,eli ettet ota mitään kantaa.Tarpeeksi olen kuullut niistä lihavista,jotka myöhemmin kun tahtovat laihtua,surkuttelevat kun kukaan ei sanonut mitään.Oma kuva oli vääristynyt,mättö maittoi ja henkilö ei itse miellä omaa painoaan.
Tv:n dieettiohjelmista ei ainakaan ole apua kun niissä ei ole yhtään todellista asiantuntijaa vaan niitä botoxi steroidi pellejä silikoneilla höystettynä.
Olen itse ylipainoinen miniä, ja sanoisin, että anoppi ei ole minulle niin läheinen, että hänellä olisi syytä puuttua painooni. Toki suhteemme on muutenkin etäinen sen vuoksi, että alun alkaenkin anoppi on ollut hyvin tungetteleva ihminen (esim. kulkenut talossa omin avaimin omien kellonaikojensa mukaan ja juoksuttanut minua askareesta toiseen sen mukaan, mitä hän itse katsoo tarpeelliseksi). Jos hän puuttuisi painooni, pitäisin sitä hyvin loukkaavana, niin kuin myös kaikenlaista vihjailua asian suhteen.
En tiedä, ap, sinun ja poikasi tai miniäsi suhteesta, mutta neuvoisin sinua jättämään asian heidän kahden välisekseen. En suosittele edes menemään tuolle hyväntahtoiselle vihjailulinjalle, koska se valitettavan usein on hyvin läpinäkyvää. Elämäntapamuutos lähtee aina itsestä, ja paino itsessään kuitenkin niin henkilökohtainen asia, että puuttumisesi asiaan voi tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä.
Pidä huoli omista asioistasi ja anna poikasi ja miniäsi huolehtia omistaan. Yleensä ottaen ihmiset eivät kaipaa ulkopuolisten puuttumista asioihinsa, etkä puuttumalla ainakaan paranna välejäsi poikasi perheeseen.