Ylipainoinen miniä
Poikani sai vaimoineen pitkällisen yrityksen jälkeen lapsen pari vuotta sitten. Nyt on yritys päällä toisen lapsen suhteen. Raskautumista varmasti haittasi ja haittaa edelleen miniän suuri ylipaino. Pelkään poikani jäävän lapsen ainoaksi huoltajaksi, jos miniän terveystottumukset ei muutu.
Pidän miniästä kovasti. Hän on empaattinen ihminen, hyvä äiti ja selvästi rakastava puoliso pojalleni.
Mutta tuo ylipaino pelottaa. Enkä anoppina tietenkään voi asiaan puuttua, mikä tekee olon voimattomaksi.
Keksiikö kukaan mitään ystävällistä tapaa kannustaa häntä elämäntaparemontissa?
Kommentit (47)
Puhut aiheeseen liittyivistä asioista, mutta älä mainitse häntä tai puhu hänen painostaan. Juttele vaikka jostain treeniohjelmista mitä katot tai artikkeleista mitä oot lukenu tms. Ei tartte edes liittyä painoon, ihan perus uudet terveelliset ruokareseptit jne. Älä missään nimessä anna sellaista kuvaa, että hänen painollaan on jotain tekemistä sinun hyväksymisesi kanssa. Se varmasti riittää alkuun ekaksi puoleksi vuodeksi, että herättelet hänen mielenkiintoaan aiheeseen. Loppuviimein, sitoutuminen asiaan täytyy lähteä hänen omasta ideastaan ja motivaatiostaan.
Joka tapauksessa prosessi vie aikaa. Elämäntapamuutos prosessit kulkevat näin: ensin tulee harkinta, sitten suunnittelu, sitten tehdään ja lopuksi ylläpidetään. Vaiheissa voi mennä ees taas.
Kyllä hän varmasti itsekin sen tajuaa, itsekin olen ylipainoinen miniä. Näin oma anoppini mulle puhuu ja mulle ihan ok. Mulla paino kulkee suvussa. Syön terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä oli lihava esikoisen jälkeen ja lihoi entisestään toisen jälkeen. Anoppina olin ihan hiljaa, koska tiesin, että en voi tietää hänen syytään syödä itseään possuksi.
Kuopus oli 3v kun poika otti eron. Ei yksinkertaisesti enää jaksanut vierestä katsoa, kun aikoinaan 50 kg painanut 162 cm mittainen nainen painoi jo 95 kg eikä muuttanut elämäntapojaan, vaikka oli diabetes- ja verenpainelääkitys.
Harmi, ex-miniä on oikein mukava ihminen, mutta itsekuria ei ole lainkaan.
Tällä palstalla anopit tuntuvat tietävän hyvin tarkkaan miniöidensä asiat. Paino, pituus, sairaudet, ym. Itse en niitä anopilleni kertoisi, vaikka mukava onkin.
Entäs ne kilot, jotka olen jo laihtunut!?
Oletko sokea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis valmis hoitamaan lapsia sen n. 2 h joka päivä, jotta miniä ehtisi rentoutua ja esim. helposti salille?
Tuollainen olisi aitoa huolenpitoa, mutta useimmiten oikeaa apua ei ole saatavilla vaan tarkoituksena on pelkkä nöyryyttäminen, tarve holtota ja tuomita.
Tämä on taas sitä läskien hokemaa potaskaa. Tekosyitä löytyy aina, ja kun katsoo Suomimammoja, niin aika monelle tuo äityis näyttää olevan hyvä tekosyy olla pikkupossu.
Onneksi en ole äitisi, kyllä nolottaisi jos omasta pojasta olisi kasvanut noin helvetin epäkunnioittavasti naisista puhuva mies. Yrittäisit edes hävetä.
Mistä tiedät että kirjoittaja on mies? Olen itse naisena ja äitinä samaa mieltä, minulla on 3v ja 1,5v lapsien kanssa aikaa opiskella, liikkua joka päivä ja harrastaa muita harrastuksia, kokata terveellisesti etc. Liikkuminen ei aina tarkoita sitä, että mennään salille, vaan se voi olla painojen kanssa kyykkäilyä ja punnertamista kotona. Liikunnasta tulee vieläpä erittäin hyvä olo kun siihen tottuu (parin viikon sisällä aloittamisesta) ja se tuntuu ainoastaan rentouttavalle. Kunhan on päättäväisyyttä ja pitkäjänteisyyttä niin pystyy tekemään vaikka mitä. Itselleen tekosyiden keksiminen on turhinta mitä on, pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko te ajattelette, että liikunta on avain hoikkuuteen? Vaikka moneen kertaan on todistettu, että ruokavalio on 80% ja liikunta vain 20%. Tärkeämpää on muuttaa syömistottumukset, ei saada omaa aikaa kuntosalin merkeissä.
Minulle oli. -35 kg.
Ei se tarkoita, että pelkällä liikunnalla voi laihtua (koska se on liki mahdotonta), mutta kun alkaa aktiivisesti liikkumaan ruokavalio muuntuu kuin itsessään terveellisemmäksi. Ei sipsillä jaksa käydä salilla tai karkkipussin, keksipaketin ja 1,5 L coca colan juoneena kiipeilemässä. Yleensäkin on aika surkuhupaisaa, että naisilta vaaditaan superkroppaa vaikka samanaikaisesti ei anneta mitään aikaa sen saavuttamiseen, vaan aina kotonako tulisi jumpata lapsia kaitsettaessa.
Tutkimusten mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Liikunnan lisääminen ei muuta automaattisesti ruokailutottumuksia, jos ei itse ryhdy tietoisesti niitä muuttamaan. Minä olen laihtunut ihan ilman liikunnan lisäämistä 10 kg / 3 kk vain muuttamalla ruokailutottumuksia. En käy salilla, en harrasta lenkkeilyä jne.
Jaaha! Haenpa lohturuokaa jääkaapista! :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä oli lihava esikoisen jälkeen ja lihoi entisestään toisen jälkeen. Anoppina olin ihan hiljaa, koska tiesin, että en voi tietää hänen syytään syödä itseään possuksi.
Kuopus oli 3v kun poika otti eron. Ei yksinkertaisesti enää jaksanut vierestä katsoa, kun aikoinaan 50 kg painanut 162 cm mittainen nainen painoi jo 95 kg eikä muuttanut elämäntapojaan, vaikka oli diabetes- ja verenpainelääkitys.
Mieluummin possu kuin tietämätön tampio.
Lihominen EI johdu riittämättömästä itsekurista, vaan on vähän monimutkaisempi juttu.
Laitan sulle linkin Suomen tunnetuimpiin lihavuustutkijoihin kuuluvan henkilön blogiin, jossa voit käydä lukemassa, mikä on tieteen näkemys ylipainon syistä (suosittelen blogin lukemista muillekin asiasta kiinnostuneille!):
http://patrikborg.blogspot.fi/2012/02/onko-ylipaino-oma-moka.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla anopit tuntuvat tietävän hyvin tarkkaan miniöidensä asiat. Paino, pituus, sairaudet, ym. Itse en niitä anopilleni kertoisi, vaikka mukava onkin.
Näkeehän ne siitä neuvolakortista, joka lykätään nenän eteen joka kerta, kun on neuvolassa käyty. Että tällä käyrällä menee vatsa, tällainen on verenpaine jne. Sairaudet taas tuodaan esille kahvipöydässä, että ei voi syödä tuota tai tätä, kun on se ja tämä lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko te ajattelette, että liikunta on avain hoikkuuteen? Vaikka moneen kertaan on todistettu, että ruokavalio on 80% ja liikunta vain 20%. Tärkeämpää on muuttaa syömistottumukset, ei saada omaa aikaa kuntosalin merkeissä.
Minulle oli. -35 kg.
Ei se tarkoita, että pelkällä liikunnalla voi laihtua (koska se on liki mahdotonta), mutta kun alkaa aktiivisesti liikkumaan ruokavalio muuntuu kuin itsessään terveellisemmäksi. Ei sipsillä jaksa käydä salilla tai karkkipussin, keksipaketin ja 1,5 L coca colan juoneena kiipeilemässä. Yleensäkin on aika surkuhupaisaa, että naisilta vaaditaan superkroppaa vaikka samanaikaisesti ei anneta mitään aikaa sen saavuttamiseen, vaan aina kotonako tulisi jumpata lapsia kaitsettaessa.
Tutkimusten mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Liikunnan lisääminen ei muuta automaattisesti ruokailutottumuksia, jos ei itse ryhdy tietoisesti niitä muuttamaan. Minä olen laihtunut ihan ilman liikunnan lisäämistä 10 kg / 3 kk vain muuttamalla ruokailutottumuksia. En käy salilla, en harrasta lenkkeilyä jne.
Lukutaitoa nyt, please.
En missään kohtaa kommentissani tukeutunut tutkimuksiin, vain omaan kokemukseeni & en väittänyt etteikö pelkällä ruokavaliolla voisi laihtua. Nyt sinä nillitit turhasta tuon neljä riviä. Hyvää päivänjatkoa.
PS. Pelkällä ruokavaliolla et kuitenkaan koskaan tule saamaan todella kaunista ja timmiä vartaloa, vaan siihen vaaditaan edes jotain liikuntaa. Mielellään vielä enemmän mitä virallisissa suosituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli. -35 kg.
Lukutaitoa nyt, please.
En missään kohtaa kommentissani tukeutunut tutkimuksiin, vain omaan kokemukseeni & en väittänyt etteikö pelkällä ruokavaliolla voisi laihtua. Nyt sinä nillitit turhasta tuon neljä riviä. Hyvää päivänjatkoa.
PS. Pelkällä ruokavaliolla et kuitenkaan koskaan tule saamaan todella kaunista ja timmiä vartaloa, vaan siihen vaaditaan edes jotain liikuntaa. Mielellään vielä enemmän mitä virallisissa suosituksissa.
Entä jos kaunis ja timmi vartalo ei ole se minun tavoitteeni? Useimmille meistä riittää se, että lihakset ovat siinä kunnossa, että ryhti pysyy hyvänä ja tasapaino löytyy nopeasti.
AV-mamma ja puolen vuoden miniädieetti
Mulla paino kulkee suvussa. Syön terveellisesti.[/quote]
Anteeksi, mitä???
Kyllä rikoo on riskillä ruma :D
Ei muuta kuin Ritan & Akin rakkausdietille
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino kulkee suvussa. Syön terveellisesti.
Veikkaisinpa, että vielä 1940-1960-luvuilla se ei kulkenut (teidänkään) suvussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis valmis hoitamaan lapsia sen n. 2 h joka päivä, jotta miniä ehtisi rentoutua ja esim. helposti salille?
Tuollainen olisi aitoa huolenpitoa, mutta useimmiten oikeaa apua ei ole saatavilla vaan tarkoituksena on pelkkä nöyryyttäminen, tarve holtota ja tuomita.
Tämä on taas sitä läskien hokemaa potaskaa. Tekosyitä löytyy aina, ja kun katsoo Suomimammoja, niin aika monelle tuo äityis näyttää olevan hyvä tekosyy olla pikkupossu.
Onneksi en ole äitisi, kyllä nolottaisi jos omasta pojasta olisi kasvanut noin helvetin epäkunnioittavasti naisista puhuva mies. Yrittäisit edes hävetä.
Miksi pitäisi hävetä? Ehkä hieman karkeasti sanottu, mutta kyllähän se totuus on, että moni mamma on ylipainoinen ja sitten keksitään tekosyitä olla liikkumatta, kun ollaan kotiäitinä.
Mielestäni näiden äitien pitäisi hävetä, kun näyttävät huonoa esimerkkiä jälkipolvelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino kulkee suvussa. Syön terveellisesti.
Olivatko sukulaisesi lihavia 1900-luvun puolivälin tienoilla?
No tietenkin hankit hänelle laminoidun BMI-taulukon.
Muistelet hänelle, kuinka vaikeaa se olikaan pysyä timmissä kunnossa, kun lapset olivat pieniä ja kerrot miten mielelläsi viettäisit mummo aikaa lapsen lapsesi kanssa.. Hienovaraisesti vaikka viinilasin äärellä... Muista erityisesti korostaa kuinka mielelläsi vahdit lapsia, jos miniäsi haluaa tehdä mitä tahansa ilman lapsia. "voi kuinka onnellinen olinkaan kun äitini vahti lapsiani ja pääsin lenkille, venyttelemään ja saunaan pitkän kaavan mukaan yksinäni!"
Kiitos kaikista asiallisista neuvoista. Asia on vaikea ja ymmärrän monen jyrkän suhtautumisen. Olen vain huolissani.
Minulle oli. -35 kg.