Äiti tosiaan meinaa tehdä sen mitä uhkasi, ei tule lapseni valmistujaisiin
Nuorempi lapsi valmistuu ammattiin. Äitini sanoi jo kun lapsi haki ammattikouluun, ettei hän sitten tule sellaista juhlimaan, ja näin näköjään myös tapahtuu. Käy lasta sääliksi, muutenkin on jo ollut raskasta ja nyt sitten vielä tämä. Turha kai sanoakaan, että vanhemman lapsen lakkiaisiin äiti kyllä tuli... :(
Kommentit (29)
Tämähän kertoo vain äidistäsi jotain, ei lapsestasi. En pitäisi yhteyttä äitiini, jo hän käyttäytyisi lastani kohtaan noin.
En arvosta tuollaisia ihmisiä. Onnea ja menestystä lapsellesi!
Äiti täyttää kesällä 80. Olisikohan liian tylyä jättää ne juhlat väliin? Tätä nyt valmistuvaa en ainakaan aio pakottaa, vaikka itse varmaan joudunkin osallistumaan. Suututtaa aivan helvetisti lapseni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Äiti täyttää kesällä 80. Olisikohan liian tylyä jättää ne juhlat väliin? Tätä nyt valmistuvaa en ainakaan aio pakottaa, vaikka itse varmaan joudunkin osallistumaan. Suututtaa aivan helvetisti lapseni puolesta.
Itse en menisi ja kertoisin kyllä syyn hänellekin.
Jätä pokkana 80-vuotisjuhlat väliin. Ei vanhaksi eläminen ole mikään saavutus, mitä pitäisi juhlia. Ammattiin valmistuva on sentään jounut tekemään töitä juhliensa eteen.
Muistan kyllä oman nuoruuteni, ei silloin ollut tapana juhlia ammattiin valmistuvia. Mutta nykyaikana ollaan fiksumpia ja arvostetaan niitäkin, jotka ovat opiskelleet itselleen käytännöllisen ammatin.
Pitäkää ihan kunnon juhlat ja hienot puheet valmistuvalle!
Ihan järkyttävää :( Todellakin jättäisin mummokullan omat juhlat väliin! Mitä isommalla porukalla, sen parempi, mutta ensikädessä nyt lapsi itse ainakin. Hienoa olisi, jos lukiostakin valmistunut lapsi ilmaisisi mummolle kuinka typerää ja loukkaavaa tuollainen käytös on, eikä ainakaan paistattelisi ylpeänä suosiossa. Jospa alkaisi isoäidillä edes jotkut kellot soida.
Kyllä, juuri näin: pidätte ihanat juhlat ilman äitiäsi, ettekä osallistu hänen juhliinsa. Kuulostaa karulle, mutta itse en ainakaan voisi olla äitini kanssa tekemisissä jos hän ei saapuisi lapseni juhliin.
Eli äitisi ei halua tulla siksi, että nuorimmaisesti valmistuu ammattikoulusta, eikä hänestä tule ylioppilasta, mikä olisi ollut hyväksyttävää? Just.
Voi harmitus. Olisiko mahdollista lykätä valmistujaisia siten että olisivat jonkun muun juhlan yhteydessä? Synttärit vaikka, mieluiten omat? Sitten mummokin pääsisi paikalle niitä juhlistamaan.
Itsekään en juhlista ammattikoulusta valmistumisia, koska eihän ala- tai yläasteen päättymisiäkään juhlita. Yo-juhlissa juhlitaan yo-kokeiden suorittamista, ei koulun päättymistä.
Vihjaisisin ennen valmistujaisia että turha odotella teidän perhettä omiin juhliin jos ei ilmesty valmistujaisiin, näin äidin oma valinta. En kyllä itsekään siis menisi sinne synttäreille, olisin lojaali omalle lapselle ja näyttäisin kumpaa arvostan.
Just!!
Hitsi mikä urpo äitis on!
Parikymmentä vuotta sitten itse valmistuin ammattikoulusta ammattiin, niin omalla kohdalla oma äiti ei edes onnitellut. Sitten valmistuin toisenkin kerran ammattiin.. (vuoden päästä ekasta tutkinnosta, sama ala, mutta eri tutkinto, ja sain todella paljon hyväksilukuja) Niin aivan sama homma, tuhahti vaan..
Auta armias minkälaiset kinkerit oli pystyssä kun sisko valmistui ylioppilaaksi... Tuntui aika ilkeältä, kun olis edes sen onnittelun halunnut kuulla. Mut kuspa mika kuspa, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Tiedän tunteen. Mun valmistujaisia ei vietetty, koska kukaan ei olisi tullut. Valmistuin siis ammattikorkeakoulusta, joka meidän akateemisille suvuille oli aivan sama kuin ammattikoulu. Joka siis tarkoittaa sitä, että on tyhmä, kun ei yliopistoon päässyt.
No. Minäpä sitten luin itseni myös maisteriksi työllisyyden takia. Ja sitä sitten juhlittiin oikein kunnolla. Sain ehkä sata kertaa kuulla, miten minusta sittenkin tuli maisteri ja sittenkin kouluttauduin ja sittenkin minusta tuli jotain. Ammattikorkeakoulututkintoa opiskelin 4 vuotta ja maisteriopinnot sen päälle 2v. Eli 4v ei ollut mitään, 2v oli sitten jotain :(
Vierailija kirjoitti:
Voi harmitus. Olisiko mahdollista lykätä valmistujaisia siten että olisivat jonkun muun juhlan yhteydessä? Synttärit vaikka, mieluiten omat? Sitten mummokin pääsisi paikalle niitä juhlistamaan.
Itsekään en juhlista ammattikoulusta valmistumisia, koska eihän ala- tai yläasteen päättymisiäkään juhlita. Yo-juhlissa juhlitaan yo-kokeiden suorittamista, ei koulun päättymistä.
Lauantaina juhlat, ja meinaat että nyt peruttaisiin ja siirrettäisiin jonnekin hamaan tulevaisuuteen? Mitä siitä, että muut vieraat on kutsuttu ja valmistelut meneillään? Ei todellakaan. Äiti kyllä pääsisi mutta ei halua, joten ihan sama hänen kannaltaan koska juhlitaan. Ja mielestäni ammattiin valmistuminen on aivan samalla tavalla juhlimisen arvoista kuin ylioppilastutkinto.
Mun isoäiti teki saman tempun. Siitä on nyt 24 vuotta aikaa. Emme ole kovinkaan läheisissä väleissä, mutta silloin tällöin suvun juhlissa tavataan ja aina ottaa aiheen esille. "noinkin fiksu likka jätti lukion käymättä!"
Musta se on oikeasti rasittavaa, että kun olisi kiva jutella serkkujen, kummien, tätien ja setien kanssa, niin jossain vaiheessa tuo aloittaa aloittaa sen mäkätyksensä. On myös ottanut silmätikukseen nuoret serkkuni. Ovat parhaillaan amiksessa. Hänen diplomi-insinööripojan lapset käyvät ammattikoulua!
Pakko sanoa, että vaikken lukiota käynyt, niin olen kuitenkin di. Sehän ei ole mitään, kun en lukion kautta mennyt. ;)
Aplle lämpimiä ajatuksia. Antakaa friidun mököttää. Piutpaut tuommoisille ja pitäkää hyvät kemut!
Etkö ole raukkaparka aikaisemmin havainnut, että äitisi on kusipää?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä sen verran pönttö, että meillä on juhlistettu ala-asteen päättymistä ja myös yläasteen päättymistä tullaan juhlistamaan. :D
Ei siis mitään kutsuvieras touhua, mutta oma perhe ja isovanhemmat, enot ja tädit piipahtavat halimassa ja kakkukahveilla. Yksi etappi lapsen elämässä, joten musta tuntu ihan höntiltä jättää se täysin huomioimatta.
Sattukin, ettei ollut mitään ylppäreitä tms. Sitten oltais varmaan juhlittu ihan omalla porukalla ja käyty pitkän kaavan mukaan raflassa tms. Kuten tänä keväänä tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta jätättte 8-kymppiset väliin. Tarvitseeko sitä syytäkään kertoa. Arvaa varmaan.
Ja jos äitisi on kerran uhannut jättää valmistujaiset väliin, niin öö...miksi et silloin jo tajunnut, että hän on kusipää? Olet jakanut ystävällisyyttäsi kyykäärmeelle pari, kolme vuotta, vaikka sinua oli varoitettu, että annat sitä kusipäälle?
Ymmärrän äitiäsi, sillä ammattikoulusta valmistuminen ei ole tietyillä aloilla kovinkaan iso saavutus, toki poikkeusaloja on, kuten vaikkapa lentokonemekaanikot, joiden pitääkin osata jopa jotain. Muuten jonkun puhdistuspalvelu- tai tarjoilijalinjan pääsee läpi jokainen joka haluaa. Nämä linjat eivät ole saavutuksia, vaan yhtä helppoa kuin vanheneminen. Yo-kirjoitukset ovat valtakunnallisia, joten niistäkään ei voi päästä armosta läpi jonkun opettajan harkintavallan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän äitiäsi, sillä ammattikoulusta valmistuminen ei ole tietyillä aloilla kovinkaan iso saavutus, toki poikkeusaloja on, kuten vaikkapa lentokonemekaanikot, joiden pitääkin osata jopa jotain. Muuten jonkun puhdistuspalvelu- tai tarjoilijalinjan pääsee läpi jokainen joka haluaa. Nämä linjat eivät ole saavutuksia, vaan yhtä helppoa kuin vanheneminen. Yo-kirjoitukset ovat valtakunnallisia, joten niistäkään ei voi päästä armosta läpi jonkun opettajan harkintavallan avulla.
Kyllä jokainen linja vaatii silti työtä, ei sitä mistään ihan olemalla vaan valmistu...
Pitäkää hyvät kekkerit ilman äitiäsi. Lapsesi varmaan tästä pettyy, kun tajuaa nyt viimeistään miten mummo asioita arvottaa. Hän voi tehdä asioista sitten omat johtopäätöksensä, kuten varmaan sinäkin. Olisin itse aika tuohtunut vastaavasta ja en voisi suhtautua mummoon kuten ennenkin.