Kysymys hammasimplantista!
Eli, minulla murtui huonokuntoinen hammas ylhäältä sivusta, ainoastaan pala jäi roikkumaan. Todennäköisesti siis pitää laittaa uusi hammas tilalle. Onko muilla kokemuksia? Paljonko maksaa ja tehdäänkö terveyskeskuksen hammaslääkärissä vai? Ja millainen operaatio on? Olisin todella kiitollinen vastauksista.
Tällä hetkellä olen työttömänä, joten tuo kustannuspuoli huolestuttaa paljon. En kehtaa paljon ulkona liikkua saatikka nauraa, kun hävettää niin paljon.
Kommentit (24)
Kruunutus maksaa 1000e, implantti vielä enemmän. Silta on semmonen parin satasen hintaluokkaa.
Kyllä yleiselläkin tehdään noita toimenpiteitä, koska hampailla tulee olla vastapurijat.
Ei tehdä julkisella puolella. Hinta n. 2000 e. Hinta riippuu esim. jäljellä olevan luun määrästä, tarvitaanko siirteitä jne. Leukaluuhun istutetaan aluksi ruuvi, jonka annetaan luutua muutama kuukausi. Vasta tämän jälkeen ruuviin liitetään kruunuosa eli implantin näkyvä osa. Kaikkiin suihin ei implanttia kannata laittaa (huono suuhygienia, parodontiitti, tupakointi jne.)
Ei hyvänen aika! Onko tosiaan noin kallista :( En pysty millään tuon hintaiseen operaatioon. Tulipa paha mieli. Ei auta muuta kuin kärvistellä. -ap
Kyllä tekee julkisellakin puolella. Itselläni juuri tällä hetkelläcko operaatio käynnissä. Julkisen puolen hammaslääkäri sanoi, että melkeenpä kannattaa mennä yksityiselle laitattaa niin ei joudu jonottaa (pitkät jonot) ja hinnassa ei niin suurta eroa ole. Jos on edessä tuo rikkoutunut hammas niin silloin tekevät julkisellakin puolella.
Minulta poistettiin vioittunut hammas, annettiin parantua pari viikkoa ja sen jälkeen laitettiin väliaikainen hammassilta. Kesti pari kk ennen kuin ruuvi (tekojuuri) pystyttiin poraamaan leukaluuhun ja minulla onneksi omaa luuta oli tarpeeksi niin ei tarvinnut maksaa luusiirteestä lisää. Sitten taas pari viikkoa ja väliaikainen hammas paikoilleen. Sen jälkeen piti odottaa puolisen vuotta ennen kuin itse hammas voidaan kiinnittää paikoilleen. Itselläni vielä pari kk ennen ko operaatiota.
Maksoin yksityisellä hampaan poistosta muistaakseni satasen, väliaikaisista hampaista 300 ja itse implantti 1400e. Eli vaikka implantin laittaisit niin joudut olemaan ilman hammasta melkein vuoden, jos et halua pistää rahaa lisäksi väliaikaiseen hammassiltaan.
Mulle laitettiin implantti v. 2014 Helsingissä ja maksoi kaikkineen 2300€. Kallein osa oli titaaniruuvi ja itse hammas.
Siihen hampaan juureen rakennetaan hammas, eli kruunu. Turha sitä hyvää juurta on pois kaivaa ja implanttia laittaa. Sillon vaan, jos juuri on mätä.
Yksityisellä laitetaan. Julkisella laitetaan implantteja vain, jos synnynnäisesti puuttuu pysyviä hampaita tai jostain äärettömän hyvin perustellusta vastaavasta syystä.
Kruunu n. 500€, implantti n. 1500€ per hammas.
Mulle on tehty implantti n. 10 vuotta sitten yksityisellä. Hintoja en muista, mutta sen muistan että noiden välivaiheiden ajaksi mulle tehtiin yhden hampaan teksti, eli siis sellainen pinkki kitalaki mittojen mukaan josta törötti se yksi puuttuva hammas. Eli ei tarvitse olla ilman hammasta missään vaiheessa, tekari oli niin mukava että sen pystyi unohtamaan eikä muistaakseni paljoa maksanutkaan.
Tsemppiä sulle! Pyydä aikaa julkiselle, kyllä ne asiat sitä kautta selviää tavalla tai toisella - tällä välillä älä suotta murehdi asiaa.
Äh tekari ei teksti, pirun autocorrect!!! T: 9
Vierailija kirjoitti:
Lähemmäs tuhat euroa menee yksityisellä. Ensin kirurgi kaivaa hampaan jämät pois. Sitten sinne tehdään pohja, johon mittatilauksena tehty implantti ruuvataan kiinni. Antibioottikuuri siitä yleensä tulee, ja naama on mustelmilla muutaman päivän.
Tässä ei oo mikään oikein :D
Hampaan poiston jälkeen odotetaan, että aukko luutuu kunnolla kiinni. Sitten esim. 2-3kk kuluttua luuhun porataan reikä, johon ruuvataan kiinnin titaaniruuvi. Ien ommellaan kiinni ja 4-6kk kuluttua siihen valmistetaan mittatilaushammas, joka kiinnitetään ruuviin. Tämän ajan voidaan käyttää vaikka tilapäistä siltaa korvaamassa puuttuvaa hammasta.
Antibioottikuuria saatetaan tarvita ainoastaan ruuvin luutumista odotellessa. Haavan paranemisen edistämiseksi käytetään desinfioivaa suuvettä pari viikkoa. Siinä vaiheessa, kun varsinainen hammas laitetaan kiinni, ei tarvita yhtään mitään lääkkeitä.
Implantin hinta riippuu paikkakunnasta, mutta tuskin tonnilla saa mistään ainakaan kunnollista hammasta. Implantti kuitenki maksetaan yleensä kahdessa tai useammassa erässä prosessin aikana. Erikseen tutkimus, sitten kirurgin työ ruuvia laittaessa ja loput kun saa hampaan suuhun. Kaikkiaan 1500-2500€.
Erikseen maksettavaksi tulee vielä ennen hoitopäätöstä otettavat röntgenkuvat, koska aina implanttia ei voi aina edes laittaa.. mm. aina ei ole tarpeeksi luuta, johon kiinnittää ruuvi tai yläleuassa poskiontelot voi tulla niin alas, ettei ruuvin reikää saa tarpeeksi syväksi.
Joskus implantteja varten täytyy tehdä luunsiirto ja se vasta homma onkin.. ja kallis. Mut en jaksa kirjottaa enempää :)
Kiitos hyvät ihmiset hyvistä neuvoista ja asiallisista kommenteista ja informaatiosta :) Päätin alkaa huomenna selvittämään asiaa soittamalla ensin kotipaikkani terveyskeskuksen hammaslääkäriin ja siitä sitten eteenpäin työstämään ja hintavertailuja tekemään yksityisille myös.
Itse kun olen hymyileväinen ja nauravainen ihminen, niin on todella itsetunto maassa ja masentunut olo, kun täytyy peitellä suuta kädellä , ettei kukaan näkisi.
Vastaajille kauniita talvisia päiviä ja hyvää kevään odotusta :) -ap harvahammas
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin implantti v. 2014 Helsingissä ja maksoi kaikkineen 2300€. Kallein osa oli titaaniruuvi ja itse hammas.
Sama täällä. Silloin kirpaisi, mutta olen ollut todella tyytyväinen implanttiini.
Minulle laitettiin implantti etuhampaaseen joulukuussa 2021, se maksoi Turussa 1800,- keväällä 2022 oli jo
Varsinainen hammas paikallaan ja siitä tuli hyvä. Nyt pitäisi laittaa helmikuussa implantti kulmahampaan kohdalle siinä
on ongelmana, että luuta ei ole tarpeeksi. Eli ensin tehdään luunsiirto tai nykyään keinoluuistutus se kestää luutua tosi
pitkän ajan, ehkä syksyllä laittaa ruuvi ja sitten 4 kuukauden kuluttua ehkä lopullinen hammas. Aika minulla on
varattuna Turun vasaramäkeen, mutta en tiedä mitä luunsiirto maksaa, implantin hinta on heillä tällä hetkellä 2100,-
Kirjoitan lisää kun olen ollut operaatiossa ja hinnan tietysti myös.
Hammassilta varmaan kannattaa tuossa tapauksessa. Eli yksittäinen tekohammas joka kiinnitetään metallilangalla viereisiin hampaisiin.
https://www.kotihammas.fi/hammashoitopalvelut/proteettinen-hoito/puuttu…
Tämmöstä tarkoitan
15, kiitos tästä! Ja kirjoita tosiaan lisää operaation jälkeen, kiinnostaa kovasti näin useamman implantin tarpeessa olevana turkulaisena.
Vierailija kirjoitti:
Hammassilta varmaan kannattaa tuossa tapauksessa. Eli yksittäinen tekohammas joka kiinnitetään metallilangalla viereisiin hampaisiin.
Itselläni on lähes kaikki hampaat korvattu implanteilla. Nuoruuden törttöilyjen takia menetin omat hampaani. Koska olen ulosotossa, eikä minulla ole tuloja, sain maksusitoumuksen kunnalta. Nyt on hampaat kuin filmitähdellä.
Unohda implantti, jos et harjaa hampaitasi 2x päivässä ja puhdista hammasvälejä päivittäin. Jos tupakoit, älä edes haaveile implantista. Hammas on helppo poistaa leukaluusta, mutta jos titaaniruuvin ympärillä oleva luu tulehtuu niin se ei ole pikkujuttu.
mulla halkesi etuhammas kun kaaduin hiihtäessä
sain uuden etuhampaan implantaatin eikä maksanut kuin 1800 euroa.
Hymyilen silti :)
Lähemmäs tuhat euroa menee yksityisellä. Ensin kirurgi kaivaa hampaan jämät pois. Sitten sinne tehdään pohja, johon mittatilauksena tehty implantti ruuvataan kiinni. Antibioottikuuri siitä yleensä tulee, ja naama on mustelmilla muutaman päivän.