Kauppojen Happy-or-Not -laitteet
Aika monissa liikkeissä on nykyisin näitä Happy-or-Not -laitteita eli voit painaa halutessasi vihreää hymynaamapainiketta tai vaikka punaista ei-niin-tyytyväinen. Tarkoitushan näissä on asioinnin lopuksi painaa yhden kerran jotain valittua painiketta.
Sit jotkut vanhemmat antavat lastensa leikkiä noilla laitteilla, toiset vanhemmat pyytävät vaikka viittä eri lasta painelemaan haluamiaan painikkeita, ja nämä sitten painelevat eri värejä. Öö, kuvittelisin että tarkoitus on, että se asioinut aikuinen päättää minkä palautteen haluaa antaa - eikä kolmivuotias, joka haluaa painaa eri väriä kuin isoveli tai 5 -vuotias joka ei tykkää siitä että hänet on raahattu johonkin tylsään kauppaan.
Kommentit (10)
Ääh, mä inhoon noita laitteita! Asiakkaat painavat punaista jos heidän haluamansa tuote ei kuulukaan liikkeen valikoimiin, tai jos joutuvat jonottamaan kassalle tms. Ei auta, vaikka kaikki muu palvelu olisi ollut miten hyvää.
Tottakai, eihän palveluun voi olla tyytyväinen jos ei saa sitä haluamaansa tavaraa, mutta silloin kannattaisi jättää sitä suullista palautetta (toive että tuote tulisi valikoimiin) eikä antaa negatiivista palautetta palvelusta.
Kukaan ei seuraa mitenkään noita härpättimiä. Satun tietämään.
Eh - en anna lasten leikkiä noilla, mutta jos haluavat antaa palautteen saavat sen kerran antaa. Koska missään ei ole määritelty, kenelle ne on tarkoitettu, niin oletan kaiken palautteen olevan "samalla" viivalla.
Ja voin sanoa, että jos palautejärjestelmä on sellainen, että lapset voivat leikillään vaikuttaa siihen ja tästä nuhdellaan henkilökuntaa niin asiassa on vanhempien lisäksi kaksi ongelmaa:
1. Palauteantojärjestelmä on sellainen, että sitä voivat lapsetkin käyttää
2. Yksikön toimintaa ohjataan näin surkean järjestelmän turvin.
Eiköhän noilla liikkeillä oo sanomattakin selvää että ei se mittari mikään absoluuttinen totuus ole
Varmasti sitä varsinkin esim teiniporukat rämpyttelee ihan vaan lämpimikseen
Tottakai heillä, jotka noita painallustilastoja seuraavat, on tiedossa, että noita painellaan myös kiusallaan ja joskus myös epähuomiossa. Itse en ymmärräkään, miksi tuosta on pitänyt tehdä tuollainen lapsia viehättävä muovilelu värikkäine painonappineen. Tulee mieleen se muistipeli, missä painikkeet vilkkuivat aina vain tiheämmin. Ja tottakai lapsetkin saavat antaa sillä palautetta, sen yhden kerran per asiointi.
On kyllä syvältä nuo Happy or Not -laitteet. Olisikohan jos suurin ongelmajätteen tuottaja Suomessa.
Eihän nuo tuloksetkaan, josta rahaa asiakkailta pyytävät, ole yhtään luotettavia. Onko kukaan koskaan painanut muita näppäimiä kuin vihreää tai punaista?!
Toinen juttu mitä en ymmärrä, että miksi ihmeessä ihmiset painavat nappeja josta on erinomeiset mahdollisuudet saada flunssa tai influenssa.
Ihan järjetön start-up -vedätys...
Olen juuri paikallisessa terveyskeskuksessa ja katselin, kun äiti nosti taaperon ilmaan (ei olisi muuten ylettynyt), jotta lapsi pääsi leikkimään palautenappuloilla. Että silleen!
Miten ihmeessä noita voi olla terveyskeskuksissakin, jossa bakteerit ja virukset leviävät noiden nappuloiden avulla?! Itse pidän muovijätteenä ja en ainakaan koskaan paljain käsin painaisi yhtään Happy or Not -nappulaa.
Ihan oikein jos palautekyselyt menevät pilalle, niin turha laite koko happy or not
No nää vanhemmat ei varmaan joko ajattele tai sitten eivät välitä siitä, että noita painalluksia kyllä tilastoidaan ja suuresta negatiivisten painallusten määrästä henkilökunta saattaa päästä puhutteluun.