Shamppanjabrunssi kaveriäideille - tarjoilut erikoisruokavaliot huomioiden?
Mun vuoro järjestää perjantaina shamppanja brunssi meidän kaveriäitiporukalle (mukana myös yksi koti-isä).
Ollaan kokoonnuttu jo pari vuotta noin kerran kuukaudessa tai parissa, joten tarjoiluideat alkaa olla vähissä. Ja huomioon pitäisi ottaa erikoisruokavaliot: kasvissyöjä, maito-muna-allergikko, pähkinäallergikko, gluteeniton.
Tuleeko mieleen mitään kivoja ideoita, suolaista ja makeaa? Ja koska shamppanja edellä mennään, niin listalla on tällä kertaa Saint-Maurice Brut, erittäin kuiva shamppanja ja alkoholiton Bella Ella Rosé Zero, saksalainen roseekuohari.
Kommentit (29)
Kvinoasalaatti ja sivuun pähkinöitä, tsatsikia ja paistettua lohta. Jälkiruuaksi persimonipavlova (muna-allergikolle pelkkiä hedelmiä).
kannattaa selailla erilaisia kasvisruokablogeja (kasvissyöjä ja maito-muna-allergia), monet ohjeet on muunnettavissa gluteenittomiksi. Pähkinä on esimerkiksi raakakakuissa aika yleinen, en tiedä onko kaikissa? ja onhan mahdollista tehdä muutakin!
Vierailija kirjoitti:
Hankalaksi menee, kun suurin osa porukasta nirsoja?
No meitä on yhdeksän kotiäitiä/isää joista neljällä on joku erikoisruokavalio. Mä ajattelin yrittää japanilaista teemaa: kala- ja kasvismakirollsseja läheisestä sushipaikasta, punakaali-savutofusalaatti, japanilainen munakas kasvistäytteellä jne
Miltä kuulostaa?
Tapaksia.. ? Hummusta ? Joku raakakakku, ilman pähkiää.
Vierailija kirjoitti:
Mun vuoro järjestää perjantaina shamppanja brunssi meidän kaveriäitiporukalle (mukana myös yksi koti-isä).
Ollaan kokoonnuttu jo pari vuotta noin kerran kuukaudessa tai parissa, joten tarjoiluideat alkaa olla vähissä. Ja huomioon pitäisi ottaa erikoisruokavaliot: kasvissyöjä, maito-muna-allergikko, pähkinäallergikko, gluteeniton.
Tuleeko mieleen mitään kivoja ideoita, suolaista ja makeaa? Ja koska shamppanja edellä mennään, niin listalla on tällä kertaa Saint-Maurice Brut, erittäin kuiva shamppanja ja alkoholiton Bella Ella Rosé Zero, saksalainen roseekuohari.
Ehdotan, että laitat tarjolle salaattibuffan. Erilaisia salaattipohjia ja erillisiin kippoihin juustoja, erilaisia kasviksia, pähkinöitä, rypäleitä, kanaa, kalaa yms. Jokainen voi siitä sitten koota mieleisensä kokonaisuuden.
Makeana tarjottavana voisi olla vegaaninen pavlova, raikas hedelmäsalaatti, marjoja ja vaniljavaahtoa (maitoallergiselle kauraversio), jotain hyvää sorbettia (tarkista ettei ole käytetty munaa), vegaaninen "juustokakku" gluteenittomista kekseistä tehdyllä pohjalla...vaihtoehtoja riittää.
Mitkä ihmeen ruokavammaisten kokoontumisajot teillä oikein on? Suosittelen että teet koko porukalle jotain vegaanista itusalaattia.
Tapaksia ja kaikkea välimerellistä on ollut niin usein!
Mä ajattelin tota japanilaista tai ihan suomalaista tai maissijuttuja
Ähhh pää lyö tyhjää!
Ap
Suolaisia ja makeita tuulihattuja erilaisin täyttein.
Toi japanilainen kuulostaa hyvältä! En itse tiedä japanilaisesta ruokakulttuurista muuta kuin sushit, mutta kannattaa lähteä tuolle linjalle. Tuossahan on jo vaikka mitä, jotan makeata vain lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ähhh pää lyö tyhjää!
Ap
Minulla on japanilainen keittokirja ja toinen juhlaherkkukeittokirja, voin katsoa sieltä kohta ideoita ja laittaa :) Kuulostaa ihanalta juhlanne! Usein on mahdotonta tehdä ruokia, että kaikki sopisi kaikille, kun alkaa olla noin monta erikoisruokavaliota. Silloin kannattaa miettiä niin, että ruokalaji sopii ainakin parille erikoisruokavaliolle, esim. vege ja gluteeniton, tai munaton&pähkinätön, jne.
Vierailija kirjoitti:
Ähhh pää lyö tyhjää!
Ap
Minusta tuo japanilainen on hyvä teema. Paras tässä ehdotetuista. Käy paremmin samppanjankin kanssa kuin joku välimerellinen.
Mites ihan vain se sushi? Se on maidotonta, munatonta (ellet tarjoa tamagoa), pähkinätöntä, gluteenitonta ja kasvissyöjillekin onnistuu hyvin. Viereen vähän edamamea, wakame-salaattia, sorbee esim. vihreästä teestä.
Mites olisi blinit ruokarajoitteet huomioivissa suolaisilla ja makeilla täytteillä?
Ihan ohiksena tähän, ihana idea tollaset kotiäitien ruokatreffit! Olispa mullakin tollasia ystäviä :)
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi blinit ruokarajoitteet huomioivissa suolaisilla ja makeilla täytteillä?
Miten teet blinit gluteenittomina, munattomina ja maidottomina?
Itse tekisin erilaisia lehtitaikinapasteijoita. Tavis-lehtitaikina on munaton ja maidoton. Gluteenitontakin löytyy pakastealtaasta (sis. munaa/maitoa). Noihin erilaisia täytteitä siten että kaikille on jotain mutta mikään ei sovi jokaiselle. Jälkkäriksi jäätelöä marjoilla ja vaahtokarkeilla. Maidottomalle oma tofu ice -jätski.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minäkin olen niin nirso että kun syön laktoosia sisältäviä ruokia niin vasta 15 minuutin päästä maha on kuin pallo ja pierettää niin että maha on tosi kipeä. Ainoa joka hetkeksi oloa helpottaa on kaasun ulospäästäminen. Jos en voi pieraista niin maha menee niin kamalaksi että kun vaikka nousee sohvalta niin pieru tulee ja uutta kehittyy koko ajan. Haju on aivan kamala. Kotonakin kissakin tulee huonovointiseksi.
Mutta voi meitä nirsoja!
Vihreä papaijasalaatti salaatinlehdellä
24 kpl
Valmistusaika n. 45 min
1 vihreä papaija
3-4 punaista chiliä, siemenet poistettuna
3 valkosipulinkynttä
2 rkl vastapuristettua limemehua (1 lime)
2 rkl kalakastiketta
1/2 tl suolaa
2 tomaattia tai 10 kirsikkatomaattia
n. 100 g tuoreita vihreitä papuja
1 dl suolapähkinöitä, murskattuna
keräsalaattia tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teet blinit gluteenittomina, munattomina ja maidottomina?
Itse tekisin erilaisia lehtitaikinapasteijoita. Tavis-lehtitaikina on munaton ja maidoton. Gluteenitontakin löytyy pakastealtaasta (sis. munaa/maitoa). Noihin erilaisia täytteitä siten että kaikille on jotain mutta mikään ei sovi jokaiselle. Jälkkäriksi jäätelöä marjoilla ja vaahtokarkeilla. Maidottomalle oma tofu ice -jätski.
Esimerkiksi näin: http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/gluteiinittomat-blinit-ilman-munaa