Miten ajaa kun tie pahassa kunnossa, urat ym
keli ollut perseestä ja lunta tullut eikä tietä ole pidetty kunnossa. aurattu liian vähän ja liian myöhään. tiessä pahat urat ja muutenkin kuin perunapellossa ajelisi. miten hitossa pitäis ajaa kun on kauheat urat että ei tartte pelätä jotta paiskautuu johonkin ties mihin auton kanssa. vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin tuntuu että alkaa se tympeä heittely ja joutuu laskemaan nopeutta. ihmettelen miten jotkut tuolla uskaltaa päästellä ylinopeutta kun tuntuu että 80km/h on nytkin liikaa.
Kommentit (14)
Pidät kaksin käsin ratista,myötäilet uria ja annat vain mennä,hyvin yksinkertaista.
Aja urassa ja jos huonosti käy, tarvitaan pieni murunen soraa, yksirenkaista nousee urasta ja kas, ojassahan sitä ollaan. Se auto on aika ohjaamattomissa, kun vetävät renkaat ei ole urissa, mutta takarenkaat on (oletus: auto on etuvetoinen).
Hitaasti ja rauhallisesti, kelin mukaan siis. Jos on huono keli niin ei ole pakko ajaa sitä 80 km/h. Aja hitaampaa :)
Jos vain mitenkään mahdollista, niin urissa ajamista pitää ehdottomasti välttää. Urien pohjalle muodostuu usein jäätä ja kerääntyy vettä, mikä aiheuttaa liukkautta. Myös renkaiden kuluminen on vähäisempää urien ulkopuolella ajettaessa. Lisäksi tiet kuluvat epätasaisesti, jos kaikki ajavat uria pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain mitenkään mahdollista, niin urissa ajamista pitää ehdottomasti välttää. Urien pohjalle muodostuu usein jäätä ja kerääntyy vettä, mikä aiheuttaa liukkautta. Myös renkaiden kuluminen on vähäisempää urien ulkopuolella ajettaessa. Lisäksi tiet kuluvat epätasaisesti, jos kaikki ajavat uria pitkin.
Mä ymmärsin niin että ap tarkoitti jään muodostamia uria?
Tuo eniten käyttämäni maantie oli kuin jäistä perunapeltoa, nopeutta pystyi pitämään max 65. Eli huonolla kelillä ajetaan hiljempaa.
Nostan, koska taas ajankohtainen aihe. Mä en vaan osaa ajaa noissa urissa, enkä niiden ulkopuolella. Auto meinaa vaan lähteä käsistä koko ajan. Ihan taajamassa siis, ajan tällä hetkellä monin paikoin 30-40 km/h ja sekin tuntuu olevan liikaa. Miten te muut osaatte ajaa noilla perunapelloilla?
Naiset ajaa paremmin — Bussilla.
Tuossapa sinulle oiva neuvo, suosittelen ottamaan vinkistä vaarin.
Mä en aja tuollaisilla teillä ellei ole ihan pakko. En vaan tajua, miten siinä pysyy tiellä kun urissa lähtee heittelehtimään ja urien ulkopuolellakin on paikoin vaikea pysyä tiellä, kun tulee sellainen paikka, että rengas pääsee tipahtamaan uraan.
Rengaiden uraherkkyydessä on isoja eroja. Esimerkiksi tässä minun autossa toimi todella hyvin hakka 7, ei toiminut lainkaan ice contact, ja nyt taas winter piket toimii hienosti. Eli jos urat vaivaa kohtuuttomasti, kokeile seuraavalla kerralla eri renkaita.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ajaa paremmin Bussilla.
Tuossapa sinulle oiva neuvo, suosittelen ottamaan vinkistä vaarin.
Miten tää liittyy sukupuoleen?
Minä ajan tosi hiljaa jos keli on ollut ihan kammottava. Harvemmin näitä tilanteita on ollut, mut silloin vain ajan kelin ja taitojen mukaan ja päästän letkan ohitse menemällä bussipysäkille tms. Ei mulla ole rahaa kolaroida ja henkiriepujakin on annettu vaan tää yksi kappale. :)
Viime talvena oli aivan kammottava keli, lunta tuli kuin esterin peestä, tietä ei oltu aurattu, näkyvyyttä ei ollut ollenkaan. Auto käytännössä jurruutti sohjossa pelkällä tuurilla tuon matkan. Minulle meni yli tunti ajaa 35 kilometriä, koska sen lujempaa ei voinut mennä, tai auto alkoi heittelehtiä. Ja mitään kamalaa ei tapahtunut vaikka ajoin alinopeutta. Yhden rekan päästin ohitse, juuri kukaan muu ei liikenteessä ollutkaan. Jos olisin tiennyt kuinka kamala keli oli, en olisi alunperinkään lähtenyt ajamaan, koska oli todella pelottavaa ajaa sokkona sohjossa kun ohjaus tempaisi yhtäkkiä voimakkaasti vasemmalle tai oikealle.