Paikalla erittäin sivistynyt ihminen. Kysy mitä vain, minä vastaan!
Käsittelee asiasi sitten koiranhoitoa tai ydinfysiikkaa, niin täältä pesee...
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lempibalettisi? Entä lempioopperasi? Kuka on suosikkisäveltäjäsi?
En pidä erityisemmin baletista ja oopperasta. Lähinnä kultturellit ystäväni ovat näihin puoliväkisin raahanneet kuvitellen näitä teennäisiä esityksiä minua kiinnostavaksi.
Lempisäveltäjä niistä kymmenistä suosikeista kuitenkin voisi olla Bach. Mutta sanotaan nyt kuitenkin Bowie kuoleman kunniaksi.
Olen eri mieltä kanssasi, koska mielestäni baletti ja ooppera ovat taidetta, en ainakaan itse koe niitä "teennäiseksi". Nautin näistä esityksistä todella paljon, mutta ymmärrän sen, että suurta osaa väestöstä ei kiinnosta nämä taiteen muodot. :) Bachin suhteen olen kanssasi samaa mieltä!
Niin, ja oopperaan liittyy myös alunpitäen pyrkimys elvyttää antiikin näytelmäperinne. Siinä on monta aspektia, joista sivistynytkin ihminen voi nauttia. Sitä mieltä kylläkin olen, että joskus tapahtuma-ajasta sekä lavastuksen ja puvustuksen tyylistä tehdyt tulkinnat eivät ole aivan onnistuneita, mutta ei tämä seikka pilaa koko taidemuotoa. Ehkäpä barokkiooppera miellyttäisi aloittajaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko elämäsi ollut helppoa?
Ihan jo siksi, että olen syntynyt Suomeen varakkaaseen perheeseen, voi elämääni sanoa helpoksi globaalissa mittakaavassa. Riippuu tässäkin, mihin kontekstiin kysymyksen asettaa.
Kaikki on niin suhteellista.
On ollut paljon vaikeuksia, mutta katson, että itse lähinnä olen ne aiheuttanut.
Miksi väität olevasi sivistynyt, kun olet täysin pihalla asioista ja yleissivistyksesi on nolla? Milloin aloit keulia olemattomilla kyvyilläsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on lempibalettisi? Entä lempioopperasi? Kuka on suosikkisäveltäjäsi?
En pidä erityisemmin baletista ja oopperasta. Lähinnä kultturellit ystäväni ovat näihin puoliväkisin raahanneet kuvitellen näitä teennäisiä esityksiä minua kiinnostavaksi.
Lempisäveltäjä niistä kymmenistä suosikeista kuitenkin voisi olla Bach. Mutta sanotaan nyt kuitenkin Bowie kuoleman kunniaksi.
Olen eri mieltä kanssasi, koska mielestäni baletti ja ooppera ovat taidetta, en ainakaan itse koe niitä "teennäiseksi". Nautin näistä esityksistä todella paljon, mutta ymmärrän sen, että suurta osaa väestöstä ei kiinnosta nämä taiteen muodot. :) Bachin suhteen olen kanssasi samaa mieltä!
Juu, totta kai baletti ja ooppera ovat taidetta.
Muotoilin huonosti, ei ollut tarkoitus ollenkaan mollata näitä ilmaisun muotoja. Tarkoitin, etten itse pidä niistä siksi, että ne näyttäytyvät minulle oudon teennäisinä. Ikään kuin olisi funktiona vain esitellä itseään.
Toisin kuin säveltäjät -- nämä innoittuneet peräkammarin pojat -- toimivat tekemisen palosta.
Ymmärrän, että stereotypiat jylläävät vastauksessani. On varmasti myös tyttöjä, jotka säveltävät (tosin harvassa) ja varmasti on näyttämölle päätyneitä artisteja, joilla pääasia ei ole esitellä omaa kroppaansa ja taitojaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi väität olevasi sivistynyt, kun olet täysin pihalla asioista ja yleissivistyksesi on nolla? Milloin aloit keulia olemattomilla kyvyilläsi?
Perustelisitko hieman yleissivistykseni nollatasoa ja "täysin pihalla olemistani", niin yritän vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko rankaiseminen oikein ja mitä sillä saavutetaan?
Vähän täsmennystä kaipaisin tähän kysymykseen.
Yksilötasolla katson, että rankaiseminen ei johda mihinkään hyvään. Mutta yhteiskunnallisella tasolla tarvitsemme sanktioita.
Mutta tämä on nyt niin laaja aihe, että sivistyneisyydestäni huolimatta en pysty tähän täydentävästi vastamaan tällä haavaa.
"sivistyneisyydestäni huolimatta" :D hauskasti muotoiltu.
miten yksilötasolla mihinkään hyvään johtamaton voi olla yhteiskunnan edun mukaista? mikä on tämä myyttinen yhteiskunta, jonka etua voi palvella yksilölle huonot seuraukset? jos yksilölle ei ole hyviä seurauksia (voiko tästä päätellä että seuraukset ovat huonot?) niin miten se voi lopulta palvella yhteiskunnan etua?
millaista täsmennystä kaipaisit?
Suuren joukon etu voi olla yksilön murskaaminen. Vertaa huonojen oksien karsimiseen puista. Ei välttämättä ole yksittäisen oksan etu joutua nuotioon. Se kuitenkin hyödyttää puuta. Puu voi tämän jälkeen paremmin, kukoistaa lehtineen ja hedelmineen.
mielestäni on huonoa argumentointia verrata yhteiskuntaa puuhun. oletko deepak chopra -sivistynyt eli kun sanoo kovaan ääneen tietävänsä, se muuttuu todeksi, ja kun väistelee kysymyksiä ja esittää outoja vertauskuvia ja sanarimpsuja voi näppärästi yrittää harhauttaa keskustelukumppania?
Jos olisin, niin ainakaan en onnistunut :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi istun tässä enkä mene siivoamaan?
Yksi psykologian perusteeseistä on mielihyväperiaate.
Saat enemmän mielihyvää tällä hetkellä istumisesta kuin siivoamisesta. Pitkällä aikavälillä saat mahdollisesti enemmän mielihyvää toimimisesta, mutta nyt näin.
Tämähän on päihderiippuvaisten jokapäiväinen ongelma. Hetkellisen mielihyvän saa tekemällä jotain, joka tulevaisuudessa on paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä instrumentin kielet ovat alhaalta ylös c, g, d, a?
Varmaan joku sitra tai vastaava? Nyt ei ole tietoa.
Osoitit sivistyksesi olemalla rehellinen. :) Oikea vastaus: sello
Mistä lähtien selloa on soitettu sivusuunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö Suomen valtion ottaa nyt lisää velkaa, kun ottaa huomioon keskuspankkien negatiivisen korkotilanteen vai pyrkiä vähentämään velanottoa?
Turvautuisin tässä vanhan kansan sanontoihin: suu säkkiä myöten ja velka on veli otettaessa, velipuoli maksettaessa.
Eli kallistuisin lisävelan ottamattomuuden kannalle. Mutta tästä kiistelevät aidot taloustieteen asiantuntijat verissäpäin, joten perussivistys ei auta ratkaisemaan tätä pulmaa. Velkarahalla eläminen kostautuu tavalla tai toisella todennäköisesti makrotalouden puolellakin. Mikrotaloudessahan sen huomaa konkreettisina perintätoimistojen laskuina hyvin nopeasti.
Onko elämäsi ollut helppoa?