***Torstai on toivoa täynnä HELMET***
Hip hei hurraa! Meikäläinen täällä valvoo ja odottaa, mitä tapahtuu. Menin sänkyyn jo ennen klo 23 ja supistuksia tuli noin 13 min välein. Klo 24 aikaan tuli jo yksi tosi kipeä supistus, jonka jälkeen kävin vessassa. Pissaamisen jälkeen pönttöön (ja osiksi lattialle) lorisi jotain... Veriviiruja jäi myös paperiin eli oli vissiin limatulppaa. Laitoin housuihin piruttain vauvan harson ja äsken tuli taas sellainen lorina, että housutkin kastui. Mitä mä nyt laitan housuihin??? Soitin Haikaranpesään ja siellä mieskätilö sanoi, että sitten kun supistukset tulee 5 min välein, niin soita uudestaan. En ole nyt " ehtinyt" katsoa, onko väli vielä edes 10 min, mutta pirun kivuliaita ovat ja kestävät jo yli minuutin! Haikaranpesä on nyt täynnä ja kätilö sanoi, ettei sieltä vapaudu huonetta ainakaan pariin tuntiin. Täytyy nyt vielä vähän aikaa kytätä noita supistuksia ja soitella sitten pojalle hoitaja. Mutta hitsi, kun tulee kohta paniikki, kun supistukset sattuu jo nyt niin paljon, että miten mä tästä selviänkään??? Edellisestä synnytyksestä jäi kamalat muistot noista kivuista =( No, katsotaan, miten nyt käy ja voihan olla niin tyhmä juttu, ettei synnytys vielä oikeasti edes alkanut. Vaikka vaikea sitä on kyllä uskoa... Mutta jos musta ei huomenna kuulu mitän, ollaan sairaalassa!
T:Fassiloora rv 39+4
Kommentit (32)
Liityn pinon pystyssä pitäjiin, ettei vaan lopu jutut kesken. On niin mukava ollut lukea näitä juttuja, että jospa sitä nyt itekin sais jotakin rustattua.
Ei supistele täälläkään, ei... Nyt menossa 39+3. Väsyttää tämä olotila jo niin vietävästi. Esikko syntyi 40+2, mutta en todellakaan odota, että ainakaan ennen sitä tapahtuisi yhtään mitään. Ei minun tuurillani. Kuten joku sanoikin, olen laskenut että maaliskuussa on sitten yliaikaiskontrolli, joten sinne mennään mitä todennäköisimmin. Olen usein tässä miettinyt, että voi kumpa jossain olisi joku ennustaja joka osaisi sanoa tarkan päivämäärän, milloin tämä syntyy. Maksaisin siitä tiedosta aika paljon. Saisi olla ainakin siihen asti ihan rauhassa eikä kokoajan miettisi, että milloin ja onko tämä nyt sitä ja mitäs tämä nyt on..
Mullakin on ollut tuota hermotyyppistä vaivaa, että oikea jalka meinaa lähteä alta. Paikallaan seisominen on kaikista pahinta. En nyt muista nimimerkkejä, mutta te kaikki joilla ollut tätä vaivaa, milloin se tuntuu teistä pahimmalta?? Mulla meinaa kävellessäkin pettää välillä jalka alta. Toisaalta olen miettinyt, onkohan tämä jotain lievää iskiastyyppistä vaivaa, kun lievä säteily tuntuu lähtevän selästä alas takareittä pitkin polveen ja tulee tunne, ettei voi olla enää seisaallaan, pakko päästä istumaan. Toisaalta kauan istuminenkaan ei tee hyvää.
No niin, pidetäänhän pinoa pystyssä ja koitetaan jaksaa vaikkei tämä kyllä millään muotoa herkkua ole. Mulla olon tekee sekin vielä tukalammaksi, että olen kerryttänyt viimisen 3 vkon aikana yhteensä 3 kg!! Tuntuu, ettei taivu enää mihinkään suuntaan. Tosin, yhteensä kiloja ei ole tullut kymmentäkään, joten sen puoleen ei hätää. Tuo nopea painonnousu vaan näin lopussa saa olon tosi turpeaksi ja kömpelöksi.
Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä meille vielä odottaville! Minkille tsempit muihinkin murheisiin!
Mulla on todella outo olo tän odotuksen suhteen. Esikoinen syntyi 38+6 (oikeestaan synnytys käynnistyi jo 38+4), ja nyt mennään jo viikoilla 39+2! Miten tässä näin kävi? Odotin koko ajan " eräpäiväksi" sitä 38+6 viikkotilannetta, mutta tämä vauva nyt varmaan on masussa siihen asti kunnes viikolla 42 käynnistetään. Seuraava neuvola-aikakin on lasketulle päivälle! Neuvolassa kaikki ollut ok. Joka toinen viikko paino laskenut puolisen kiloa ja joka toinen viikko tullut saman verran lisää, viimeisen neljän viikon aikana! Onko muilla paino laskenut?
Meidän vauveli on nyt vasta viimeisen viikon aikana alkanut harrastamaan niitä iltajumppia. Joka ilta on semmonen meno masussa, että tuntuu että sohvalta meinaa pudota. Onko muitten vauvat vielä yhtä vilkkaita? Hyvä, että liikkuu, koska päivä päivältä mua alkaa enemmän pelottamaan, että vauvelille käy jotain. Olisi parempi saada hänet jo masun ulkopuolelle!
Synnytykseen viittaavaa ei ole täälläkään mitään. Menkkakipuja oli tossa neljän päivän ajan, muttei tänään niitäkään. Eiliset ässät eivät saaneet mitään aikaiseksi. Okei, siivota kyllä pitäis, mutta tuskin siitä mitään apua on, eli en jaksa.
En mä oikeesti näin kyllästynyt ole, mutta saishan tuo vauva jo tulla navan tälle puolen!
Nyt lähden kattomaan penkkari-touhua, kun tuo lukio on ihan naapurissa, vaikkei siellä ketään tuttuja abeja ookaan. Onpahan esikoisellekin edes hiukan puuhaa!
Tuu-Tikki82 ja vauveli 39+2
Eilen oli aivan liian hyvä päivä ja nyt yönki sain nukuttua paremmin ku pitkään aikaan. Välillä maha on kovettunut, mutta siihen ei oo liittyny ees minkäänlaista pientä selkä- tai vatsakipua. Töissä kun kävin näyttäytymässä, niin monet arveli piakkoin syntyväks. Ku on jo niin alhaalla. Joopa joo, onhan se piakkoin tietty suhteellinen käsite. Eihän tässä oo enää ku maksimissa kolme ja puoli viikkoo...
Onnee kaikille pikkusensa saaneille. Ja myös teille, jotka on lähdössä pikkusta hakemaan! =)
Täytyis varmaan ottaa imuri käteen ja yrittää siivota tätä huushollia. Toi kissa ku on niin ihana, et hiekkalaatikoltaan tullessaan se ravistaa tassunsa vasta olkkarin kulmalla. Ja tietäähän sen sit missä ne hiekat on...
Onkohan muuten Austenista kuulunu mitään? Jokohan se on lähteny Taysiin vai onko multa vaan menny sen viesti ohi...
Jansku & Möhkis 38+3
Toivottavasti Devilistä ei tunnu kurjalta, kun ihan vieras nikki häntä täällä huhuilee! Olen tälläinen taustalla hiippaileva helmi :o) Pääsisikös Devil jo tositoimiin vai onko ehkä neuvolapäivä ja ei ehdi kirjoittelemaan?
Sitruunallekkin terkkuja ja paljon jaksusäteitä viimeisillä raskauspäiville! Sinä ehkä muistat serpenttiinin kuumepuolelta ;o) ?
Serppu/ serpentttiini
Hei!
Meille syntyi tosiaan poika 11.2 rv 40+5. Pituus 53cm,paino 4.kg 275g ja py 32.
Olin sairaalassa pitemmän kaavan mukaan synnyttämässä,kun mulla rupes tihkumaan jotain rv 40+1 tiistain ja keskiviikon välisenä yönä (7.-8.2) ni soitin synnärille ja pyysivät sinne, et katotaan onko se lapsivettä, kun mua ei kylläkään supistanut ollenkaan.
Lapsivettähän se oli ja sairaalaan piti jäädä odottelemaan,että josko synnytys rupeaisi käynnistymään. Keskiviikko päivä kului ja supistuksia ei kuulunut. Lapsivettä vaan tihkui koko ajan.
Torstaina sitten aloitettiin käynnistys oksitosiini tiputuksella. Supistuksia oli vielä 1.5h sen jälkeen, kun tiputus loppui mutta sitten ne vaan loppuivat kokonaan.
Perjantaina käynnisteltiin sitten cytotecillä. Näytti siltä, että mitään ei tapahdu mutta klo22.30 illalla alkoi hirveät kivut oikealla alamahassa. Siitä se synnytys rupesi sitten pikku hiljaa käynnistymään. Omat supistukset olivat kuitenkin niin heikkoja, että olin koko ajan oksitosiinitiputuksessa. Avautumisvaihe kesti todella kauan 23h.Ehdin ennen kesto epiduraalipuudutusta syödä vaan pari panadolia kipuihin. Epiduraali vei minulta kivut pois aivan kokonaan. Ainoa mitä tunsin oli vauvan liikkeet.Supistuksia en tuntenut ollenkaan.Kun epiduraali ei enää pelkästään riittänyt otin lisäksi ilokaasua ja taas olin aivan kivuton.
Ponnistusvaihe kesti 45min. Elikkäs meidän vauva syntyi, kun lapsiveden menosta oli jo 91h. Minulle tarvi laittaa ihan vaan muutama tikki.
Vauvan kanssa sairaalassa oltiin 3vrk ja nyt on oltu pari päivää kotona. Ihan mukavasti on lähtenyt tämä vauva arki sujumaan.
Mirjami ja pikku-ukko 5vrk
Nyt on oltu kotona jo
Mä olen jo menettänyt toivon, ei tänne taida mitään vauvaa olle tulossakaan. Takuulla huomataan että mahassa onkin vaan ilmaa ja muuta turvotusta tai jotain...
Eritekeskusteluun: mullahan valui jo yli viikko sitten jotain mitä luulin lapsivedeksi, koska oli vaaleanpunaista ja ihan litkua. No sitä tulee edelleen, mutta mikään muu ei ole muuttunut : (. Ei supistele ja vauva liikkuu yhtä paljon kuin ennenkin. Eilen neuvolantäti naureskeli kun voi nähdä liikkeet ja ääriviivat mahan läpi :D. Pah, viikonloppuna menen miehen avuksi harventamaan tuota meidän metsää, kumma jos ei ala supistella!
Tympiintynyt FannyK 39+5
Käytiin siis huollattamassa isännän auto ja sitten Hesellä syömässä esikoisen kanssa. Ostin ruokaluettavaksi uusimman Vauva-lehden ja siinä oli tästä yliaikaisuudesta. Olin yllättynyt kun lehden tietojen mukaan yliaikaisuus on yleisempää toissynnyttäjillä kuin ensisynnyttäjillä. Ja yli puolet vauvoista syntyy lasketun ajan jälkeen. 5% syntyy vkon 42 jälkeen!!! Ja mitä vanhempi äiti, sen yleisempää yliaikaisuus on. APUAaaaaa...
Odotan toista ja olen jo 37 v eli hohhoijaa vaan...
Ja kukaan ei ole saanut selville mikä synnytyksen käynnistää todellisuudessa. SSS ei auta oikeasti - ilmeisesti spermaakin tarvittaisiin desikaupalla jotta olisi mitään vaikutusta.
Kun edes osaisi unohtaa tuon vatsan. Mutta kun ei tahdo kunnolla päästä kävelemään, saatikka saada tehtyä mitään hyödyllistä. Tylsää...
Okei poistun synkistelemästä täältä...
Ja kiitos kaikille tsempeistä, mun itkujen jälkeen päivä onkin ollut yhtä lentoa että sais jotain tolkkua johonkin - tuloksena v....tutus ja kamala särky selässä, vatsalla , reisissä ja supistaa argh... mut ei silleen joo. Eikä tarviis nyt lähtee synnärille kun jää nuo hoitamattomat asiat kesken ja saattaa vielä pukata suurempi stressi .
T_U sulle jaksuja ( tiedän tunteen esikko käynnistettiin 41+5 ja voi... ) sitä vaan odotti ja kaikki kyseli joko joko !! Ja oli ihan kypsä...
Nyt taitaa mennä samoin eli katsellaan sitten maaliskuussa tuota masuasukkia silmästä silmään ;)
Tosiaan onko Devil mennyt ? Ja muillakin eräpäiväläisillä hyviä merkkejä eli tsup tsup niitä tarvitseville !
ja uusille taustailijoille kiva kun tulette pitämään pinoa meidän viimeisten kanssa !!
minkki edelleen menee rauhottuu vaikka soffalle
Laittoi viestiä puoli kolmen maissa että lähtee ainakin näytille. Toivottavasti saa jäädä sille reissulle ja kotiutuisi vasta vauvan kera. Ja tuskin kotiin häntä laittaa kun sairaalaan kuitenkin on heiltäkin n. tunnin ajomatka.
Mullakin supistelee jonkun verran ja aika napakasti. Täytyy ruveta kellottamaan jos jatkuu. Ovat teholtaan sellaisia että silmistä vuotaa vesi =). Poika haettiin kotiin juuri kun oli mummolassa yökylässä. Saa nähdä saadaanko viedä pian takaisin. Vuotokin on muuttunut sellaiseksi veriseksi limaksi.. Kivaa!
-sitruuna ja minttuvihtori 40+0-
Kiitos että olette kaipailleet,en ole koneella tätä ennen käynyt kun ketuttaa niin paljon. Väsymys painaa ja ajatus ei kulje...
Eilinen ilta,viime yö ja tää päivä on ollut jotain niin uskomatonta että ihme kun olen edes tolpillani. Olen nukkunut viimeisen vuorokauden aikana ehkä max 4h. En saa hyvää asentoa sitten mitenkään päin, sohvalla ja sängyssä olen yrittänyt monenlaista mutta ei. Aina joku paikka puutuu taikka särkee tai sitten ravaat vessassa. Ja mitä enemmän mä pyörin ja hyörin niin sitä enemmän villiintyy eläimet. Kun ne sai rauhottumaan niin itsellä oli uni ohi. Lopetin nukkumis yritykset sitten klo03 ja kun mies tuli klo06.30 töistä niin nukahdin vasta hetkeksi.(Olin mennyt nukkumaan n.klo 23.30) Kello soi sitten kasilta kun piti neuvolaan lähteä ja koira viedä ennen sitä. Kyllä olis silloin uni maistunut...
Neuvolassa sitten valitin taas silmät märkinä. Kaikki tuntuu vaan kaatuvan päälle ja voimat on ihan lopussa. Mun fysiikka ei oikeasti enää kauan kestä tätä odotusta!!! Mutta kaikki arvot olivat taasen kunnossa joten terkkari " piristi" jälleen sanomalla ettei voi enää mennä kovin kauaa koska olen niin KYLLÄSTYNEEN oloinen!!! Olen mä kyllästynytkin mutta lähinnä niin helvetin kipeä että pimahdan päivänä minä hyvänsä. Ja paras ehdotus siltä oli että otan parit panadolit ja sitten kokeillaan miehen kanssa seksiä!!! Siis v*ttu mikä neuvo!!!! Siinä se pokkana kokeili vauvan asentoa ja kehoitti samalla karistamaan kivut lääkkeillä ja ruveta naimaan!!! Sanoin sitten hyvin tiukkaan sävyyn että ei voisi vähempää kiinnostaa kun ei edes vessassa voi ilman kipuja käydä. Käveleminen sattuu,makaaminen sattuu,seisominen sattuu... Niin rupea siinä sitten hommiin!!!
Ainoa hyvä asia oli se että sf-mitta on laskenut ja vauva tuntu olevan todella matalalla. Terkka sanoi että on ihme jos vielä viikon päästä olen yhtenä. Mutta niin se on jankuttanut jo kolmisen viikkoa!!! Että se niistä arvailuista...
En ole siis nukkunut koko päivänä koska en pysty olemaan kovin kauaa paikallani ilman kipua. Onneksi mies lähti taas yöksi töihin niin saan olla yksin. Jotenkin sen läsnäolo ärsyttää ihan hirveästi. En jaksa jutella enkä vastailla kaikenlaisiin kysymyksiin. Ja äidilleni ilmoitin että jos ei ole muuta asiaa kuin kysyä " eikö ole mitään tuntemuksia" niin ei tarvi soitella!! Ilmoitellaan kyllä koska niiden täytyy hakea meidän koira hoitoon.
Nyt siis istun hiljaisuuden keskellä ja mietin mitä alkaisin syömään. Tajusin että aamun jälkeen en ole laittanut kun appelsiinimehua suuhuni. Väsymys siis vie todella järjen!!! Ja tosta terkkarista vielä,ei ottanut mitään kantaa siihen että vatsa on kova koko ajan ja ylävatsaa särkee niin paljon ettei pysty suorassa kunnolla olemaan. Ja jos kerran päivässä tuntee liikkeitä niin ei syytä huoleen... Olin tosta kommentista vähän ihmeissäni mutta en jaksanut enää alkaa " tappelemaan" .
Eli mua kaivanneet,ei editystä asioissa. Ei supista,ei näy tulppaa taikka vesiä,vitutus vaan kasvaa!!! Nyt varmaan toivotte ettette olisi kyselleet mun perää!!! : ) Taidan kirjoitella aika masentavia viestejä nykypäivinä...
Mutta nyt tosiaan syömään!! Kyllä muuten helpotti kun sai taas purnata. Mies kyllä kuunetli päivällä saman litanian,varmasti vielä pitempänä versiona mutta kun se ei tajua näistä asioista mitään niin ei osaa lohduttaa... Yrittää kyllä aina vaan kannustaa vaikka siitäkin näkee että odotus ja mun valitus kyllästyttää!!!
Mutta nyt syömään... : )
DEVIL&TOIVO39+6
ONNITTELUT UUSILLE VAUVOILLE JA ONNELLISILLE VANHEMMILLE!
Täällä se odotus vaan jatkuu ja jatkuu...
Turvotuksesta selvisin säikähdyksellä, onneksi laski eikä jalassa ollut veritulppaa.
Nyt huolestuttaa vaihteeksi oikean käden puutuminen, se on suurimman osan päivää ihan turtunut ja keskisormi ja nimetön on tunnottomina.
Onko muilla tuota puutumista päivisin? Aikaisemmin se kiusasi vain yöaikaan, mutta nyt pitkin päivää. Aina pitää olla jotain, olisi edes yksi päivä ettei johonkin paikaan satu tai vaivaa.
Tänään iski hillitön himo mämmiin ja kermaan, pakko saada vaikka onkin " kiellettyjen" listalla raskausdiabeteksen takia. Näin loppuvaiheessa annoin himolle vallan ja vedin sitten oikein kunnolla sitä mämmiä, nam :)
Aikaisemmin oli keskustelua miten hiukset synnytykseen?Mulla yli olkapään pitkät hiukset ja meinaan vetästä ne nutturalle. Tarkoitus olisi vielä ennen synnytystä vaalentaa juurikasvu ettei hiukset ole heti likaisen näköiset kun vähän hikoilee. Varpaan kynsien kanssa tuskailin tässä yksi ilta kun en ylettynyt niitä lakkaamaan, mies ei aluksi innostunut ajatuksesta että joutuisi ne lakkaamaan, mutta kun uhkailin että synnyttämään en lähde jos ei kynnet ole lakattu,niin kyllähän tuo sitten nuristuaan jotain ne lakkasi. Turhamaistako, nooh, hieman :)
Ainoa mitä olen ikävöinyt odotus aikana on punaviini, mulla oli joulun aikana oikein himo siihen ja joinkin yhden lasillisen jouluna ja sehän nousi hattuun, joten sen jälkeen en ole maistanut vaan odottelen siihen asti kunnes pääsen ekan kerran ns. viihteelle.
Joku kirjoitti tuolla aikaisemmin että vauva on kovasti vielä liikkeessä ja vetelee jumppasarjoja, näin myös meillä. Pari päivää sitten oikein pelästyin kun olikin epätavallisen hiljaista masussa, ja olin jo soittamassa äippäpolille kun en edes tönimällä saanut puoleen tuntiin liikettä aikaiseksi, mutta taisi vain nukkua sikeästi.kun sitten heräsi niin sama möyriminen jatkui niinkuin aikaisemminkin.
Yöt onneksi nykyään menee nukkuessa, pari kertaa joutuu heräämään vessaan,se onkin aika extremea vetää portaat puoliunessa ja supistuksen kourissa alas.Tähän mennessä en ole onnistunut kuin kerran kaatumaan ja sekin päivällä.
Taidan häipätä katsomaan LOSTia, huomasin että onkin jo alkanut!
Supistuksia kaikille niitä toivoville ja josko joku meistä pääsisi ensi yönä tosi toimiin:)
- Katerina ja toukka 39+0-
Täällä on myös yksi matti myöhäinen eli tänään 41+2 ja tympii jo niin pirusti. Huomena on äitipolilla tarkistuskäynti ja ajattelin ehdottaa josko tekisivät jotain asian jouduttamiseksi.
Eilen oli alaselkä kipee koko päivän ja illalla ehkä pari astetta kovempaa supparia... olinkin jo varma että yöllä lähdetään. Kattia kanssa nukuin hyvin ja nyt ei taas tapahdu mitään.
Onnea sulle käynnistykseen ja muille pitkää pinnaa odotukseen...
Booris