tunnetko jonkun 17-vuotiaan, joka ei ole kesätöissä?
Asumme pääkaupunkiseudulla ja 17-vuotiaamme ei päässyt kesätöihin. Yritystä hänellä oli hirveästi, mutta ei vain tärpännyt. Mieheni on nyt sitä mieltä, että lapsemme on laiska, eikä siksi päässyt töihin (kun mieheni maalla 25 vuotta sitten oli kesätöissä itsekin tuossa iässä) ja että missään tapauksessa kesällä ei saa nuorelle antaa yhtään rahaa mihinkään menoihin, ei edes työtä vastaan.
Kommentit (11)
Hän ei saanut kesätöitä, ja yritys oli hänelläkin kova. Hän väsäsi kymmeniä hakemuksia, vei ne henkilökohtaisesti työnantajille, soitteli, laittoi sähköpostihakemuksia, mikä vain työ olisi kelvannut, mutta ei tärpännyt. Tyttö jakaa ympäri vuoden mainospostia, joten onneksi edes vähän saa rahaa omiin menoihinsa, kuten festareille ja rokkikeikoille. Itse myös olen antanut tytölle töitä, pikkusiskon vahtimista ja isompia siivoushommia ja myös maksan niistä.
.. koska en saanut töitä mistään. Kaikki paikat menivät suhteilla, joita minun vanhemmillani ei ollut. Olipa kiva hakea kaupungilta kesätöitä, kun kaupungin työntekijöiden kakarat tiesivät jo tammikuussa pääsevänsä töihin.
Aina olin joko liian nuori tai sitten minua ei otettu, koska en ollut ollut siellä edellisenä vuonna. Ja tällaisia vielä samasta paikasta peräkkäisinä vuosina.
Sitä jäin kyllä ihmettelemään, miten samanikäiset kuitenkin kelpasivat, vaikka juuri minä olin liian nuori.
sai kaksikin paikkaa, mutta lopetti kun ei jaksanut eikä huvittanut! Juu olin vihainen. Mun nuoruudessa oikeen kilpailtiin kuka saa parhaimman työn, eikä haitannut vaikka koko kesän oli töissä.
Yleensä alaikäisillä kesätyömahdollisuudet on heikot. Itse en ollut kesätöissä kuin mansikkapellolla viikon kerran 15-18 -vuotiana. Oli silloin lama-aika, eikä kesätöitä ollut kenellekään tarjolla paitsi yhdelle luokkakaverille, jonka vanhemmat omisti paikallisen K-kaupan...
tai onko teille maksettu jostakin työstä? Meillä on kotona kauheaa vääntöä miehen kanssa, kun tottakai 17-vuotias tarvitsee rahaa, ja sitä ei nyt sitten saa antaa missään muodossa, ei edes maksaa vaikka lastenhoidosta kotona. ap
muistaakseni 200 mk / kk ja tästä on 10 vuotta. Jotkut kaverit sai enemmän, muutamat vähemmän. Isossa kaupungissa asuttiin. Vaatteisiin ym. sain tarvittaessa erikseen. Tämä 200 mk siis ilman vastiketta, sitten sukulaisten lasten hoidosta ym. sain erikseen. Miehelläsi on mielestäni turhan tiukka linja, varsinkin jos teini tosissaan koitti kesätöitä hakea. Moneen paikkaan ei haluta palkata alle 18-vuotiaita.
vaikka haki tosissaan, että se on vain omasta viitseliäisyydestä kiinni. Mitään kuukausirahaa nuori ei saa muutenkaan, koska miehen mielestä hän ei tee tarpeeksi kotitöitä ansaitakseen sen. Hankalaa. ap
aloitti oman ruohonleikkuubisneksen. Levitti kevaalla lehtisia koko asuinalueelle ja kovasti nakyy olevan tyollistetty. Kavi minullakin leikkaamassa nurmikon kun on ollut niin kuumaa etten jaksanut. Homma hoitui puolessa tunnissa ja maksoi kokonaisen 10 dollaria.
Silloin alaikäisille ei juuri muuta kesätyötä löytynyt kuin mansikkamaalla kitkemistä ja mansikanpoimintaa. Kaupunki ei töitä tarjonnut kuin täysi-ikäisille (tai lukiolaisille).
Useimpiin paikkoihin mm. hampurilaisravintoloihin pitää olla 18-vuotta täyttänyt, koska (käsittääkseni) alaikäinen ei saa tehdä töitä ilta kymmenen jälkeen.
16-17-vuotiaista nuorista vain kaksi sai kunnollista työtä, kaksi palkatonta työtä ja kaksi ei saanut työtä lainkaan. Toinen oikeaa työtä saaneista sai paikan suhteilla (meidän nuori, minun kauttani) ja toinen kaupungin työpaikan kuukaudeksi (arvonta).