Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä koira normaali?

Vierailija
02.02.2016 |

Hei, Minulla ei ole ennen ollut koiraa, joten en voi tietää, kuinka ne tavallisesti käyttäytyvät kotioloissa.
Nyt minulla on ollut kodinvaihtajakoira muutaman päivän. Seuraavat asiat ovat minusta omituisia:

-koira seuraa minua ja miestäni herkeämättä. Tulee jopa vessaan perässä, eikä ole omissa oloissaan ollenkaan. Jos on levolla, niin nousee salamana pystyyn kun minä liikun (vaihdan huonetta, tai menen tekemään vaikka voileivän) .
- Ulisee perääni, jos suljen oven, eikä se pääse samaan huoneeseen, vaikka mieheni olisi läsnä asunnossa. Kun olin tänään suihkussa, koira itki koko peseytymisen ajan oven ulkopuolella.
- Öisin koira haukkuu ja ulisee, kun ei pääse sänkyymme. Se tekee tätä niin kauan, että minun on pakko ottaa viereen. Tämä siksi, ettei naapurit häiriinny yöhaukusta. En ole antanut periksi heti, vaan vasta kun huutamista on kestänyt pidempään.
- Koiran olemus on apaattinen, se ei tee mitään muuta kuin seuraa meitä ja sitten käy makuulle joko minun tai mieheni viereen/syliin. Se ei innotu leluista, makaa vain tai jököttää sylissä hiljaa paikallaan.
-Ainoastaan lenkillä ollessaan koira vaikuttaa elävältä. Se nuuskii ympäristöään ja vaikuttaa aktiiviselta. Heti kotiin tullessamme siitä tulee taas passiivinen "pehmolelu".

Koira on seurakoita, mutta tarkoittaako se, että koiralla ei ole muuta tehtävää, kuin seurata isäntäväkeä? Eikö seurakoirankin pitäisi tulla toimeen omillaan edes ajoittain, eikä kiinnittyä täysin ihmiseen? Koiralla ei vaikuta olevan minkäänlaista persoonaa, se vain tahtoo olla lähellä täysihn hiljaa ja liikkumatta. Haluaisin tähän mielipiteitä teiltä, joilla on kokemusta koirista. Olen netistä lukenut, että tällaiest ongelmat voivat viitata johtajuusongelmaan. Henkilö, jolta koiran ostin sanoo, että käytös on tälle koiralle normaalia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se oli myös mun kaverilla.. Useamman kk päästä koira alkoi myös itsenäisesti leikkimään. Innostui namien piilotusleikeistä ja aktivointileluista ekana ja siitä se sitten lähti :-) pikku hiljaa hyvää tulee. Kannattaa aluksi leikkiä yhdessä!

Vierailija
2/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstini näyttää olevan täynnä törkeitä kirjoitusvirheitä, toivoisin silti saavani asiallisia vastauksia. Olen tällä hetkellä kuumeessa, ja siksi kirjoittamiseen on vaikea keskittyä. Pahoittelen tekstin ajottaista vaikealukuisuutta, toivottavasti kuitenkin joku ymmärtää mitä yritän sanoa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän sheltti on tommonen.jos kohtelee hyvin niin monesta koirasta tulee tommonen.myös collie on tuollainen :)

Vierailija
4/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uskottavalta. Tottakai seuraa aluksi herkeämättä. Aktivoi koiraa paljon, niin se on sisällä rauhallisempi. Yritä pitää ennakoitavat aikataulut koiralle, niin se tietää milloin ollaan menossa ja milloin ei. Noi johtajuusjutut on idioottien juttuja.

Vierailija
5/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii ja tolla sheltillä ei oo ikinä ollu omaa persoonaa :) on kuin takiainen

Vierailija
6/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirallasi tuntuu olevan vahva eroahdistus ja se on kovin riippuvainen teistä. Pelkää luultavasti että katoatte jos se ei koko ajan ole kannoilla. Se on siis oikeasti kovin epävarma, ahdistunut ja stressaantunut. Tuosta olisi hyvä opetella pois, mutta vaatii pitkäjännitteisyyttä. Ei ole siis normaalia millään tavalla.

Vierailija
7/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koira epänormaali, ja äläkä luojan tähden annan sen haukkua ja huutaa asunnossa ja häiritä niitä sinun naapureitasi. Huudatat sitä ihan tarpeettomasti. Nuija!! Miksi tämä kodinvaihtajakoira on sinulla, kun et selvästikään ole oikein orientoinut sen hoitoon?

Vierailija
8/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirahan on juuri vaihtanut kotia! On tietenkin hämillään ja hämmästynyt uudesta tilanteesta.

Siihen voi mennä hetki kunnes tottuu uuteen kotiin ja uusiin ihmisiin. Pientä eroahdistustakin näyttäisi olevan ilmassa, joten tuota yksin kotiin jäämistä voisitte treenailla samaan tapaan kuin pentujenkin kanssa.

Eli aloitatte yksin olon ihan todella lyhyistä hetkistä (sekunteista kymmeniin sekunteihin -> minuutteihin -> kymmeniin minuutteihin jne). Ja muistakaa palkita koiraa aina kun se on ollut hienosti yksin. Älkää toruko jos koira alkaa vinkumaan tai temppuilemaan, olkaa niin kuin ette olisikaan. 

Muutenkin kannustan ihmisiä käyttämään koirien kanssa positiivista vahvistusta, eli oikein ja hyvin tekemisestä saadaan aina palkkio joko kehuilla tai nameilla.

Hyvä siitä vielä tulee, älkää lannistuko! Jos tuntuu vaikealta harjoitella yksin, niin kutsukaa paikalle ongelmakoirakouluttaja ennen kuin tilanne menee pahaksi. Tsemppiä!

Vierailija
9/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia. Varsinkin, kun on kodinvaihtaja ja vasta pari päivää mennyt, niin voisi mennä paljon huonomminkin. Teidän koira, mitä ilmeisemminkiintyy vahvasti omistajiinsa ja sen maailma on nyt järkkynyt, kun on joutunut uuteen kotiin. Tuo sänkyynotto on siitä huono juttu, ettei koira tajua, miksi välillä pääsee sänkyyn ja välillä ei. Pitäisi olla johdonmukainen.

Kunhan koira kotiutuu, niin olisi hyvä tehdä jotain harjoituksia yhdessä, piilottaa nameja, opetta temppuja tms. väsyttävää. Jos on sosiaalinen koira, niin toisten koirien leikkiseura tekee myös hyvää ja rauhoittaa koiraa kotona, kun pääsee välillä riehumaan.

Vierailija
10/10 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai koira on surullinen ja apaattinen. Se on juuri hylätty.

Se pelkää menettävänsä teidätkin.

KOirat ovat ihmisrakkaita.

Voisit kysyäapua koirankouluttajilta kun tunnut olevan hiukan hukassa koiran kasvatuksessa.