Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen tutkinnon jälkeen työttömäksi - milloin voi hakea työttömyysetuutta?

Vierailija
02.02.2016 |

Eli mulla se tilanne, että uusin AMK- tutkintoni valmistuu helmikuussa ja pohjalla jo vanhempi AMK-tutkinto. Voinko hakea työttömyyskorvausta + hakeutua työttömäksi työnhakijaksi jo silloin, kun olen saanut kaikki hommat koulussa tehtyä vai pitääkö odottaa sitä tutkintotodistusta? Eli nopeuttaako tuo edellinen tutkinto yhtään tätä prosessia? Selitin vähän epäselvästi.. Ehkä joku sai kiinni ajatuksesta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi yliopistossa se, että hain tiedekunnasta todistuksen siitä, että kaikki tutkintoon kuuluvat asiat on suoritettu ja valmistun tiettynä päivänä. Se riitti työkkärille. Kysy siis koulultasi saisitko todistuksen suorituksista (pelkkä opintosuoritusote ei riitä).

Vierailija
2/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmaan koulusi opintotoimistosta todistuksen, josta asia käy ilmi. Eli olet suorittanut kaikki tutkintoon vaaditut opinnot ja asia on tutkintotodistusta vaille valmis. Sen tiedon pitäisi riittää TE-toimistolle, mutta varmista nyt sieltä ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yp

Vierailija
4/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat varmaan koulusi opintotoimistosta todistuksen, josta asia käy ilmi. Eli olet suorittanut kaikki tutkintoon vaaditut opinnot ja asia on tutkintotodistusta vaille valmis. Sen tiedon pitäisi riittää TE-toimistolle, mutta varmista nyt sieltä ensin.

Ok! Kiitos paljon tiedosta!

Vierailija
5/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttämäksi kun ilmottautuu, niin siinä valitaan päivänmäärä mistä lähtien on työtön. Jos esim. valmistuu 20.2 niin silloin merkkaa että olen työtön 21.2 alkaen. Sen voi tehdä etukäteen.

Vierailija
6/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Miten tuo päivämäärä määräytyy? Voinko mä laittaa päivämääräksi sne päivän kun saan hommat tehtyä koulussa vai pitääkö odottaa sitä päivää, että saan tutkintotodistuksen?

Vierailija
7/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttämäksi kun ilmottautuu, niin siinä valitaan päivänmäärä mistä lähtien on työtön. Jos esim. valmistuu 20.2 niin silloin merkkaa että olen työtön 21.2 alkaen. Sen voi tehdä etukäteen.

Työttömyys voi alkaa aikaisemmin jos saa koulustaan sen todistuksen, että kaikki on suoritettu. Minä valmistuin 15.5., mutta työtön olin jo 17.4. lähtien.

Vierailija
8/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Miten tuo päivämäärä määräytyy? Voinko mä laittaa päivämääräksi sne päivän kun saan hommat tehtyä koulussa vai pitääkö odottaa sitä päivää, että saan tutkintotodistuksen?

Päivämäärä on se päivä, joka lukee siinä todistuksessa jossa todetaan että kaikki on suoritettu. Ei siis valmistujaispäivä.

Vierailija
9/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivämäärä on se päivä, joka lukee siinä todistuksessa jossa todetaan että kaikki on suoritettu. Ei siis valmistujaispäivä.

no näinhän se yleensä menee, mutta entä jos on toinen tutkinto jo alla? Tuossahan joku aiemmin sanoi, että päivämäärä voi olla se, minkä koulu siihen todistuksene pistää, missä kerrotaan, että kaikki opionnot on tehty.

Vierailija
10/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkintotodistuksen mukaan. Ainakin näin meni amiksen aikuiskoulutuksesta valmistuessa. Ja tutkintotodistus tietysti oli päivätty viikkoa myöhemmäksi kuin koulun päättyminen...

Vierailija
11/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no näinhän se yleensä menee, mutta entä jos on toinen tutkinto jo alla? Tuossahan joku aiemmin sanoi, että päivämäärä voi olla se, minkä koulu siihen todistuksene pistää, missä kerrotaan, että kaikki opionnot on tehty.

Miksi se edellinen tutkinto vaikuttaisi asiaan?

Vierailija
12/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se edellinen tutkinto vaikuttaisi mitenkään? Oli minullakin kandintutkinto alla ja valmistuin maisteriksi, mutta ei se asiaan vaikuttanut.

T.  vastaaja 1, 7, 8

Vierailija
13/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen, että on olemassa tutkintotodistus. Jos sitä ei olisi, ei työttömyyskorvausta voisi saada. 

Vierailija
14/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas maksetaan yhteiskunnan varoista tätä trendikästä ylikouluttamista.Mitä jos olisit vaikka perustanut yrityksen, tai mennyt siivoojaksi?

Vierailija
15/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas maksetaan yhteiskunnan varoista tätä trendikästä ylikouluttamista.Mitä jos olisit vaikka perustanut yrityksen, tai mennyt siivoojaksi?

haista sinä paska kun et tiedä minun tilanteestani yhtään mitään.

Vierailija
16/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutin itseni uudestaan, koska menetin edellisessä ammatissani työkyvyn.

Vierailija
17/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vielä paljon enemmän koulutetumpi kuin ap (tosin en työtön enää), ja kommentoin tuota yrittäjyys-kohtaa. Voin harkita ryhtyväni yrittäjäksi tasan tarkkaan siinä vaiheessa, kun yrittäjältä ja tämän perheenjäseniltä ei enää viedä pois työttömyyskorvausmahdollisuutta. Nykyisellään yrittäjyys on niin iso henkilökohtainen riski, että se jarruttaa todella aikeita. Itselläni olisi parikin liikeideaa valmiina ja varmasti olisinkin ryhtynyt jo vuosia sitten yrittäjäksi, ellei olisi tuota pelkoa. Sen sijaan olin hetken työttömänä ja koulutin itseäni lisää. Ei paha juttu sekään.

Ihmisillä on myös erilaisia tavoitteita. Joku esimerkiksi haluaa johtavaan asemaan ja pääsee sinne nopeasti suhteilla, hyvällä kansantaloudellisella tilanteella ja tuurilla siinä missä joku toinen samaan asemaan haluava kouluttautuu viisitoista vuotta päästäkseen samaan.

Vierailija
18/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka ihmettelivät miten toinen tutkinto vaikuttaa asiaan. Alle 25-vuotiaalle ammattikouluttamattomalle saattaa tulla odotusaika jos ei ole tutkintoa. Tai hän ei saa työttömyyskorvausta ennen kuin on 25, täyttänyt työssäoloehdon tai suorittanut tutkinnon (jos on tupeksinut aiemmin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi