Miehen arkirutiinit ärsyttää, :|
Meillä nyt 4kk vanhat kaksoset. Mies oli kaks viikkoa isyyslomalla, ja sen jälkeen palas töihin. Tekee duunia ihan normiajan, 8-4 ja tuohon päälle työmatka, joka vie max. 45min (ruuhkassa) eli kotona on yleensä ennen viittä. Tulee kotiin, syö, kattoo telkkaa johkin puol 6, sitten nukkuu vähintään tunnin (ylensä 1½h) ja kello onkin jo melkeen 7. Sen jälkeen selaa spostit, käy heittää lenkin (toisinaan ottaa jommankumman lapsen rattaissa mukaan, yleensä ei) ja sitten kello on jo suunnilleen 8. Käy suihkussa/saunassa, syö iltapalan, laittaa kaksosille yökit päälle ja on itse nukkumassa ennen 10.
Tää on sellanen normiarkipv kun ollaan kotona. Viikonloppusin touhuaa lasten kanssa, ulkoillaan, kyläillään, ollaan vaan, tekee kotitöitä (joita ei viikolla tee juuri ollenkaan)). En haluis valittaa, koska hän kuitenkin käy töissä, mutta valitan silti, ärsyttää et vaik ollaan yhdesä kotona oon silti tavallaan yksin. Päikkärikin vie sen puoltoistatuntia, vois nukkuu lyhyemmät unet. Öisin hoidan lapset yksin jotta mies saa nukkua, ja aika harvoin ne herättää miehen yöunilta. En viitsis sanoo sille tosta nukkumisesta, koska ihan ymmärrettävää et työpv jäljeen on väsynyt, mutta kun itse on koko päivän yksin lasten kanssa niin maistuis ne unet joskus mullekin.. Plääh.
Kommentit (36)
Mun mielestä kuulostaa tosi normaalille ja hyvälle. Miks et nuku päiväunia lasten kanssa?
Ai perheessä on kotityötarvetta muutenkin kuin viikonloppuna? Aika paha kyllä. :S Näin ikisinkkuna tiskaan pari hassua lautasta päivässä, pesen pyykkiä ja siivoan ehkä kerran kuussa.
P kirjoitti:
Mun mielestä kuulostaa tosi normaalille ja hyvälle. Miks et nuku päiväunia lasten kanssa?
Välillä nukun, mutta yleensä sillon teen ruuan valmiiksi iltaa varten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua ??? Miehesi tuo leivän pöytään ja huolehtii lapsista.
Kun mikään EI RIITÄ !!
Ei tässä ole kyse siitä että ei riittäisi. Vaan kun viikolla mies tulee kotiin, hän saa olla "rauhassa", mä huolehdin lapsille syötöt, puhtaat vaipat jnejne, ja mies osallistuu perhe-elämään vaan viikonloppusin. Ei sillä että laskisin jokaisen vaipan mitä itse vaihdan, mutta mies vaihtaa lapsille yhden vaipan päivässä, kun laittaa niille yökit päälle. Ja se on suunnilleen ainoa mitä lapsien kanssa arkena on. Toki huomioi lapset kun tulee kotiin, mutta silti "isyys" painottuu vaan viikonlopulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
P kirjoitti:
Välillä nukun, mutta yleensä sillon teen ruuan valmiiksi iltaa varten.
Ap
Tehkää esim perjantaipäivästä sellainen, että nukut lasten kanssa päikkärit ja ruoan laitatte yhdessä ja syötte pitkän kaavan mukaan. Näin yhdessä tekemista ja oloa.
Lapsiperhearki on romanttisen parisuhteen tuho. Näin se vaan mene. Aikaa ei ole enää huomioida kumppania ja joku aina pahoittaa mielensä.
Ihan vähän asian vierestä tuon yhden kommentin provosoimana: meilläkin minä äiti olen lasten kanssa kotona hoitovapaalla, isä töissä, muttei isä tuo leipää yhtään sen enempää pöytään kuin minäkään/ennenkään. Kulut puoliksi kuten aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vähän asian vierestä tuon yhden kommentin provosoimana: meilläkin minä äiti olen lasten kanssa kotona hoitovapaalla, isä töissä, muttei isä tuo leipää yhtään sen enempää pöytään kuin minäkään/ennenkään. Kulut puoliksi kuten aina ennenkin.
Näin oli myös meillä, tosin hoitovapaata en pitänyt kuin pari kk, koska rahat loppuivat. Kaikki maksettiin puoliksi ja miehellä niiiiiiin rankkaa kun piti töissä käydä ja perhe elättää. Minä hoidin lapsen ja kotityöt kun en älynnyt edes vaatia muuta. Ja kuvittelin vielä eläväni tasa-arvoisessa parisuhteessa.
Ehdota miehelle että saat joka arki-ilta 30min "vauvavapaata" esimerkiksi miehesi unien jälkeen, tai yöpukujen vaihdon yhteyteen. Vauvavapaa tarkoittaa sitä että mitä ikinä vauvat kaipaavatkin niin sua ei saa häiritä.
Jotenkin ymmärsin että just sellainen vapaus tosta päivystämisestä on se mitä kaipaat? Ymmärrän täysin!
Äitiydessä kuormittavinta on jatkuvasti tarvittuna oleminen ja päivystysvuoro joka ei lopu. Vaikka vauva nukkuisi niin tietää että minä hetkenä hyvänsä kutsu voi käydä, ja taas mennään. Kahvit jää kesken, ruuat jäähtyy, mihinkään ri pysty uppoutumaan. Selitä tämä miehellesi ja pyydä tuota puolta tuntia! Sehän voi olla ettei miestä edes tarvita jos vauvat nukkuu, mutta hän päivystää, ja sinä olet vapaalla.
11 jatkaa, että meillä on tuo systeemi ja on toiminut! Katsotaan ihan kellosta aikaa :)
Nytkin olen "vauvavapaalla" :D
Ei ole normaalia että tavallisen työpäivän jälkeen tarvitsee joka ilta ottaa tunnin tai puolentoista nokoset, jos kerran yöllä miehesi saa nukuttua normaalin verran ilman vauvojen häirintää. Se muuttuu normaaliksi vasta kun joku erehtyy tekemään aiheesta postauksen vauvapalstalle. Ota vaan asia puheeksi miehesi kanssa, tuo vauvavapaa lyhyt aika kuulostaa hyvältä ajatukselta ja nokoset kannattaa ottaa esiin sillä lailla, että lyhyempi esim 30-45 min aika ei haittaisi niin paljon miehen omia yöunia. Sillä saatat saada jonkun ihme luolamiesreaktion jos otat puolentoistatunnin nokoset esille sillä aspektilla, että eikö se aika nyt ennemmin voitaisi olla perheen kanssa.
Miehesi nukkuu todella paljon. Tunnin (tai ylikin) päikkärit pois. Yöuni riittää (klo 22-7). Onko miehesi terve?
Voisitteko ulkoilla/lenkeillä yhdessä?
Nyt just on tuollainen meininki. Odotas muutama vuosi. Sitten ne kiireet alkaa.
Mihin normaali, terve mies tarvitsee noin pitkät päiväunet joka päivä? Kannattaisi tarkistaa esim. kilpirauhasarvot, ovatko kunnossa.
Minä ilmoitin joka ikisen viestin missä haukutaan apta asiattomaksi.
On se lumma että jonnella/lassukoilla tms päävikaisilla ei ole muuta tekemistä kuin solvata ja haukkua muita 😠
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua ??? Miehesi tuo leivän pöytään ja huolehtii lapsista.
Kun mikään EI RIITÄ !!Ei tässä ole kyse siitä että ei riittäisi. Vaan kun viikolla mies tulee kotiin, hän saa olla "rauhassa", mä huolehdin lapsille syötöt, puhtaat vaipat jnejne, ja mies osallistuu perhe-elämään vaan viikonloppusin. Ei sillä että laskisin jokaisen vaipan mitä itse vaihdan, mutta mies vaihtaa lapsille yhden vaipan päivässä, kun laittaa niille yökit päälle. Ja se on suunnilleen ainoa mitä lapsien kanssa arkena on. Toki huomioi lapset kun tulee kotiin, mutta silti "isyys" painottuu vaan viikonlopulle.
Ap
Lähde sinä sitten tienaamaan vähintään yhtä paljon rahaa perheelle kuin mies nyt ja anna miehen jäädä kotiin "raatamaan".
Olisitkohan senkin jälkeen sitä mieltä, että töissä käyvä "osallistuu vähemmän"?
Kannatan vauvavapaata. Se jatkuva varuillaolo on rasittavaa, on ihana vaan olla kun tietää että toinen hoitaa. Voi vaikka lukea rauhassa tai selata nettiä.
Lisäksi ehdotan, että käyt jonain päivänä itsekin yksin harrastamassa jotain.
Isälle voi myös delegoida jotain vauvanhoitotehtäviä, teillähän hyvin on jo iltapuuhat isän vastuulla. Meillä isä vastaa vaipanvaihdosta aina kun on kotona, eli käytännössä iltaisin ja viikonloppuisin. Myös kylvetys on enemmän isin vastuulla. Se vahvistaa isän ja lasten suhdetta, kun saa bondata tekemällä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi nukkuu todella paljon. Tunnin (tai ylikin) päikkärit pois. Yöuni riittää (klo 22-7). Onko miehesi terve?
Voisitteko ulkoilla/lenkeillä yhdessä?
Tuo nukkuminen itseänikin häiritsee, koska vielä muutama vuos sitten hän nukku 15min ja niitäkään ei joka päivä. Viikonloppusin ei nuku noin pitkään.
Toisekseen mies on töissä 7-5 ja se sama aika on tavallaan myös mun "työaika", vaikka kotona lasten kanssa olenkin. Sitte kun hän tulee kotiin, niin pitäs olla yhteiset hommat, lapset etusijalla. Yhdessä hoidettad myös arki.
Toisinaan käydään lenkillä arkena, ehkä pitäs oma aamulenkki siirtää iltaa ettei sit miehen tarvis nukkuu (jos virkistyis lenkistä.)
Tuota "vauvavapaata" voisin ehdottaa arkipäiville, puoltuntia olis jo pitkä aika mulle. :)
Ja selvennän vielä, että ei tässö ole kyse mistään tyytymättömyydestä. Mutta kun koko talouden pyörittäminen on arkena yksin mun vastuulla, niin se ärsyttää.
Ap
Tuskinpa mies seitsemältä vasta herää, jos kasilta on oltava töissä ja työmatka vie 45 minuuttia. Ja eiköhän mieskin öisin heräile vauvojen takia, minkä takia uni on levottomampaa ja kevyempää. Jos vielä on pitkäunista sorttia ja tarvitsee esim. vähintään yhdeksän tunnin yöunet kuten itse tarvitsen, niin en yhtään ihmettele, että tarvitsee päikkärit. Hyvä se teidän vähäunisten on ihmetellä, mutta ihmisten unentarpeissa on eroja. Toinen selviää kuudella, toinen kahdeksalla ja kolmas yhdeksällä ja puolella tunnilla.
No sano sille asiasta :D