Onko "tolkku" järkeä?
Kommentit (9)
Höh, tolkku on vanha suomenkielinen sana. Ihme asioita tekin äimistelette. Äimistellä=ihmetellä.
Tolkku pois, tolkun mies, tästä ei saa tolkkua... Et ole koskaan kuullutkaan, ap? Oletko edes suomalainen? Kannattaisi ehkä lukea muutakin kuin somea, niin ei tarvitsisi itkeä huonoa sanavarastoa.
Oikeasti. Teinit eivät lue kirjoja, joten onko tämä sitten sen satoa, kun tavallisia ja tunnettuja suomen sanoja ei tunneta.
Vierailija kirjoitti:
Höh, tolkku on vanha suomenkielinen sana. Ihme asioita tekin äimistelette. Äimistellä=ihmetellä.
Tolkku pois, tolkun mies, tästä ei saa tolkkua... Et ole koskaan kuullutkaan, ap? Oletko edes suomalainen? Kannattaisi ehkä lukea muutakin kuin somea, niin ei tarvitsisi itkeä huonoa sanavarastoa.Oikeasti. Teinit eivät lue kirjoja, joten onko tämä sitten sen satoa, kun tavallisia ja tunnettuja suomen sanoja ei tunneta.
Ei sivistyneet ihmiset osaa mitään wt-kieltä. Tolkku sanaa ei käytetä yliopistoissa.
Tolkku kuulostaa kieltämättä aika kivuliaalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolkku pois, tolkun mies, tästä ei saa tolkkua... Et ole koskaan kuullutkaan, ap? Oletko edes suomalainen? Kannattaisi ehkä lukea muutakin kuin somea, niin ei tarvitsisi itkeä huonoa sanavarastoa.Oikeasti. Teinit eivät lue kirjoja, joten onko tämä sitten sen satoa, kun tavallisia ja tunnettuja suomen sanoja ei tunneta.
Ei sivistyneet ihmiset osaa mitään wt-kieltä. Tolkku sanaa ei käytetä yliopistoissa.
Viimeinen lauseesi on kumottu, viimeksi tänään kuulin tuon sanan yliopistolla vierailevan luennoitsijan toimesta.
Minustakin "tolkku" on ihan ymmärrettävä sana jota käytän itsekin. Olen sitten ehkä sanojesi mukaan "sivistymätön wt", vaikka itse en kyllä ihan wt'ksi itseäni luokittele :)
Tolkku = common sense. Hyvin yleisesti käytetty meidän ala-asteella.
Tolkun määritelmä: ymmärrys, järki, ajatus- ja harkintakyky. Pelkkä järki ei siis ole tolkkua, mutta tolkkuun kuuluu aina järki.
Tuttu sanahan tämä on.. Haluatteko nähdä mun ison tolkun? Taitaa tytöllä olla tolkku mielessä?
Löysä tolkku tuo vain pahan mielen.
Presidetti vois puhua sellaista kieltä jota muutkin puhuvat. Maahanmuuttajat varmasti peloissaan ihmettelevät mitä helvetin tolkkua ollaan nyt vaatimassa.