Tekeekö joku itse hedelmäsoseet? Ohjeita kiitos!
Tehdäänkö ne vaan ihan samoin kuin vihannessoseet? Miten teette?
Mitkä ovat hyviä hedelmiä/marjoja vajaa 4 kk vanhalle?
Voiko pakastaa niin kuin vihannessoseetkin?
Auttakaa tyhmää, ihan maalaisjärjellä teen vihannessoseet, mutta nämä hedelmät tökkii.. :/
Kommentit (14)
mutta hedelmäsoseet eivät ole alle 4kk vanhan vauvan ruokaa. Jos oma maito ei riitä, niin ei sittenkään vielä hedelmiä. Jos tämä on neuvolan ohje, niin olisi mielenkiintoista tietää missä neuvolassa näin opastetaan ja miksi.
(en halua riidellä tietenkään, mutta vauvan takia en voi olla sanomatta tätä, anteeksi jos pahoitit mielesi)
on tehty päärynä- ja omppusosetta niin, että olen ihan pikaisesti kiehauttanut, jotta hiukan pehmenevät, näin menevät paremmin mosoksi tehosekoittimessa. Jos raastaa, niin jää vielä liian karkeaksi meidän 6kk pojulle. Ja pakastanutkin olen, ihan hyvin ovat säilyneet ja poitsulle maistuneet. :)
Raastanut omenaa (ei tosin kelpaa edelleenkään).
Muussannut mustikoita (pakastimesta) ja laittanut sekaan vähän sokeria, ei suostu poika syömään. Mutta puuron seassa uppoaa ja ilman sokeria.
Kuivattuja aprikooseja keittänyt ja soseuttanut, liian makeaa yksistään, mutta sekin uppoaa puuron seassa tosi hyvin.
Kuivattuja luumuja valmistanut samoin kuin aprikooseja ja on todellista herkkua.
Ja banaanin muussannut ihan vaan haarukalla. Sekaan voi laittaa myös vähän puolukoita tai mustikoita.
Siis kiitos ohjeista ja laittakaa vaan vielä lisää. Kirjoitan ylös.
Viilisiili, en pahastu, enkä usko, että haastat riitaa :) Kyllä meille ihan neuvolan täti neuvoi myös hedelmäsoseita antamaan. Sanoi, että esim. päärynäsose on tosi hyvää. Oulun seudulla asutaan.
Vimputti, laitoit sokeria sekaan?! Saako niin tehdä...
Ei tietenkään paljoa ja mielummin hedelmäsokeria kun talous.
Sokeria ei suositella alle yksi vuotiaalle, ettei totu liikaa makeaan, mutta esim. mustikat on hyvin happamia ilman.
Ja noihin kaupan hedelmäsoseisiin on kaikkiin paitsi luumuun (ainakin meidän kaupoissa) lisätty sokeria. Voi sitä toki olla lisäämättä ja ajatella hurskaasti, ettei lapsi ole saanut sokeria, vaikka sitä on kotiin kannettu hedelmä/marja pilttipurkissa ja onnellisena syötetty.
Tätä ajattelin itse kokeilla pian:
Keitetään pari kuorittua ja lohkottua persikkaa 1/2 desissä vettä 2-3 minuuttia, ja soseutetaan haarukalla tai painellaan siivilän läpi.
Vähän voi lisätä halutessa sokeria, mutta turha sitä on lisätä jos vauvalle muutenkin kelpaa.
Aprikoosi mössö itse keitettynä on toooodella makeaa, eli sitä voi hyvin käyttää sokerin siasta makeuttaessa muita hedelmiä ja marjoja.
..Syödään meillä ja hyvin uppoaa.. Eli joko perunajauholla tai ohrakkaalla olen suurustanut, teen ns. tuorekiisseliä, eli keitän vain veden ja suurusteen ohjeen mukaan ja lisään sitten muussatut marjat (vastaa koostumukseltaan kaupan soseita, ne suurustettu riisitärkkelyksellä..). " Kaukaa viisaana" soseutin kesällä pakkaseen mm. vadelmaa, puolukkaa ja omenaa pieninä annoksina ilman sokeria, jotka nyt helppo käyttää joko kiisseliin tai sellaisenaan puuron sekaan. Mustikka ja punaherukat ovat pakkasessa kokonaisina, joten ne soseutan sulattamisen jälkeen. Lisään kiisseliin aina hiukan hedelmäsokeria, sitä tarvitaan vähemmän, joten terveellisempää..
Banaani on hyvä ja helppo soseutettava kun tarvitsee nopeasti, soseutuu ihan haarukalla. Se on myös hyvä makeuttaja esim. puolukalle ja mustikalle, eli ei tarvitse lisätä sokeria. Omenan olen kuorinut ja paloitellut kuppiin ja pehmittänyt mikrosa vesitilkassa, tulee pehmeää ja makeaa sosetta.
Elikkäs tuoreiden hedelmien lisäksi olen tehnyt sosetta kuivatuista luumuista. Olen ensin huuhdellut ne kuumalla vedellä ja liottanut sitten yön yli kylmässä vedessä (en ole varma, onko tuo liotus pakollista, mutta varmuuden vuoksi). Sitten keittänyt, soseuttanut ja pakastanut ilman sokeria. Jos laitan hedelmäsosetta pakastimeen, teen aika pienen satsin, kun en tiedä kauanko se säilyy. Yleensä annan hedelmää mieluiten tuoreeltaan vitamiinien takia, mutta kiehautetut hedelmät on varmasti masulle ystävällisempiä, joten pienelle vauvalle parempia siinä mielessä.
esim. Semperin mangoa soseena, omeenaa soseena, omenaa ja päärynää soseena ja omenaa ja aprikoosia soseena. Siis näissä ei lisättyä sokeria, vaan hedelmän omaa sokeria. Nestleellä on omat tuotteensa.
Tuli paljon tosi hyviä ohjeita :)
Nyt kun vielä jaksais alkaa tekemään...
Eilen ei uponnut omena ja päärynä, vaikka ihan pieneksi raastoin, jäi tosi " hötöksi" . Joten kokeilenpa kiehauttaa ja soseuttaa. Päärynässä tosin ei ollut makua muutenkaan ollenkaan...
joku ketjun alussa sanoi, että kaikissa hedelmäsoseissa on sokeria. Ei pidä paikkaansa. Ostin juuri citymarketista kiinteiden aloitusta varten semperin kokonaan sokeroimattomia hedelmäsoseita, mm. omena- ja omena- päärynä sekä persikka. Ei siis minkäänlaista lisättyä sokeria. Ajattelin, että aluksi valmiit hedelmäsoseet ovat kätevämpiä, kun säilyvät n. viikon ja menekki on vähäistä.
Meidän tyttö ei vielä kiinteillä, mutta isojen siskojen kans tein näin
-omenan raastoin
-banaanin " jältin" lusikalla tai sit muhensin haarukalla
-päärynää voi myös raastaa
ja tietty mitä tahansa hedelmäähän voi muhentaa tehosekoittimessa joko yksinään tai tehä skoituksen. Siinä tosin voi tulla liian hienoa....
Pakastanut en ole ja arvelisin et hedelmän rakenne saattaa kärsiä, voin toki olla väärässä.