6 h työpäivä ratkaisu Suomen yhteiskunnalle !
- Kuusituntinen työpäivä on tutkitusti tehokkain työskentelyn kannalta - pitkien päiven aikana työhteho ja tuottavuus laskee. Joissain kuluttavissa, tulostavoitteisissa töissä, kuten puhelinmyynnissä, kuuden tunnin työaika on jo nykyisin standardi.
- Työtä olisi tarjolla yhä useammalle. Nykyisin yhteiskunta on menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että työssäkäyvä väestö elättää toista väestönpuolikasta. Työssä olevien suhteellinen osuus nousisi, jolloin saisimme tätä vastakkainasettelua purettua.
- Palkkojen laskua kompensoisi siirtyminen alempaan veroprogressioluokkaan. Lisäksi työttömyyden vähentymisestä kertyvillä säästöillä voitaisiin laskea työn verotusta kaikissa tuloluokissa. Kaikista pienimmät tulot voisivat olla verovapaita.
- Työajan lyhentymisestä johtuva elämänlaadun parantuminen on tietekin hyöty itsessään. Esimerkiksi perheiden yhdessä viettämän ajan lisääntyminen on varmasti pitkällä tähtäimellä edullista yhteiskunnalle. Lisäksi kysyntä erilaiselle harrastustoiminnalle lisääntyisi suuremman vapaa-ajan myötä, jolloin syntyisi lisää uusia yrityksiä. Työajan lyhentäminen lisäisi myös luovuutta ja omatoimisuutta, mitä voidaan myös pitää hyvänä lähtökohtana yritystoiminnan lisääntymiselle.
- Julkisella sektorilla toimintaa voitaisiin tehostaa merkittävästi. Nykyisissä suojatyöpaikan mainetta kantavissa virastoissa työtehtävät voitaisiin hoitaa kuuden tunnin työajan puitteissa - tästä seuraisi merkittävä kustannusten lasku. Niissä julkispuolen yhteisöissä, joissa tarvitaan lisää työvoimaa voitaisiin palkata uusia työntekijöitä.
- Halukkailla on mahdollisuus tehdä kahta työtä ja joustavampien työaikojen puolesta tämä olisi nykyistä paremmin mahdollistakin.
Kommentit (69)
Samaa mieltä olen. Miksei Suomen viisas hallitus päätä, että kaikki työpäivät leikataan kuusituntisiksi. Siitä hyötyisi
a) Suomen talous: virastot, tehtaat ja kaupat voisivat olla auki 12 h päivässä, kun kaksi ihmistä tekisi 6 tunnin vuorot -> palvelutasokin paranisi
b) työttömyys pienenisi dramaattisesti
c) työnteko tehostuisi: 6 tunnin työpäivänä ihminen saisi aikaan aivan saman tuloksen ja tehon kuin 8 tunnin ajassa. Kahvitauot ja turha lätinä ovat tyhjäkäyntiä, josta voisi luopua.
d) burn outit ja sairaslomat vähenisivät
e) perheet näkisivät enemmän toisisaan
f) vapaa-aikaa tulisi enemmän virkistäytymiseen ja kuluttamiseen kaikille
Ja aika moni olisi varmasti valmis pienentämään palkkaansa sen 2 tunnin osalta. Tämä toimii Ruotsissa, miksei täälläkin?
Työnantajakuluja voisi valtio vähän höllätä, ettei shokki olisi niin iso yrittäjälle. Yrityksetkin voisi luokitella koon mukaan ja ottaa sehuomioon mm. veroasioissa. Pieni kymmenen ihmisen yritys on eri asia kuin jättikonserni.
Mulle sopisi, en jaksa 8h työpäiviä, mutta haluaisin kuitenkin töihin.
Sopii joihinkin aloihin, toisiin ei.
Tehdastyöläiselle varmasti paras malli, suunnittelijalle ei.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä olen. Miksei Suomen viisas hallitus päätä, että kaikki työpäivät leikataan kuusituntisiksi. Siitä hyötyisi
a) Suomen talous: virastot, tehtaat ja kaupat voisivat olla auki 12 h päivässä, kun kaksi ihmistä tekisi 6 tunnin vuorot -> palvelutasokin paranisi
Kaupat on nyt jo auki 12h päivässä, 9-21, ja jotkut marketit on 7-23. Olen itse pienessä erikoisliikkeessä töissä ja jos meillä olisi vain kaksi ihmistä töissä, kuolisimme kiireeseen emmekä pääsisi pissalle tai syömään.
Kannatan kyllä 6h työpäiviä, mutta tässä et nyt miettinyt ihan loppuun asti.
No ilmoitetaanpa ay-pampuille, että nyt sitten bruttopalkat alenevat 25 %. Hakaniemen vastausta ei tarvitse kauan arvailla: se on EI. Työaikaa kyllä sopii lyhentää, mutta lyhennyksestä on saatava kunnon korvaus eli lisää liksaa. Ja ensi viikolla sitten satamat jo seisovatkin.
Mun hommat tulee joka tapauksessa hoidettua kahdessa tunnissa, joten lisäkseni tähän ei palkattaisi ketään.
Luultavasti monella muullakin on vastaava tilanne. Ja sitten on niitä korvaamattomia, jotka tekisivät yhä kymmenen tunnin työpäiviään.
Suomessa tehdään nyt jo Euroopan lyhintä työviikkoa (vuositasolla)
Tuossa mallissa pitäisi myös lyhentää lomia, poistaa arkipyhät, pekkaset ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa mallissa pitäisi myös lyhentää lomia, poistaa arkipyhät, pekkaset ja niin edelleen.
Laskeskelin pikaiseen, että jos haluttaisiin säilyttää vuositasolla sama tuntimäärä (joka edelleen olisi vähiten Euroopassa), niin lomat lyhenisivät n. 2 viikolla. Silloin toki lomarahat myös vähensivät (riippuen tietenkin laskutavasta).
Mutta tuottavuutta ei tuolla olisi vielä nostettu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Koneet on keksitty, niitä ihmistyötunteja ei vaan tarvita enää yhtä paljon kuin aikaisemmin. Hirveet määrät porukkaa etsii töitä, näin sitä voisi jakaa useammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneet on keksitty, niitä ihmistyötunteja ei vaan tarvita enää yhtä paljon kuin aikaisemmin. Hirveet määrät porukkaa etsii töitä, näin sitä voisi jakaa useammalle.
Silloin pitää miettiä myös, että tosiaan nuo lomat ja muut (esimerkiksi lomarahat) vähenevät samaan tahtiin, koska muuten yrityksen kustannukset vain nousevat. Vähemmällä duunilla tietenkin tarvitsee vähemmän lomia ja vähemmällä duunilla "ansaitsee" vähemmän lomarahoja.
Ja kysymys on vielä se, että jos Suomessa osataan tehdä sitä, mitä koneet osaa paremmin, niin edes tuo työpäivän jakaminen ei tosiaan auta mitään ongelmaa. Ja jos vielä toisissa valtioissa saadaan enemmän työtunteja vähemmällä rahalla, niin sinnehän se tuotanto kannattaa siirtää (kuten on tapahtunutkin...)
Naurettava ajatus.
Tuo leikkasi ostovoiman niiltäkin kenellä sitä vielä on.
Millään veroprogressiolla ei paikata 25% palkka-alea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat on nyt jo auki 12h päivässä, 9-21, ja jotkut marketit on 7-23. Olen itse pienessä erikoisliikkeessä töissä ja jos meillä olisi vain kaksi ihmistä töissä, kuolisimme kiireeseen emmekä pääsisi pissalle tai syömään.
Kannatan kyllä 6h työpäiviä, mutta tässä et nyt miettinyt ihan loppuun asti.
=D
Nyt ei ollut luetunymmärtäminen ihan kohdillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskeskelin pikaiseen, että jos haluttaisiin säilyttää vuositasolla sama tuntimäärä (joka edelleen olisi vähiten Euroopassa), niin lomat lyhenisivät n. 2 viikolla. Silloin toki lomarahat myös vähensivät (riippuen tietenkin laskutavasta).
Miksi haluttaisiin. Nythän halutaan vähentää työaikaa.
Jakaa sitä useammalle
Vierailija kirjoitti:
Naurettava ajatus.
Tuo leikkasi ostovoiman niiltäkin kenellä sitä vielä on.
Millään veroprogressiolla ei paikata 25% palkka-alea.
Kyllä.
Valtaosa pienipalkkaisista ja vähän isompi palkkaisistakin elää jokseenkin niin, että heillä on normaalien menojen(asuminen, polttoaineet, vakuutukset, harrastukset..) jälkeen max. 200€/kk. sellaiseen "mukavuuskuluttamiseen"
6 tunnin työpäivä tarkoittaisi 3000€ tienaavalla väistämättä min. 400€ menetystä kk.ansioon, olkoon veroprogressio kuinka jyrkkä tahansa.
Tällainen muutos tappaisi kaikki yritykset, jotka tarjoavat tuotteita ja palveluita, joita ilmankin ihminen pärjää.
Miettikää asioita hiukan pidemmälle. On parempi että köyhiä on 2 milj. kuin pikkuisen vähemmän köyhiä 4 miljoonaa.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluttaisiin. Nythän halutaan vähentää työaikaa.
Jakaa sitä useammalle
Jos lähdet miettimään sitä niin, että mikä on Suomessa palkkataso suhteessa tehtyyn työhön, niin se selittää osaltaan myös sitä, miksi Suomessa ei sitä duunia kannata teettää.
Ja sitten vielä se, että olen kyllä sitä mieltä, että Suomenkin pitäisi kehittää osa-aikatyön ja ns. minijobien mahdollisuutta, mutta se vaatisi näiden duunien palkkatason tarkistamista alaspäin ja sitten tietenkin vielä sen tarkistusta, että miten nämä minijobit vaikuttavat tukitasoon.
6 tunnin työpäivä olisi hyvä
- työtä onsiirretty roboteille ja tietokoneilla tehtäväksi itsepalveluksi. On reilua, että myös työntekijät hyötyvät, eikä vain osakkeenomistajat.
- tulisi oikeasti mahdollisuus työllistyä, sillä. kolmea tekijää kohden tulisi paikka neljännelle.
-moni vajaatyökykyinen pystyisi paremmin selviämään 6 h päivistä
-lastenhoito helpottuisi ainakin pikkukoululaisen kanssa.
Tämä on niin totta. Varsinkin julkisella sektorilla tämä olisi järkevä käytäntö. Lisäksi riittäisi hyvin yksi tauko ja puolen tunnin lounas. Koko ikäni julkisella puolella olen ollut töissä ja vakaasti uskon (=tiedän), että monissa kohteissa toimintaa voisi tehostaa vähentämällä työaikaa. Perustehtävät voisi silti säilyttää samana ja ne hoituisi ripeämmin, koska olisi hoiduttava.
Reilua olisi jakaa työtä.useammalle. kateuskin vähenisi ja huudot, että mene töihin.
Ihan hyvä olisi, että kun työtä.on niukasti, se jaetaan tasaisemmin. Jäis sitten sossutuet pois.
Sopii joillekin työpaikoille, mutta ei kaikille. Mä olen töissä pienessä firmassa, jossa jokaisella työntekijällä on oman eritysosaamisalueensa työtehtävät. Jos työaikaa lyhennettäisiin kuuteen tuntiin päivässä, mistä löytyisi sellainen työntekijä korvaamaan puuttuvat tunnit, jolla olisi viiden eri alan koulutus ja työkokemus? Ja vieläpä tekemään työtä samalla palkalla kuin muutkin?
Kannatan. Yritysten tehostamis-huutoon vastattaisiin, sillä kaksi työntekijää voisi hoitaa 12 tunnin työpäivän -> aina tavoitettavissa.
Esim. minä menisin töihin klo 7.00 ja lähtisin kotiin klo 13. Toinen tulisi jatkamaan klo 13-19. Vanhemmat voisivat vaihtaa lapsen päivähoitoonvientivuoroja riippuen siitä, miten työaika on sovittu. Vapaa-aikaa olisi enemmän, mikä mahdollistaisi palautumisen ja tehokkuuden työssä.