6 h työpäivä ratkaisu Suomen yhteiskunnalle !
- Kuusituntinen työpäivä on tutkitusti tehokkain työskentelyn kannalta - pitkien päiven aikana työhteho ja tuottavuus laskee. Joissain kuluttavissa, tulostavoitteisissa töissä, kuten puhelinmyynnissä, kuuden tunnin työaika on jo nykyisin standardi.
- Työtä olisi tarjolla yhä useammalle. Nykyisin yhteiskunta on menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että työssäkäyvä väestö elättää toista väestönpuolikasta. Työssä olevien suhteellinen osuus nousisi, jolloin saisimme tätä vastakkainasettelua purettua.
- Palkkojen laskua kompensoisi siirtyminen alempaan veroprogressioluokkaan. Lisäksi työttömyyden vähentymisestä kertyvillä säästöillä voitaisiin laskea työn verotusta kaikissa tuloluokissa. Kaikista pienimmät tulot voisivat olla verovapaita.
- Työajan lyhentymisestä johtuva elämänlaadun parantuminen on tietekin hyöty itsessään. Esimerkiksi perheiden yhdessä viettämän ajan lisääntyminen on varmasti pitkällä tähtäimellä edullista yhteiskunnalle. Lisäksi kysyntä erilaiselle harrastustoiminnalle lisääntyisi suuremman vapaa-ajan myötä, jolloin syntyisi lisää uusia yrityksiä. Työajan lyhentäminen lisäisi myös luovuutta ja omatoimisuutta, mitä voidaan myös pitää hyvänä lähtökohtana yritystoiminnan lisääntymiselle.
- Julkisella sektorilla toimintaa voitaisiin tehostaa merkittävästi. Nykyisissä suojatyöpaikan mainetta kantavissa virastoissa työtehtävät voitaisiin hoitaa kuuden tunnin työajan puitteissa - tästä seuraisi merkittävä kustannusten lasku. Niissä julkispuolen yhteisöissä, joissa tarvitaan lisää työvoimaa voitaisiin palkata uusia työntekijöitä.
- Halukkailla on mahdollisuus tehdä kahta työtä ja joustavampien työaikojen puolesta tämä olisi nykyistä paremmin mahdollistakin.
Kommentit (69)
Kyllä onnistui lyhennys 12 tunnista 8 tuntiin.
Ihan samalla tavalla onnistuisi tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sopii joillekin työpaikoille, mutta ei kaikille. Mä olen töissä pienessä firmassa, jossa jokaisella työntekijällä on oman eritysosaamisalueensa työtehtävät. Jos työaikaa lyhennettäisiin kuuteen tuntiin päivässä, mistä löytyisi sellainen työntekijä korvaamaan puuttuvat tunnit, jolla olisi viiden eri alan koulutus ja työkokemus? Ja vieläpä tekemään työtä samalla palkalla kuin muutkin?
Niinpä, se että kaikkien työaika muuttuisi 6 tunniksi, ei todellakaan lisäisi työmarkkinoiden joustoa, koska tietenkin pitää huomioida ne työantajan tarpeet. Ylemmillä toimihenkilöillä/asiantuntijoilla ei välttämättä ole ollenkaan ns. työaikaa.
Ja sitten tulee se, että työtä jaettaisiin: sehän onnistuisi lähinnä niissä ammateissa, joissa ei tarvita oikeastaan osaamista tai koulutusta. Ja näitä duunejahan on kadonnut Suomesta jo pilvin pimein, koska sellasta duunia ei Suomessa kannata teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii joillekin työpaikoille, mutta ei kaikille. Mä olen töissä pienessä firmassa, jossa jokaisella työntekijällä on oman eritysosaamisalueensa työtehtävät. Jos työaikaa lyhennettäisiin kuuteen tuntiin päivässä, mistä löytyisi sellainen työntekijä korvaamaan puuttuvat tunnit, jolla olisi viiden eri alan koulutus ja työkokemus? Ja vieläpä tekemään työtä samalla palkalla kuin muutkin?
Niinpä, se että kaikkien työaika muuttuisi 6 tunniksi, ei todellakaan lisäisi työmarkkinoiden joustoa, koska tietenkin pitää huomioida ne työantajan tarpeet. Ylemmillä toimihenkilöillä/asiantuntijoilla ei välttämättä ole ollenkaan ns. työaikaa.
Ja sitten tulee se, että työtä jaettaisiin: sehän onnistuisi lähinnä niissä ammateissa, joissa ei tarvita oikeastaan osaamista tai koulutusta. Ja näitä duunejahan on kadonnut Suomesta jo pilvin pimein, koska sellasta duunia ei Suomessa kannata teettää.
Miten niin? Korkeakoulutettuja työttämiä on pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet ainoa maailmassa, eiköhän jostain löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava ajatus.
Tuo leikkasi ostovoiman niiltäkin kenellä sitä vielä on.
Millään veroprogressiolla ei paikata 25% palkka-alea.
Kulutusta tuleekin leikata koska tämä planeetta hukkuu paskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sopii joihinkin aloihin, toisiin ei.
Tehdastyöläiselle varmasti paras malli, suunnittelijalle ei.
Öh, kiinnostaisi tietää että miksi tälle valtavasti alapeukkuja? Olen graafinen suunnittelija, ja usein päiväni venyvät 10-tuntisiksi, jotta saan laadukkaan lopputulokse. Joskus taas lyhyempiä päiviä. Jos kellon mukaan tekisin 6h, ja joku toinen tulisi muka jatkamaan työtäni, olisi lopputulos sillisalaatti jolla kukaan ei tekisi mitään, ja aikaa olisi kuitenkin mennyt 12h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enhän mä olekaan viiden erikoisosaamisen asiantuntija vaan ainoastaan yhden. Mutta niin ovat työkaverinikin. Jos pitäisi löytää yksi työntekijä, jolla on kaikkien meidän viiden muun koulutus, työkokemus ja osaaminen yhdessä paketissa, niin ei sellaista löydy. Siis yksi työntekijä, joka pystyy tekemään meidän kaikkien viiden työtehtäviä, kun me alkaisimme tehdä kukin 6-tuntista työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava ajatus.
Millään veroprogressiolla ei paikata 25% palkka-alea.Kulutusta tuleekin leikata koska tämä planeetta hukkuu paskaan.
Se ei varmaankaan ole suomalaisen työntekijän uhraamisella korjattavissa oleva ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava ajatus.
Millään veroprogressiolla ei paikata 25% palkka-alea.Kulutusta tuleekin leikata koska tämä planeetta hukkuu paskaan.
Se ei varmaankaan ole suomalaisen työntekijän uhraamisella korjattavissa oleva ongelma?
Ei uhraamista, vaan parempaa elämänlaatua.
> Nykyisin yhteiskunta on menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että työssäkäyvä väestö elättää toista väestönpuolikasta.
Höpöhöpö. Nykyinen yhteiskunta on jo pitkään ollut sellainen, että lähes kaikki työ on pseudotyötä. Tämä yhteiskunta pyörisi oikeasti ihan naurettavan pienellä määrällä työläisiä.
Miten joku tekoyrjön valmistaja oikeasti elättää jotakuta toista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enhän mä olekaan viiden erikoisosaamisen asiantuntija vaan ainoastaan yhden. Mutta niin ovat työkaverinikin. Jos pitäisi löytää yksi työntekijä, jolla on kaikkien meidän viiden muun koulutus, työkokemus ja osaaminen yhdessä paketissa, niin ei sellaista löydy. Siis yksi työntekijä, joka pystyy tekemään meidän kaikkien viiden työtehtäviä, kun me alkaisimme tehdä kukin 6-tuntista työpäivää.
Ehkä teidän yritys ei sitten voi kasvaa tai kutistua ikinä, vaan viisi henkilöä on ainoa mahdollinen työntekijämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii joihinkin aloihin, toisiin ei.
Tehdastyöläiselle varmasti paras malli, suunnittelijalle ei.Öh, kiinnostaisi tietää että miksi tälle valtavasti alapeukkuja? Olen graafinen suunnittelija, ja usein päiväni venyvät 10-tuntisiksi, jotta saan laadukkaan lopputulokse. Joskus taas lyhyempiä päiviä. Jos kellon mukaan tekisin 6h, ja joku toinen tulisi muka jatkamaan työtäni, olisi lopputulos sillisalaatti jolla kukaan ei tekisi mitään, ja aikaa olisi kuitenkin mennyt 12h.
Ja se olisi mielenkiintoista nähdä, miten minä oikeustiedettä opiskelleena selviäisin graafisesta suunnittelusta :D
Eli pointti on myös se, että sinulla voi olla väärä koulutus, ei koulutusta lainkaan tai ei ainakaan tiettyihin työpaikkoihin soveltuvaa koulutusta. Ja sen lisäksi työn luonne voi olla sellainen, että sitä tehdään projektiluonteisesti. Ja kuten todettua, tämä ei ratkaisisi asiantuntijatyöpuolella yhtään mitään, koska monella ei nytkään ole mitään työaikaa tai työ on sellaista, että sitä ei helposti jaeta.
Oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että kuvittelette että kaikki ammatit ovat sellaisia että niihin 6 tuntia riittäisi?
Voin keksiä kymmeniä ammatteja, joissa 6 tunnin päivät vaan lisäisivät työntekijöiden vitutusta.
Kai jos ei elämässään ole muuta tehnyt kuin ollut kaupan kassalla ja mäkkärisdä töissä, ei voi muistakaan tietää sitten.
Vierailija kirjoitti:
> Nykyisin yhteiskunta on menossa yhä enemmän siihen suuntaan, että työssäkäyvä väestö elättää toista väestönpuolikasta.
Höpöhöpö. Nykyinen yhteiskunta on jo pitkään ollut sellainen, että lähes kaikki työ on pseudotyötä. Tämä yhteiskunta pyörisi oikeasti ihan naurettavan pienellä määrällä työläisiä.
Nyt ei ole vielä naurettavan pinetä määrää työläisiä, mutta siltikin valtion talous nikottelee pahasti.
Tietenkin, jos pienellä osalla olisi toooodeeeellla tuottavaa duunia, niin sitten ehkä. Tuotanto(/tuottavuus) on se, millä sitä rahaa saadaan yhteiskunnan pyörittämiseen. Velalla sitä voidaan paikata, mutta silloin velkaantumisen pitää olla oikeassa suhteessa tuotannon kasvuun, jotta ei käy samanlaista romahdusta kuin 2008, jonka huipputasolla emme ole vielä lähelläkään ja tuotannon kasvu kasvaa erittäin hitaasti/pysyy paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole vielä naurettavan pinetä määrää työläisiä, mutta siltikin valtion talous nikottelee pahasti.
Tietenkin, jos pienellä osalla olisi toooodeeeellla tuottavaa duunia, niin sitten ehkä. Tuotanto(/tuottavuus) on se, millä sitä rahaa saadaan yhteiskunnan pyörittämiseen. Velalla sitä voidaan paikata, mutta silloin velkaantumisen pitää olla oikeassa suhteessa tuotannon kasvuun, jotta ei käy samanlaista romahdusta kuin 2008, jonka huipputasolla emme ole vielä lähelläkään ja tuotannon kasvu kasvaa erittäin hitaasti/pysyy paikallaan.
Päätit sitten laittaa dadaa ja lööppitaloustiedettä postaukseesi, kun oikeastaan minkäänlaista vastausta tuohon postaukseen ei edes tarvita.
Oi kyllä, miten olenkaan tästä haaveillut...
Halusin entisessä työpaikassani aikoinaan tehdä 6-tuntista päivää kesän ajan ja minua katsottiin kuin hullua. Ihmiset eivät yksinkertaisesti tajunneet miksi haluan elää vähemmällä rahalla kun kerran olisi mahdollisuus ansaita enemmän. Itselleni tämä sopi loistavasti ja olisin valmis tekemään 6-tuntista työpäivää elämäni loppuun saakka. Valitettavan usein valittavana on kuitenkin joko osa-aikainen n. 20 h/vko tai täydet 37,5 h/vko, joista on tietenkin valittava tuo jälkimmäinen jotta saa itsensä elätettyä. Tämä on sääli. :(
Minulle riittää pienempikin palkka, jos saan tilalle enemmän vapaa-aikaa, enemmän aikaa ystäville ja harrastuksille sekä koiran kanssa puuhailuun. Mieluusti tulen toimeen vähemmällä rahalla, jos se tarkoittaa parempaa hyvinvointia ja arjesta nauttimista. Joitain asioita ei rahalla saa, ja ne ovat juuri niitä tärkeimpiä.
Voisihan tuon toteuttaa niinkin, että halukkaat voivat siirtyä 6 tunnin työaikaan. Lisäksi pitäisi suunnitella homma niin, että työnantajalle ei tule mitään ylimääräisiä kuluja siitä, että palkkaa ylimääräisiä työntekijöitä, siis tapauksessa, että tuottavuus/tuotanto pysyy samana (jos nousee, silloinhan työnantajan etu on palkata lisää porukkaa).
Tuntuu, että työssäkäyvät ovat kohta loppuunpoltettuja ja me toinen puoli pyöritellään peukaloita täällä kotona. Noh, osan ajasta ainakin. Ystäväni työpaikalla moni hyväpalkkainen tekisi mielellään lyhempää työpäivää tai -viikkoa, jos siihen annettaisiin mahdollisuus. Monet, joilla ei enää velkoja ja taloudellinen tilanne hyvä ovat sanoneet, että vaihtaisivat mieluusti osan palkasta vapaa-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän yritys ei sitten voi kasvaa tai kutistua ikinä, vaan viisi henkilöä on ainoa mahdollinen työntekijämäärä.
Kasvu ei tosiaan ole edes tavoitteena. Jos yksi työntekijä lähtee pois, sille saadaan kyllä uusi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätit sitten laittaa dadaa ja lööppitaloustiedettä postaukseesi, kun oikeastaan minkäänlaista vastausta tuohon postaukseen ei edes tarvita.
No katso omaa vastaustasi.
Ja miksi minä kerron tuon (valitettavasti se ei ole mitään "lööppitaloutiedettä, vaan se on ihan perusasia, että tuotanto on ainut millä sitä varallisuutta valtioihin luodaan, joka on siis=työnteko). Ja se liittyy siihen, että työtunteja jakamalla ei todellakaan luoda lisää tuotantoa, vaan se sama tuotanto jaetaan useamma työntekijän kesken. Ja silloin pitäisi todella tarkasti varmistaa se, että kustannukset eivät ainakaan työnantajalla nousisi.
Kuten toin esimerkiksi lomat esiin, ei varmaankaan moni 6 h kannattaja sitä ajatellut, vaan pitäisi olla se viikon talviloma ja 4 viikon kesäloma, samoilla lomarahoilla tietenkin...
Ja kun ongelma ei ole se, että Suomessa tehtäisiin todella paljon duunia, vaan päinvastoin: edelleenkin suomalaiset tekevät vähiten duunia koko Euroopassa. Voisikohan tässä kenties olla jotain syy-yhteyttä Suomen paskaan taloustilanteeseen...
Työaikaa lyhennettäsiiin ja siten houkuteltaisiin palkkaamaan lisää väkeä