Miksi suomalainen yhteiskunta noin yleisesti on niin tunnekylmä?
Kommentit (23)
Koska suomalainen yhteiskunta muodostuu meistä suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä estää etsimästä parempaa jostain muualta. Jos löytää.
Muutamassa maassa asuneena en ihan allekirjoita havaintoasi, mutta mielipideasiastahan ehkä on kyse lopun viimeksi, ja katsantokannasta.
Jos haluu saada on pakko antaa ;D
Miksi aina pitää muuttaa muualle jos kritisoi Suomea? Eikä se noin vain onnistu vaikka haluaisikin. Ja olen ap:n kanssa samaa mieltä, suomalaiset ovat aika kylmää ja etäistä kansaa ja se valitettavasti tarttuu itseenkin.
Suomalaiset ovat kylmiä. Vauvat ovat kylmiä, lapset ovat kylmiä, teinit ovat kylmiä, aikuiset ovat kylmiä, vanhukset ovat kylmiä. Sellaista se on täällä pohjoisessa. Itse viihdyn.
En asu enaa Suomessa ja kylla viluttaa kun lukee suomalaisia nettipalstoja; ihan hirveaa huutelua, vahingoniloa ja pahan toivomista. Hyvia asioita saa kaivella aika kauan. En tieda kyllakaan vastausta kysymykseesi miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamassa maassa asuneena en ihan allekirjoita havaintoasi, mutta mielipideasiastahan ehkä on kyse lopun viimeksi, ja katsantokannasta.
Miksi aina pitää muuttaa muualle jos kritisoi Suomea? Eikä se noin vain onnistu vaikka haluaisikin. Ja olen ap:n kanssa samaa mieltä, suomalaiset ovat aika kylmää ja etäistä kansaa ja se valitettavasti tarttuu itseenkin.
Koska vain itseään voi muuttaa. Ei naapuriaan, ei työtovereitaan, ei sukulaisiaan eikä edes ystäviään tai puolisoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vain itseään voi muuttaa. Ei naapuriaan, ei työtovereitaan, ei sukulaisiaan eikä edes ystäviään tai puolisoaan.
Kyllä muita voi muuttaa. Naapurit vaihtuivat muuttamalla pois, työtoverit vaihtuivat lopettamalla työt, sukulaisiin en ota yhteyttä, ystäviä ei enää ole. Ja puoliso jätti. Itse pysyin samanlaisena koko prosessin ajan.
Vierailija kirjoitti:
En asu enaa Suomessa ja kylla viluttaa kun lukee suomalaisia nettipalstoja; ihan hirveaa huutelua, vahingoniloa ja pahan toivomista. Hyvia asioita saa kaivella aika kauan. En tieda kyllakaan vastausta kysymykseesi miksi.
Olen joskus ihan kokeeksi linkittanyt talle palstalle sydanta lammittavan artikkelin USAsta kaiken verenvuodatuksen ja kamaluuden vastapainoksi. Ei kukaan kommentoinut ja vain muutama avasi koko jutun (silloin kun viela lukijamaarat olivat nakyvissa).
Eraassa TV-ohjelmassa amerikkalainen mies kuvaili suomalaista poikaystavaansa sanoilla "emotionally constipated" :D.
Itse laitan taman sen piikkiin, etta viela muutama vuosikymmen(kin) sitten elama oli kovaa ja maata rakennettiin hampaat irvessa. Vaimot oli kotona hoitamassa lapsia, kun miehet taisteli sodassa. Rahaa ei ollut, eika mitaan yhteiskunnan tukirakenteita, oli vaan parjattava.
Ja nama vanhemmat sitten kasvattivat lapsia, jotka hekin elivat ainakin varhaislapsuutensa puutteessa ja nakivat vanhemmistaan, miten kovaa elama oli. Sodasta saapunut isa saattoi olla etainen, paihdeongelmainen ja/tai vakivaltainen. Ja edelleenkin piti vaan parjata ilman sen kummempia avustuksia yhteiskunnan puolelta.
Ja sitten onkin jo minun sukupolveni vuoro (eli 30-40 -vuotiaat), joilla ehka oli jo helpompaa. Mutta tunteita ei edelleenkaan nayteta. Asenteena on aina, etta parjattava vaan on. Ei osata pyytaa apua muilta, puheliaammat ja iloiset ihmiset ovat epailyttavia (mies se tulee rakanokastakin, vaan ei tyhjannaurajasta... jne.).
Onhan naita hypoteeseja, mutta minusta talla tunnekylmyydella on todella pitkat juuret... Suomessa on ollut paljon koyhyytta ja puutetta ja ilmasto on ollut todella rankka (kun kuitenkin maanviljelys toi kuitenkin ison osan ihmisten tuloista).
Olen ollut ulkosuomalainen jo 15 vuotta ja ahdistun Suomessa kaydessani juurikin tuon yleisen kylmyyden vuoksi. Toisaalta ikavoin valilla suomalaisen kulttuurin "jayhevyytta" (onkohan tuo edes oikea sanakaan....) ja sita, etta voi olla ihan tuppisuuna ja ilmeettomana jos silta tuntuu, vaikka mikaan sen kummempi ei olisikaan "vialla"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muita voi muuttaa. Naapurit vaihtuivat muuttamalla pois, työtoverit vaihtuivat lopettamalla työt, sukulaisiin en ota yhteyttä, ystäviä ei enää ole. Ja puoliso jätti. Itse pysyin samanlaisena koko prosessin ajan.
Samanlaisia mainitsemasi ihmiset silti edelleen ovat, vaikka et olekaan heidän kanssaan enää tekemisissä. Sanoissasi on kuitenkin pointti, jonka meinasin aiemmin itsekin kirjoittaa. Ei kannata ajatella yhteiskuntaa yleisesti, kuten ap tekee. Ja ahdistua siitä. Kannattaa hakeutua sellaisten ihmisten pariin, jotka ovat mukavia ja joiden seurassa viihtyy. Kannattaa tehdä asioita, joista itse pitää ja joista tulee itselle hyvä olo. Jos uutiset ahdistavat, ei lue uutisia. Jos yhteiskunnalliset asiat ahdistavat, ei seuraa yhteiskunnallisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan taman sen piikkiin, etta viela muutama vuosikymmen(kin) sitten elama oli kovaa ja maata rakennettiin hampaat irvessa. Vaimot oli kotona hoitamassa lapsia, kun miehet taisteli sodassa. Rahaa ei ollut, eika mitaan yhteiskunnan tukirakenteita, oli vaan parjattava.
Ja nama vanhemmat sitten kasvattivat lapsia, jotka hekin elivat ainakin varhaislapsuutensa puutteessa ja nakivat vanhemmistaan, miten kovaa elama oli. Sodasta saapunut isa saattoi olla etainen, paihdeongelmainen ja/tai vakivaltainen. Ja edelleenkin piti vaan parjata ilman sen kummempia avustuksia yhteiskunnan puolelta.Ja sitten onkin jo minun sukupolveni vuoro (eli 30-40 -vuotiaat), joilla ehka oli jo helpompaa. Mutta tunteita ei edelleenkaan nayteta. Asenteena on aina, etta parjattava vaan on. Ei osata pyytaa apua muilta, puheliaammat ja iloiset ihmiset ovat epailyttavia (mies se tulee rakanokastakin, vaan ei tyhjannaurajasta... jne.).
Onhan naita hypoteeseja, mutta minusta talla tunnekylmyydella on todella pitkat juuret... Suomessa on ollut paljon koyhyytta ja puutetta ja ilmasto on ollut todella rankka (kun kuitenkin maanviljelys toi kuitenkin ison osan ihmisten tuloista).
Olen ollut ulkosuomalainen jo 15 vuotta ja ahdistun Suomessa kaydessani juurikin tuon yleisen kylmyyden vuoksi. Toisaalta ikavoin valilla suomalaisen kulttuurin "jayhevyytta" (onkohan tuo edes oikea sanakaan....) ja sita, etta voi olla ihan tuppisuuna ja ilmeettomana jos silta tuntuu, vaikka mikaan sen kummempi ei olisikaan "vialla"...
Mulla on ulkomaalainen työkaveri, joka on asunut monessa eri maassa. Kerran tuli Suomessa asuminen puheeksi ja hän sanoi, että Suomi on ollut ainoa maa, jossa hänen kaltaisensa introvertti voi vapaasti hengittää.
Pidättyväisyys ja hiljaisuus = tunnekylmää?! Rehellistä ja sanansa pitävää kansaa olemme ja järjestyksen ystäviä. Emme riehu mielenosoituksissa, olemme pitkämielisiä. Tasa-arvoinen maa monessa mielessä.
Turhaa itseruoskintaa tuo aloitus.
niin on...en tiedä vaikuttaako sota vieläkin.ja ilmasto toki vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
niin on...en tiedä vaikuttaako sota vieläkin.ja ilmasto toki vaikuttaa.
Vaikuttaa kolmanteen polveen. Ilmasto vaikuttaa, joku tutkija sanoi ettei näillä leveysasteilla pitäisi ihmisten edes asua.
Vierailija kirjoitti:
Pidättyväisyys ja hiljaisuus = tunnekylmää?! Rehellistä ja sanansa pitävää kansaa olemme ja järjestyksen ystäviä. Emme riehu mielenosoituksissa, olemme pitkämielisiä. Tasa-arvoinen maa monessa mielessä.
Turhaa itseruoskintaa tuo aloitus.
Samoin ajattelen. Suomalaiset eivät ole tunnekylmiä. Tunteita on paljonkin, mutta niistä ei vouhoteta toreilla ja turuilla, ne saatetaan näyttää läheisille ihmisille.
Tuntuu, että joidenkin mielestä "tunteita" on vain niillä, jotka pitävät tunteistaan valtavaa meteliä. Eron huomaa selvästi, kun seuraa, miten eri maailman kolkissa suhtaudutaan kuolemaan. Ei se suru ole yhtään suurempaa, vaikka huutaisi ja parkuisi kurkku suorana.
Suomessa on erittäin laaja sosiaaliturva. Kertooko heikommista huolehtiminen yhteiskunnan tunnekylmyydestä? Itse olen hyvin ylpeä suomalaisuudestani.
Eihän ole vaan hysteerisen ylitunteellinen. Suomalainen yhteiskunnallinen ajattelu tarvitsee järkevyyttä, kriittisyyttä ja älyyllisyyttä, ei tunnehömpötystä.
Suomalaiset ovat hyvin pelokkaita ihmisiä. Siitä johtuu kaikki ongelmamme. Aika moni on lammasmainen laumaeläin, joka pelästyy heti jos pelkää erottuvansa massasta jollain tavalla. Siksi kai täällä rakastetaan sääntöjä ja kontrollia, koska se vapauttaa ihmisen häipymään takavasemmalle omassa elämässäänkin. Suomesta oikeasti löytyy paljon sitä porukkaa, joka vielä 2010-luvullakin miettii mikä on muotia ja pitäiskö siivota kun on viikonloppu.
Itse en tähän sakkiin kuulu, eikä siten elämäkään ahdista.