Sain turpiini erityisherkältä!
Tilanne ei kaipaa edes pitkää selittelyä: eräs naispuolinen erityisherkkä koulukaverini kävi kampaajalla ja kysyi mielipidettäni uudesta kampauksestaan, johon vastasin että onhan se kivan näköinen. Samassa silmänräpäyksessä tämä arvon neiti löi minua naamaan! En lyönyt takaisin, vaan kysyin että miksi hän löi. Vastaukseksi sain, että pidin hänen kampaustaan kuulemma rumana ja kaiken lisäksi kehtasin vielä valehdella hänelle.
Sanoin hänelle, että juurihan kehuin hänen kampaustaan! Hän totesi kiihtyneeseen sävyyn, että oikeasti en pitänyt hänen kampauksestaan, ja että ilmeestäni näki että pidin kampaustaan rumana. Totta on, että se kampaus ei hänelle sopinut ja että tavallaan valehtelin, mutta pitääkö tuosta hyvästä lyödä? Hänen mielestään on sama asia vain ajatella jonkun olevan ruma, tai sanoa jotain rumaksi. Hän jopa sanoi että että se joka sanoo mielipiteensä ääneen on jopa rehellisempi. Kumpi tässä on oikeassa? Ei minusta ketään saa lyödä pelkkien mielipiteittensä vuoksi.
Kommentit (26)
Miksi sanot kaveriasi erityisherkäksi? Ei tuossa tullut erityisherkkyys esiin mitenkään. Tunteiden ja käytöksen hallitsemattomuus ei ole erityisherkkyyttä.
Vainoharhaisuus ei ole erityisherkkyyttä, ei myöskään herkkänahkaisuus.
Joo, olipa ongelma mikä tahansa niin erityisherkkyyttä tuo ei ole. Mutta cool story bro.
Kyllä valkoinen valhe on tuollaisessa tilanteessa paljon parempi ja suotavampi kuin suoraan sanominen. Ei negatiivisia mielipiteitä toisen ulkonäöstä tosiaankaan tarvitse sanoa ääneen, vaikka kysyttäisiin! Normaalin ihmisen pitäisi se ymmärtää. Ja lisäksi, taitaa ennemminkin olla luonnevikainen tuo kaverisi kuin vain "erityisherkkä".
No onneks olet itse ihan ämräpäriruma!!!!!!!!!
Erityisherkkä ei olisi lyönyt, ei raivonnut ja tuskin edes saanut sanotuksi sinulle mitään. Olisi yksin itkenyt ja surrut tai analysoinut jollekin ystävällensä sanomisiasi ja ilmeitäsi.
Mulla oli tuollainen kaveri. Mut hänen diagnoosi ei ollut erityisherkkä vaan epävakaa persoonallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuollainen kaveri. Mut hänen diagnoosi ei ollut erityisherkkä vaan epävakaa persoonallisuus.
Erityisherkkä EI OLE muuten diagnoosi, just saying.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanot kaveriasi erityisherkäksi? Ei tuossa tullut erityisherkkyys esiin mitenkään. Tunteiden ja käytöksen hallitsemattomuus ei ole erityisherkkyyttä.
Tuli se ehkä siinä esiin, että kaveri ilmeestä näki oikean mielipiteen. Me erityisherkät ollaan hyviä toisen ihmisen tulkitsemisessa. Toisaalta taas erityisherkät inhoavat väkivaltaa. Mutta tosiaan erityisherkkä ei tarkoita sitä että olisi herkkä loukkaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Ja mietin hetken pitäisikö se tuoda esiin mutta en jaksanut. Olen itse erityisehrkkä joten tidän todella että se ei ole sairaus tai vika.
...tosin e-herkissäkin on monenlaisia ihmisiä, ei ole stereotyyppistä e-herkkää. Yhteistä on vain muita herkemmin reagoiva hermosto, noin tiivistäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Ja mietin hetken pitäisikö se tuoda esiin mutta en jaksanut. Olen itse erityisehrkkä joten tidän todella että se ei ole sairaus tai vika.
Ok. Kyllä mä toki pointin ymmärsin. Ja siis toinen samanlainen täällä. Halusin vaan korostaa sitä, ettei ihmiset puhuisi siitä diagnoosina, kun se on vain piirre siinä missä mikä tahansa muukin.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkä ei olisi lyönyt, ei raivonnut ja tuskin edes saanut sanotuksi sinulle mitään. Olisi yksin itkenyt ja surrut tai analysoinut jollekin ystävällensä sanomisiasi ja ilmeitäsi.
Alapeukku kiinnostaa koska tän kommentin kirjotti erityisherkkä. Ei ollut mitään pilkkaa tms. Vaan mun kuten monen ketä tunnen on tosi vaikee sanoo suoraan mitään itselle ikävää, vaatis hirven turvalisen tilanteen ja ihmissuhteen.
Yrittääkö tää jäljitellä sitä mahtavaa "Erityisherkkä ystäväni kävi kylässä tänään"-vitsiä? No, voin kertoa että minun mielestäni meni täysin penkin alle, en edes hymähtänyt. Sille toiselle ketjulle nauroin vedet silmissä :)
T. Pirun herkkä tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Yrittääkö tää jäljitellä sitä mahtavaa "Erityisherkkä ystäväni kävi kylässä tänään"-vitsiä? No, voin kertoa että minun mielestäni meni täysin penkin alle, en edes hymähtänyt. Sille toiselle ketjulle nauroin vedet silmissä :)
T. Pirun herkkä tyyppi
Sama tuli minullekin mieleen, ja aivan sama ajatus onnistumisesta molempien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
T. Pirun herkkä tyyppi
Sen aloituksen tekijähän oli itse erityisherkkä ja sen kyllä huomasi, nyt oli vain epäonnistunutta ja vähän ilkeätä "huumoria".
Vierailija kirjoitti:
T. Pirun herkkä tyyppi
Missä? Missämissämissä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pirun herkkä tyyppi
Missä? Missämissämissä??
http://www.vauva.fi/keskustelu/2460466/erityisherkka_ystavani_kavi_aamu…
Koska erityisherkkiä on muunkinlaisia kuin sinä ja tuttusi. Ei kaikki erityisherkät ole edes mukavia, voi olla vaikka samaan aikaan häiriintynyt. Mt-ongelmat on yleisempiä erityiherkillä.
Ihan hyvä provo. Ei olisi saanut lyödä. On kuitenkin todella ällöttävää kun ihmiset valhetelevat ja käyttäytyvät alentuvasti. Ymmärrän että loukkasi. Kannattaa olla rehellinen jos ei osaa kunnolla näytellä.