housunlahkeeseen reikä kaupan hyllyköstä. Pitääkö liikkeen korvata?
Tänään siis, ollessani ostoksilla, kuljin erään päivittäistavaraketjun astiaosatolla matalien hyllykkojen seassa. Erään hyllykön reuna oli rispaantunut tms.ja jäi kiinni housuni lahkeeseen tehden siihen naarmun ja pienen reiän. Housut ovat ihan normaalit jegginsit. Kassalla huomautin asiasta myyjälle ja näytin repeämää. Myyjä ei reagoinut asiaan juurikaan. Olisiko kuulunut?
Outo "ongelma" ja first world problem mutta näin opiskelijana harmittaa hyvien housujen pilalle meno!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkeen ei pidä korvata. Ihan niinkuin vr:n ei pidä korvata jos rikot vaatteesi junassa, koulun ei pidä korvata jos rikot vaatteesi koulussa eikä kaupungin pidä korvata jos rikot vaatteesi kirjastossa.
Sitten kun kauppa/vr/koulu/kirjasto rikkoo sinun vaatteesi niin voit pyytää korvauksia.
Periaatteessahan kauppa on rikkonut housut, jos hyllyn reuna on ollut rikki. Itse valittaisin jollekin ylemmälle tasolle kuin rivimyyjälle, kaupassa on paljon opiskelijoitakin töissä jotka eivät ymmärrä kuluttajan oikeuksista/ asiakaspalvelusta mitään.
Kauppa voi korvata myös aiheutuneet kustannukset jos vioittuneesta elintarvikepakkauksesta valuu vaikka mustikkamehua vaatteille. Tässäkin asiakas olisi voinut olla varovaisempi, eikä vika sinänsä ole kaupan, mutta asiakas on oikeutettu korvaukseen. Ymmärtäkää vaatia korvausta, sitä harvemmin aletaan tarjoamaan pikkuasioissa asiakkaalle.
T. Kaupan täti
Hyvä Kaupan täti! Kiitos vastauksestasi. Kertoisitko vielä, kuinka olisin voinut olla varovaisempi? Hyllystä törröttävät rikamat eivät erottuneet (ei sillä että hyllyjen reunoja kyttäisi, katselen yleensä tuotteita) ja hylkyvälit ovat hyvin kapeat. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkeen ei pidä korvata. Ihan niinkuin vr:n ei pidä korvata jos rikot vaatteesi junassa, koulun ei pidä korvata jos rikot vaatteesi koulussa eikä kaupungin pidä korvata jos rikot vaatteesi kirjastossa.
Sitten kun kauppa/vr/koulu/kirjasto rikkoo sinun vaatteesi niin voit pyytää korvauksia.
Periaatteessahan kauppa on rikkonut housut, jos hyllyn reuna on ollut rikki. Itse valittaisin jollekin ylemmälle tasolle kuin rivimyyjälle, kaupassa on paljon opiskelijoitakin töissä jotka eivät ymmärrä kuluttajan oikeuksista/ asiakaspalvelusta mitään.
Kauppa voi korvata myös aiheutuneet kustannukset jos vioittuneesta elintarvikepakkauksesta valuu vaikka mustikkamehua vaatteille. Tässäkin asiakas olisi voinut olla varovaisempi, eikä vika sinänsä ole kaupan, mutta asiakas on oikeutettu korvaukseen. Ymmärtäkää vaatia korvausta, sitä harvemmin aletaan tarjoamaan pikkuasioissa asiakkaalle.
T. Kaupan täti
Hyvä Kaupan täti! Kiitos vastauksestasi. Kertoisitko vielä, kuinka olisin voinut olla varovaisempi? Hyllystä törröttävät rikamat eivät erottuneet (ei sillä että hyllyjen reunoja kyttäisi, katselen yleensä tuotteita) ja hylkyvälit ovat hyvin kapeat. :)
ap
*hyllyvälit
No jaa, itseasiassa olen ollut yhdessä myymälässä töissä (ketju) missä meillä oli ihan olemassa oma ohjeistus tälläisiin että jos asiakas saa nyt vaikka sitten hyllystä repeämän esim takin hihaan niin korvataan kyllä vähän. Olisko siihen jotain parisen kymppiä ollut 'budjetoitu' per tapaus. Eipä näitä tullut mun neljän vuoden työaikana siellä kun kerran kai.
Ei pidä korvata mutta olisihan se hyvää asiakapalvelua.Mua ärsyttää että vaatteet ylipäätään on nykyään niin heikkoa tekoa,että tulee helposti reikiä.
Tee jatkossa housut ja muutkin vaatteet panssarista. Ei paljon puristele jos osumaa tulee, ellei sitten kaupantädillä ole sinkoa mukana.
Miima Väri-epä-suora kirjoitti:
Meillä lapsi oli ollut ruokakaupassa mummon kanssa, ja lapsen housuihin oli tullut reikä hyllyn kulmasta. Mummo oli huomauttanut kaupassa asiasta, ja myyjän kanssa olivat käyneet katsomassa ko. hyllynkulmaa, ja todenneet, että siitä puuttui hyllyyn kuuluva suojus ja esillä oli vaarallisen terävä kulma. Kauppa korvasi housut, ja pahoittelujen kera tuli vielä kahvipaketti mukaan. Näinhän sen asiakaspalvelun pitäisi toimia.[/quote
Juoko lapsi paljon kahvia?
Kyllä mulle korvattiin. Melkein sadan euron uusi mekko hajosi vastaavasti hyllyn reunaan. Tokmanni korvasi ja ymmärtääkseni vielä korjasi sen hyllynkin, ettei satu enää muille vastaavaa.
Ei tämä ole aivan niin yksiselitteinen asia, kuten kommenteista voisi päätellä mielipiteen olevan?
Kaupan hyllyjen tarkoitus on olla rakenne josta asiakas itse ottaa tarvitsemansa tuotteen. Lähtökohtaisesti niissä ei saa olla mitään sellaisia ulokkeita joihin asiakas voisi loukata itsensä, tai rikkoa vaatteensa. Niistä ei ole mitenkään mahdotonta, tai edes vaikeaa rakentaa sellaisia, että niissä ei olisi mahdollista repiä vaatteitaan.
Kyllä minä melkein näkisin asian niin, että kauppa on korvausvelvollinen tällaisessa tapauksessa.
M40
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa mulle kävi aikanaan yläasteella niin, että uudet farkut repesi reiden kohdalta pulpetin alta törröttävään metallipiikkiin (joku pulpetin jalan osa muistaakseni) kun nousin ylös. Äitini laittoi tästä koululle viestiä, ja muistaakseni saatiin rahat uusien farkkujen ostamiseen. Olisin toki voinut minäkin olla teoriassa varovaisempi, mutta sitä piikkiä ei nähnyt ylhäältä päin ja nousin pulpetista ihan normaalisti. En sitten tiedä meneekö tämä siihen kategoriaan, että koulu rikkoi vaatteeni...
Tuli mieleen tuosta myyjän käytöksestä oma juttu. Sanoin kassalla myyjälle, että kolmessa kanamunpakkauksessa on rikkinäisiä munia. (Kyllä, tarkastan aina ennen kuin ostan). Kerroin myös, että siirsin ne hyllyn toiseen reunaan, että voi poimia ne siitä. Kassa vain sanoi että ahaa. Kävin parin päivän päästä kaupassa ja siinähän ne munakotelot vielä oli. Kauppa on pieni ja siellä on usein hiljaista, joten kiire ei ainakaan ole mikään syy. Taitaa vain kassa olla joko laiska tai omistaja käskenyt että kaikki myydään - hävikkiä ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta myyjän käytöksestä oma juttu. Sanoin kassalla myyjälle, että kolmessa kanamunpakkauksessa on rikkinäisiä munia. (Kyllä, tarkastan aina ennen kuin ostan). Kerroin myös, että siirsin ne hyllyn toiseen reunaan, että voi poimia ne siitä. Kassa vain sanoi että ahaa. Kävin parin päivän päästä kaupassa ja siinähän ne munakotelot vielä oli. Kauppa on pieni ja siellä on usein hiljaista, joten kiire ei ainakaan ole mikään syy. Taitaa vain kassa olla joko laiska tai omistaja käskenyt että kaikki myydään - hävikkiä ei ole olemassa.
Ilmeisesti kassa on "vain töissä" siellä, häntä ei kiinnosta. ensi kerralla sano asiasta kauppiaalle tai munavastaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen paikallisessa k-supermarketissa sanonut jonkin kerran myyjälle, joka siis ei koskaan ole kassalla ja ilmeisesti hyllyjä hoitaa, että näin rikkoontuneita makkarapaketteja hyllyssä (meetwurstit mädänneen näköisiä ja ilmaa pakkauksessa), ja voi jessus miten ikäviä katseita sain eikä näyttänyt lähtevän katsomaan.
Ei tarvitse ihmetellä että kyseisessä kaupassa haisee märänneelle, ja kärryjäkään ei ole pesty selvästi koko kaupan historian aikana. Kalat roikkuvat hyllyn ulkopuolella pyrstö lattiaa pyyhkien, joten varmaan ovat tarpeeksi kylmässä...
Käynkin mahdollisuuksien mukaan muissa kaupoissa.
Olen kyllä saanut samassa kaupassa kerran possupihvit puoleen hintaan, kun huomautin että hylly on täynnä saman päivän lihaa, ja eikö niistä alennusta pitäisi olla. No, kysyttiin montako otan ja pakettini hinnoiteltiin, loput jäivät normaalihinnalla odottelemaan.
Kerran kävi niin, tästä on kyllä jo 10v aikaa, että ystäväni housunlahje repesi yökerhossa portaaseen ja reikä tuli. Pieni reikä mutta reikä kuitenkin farkkukankaaseen. Yökerhon johtaja tarjosi ystävälleni uudet housut. Eli päällikölle viestiä vaan menemään ja korvausvaade! joku lapsi olisi voinut saada esim. haavan