Miten voi perustaa yrityksen ilman että menettää työttömyysturvan?
Meillä on mieheni kanssa business-idea jonka aiomme todennäköisesti toteuttaa. Onnistumisen mahdollisuus on pieni, mutta toisaalta rahoitustarvekin on pieni. Riippumatta siitä alkaako yrittäjäksi mieheni vai me molemmat, me molemmat ymmärtääkseni menetämme heti työttömyys- ja sosiaaliturvan jne. Olemme töissä suhdanneherkällä alalla ja YT-neuvotteluja on nähty jo kymmeniä, eli voidaan sanoa että molempien työpaikka on hiuskarvan ja hyvän onnen varassa. Täten työttömyysturva on meille erittäin tärkeä. Onko mitään keinoa millä voimme kokeilla sivutoimista yrittäjyyttä päätoimisen palkkatyön ohessa ilman, että menetämme yhteiskunnan tuet? Onko se Viron e-kansalaisuus se juttu, tai joku tietty yhtiömuoto?
Haluaisimme edelleen maksaa verot Suomeen (myös siinä tapauksessa jos yritys menestyy).
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Äänestä ensi kerralla vihreitä että saadaan perustulo. Sitten ei tarviis miettiä näitä.
Jos perustulo tulisi niin luuletko että kymmeniä tuhansia virkanaisia irtisanottaisiin (kuten sen edellytyksenä on)? Vai mistä raha muuten otettaisiin jos ei byrokratia-säästöistä?
Miten esim Helsingissä elelisi 800 euroa lapsiperheen kanssa? Esim yh?
Miten moni lähtisi samoin tein Aasiaan elämään tuolla 800e ja suomalaiseen yhteiskuntaan ei jäisi tuosta mitään verotuloja.
Entä mitä tuo sanoma kertoisi maailmalla kun ilmaista rahaa annetaan noin paljon? Afrikasta marssii heti 200 miljoonaa ihmistä vaatimaan omansa.
Lisäksi inflaatio kasvaisi ja tuolla summalla ei saisi enää samaa ostovoimaa kuin mitä tänä päivänä.
Ei onnistuy nykyisen TE-keskuksen vallassa ollessa. Meiltä meni koulusta valmistuneen vaimoni mahdollisuus työttömyysturvaan kun huomasivat että mies elikkä minä olen täysipäiväinen yrittäjä. Vaimoni lasketaan osa-aikaiseksi yrittäjäksi. Loppukaneetilla "ei valitusoikeutta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Nyt yrittämisestä on tehty oudosti erikoista, vaikka sen pitäisi olla mitä luonnollisin asia elämässä.
Höpöhöpö. Mitä vähemmän Suomessa ahneita ja itsekkäitä porvareita, sitä parempi paikka se on elää.
No niin, siellä on vanha kommunisti herännyt Lenin-peiton alta! Painu vaan Kuubaan elämään sosialistista ihannetta vielä nämä viime hetket ennen kuin se sieltäkin lakkautetaan!
Olen miettinyt että mikä on syynä siihen että ihmiset halutaan pitää mielummin kokonaan työttömänä kuin osa-aikaisina yrittäjinä. Mieleen tulee kaksi syytä. 1) Olemassaolevat yritykset eivät halua kilpailijoita 2) Halutaan että riittävä määrä ihmisiä syrjäytyy, koska se alentaa palkka- ym. vaatimuksia.
Olen opiskellut joskus it-alaa ja olisin voinut työttömyysvuosieni aikana kehittää itseäni ja yrittää tienata edes jotain ohjelmoimalla, jos olisi ollut syytä uskoa siihen että niin voi tehdä joutumatta katuojaan. Nyt kun olen valmistumassa toiselle alalle, niin aloittelen uudestaan koodausharrastusta ja toivon salaa että voisin joskus työllistää itseni sillä.