Tuleeko karenssi muuton vuoksi?
Olen vakituisessa työsuhteessa en koulutustani vastaavassa työssä. Tyttöystäväni asuu eri paikkakunnalla 300km päässä. Haluan muuttaa kyseiselle paikkakunnalle. Tuleeko minulle työttömyysturvaan karenssi jos lopetan vakituisen työn muuton vuoksi? Jos saan karenssin, voinko mennä noin vain kyseisen kaupungin sosiaalitoimeen hakemaan toimeentulotukea? Muutan omaan asuntoon, en tyttöystäväni luo. Onko kokemuksia kellään tästä?
Kommentit (8)
Jos ei yhteisiä lapsia ettekä ole naimisissa, tulee. Terkuin on yhteisiä lapsia, naimisissa ja olen töissä 400 km päässä kotoa.
Minulle tuli, koska ei ollut "todellista syytä irtisanoutua". Muutin siis toiselle paikkakunnalle ja sen vuoksi irtisanouduin. Toimeentulotukea voi hakea, mutta mikäli muutat tyttöystäväsi kanssa yhteen niin hänen tulonsa vaikuttavat... Toimeentulotuen summasta voidaan leikata 20% koska olet omalla menettelyllä menettänyt työpaikkasi (=irtisanoutuminen).
Jättäisit työsi jonkun hupakon takia? Ota mies järki käteesi.
Näin vähän arvelinkin.. harmillista kun ei pääse rakkaansa kans rakentamaan tulevaisuutta oikein millään tavalla kun on jumissa 300km päässä. Kai se on vaan odotettava, että saa jostain uuden työn uudelta paikkakunnalta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Näin vähän arvelinkin.. harmillista kun ei pääse rakkaansa kans rakentamaan tulevaisuutta oikein millään tavalla kun on jumissa 300km päässä. Kai se on vaan odotettava, että saa jostain uuden työn uudelta paikkakunnalta. -ap
Juuri näin, ehkä harmillista, mutta totta, eli etsi sitä työtä sieltä uudelta paikkakunnalta, jos uskot suhteeseenne.
Miksi tyttöystävä ei muuta sinun paikkakunnallesi?
Vaihtoehtoja:
En tiedä mikä työsi tai työnkuvasi on, mutta kysy mahdollisuutta siirtoon saman firman hommissa toiselle paikkakunnalle. (jos se vain on ylipäätään mahdollista)
Tyttöystävä voisi muuttaa sinun paikkakunnalle.
Uusi työ uudelta paikkakunnalta.
Voivoi. Mitäs luulet? Ilmaista rahaa, sitähän tässä maassa on totuttu saamaan.
Mitäs jos ensin hankkisit työpaikan ja muuttaisit vasta sen jälkeen?