Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomi päiväkodissa

Vierailija
31.01.2016 |

Mitä työnkuvaasi kuuluu, paljonko sinulla on bruttopalkka?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lastenhoitajana toimivat lähärit tyytyväisiä työhönne, vai haaveiletteko sosionomin pätevyydestä? Miksi?

Kasvatustieteiden opiskelu kiinnostaisi kyllä, haluaisin opiskella maisteriksi, jotta voisin tehdä työtä tutkimuspuolella.

Kuule kun meitä kasvatustieteilijöitä on työttömänä jo nyt. Turhaan tulet työttömäksi, jos töitä on tuossa nykyisessä ammatissa.

Vierailija
42/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudessa varhaiskasvatuslaissa vasujen pitäminen katsotaan vain lastentarhanopettajien työksi. 

Ei katsota. Esim. perhepäivähoitaja tekee edelleen vasun ja hänen koulutuksensa voi olla vaikka kokki jos ei ole perhepäivähoitajan pätevyyttä.

Tietenkään ei olisi mitään järkeä, että lto tulisi sen pph:n vasut kirjoittamaan. En tajunnut vain kirjoittaa perhepäivähoitajista erikseen.  Päiväkodeista vain puhuin. Mutta saako nykyäänkin vielä kouluttamaton ihminen toimia pph:na.

Saa, sijaisena saa olla ilman koulutusta myös päiväkodissa. Voi olla vaikka logistiikan koulutuksella lto:n sijaisena.

No taas yksi pointsi meidän yksityiselle ketjullemme. Ikinä ei oteta sijaisia joilla ei ole varhaiskasvatuksen koulutusta.

no ei kyllä pääse ainakaa  kunnallisee päiväkotiin töihin lastenhoitajaksi tai lto:ksi ilman koulutusta ja pätevyyttä, ehkä joksi avaustajaks, harjottelijaks mut ei muuten, ainaki helsnigissä näin. Koulutus vaaditaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudessa varhaiskasvatuslaissa vasujen pitäminen katsotaan vain lastentarhanopettajien työksi. 

Vasut opettajien vastuulla. Eli voi kyllä delegoida osan niiden pitämisestä lh:lle. Näin ainakin meillä...

Vierailija
44/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei kyllä pääse ainakaa  kunnallisee päiväkotiin töihin lastenhoitajaksi tai lto:ksi ilman koulutusta ja pätevyyttä, ehkä joksi avaustajaks, harjottelijaks mut ei muuten, ainaki helsnigissä näin. Koulutus vaaditaan.

Helsingissä on kyllä kouluttamattomia tosi paljon sairaslomasijaisina mm. Seuren kautta. Ja välillä jopa ns. varahenkilöinä tai pitkäaikaisissa sijaisuuksissa.

Vierailija
45/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onk o palkkaero tosiaan vain 200 e. kuussa?

Vierailija
46/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroaako lähärin töistä muuten kuin pedagogisella vastuudella ja parin sadan euron palkkaerolla, joka sekin viedään verotuksessa pois?

Meillä lähihoitaja eninmäkseen auttaa vessakeikoilla ja vaatehuollossa, jos tulee pissavahinkoja. Toisaalta lh ei ohjaa aamupiiriä yms. Niin ja nukutusvuorossa on lh aina ja sosionomi ehkä 2-3 päivänä viikossa. Itsellänikin esiopetuspätevyys, suoritin sen erityisluvalla vuonna 1999.

Itse en ole törmmännyt tuollaiseen työnjakoon. Kaikki missä olen ollut töissä niin hoitajat ja opettajat tekevät ihan samoja hommia

Vierailija
47/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päiväkodissa alipalkattua hommaa?

Vierailija
48/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lastenhoitajana toimivat lähärit tyytyväisiä työhönne, vai haaveiletteko sosionomin pätevyydestä? Miksi?

Kasvatustieteiden opiskelu kiinnostaisi kyllä, haluaisin opiskella maisteriksi, jotta voisin tehdä työtä tutkimuspuolella.

Kuule kun meitä kasvatustieteilijöitä on työttömänä jo nyt. Turhaan tulet työttömäksi, jos töitä on tuossa nykyisessä ammatissa.

En mä nyt sinne oikeasti olekaan menossa, enkä minnekään muualle valitettavasti. Vaikka tylsäähän tämä lastenhoitajan työ on.

Vierailija
49/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on kyllä kouluttamattomia tosi paljon sairaslomasijaisina mm. Seuren kautta. Ja välillä jopa ns. varahenkilöinä tai pitkäaikaisissa sijaisuuksissa.

Tämä oliki mielenkiintoinen tieto, haluaisin nimittäin työskennellä päiväkodissa, mutten ole lastenhoitaja, pitääki ottaa selvää noista mahdollisista esim. sijaisuuksista.

Vierailija
50/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä yleisesti kasvatustieteilijöitä, mutta eskaripätevä lto saa kyllä nykyäänkin valita työpaikkansa (vieläpä ehkä isommassa määrin kuin koskaan ennen).

Vierailija
51/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä jos nykyään on näin. Helsingissä ei pari vuotta sitten päässyt sijaistamaan päiväkotiin vaikka oli koulutukseltaan lähihoitaja, ellei ollut käynyt lapsiin ja nuoriin suuntautuvaa koulutusohjelmaa.

Vierailija
52/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo miten yleistä, ettei lastenhoitajat saa pitää toiminnanohjauksia. Itse tulisin ihan pöljäksi töissä jos sekin vietäisiin.

Saa meillä pitää, mutta aamupiirit, laulutuokiot ja hiihto- tai luisteluretket on lto:n ohjaamia. Joskus lähärit pitää askartelua tai maalaustuokioita. Mutta silti vain lto:t saa tuokion suunnitteluun aikaa. Perushoito on enemmän lh:n vastuulla.

Vierailija
53/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sosionomi tekee samat työt kuin lto. Eskarin vetää se jolla on pätevyys. Lähihoitaja tekee muuten saman mutta lto:lla on viimeinen vastuu pedagogiikasta. Itse on päivähoitaja ja täysin tyytyväinen työhäni. Sijaiset meillä on pääosin koulutettuja mutta on ollut myös epäpäteviä sijaisia, suurin osa heistä ihania helmiä jotka ovat myöhemmin lähteneet opiskelemaan alaa. Senkin takia minusta on hyvä että ilman koulutusta on mahdollisuus tutustua alaan. Avustajilla on alan koulutus, niillä jotka ovat vakituisessa toimessa.

Vierailija
54/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä yleisesti kasvatustieteilijöitä, mutta eskaripätevä lto saa kyllä nykyäänkin valita työpaikkansa (vieläpä ehkä isommassa määrin kuin koskaan ennen).

Kyse oli tutkijoista!

Vierailija
55/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo miten yleistä, ettei lastenhoitajat saa pitää toiminnanohjauksia. Itse tulisin ihan pöljäksi töissä jos sekin vietäisiin.

Saa meillä pitää, mutta aamupiirit, laulutuokiot ja hiihto- tai luisteluretket on lto:n ohjaamia. Joskus lähärit pitää askartelua tai maalaustuokioita. Mutta silti vain lto:t saa tuokion suunnitteluun aikaa. Perushoito on enemmän lh:n vastuulla.

Kumma juttu, koska myös lh:lla on koulutus esim. niiden aamupiirien, laulutuokioiden sekä hiihto- ja luisteluretkien järjestämiseen.

Tuntuu, että lto on tuossa teennäisesti hakemassa "hajurakoa" itseään alhaisemmin koulutettuihin ilman mitään oikeaa perustetta. Itse en tuollaiseen suostuisi, niin kuin ei pakko olekaan, koska lto ei ole mikään ryhmän pomo (päiväkodissa on vain yksi johtaja).

Vierailija
56/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eroaako lähärin töistä muuten kuin pedagogisella vastuudella ja parin sadan euron palkkaerolla, joka sekin viedään verotuksessa pois?

Meillä lähihoitaja eninmäkseen auttaa vessakeikoilla ja vaatehuollossa, jos tulee pissavahinkoja. Toisaalta lh ei ohjaa aamupiiriä yms. Niin ja nukutusvuorossa on lh aina ja sosionomi ehkä 2-3 päivänä viikossa. Itsellänikin esiopetuspätevyys, suoritin sen erityisluvalla vuonna 1999.

Voiko tämä olla totta? Missäpäin suomea? Helsingin päiväkodeissa lähihoitajat eivät pelkästään ohjaa aamu- yms. piirejä vaan myös suunnittelevat niitä yhdessä ryhmän muiden aikuisten kanssa tai yksin.

Vierailija
57/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, koska myös lh:lla on koulutus esim. niiden aamupiirien, laulutuokioiden sekä hiihto- ja luisteluretkien järjestämiseen.

Tuntuu, että lto on tuossa teennäisesti hakemassa "hajurakoa" itseään alhaisemmin koulutettuihin ilman mitään oikeaa perustetta. Itse en tuollaiseen suostuisi, niin kuin ei pakko olekaan, koska lto ei ole mikään ryhmän pomo (päiväkodissa on vain yksi johtaja).

Jos mä alkaisin pitää aamupiiritkin, niin mulle vois alkaa sit maksaa ihan samaa palkkaa kuin sosionomeilla. Lh saa noin 2000€ ja sosionomi noin 2200€. Sitä paitsi ainakaan meillä ei lh-koulussa ollut kuin yks kurssi toiminnan ohjaamiseen liittyen. Mä olin itse päiväkodissa harjoittelussa, eikä siellä pakotettu ohjaamaan mitään piirejä. Vasukeskustelujakaan en oo pitänyt. Meillä maalla vielä ehtii lto:t pitää ne, me ulkoillaan lasten kans sillä aikaa.

Vierailija
58/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi ainakaan meillä ei lh-koulussa ollut kuin yks kurssi toiminnan ohjaamiseen liittyen. Mä olin itse päiväkodissa harjoittelussa, eikä siellä pakotettu ohjaamaan mitään piirejä. Vasukeskustelujakaan en oo pitänyt.

Mitä teillä koulutuksessa sitten päivähoitotyöhön liittyen opetettiin?

Vierailija
59/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko palkkaero noin pieni

Vierailija
60/74 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pikkuisten puolella lto tekee ihan samoja töitä kuin lähäritkin. vaihtaa vaipat ja kaikkea muuta ainut missä koulutus näkyy on ltolla on isompi palkka ja vasu keskustelut hän käy lasten vanhempien kanssa ja soittaa vanhemmille jos tervitsee puhua lapsen tilanteesta vaikka jos lapsi sairastuu kesken päivän tai lapselle sattuisi jotakin. lto myös yleensä pitää aamutuokion lapsille oli se sitten kirjanlukua tai jotakin muuta

hierarkia ei paljon näy ainakaan meidän ryhmässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme