Miksi monet (ylemmän) keskiluokkaiset ihmiset ovat niin teennäisiä?
Jutustelen usein erään lähistömme porvarisrouvan kanssa. Kohtaamiset ovat lähes poikkeuksetta hyvin teennäisiä. Tuntuu siltä, että nuo ihmiset leijuvat jossain aivan omassa todellisuudessaan. Jutun juurta saa ties mistä asioista: aurongon sävystä hiekotuskivien karkeuteen ja kauppakassin rumaan värisävyyn.
Olen miettinyt, millaista noiden ihmisten elämä oikasti on. Jutustelevatko he sängyssäkin jostain lakanoiden vihahderosta ja tyynyjen materiaaleista? Avatkaa asiaa.
Kommentit (31)
Esetiikkaa pitdetään alemmissa sosiaaliluokissa usein teenneisenä keskustelunaiheena, koska näissä luokissa ei osata kuvitellakaan, että joku voisi olla aidosti estetiikasta kiinnostunut.
No mitä tuumaisit ihmisestä, joka puistossa kohdatessanne avaisi keskustelun näin:
"Eipä antanu ukko mulukkua eilenkään. Kolme viikkoa jo oon ilman kärvistelly. Omin käsin onneen. Mites teillä ukon kanssa sujuu nuo petipuuhat?"
Tulisiko sellainen fiilis että ihanaa kun on mutkaton ihminen, ei lainkaan teennäinen? Vai keskustelisitko mieluummin säästä tai jostain tyhjänpäiväisestä?
Jotkut ihmiset osaa small-talkin, useimmat ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet ainakaan ole.
Kun pistetään pullo kiertämään niin siinä kravatit/haalarit unohtuu. Nähty monta kertaa.
Ketä oikeasti kiinnostaa kiertävä räkäinen kossupullo, jos kieltäytyy niin asenne "jaa ei mun viina kelpaa, mikä sä kuvittelet olevas" lävähtää päin näköä
Et ole vissiin kauheasti hengannut miesseurassa.
Asenne olisi kyllä pikemminkin: "jaa mikäs homo se sinä olet"
Ilmeisesti hän ei ole hengannut kouluttamattomien junttien miesseurassa.
Mulla taas naapuri, joka kertoo kaikki henkilökohtaiset asiansa. Joskus olisi ihan kiva kuulla muutakin kuin kuulla hänen perheongelmistaan, rahavaikeuksistaan ja nyttemmin ex-miehensä tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Jutustelen usein erään lähistömme porvarisrouvan kanssa. Kohtaamiset ovat lähes poikkeuksetta hyvin teennäisiä. Tuntuu siltä, että nuo ihmiset leijuvat jossain aivan omassa todellisuudessaan. Jutun juurta saa ties mistä asioista: aurongon sävystä hiekotuskivien karkeuteen ja kauppakassin rumaan värisävyyn.
Olen miettinyt, millaista noiden ihmisten elämä oikasti on. Jutustelevatko he sängyssäkin jostain lakanoiden vihahderosta ja tyynyjen materiaaleista? Avatkaa asiaa.
Se vain haluaa eroon sinusta. Pitää sinua jonan utelevana naapurin naisena tai muuna tyyppinä, joka haluaa kaveerata mutta ei kuitenkaan sovi kaveriksi. Juuri niiden kanssa puhutaan kaikesta tuollaisesta hölynpölystä kuten laatoituksen sävystä jotta niistä pääsisi nopeasti eroon ja niille ei tarvitsisi kertoa mitään henk. koht asioita jotka ne juoruaisivat eteenpäin.
Asuttuani kohta kymmenen vuotta ns keskiluokkaisella, tyypillisten nelikymppisten kokoomusakkojen myrkyttämällä alueella, voin kertoa että teennäisyys ja pihatontuilla kilpaileminen saa jo naurettavia piirteitä. Mm muutama vuosi sitten alkoivat masinoida fabossa kansanliikettä sitä vastaan, ettei alueelle tule kovan rahan VUOKRArivareita. Kun ties mitä väkeä muuttaa pilaamaan ankkalampea.
Järjestäen nämä arvon (ylemmän) keskiluokkaiset rouvat ovat päässeet kiinni parempaan elämäänsä insinööri/lääkäri/juristimiestensä tienesteillä, omaa ansiota korkeintaan haarojen levittäminen ja pari pershedelmää (av-termi) miehen sitomiseksi.
Mulle tuli sama mieleen, että ei halua jutella kanssasi. Oletko itse sitä tyyppiä, "joka vaan on niin suora" eli länkyttää kaikki mielipiteensä ja elämänsä ventovieraille. Ja mielipiteet tyyppiä "jenkit pois Amerikasta".
Itse olen hyvin varautunut ja etäinen niille, joiden seurassa en halua olla kauaa, mutta useimmille haluan olla kohtelias tavatessa. Silloin puheenaiheet ovat just noita auringonlaskun väristä puhumista.
Vierailija kirjoitti:
Asuttuani kohta kymmenen vuotta ns keskiluokkaisella, tyypillisten nelikymppisten kokoomusakkojen myrkyttämällä alueella, voin kertoa että teennäisyys ja pihatontuilla kilpaileminen saa jo naurettavia piirteitä. Mm muutama vuosi sitten alkoivat masinoida fabossa kansanliikettä sitä vastaan, ettei alueelle tule kovan rahan VUOKRArivareita. Kun ties mitä väkeä muuttaa pilaamaan ankkalampea.
Järjestäen nämä arvon (ylemmän) keskiluokkaiset rouvat ovat päässeet kiinni parempaan elämäänsä insinööri/lääkäri/juristimiestensä tienesteillä, omaa ansiota korkeintaan haarojen levittäminen ja pari pershedelmää (av-termi) miehen sitomiseksi.
Vituttaako kun on pienempi talo kuin jollain kokoomusmuijalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaako kun on pienempi talo kuin jollain kokoomusmuijalla?
Eiköhän tässä neljän asuttamassa 190m2 + 55m2 "sisustuslehtiunelmassa" (josta jo 70% omaa) ole ihan tarpeeksi "vitutuksenvaimentajaa".
Kiinteisiin seiniin liikaa uhraaminen on pääoman väärinkäyttöä, joka tällaiselle kovan linjan _oikeistoäijälle_ on itsestäänselvyys.
Mä en usko yhteiskuntaluokkiin :)