Miksi autossa on parkkivalot?
Yleensä kai autossa menee valot päälle automaattisesti kun auton käynnistää. Onko palstalla joku joka laittaa vain ja ainoastaan parkkivalot päälle jossain tietyssä tilanteessa? Ja jos on niin milloin laitat vain parkit päälle?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ajokortti ja auto n. 26 vuotta. Ajan melkein päivittäin kaupungissa ja taajamissa. Kesäisin enemmän maantiellä ja mökkitiellä. Enpä ole tähän asti vielä kertaakaan käyttänyt yhdessäkään autossani parkkivaloja. Ei vaan ole ollut tarvetta, eikä kukaaan ole valittanutkaan että olisi ollut tarvetta.
Saahan ne parkit silti olla olemassa, ei niillä vaan käyttöä ole ollut.
ps. Ja nykyään mulla (ja aika monella muullakin näköjään) on jo joitakin vuosia ollut auto jossa on ledit, ei polttimot.... eli tuo jännitepiikki-teksti tuossa yllä on jo vähän vanhahtavaa tietoa.
ps2. Polttimoiden rinnalla on monesti kytketty konkka eli kondensaattori, joka tasaa jännitepiikkejä, eli siinäkin mielessä tuo jännitepiikki-teksti on oikeestaan ihan ikivanhaa ja alkeellisen tekniikan tietoa.
Aika harva taitaa käyttää parkkivaloja vaikka pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan saa olla siis lähivalot päällä, jos auto on pysäytettynä. Mihin niitä parkkeja siis tarvitaan? En ole ap, vaan toinen joka miettii samaa aina välillä.
Riittää, että on parkkivalot päällä.
Mutta voi ihan hyvin olla ne lähivalot. Parkkeja ei oikeasti tarvita mihinkään?
Autoa ei tarvi pitää pitkään ajovalot päällä niin se ei enää lähde käyntiin. Ajovalot on 55 wattiset ja parkit 5 wattiset.
Mulla on autossa akku, joka latautuu ajon aikana. Enkä pidä valoja päällä, jos auto ei ole käynnissä. Miksi missään parkkiksella olisi valot autossa?? En mä aikakaan kulje pitkin teitä pysäyttelemässä autoani ja sammuttamassa sitä.
Jos joudut pysäköimään yöksi ajoradalle pimeässä, niin autoon on jätettävä valot päälle ja jos jätät ajovalot päälle niin aamulla saakin sitten soittaa hinausauton hakemaan, sillä omalla akulla se ei enää lähde käyntiin. Parkkien käytön jälkeen auto lähtee vielä aamulla käyntiin jos akku on asiallisessa kunnossa.
Miksi ihmeessä mä pysäköisin auton yöksi ajoradalle? En ihan heti keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan saa olla siis lähivalot päällä, jos auto on pysäytettynä. Mihin niitä parkkeja siis tarvitaan? En ole ap, vaan toinen joka miettii samaa aina välillä.
Riittää, että on parkkivalot päällä.
Mutta voi ihan hyvin olla ne lähivalot. Parkkeja ei oikeasti tarvita mihinkään?
Autoa ei tarvi pitää pitkään ajovalot päällä niin se ei enää lähde käyntiin. Ajovalot on 55 wattiset ja parkit 5 wattiset.
Mulla on autossa akku, joka latautuu ajon aikana. Enkä pidä valoja päällä, jos auto ei ole käynnissä. Miksi missään parkkiksella olisi valot autossa?? En mä aikakaan kulje pitkin teitä pysäyttelemässä autoani ja sammuttamassa sitä.
Jos joudut pysäköimään yöksi ajoradalle pimeässä, niin autoon on jätettävä valot päälle ja jos jätät ajovalot päälle niin aamulla saakin sitten soittaa hinausauton hakemaan, sillä omalla akulla se ei enää lähde käyntiin. Parkkien käytön jälkeen auto lähtee vielä aamulla käyntiin jos akku on asiallisessa kunnossa.
Miksi ihmeessä mä pysäköisin auton yöksi ajoradalle? En ihan heti keksi.
Myös pientareelle pysäköitäessä tai pysähtyessä pitäisi yöllä valaisemattomalla tiellä jättää valot päälle. Joko alkaa raksuttaa?
Eikös parkkivalot määrättiin pakolliseksi aikoinaan siksi että jos toinen ajovaloista on pimeä niin vastaantuleva huomaa että se on esim. auto eikä moottoripyörä. Eli turvallisuussyistä.
No ehkä sun sitten pitää hakea joku erityislupa autoon jossa ei ole parkkivaloja.