Voiko lapsesta kasvaa "normaali" tällaisissa olosuhteissa?
Tiedän eräästä tällaisesta tapauksesta (lapseni kautta, lapsen kaveri kun on tämän esimerkin lapsi ja vanhempien - lähinnä äidin - kanssa olen jutellut useasti):
Teini-ikäiset (kuitenkin melkein täysi-ikäiset, ei mitkään 14v) tyttö ja poika seurustelivat. Tyttö tuli vahingossa raskaaksi, päättivät kuitenkin pitää lapsen. Tyttö ja poika erosivat kuitenkin hieman ennen synnytystä. Lapsen synnyttyä äiti (jo 18v) eli hetken aikaa yh:na, kunnes tapasi uuden kumppanin. Joka sattui olemaan toinen NAINEN. He alkoivat seurustella, ja ovat vieläkin (10v myöhemmin) yhdessä.
Tämän lisäksi myös isä löysi aika pian uuden puolison - joka uskokaa tai älkää, on sattumoisin toinen mies.
Eli äidillä on naisystävä ja isällä miesystävä. Ok, onnea heille, mutten silti voi olla miettimättä, pystyykö lapsesta kasvamaan normaali tuollaisessa ympäristössä? Kun lapsella onkin isäpuoli isän luona ja äitipuoli äidin kotona.
Kaiken lisäksi jotkut lapset saattavat alkaa kiusaamaan, kun äiti on lesbo ja isä homo...
Mutta mitä mieltä te olette, voiko lapsesta kasvaa normaali, vai onko hänellä tulevaisuudessa jotain ongelmia esim. oman sukupuoli-identiteettinsä kanssa?
Ja sanon vielä, että en ole homofoobikko.
Kommentit (26)
Sateenkaariperheen lapsena minulla on tähän ehkä aika hyvä näkemys.
Lyhyesti: kyllä, lapsesta kasvaa ihan yhtälailla normaali kuin heterovanhempien perheessä. Suomessa sateenkaariperheitä on yllättävän paljon.
En usko että ap on homofoobikko. Erilaisuus, erilaiset elämäntavat ja normeista poikkeavat perheet herättävät aina uteliaisuutta ja sitä helposti vertaa normiin tai omaan elämäntilanteeseen. Ei näiden asioiden pohtimisessa ole mitään outoa tai loukkaavaa.
Sateenkaariperheiden lapsia ei kiusata sen enempää tai vähempää. Minä en henk. koht. tiedä ketään sateenkaariperheen lasta (ja tunnen siis aika paljon) jota olisi kiusattu nimenomaan vanhemmistaan. Ne kiusaamistapaukset mitä tiedän on olleet niitä ihan tavanomaisimpia ulkonäköön tai persoonallisuuteen tms. kohdistuneita. Jokainen nykyvanhempi voi entisestään vähentää kiusaamisriskiä kertomalla lapsille erilaisista perhemuodoista neutraalisti ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sateenkaariperheen lapsena minulla on tähän ehkä aika hyvä näkemys.
Lyhyesti: kyllä, lapsesta kasvaa ihan yhtälailla normaali kuin heterovanhempien perheessä. Suomessa sateenkaariperheitä on yllättävän paljon.
En usko että ap on homofoobikko. Erilaisuus, erilaiset elämäntavat ja normeista poikkeavat perheet herättävät aina uteliaisuutta ja sitä helposti vertaa normiin tai omaan elämäntilanteeseen. Ei näiden asioiden pohtimisessa ole mitään outoa tai loukkaavaa.
Sateenkaariperheiden lapsia ei kiusata sen enempää tai vähempää. Minä en henk. koht. tiedä ketään sateenkaariperheen lasta (ja tunnen siis aika paljon) jota olisi kiusattu nimenomaan vanhemmistaan. Ne kiusaamistapaukset mitä tiedän on olleet niitä ihan tavanomaisimpia ulkonäköön tai persoonallisuuteen tms. kohdistuneita. Jokainen nykyvanhempi voi entisestään vähentää kiusaamisriskiä kertomalla lapsille erilaisista perhemuodoista neutraalisti ja asiallisesti.
Kiitos tosi paljon sinulle asiallisesta vastauksesta! :)
ap
Ap, miten ihmisen seksuaalinen suuntautuminen ja sukupuoli-identiteetti liittyvät toisiinsa?
En usko, että sukupuoli-identiteetti määräytyy vaanhemman seksuaalisen suuntautumisen perusteella mitenkään..
Tämä oli kyllä päivän älyttömin aloitus, anteeksi vaan.
Ap päivitä pääsi 2000- luvulle ja unohda juo keskiaikaiset mielipiteesi.
T. Ihan perusheteroperheenäiti
Noi isä ja äiti kyllä voi tunnistaa ittensä täält... Kiva sitte selitellä seuraavaks ku näätte.
aa eli sinun ja lapsesi vastakohta, juu pystyy tulemaan