Minä en ymmärrä, että miksi vammaisten pitää käydä koulua?
Mitä järkeä on laittaa esim., cp-vammainen, autistinen tai kehitysvammainen lapsi kouluun, kun hänen paikkansa kuitenkin aikuisena on laitos ja suojatyökeskus? Kyllä vammaiset oppivat siellä suojatyökeskuksessa niitä ruuveja tai muttereita pussittamaan ja muita vammaisten alihankinta"töitä" tekemään ilman koulutustakin.
Kommentit (53)
Cp-vamma on liikuntavamma, ei kehitysvamma. Mutta senhän sinä jo tiesitkin.
Miksi autistinen ei voisi olla töissä?
Koulu on jokaisen oikeus. Ei se ole mikään rangaistus siitä, että on 7-16-vuotias, vaan oppiminen on hyvä asia. Etkö sitä tiennyt?
Koska oppivelvollisia ovat kaikki, eivät vain terveet ja normaalit ihmiset...
Vierailija kirjoitti:
Koska oppivelvollisia ovat kaikki, eivät vain terveet ja normaalit ihmiset...
Mutta miksi? Sitähän aloituksessa kysyttiin...
Varmasti aloittaja on lainsäädännöstä tietoinen. Kyseessä oli toisen tason pohdinta.
Meillä on yliopistolla töissä cp-vammainen professori. Pitäisikö hänenkin olla mielestäsi pussittamassa ruuveja? Mutta vaikka kysymys olisikin kehitysvammaisesta, niin kyllä kouluja käynyt kehitysvammainen pärjää aikuisena selvästi itsenäisemmin ja tarvitsee vähemmän apua kuin kouluja käymätön. Jo ihan pelkästään yhteiskunnan kustannusten kannalta vammaisten kouluttaminen kannattaa.
Aika monet autistit ovat matemaattisesti lahjakkaita ja todella hyviä työntekijöitä, kun vain sopivaan hommaan pääsevät. Lievää autismia et edes huomaisi työkaveristasi.
Minulla on lievästi autisinen lapsi. Hänen akateemiset taitonsa ovat hyvät, on matematiikassa ja kielissä jopa erityislahjakas, joten mikä olikaan se sun kysymyksesi, ap...? Hänesrä voi tulla vaikkapa matematiikan professori tai tietokoneinsinööri. Sosiaaliset taidot ovat onnettomat, mutta onneksi maailmassa on töitä, joissa pärjää vähemmälläkin sosiaalisella kyvykkyydellä.
Ja tosiaan cp-vamma ei tarkoita kehitysvammaisuutta ensinkään.
Mutta jos nyt siis puhutaan oikeasti syvästi kehitysvammaisista ihmisistä, niin he opiskelevat erityiskouluissa elämisen perustaitoja. Ei heille siellä ruotsin epäsäännöllisiä verbejä opeteta, mutta vaikkapa arkisesti tukan kampaamista ja vaatteiden pukemista. Taitoja, joita he tarvitsevat, vaikka saisivatkin aikuisena työpaikan suojatyökeskuksessa.
Koulujärjestelmän idea on, että kaikilla lapsilla on oikeus oppia asioita, omien valmiuksiensa mukaisesti.
Lievemmin kehitysvaimmaiset sopivat aika monenlaiseenkin työhön, kunhan heihin ei suhtauduta yhtä ennakkoluuloisesti kuin ap tekee.
Onneksi normaali kirjoitti:
Mitä järkeä on laittaa esim., cp-vammainen, autistinen tai kehitysvammainen lapsi kouluun, kun hänen paikkansa kuitenkin aikuisena on laitos ja suojatyökeskus? Kyllä vammaiset oppivat siellä suojatyökeskuksessa niitä ruuveja tai muttereita pussittamaan ja muita vammaisten alihankinta"töitä" tekemään ilman koulutustakin.
Varmaan siksi kun Suomessa on oppivelvollisuus,ei kai siitä saa vapautusta vammaisuuden perusteella.Vammaisiakin on niin erilaisia,ala-asteella minulla oli iltapäiväkerhossa hyvä kaveri,joka kävi viereistä,vammaisille tarkoitettua koulua.Vasta aikuisena tajusin,että hänellä luultavasti oli jokin vamma,kun kerran tarvitsee käydä erityiskoulua,itse pidin häntä normaalina,mukavana tyttönä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yliopistolla töissä cp-vammainen professori. Pitäisikö hänenkin olla mielestäsi pussittamassa ruuveja? Mutta vaikka kysymys olisikin kehitysvammaisesta, niin kyllä kouluja käynyt kehitysvammainen pärjää aikuisena selvästi itsenäisemmin ja tarvitsee vähemmän apua kuin kouluja käymätön. Jo ihan pelkästään yhteiskunnan kustannusten kannalta vammaisten kouluttaminen kannattaa.
Tämä on about vastaus! Jos jotain haluaa lisätä, niin varmasti myös lisää vammaisen omaa elämänlaatua ja onnellisuutta.
Jokaisella on oikeus oppimiseen myös vammaisilla. Aivan vastaava ajatus on ap:n ajatus kuin se, että joissain maissa tyttöjen koulutusta ei pidetä tärkeänä, koska heidän paikkansa on kotona lapsia hoitamassa ja palvelemassa miestään.
> Minulla on lievästi autisinen lapsi. Hänen akateemiset taitonsa ovat hyvät, on matematiikassa ja kielissä jopa erityislahjakas, joten mikä olikaan se sun kysymyksesi, ap...? Hänesrä voi tulla vaikkapa matematiikan professori tai tietokoneinsinööri.
Minkä ikäisestä on kysymys? Tiedätkö, mitä akateeminen tarkoittaa?
OUMAIGAAD!
Ensinäkin CP vammainen ihminen voi olla ihan normaali henkisellä tasolla, googlaappa ja sivistä itseäsi. Aloitappa vaikka tästä: https://fi.wikipedia.org/wiki/CP-vamma
Toisekseen, kehitysvammainen ihminen voi pystyä itsenäiseen elämään ja käymään töissä. Niin miksi ihmeessä silloin laitokseen pitäisi ihmistä työntää?
Hassua ettet tällaisia yksinkertaisia asioita TIEDÄ ja silti esität mielipiteesi noinkin hatarilla tiedoilla. Mitäpä jos palaisit sinne koulunpenkille, kun ei näy olevan sulla minkään sortin valoa päässä, voit vaikka oppia jotain, kun näyttää sun kohdalla siltä että oppi on hukkaan mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa muka on liikuntavammaisella ja kehitysvammaisella? Ei mitään, kumpikin on aikuisenakin pienen lapsen tasolla älyllisesti. Cp-vammaiset ovat kehitysvammaisten tavalla idiootteja samoin kuin kaikki vammaiset.
ap ov kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa muka on liikuntavammaisella ja kehitysvammaisella? Ei mitään, kumpikin on aikuisenakin pienen lapsen tasolla älyllisesti. Cp-vammaiset ovat kehitysvammaisten tavalla idiootteja samoin kuin kaikki vammaiset.
Jaa, tääkin oli sitten provo. Ei noin tyhmää ihmistä nimittäin oikeasti voi olla. Ei vaan voi.
Vierailija kirjoitti:
> Minulla on lievästi autisinen lapsi. Hänen akateemiset taitonsa ovat hyvät, on matematiikassa ja kielissä jopa erityislahjakas, joten mikä olikaan se sun kysymyksesi, ap...? Hänesrä voi tulla vaikkapa matematiikan professori tai tietokoneinsinööri.
Enköhän minä maisterina tiedä. Akateemisilla taidoilla tarkoitetaan oppimistaitoja. Erotuksena vaikkapa sosiaalisista taidoista tai käden taidoista.
Veikö joku vammainen sun työpaikan XD
Vierailija kirjoitti:
Voi että näitä tyhmääkin tyhmempiä!
Akateemiset taidot ovat käsite, johon sitten et ole törmännyt siellä amiksessa? Jo viisivuotiaalla voi olla akateemisia taitoja. Tai ehkä vauvallakin... ei siitä sen enempää.
Miksei Suomen peruskoulu toimi niin että sen käyneet oppisivat edes jotain? Vaan että oppivelvollisuus on mutta siitä huolimatta osa ihmisistä on ap:n kaltaisia pässejä.
Cp vammainen voi opiskella niin pitkälle kuin älli ja innostus riittää. Minulla on työkaverina cp- vammainen opettaja.