Kahvi värjää mukit... Miten käsinpesussa puhtaaksi?
Ykskaks kahvi on muuttunut mukeja värjääviksi. Jo juodessa huomaa mukin sisäpinnan jäävän ruskeaksi. Ei minusta ennen tuoleen värjännyt.
Ja olen siirtynyt käsitiskiin koneen mentyä rikki. Pelkällä harjalla ei saa kahvimukeja puhtaaksi. Millä työ muut tiskaajat ne hinkkaatte?
Kommentit (30)
Taikasieni tai vim tai osta tummat mukit.
Kokeile suolaa tai pyykinpesupulveria, niillä kirkastuu hetkessä.
Itse olen noita liotellut kahvinkeittimen/vedenkeittimen kalkinpoistoaineella (x osa vettä, x osa ainetta) ja hyvin on puhdistuneet.
Ei ole lähtenyt pesuaineella eikä harjalla.
Konetiskiaineella ja pesusienellä. Muista käyttää hanskoja ja huuhtele hyvin.
Konetiskiaineessa voit liottaa silloin tällöin tai sitten jollain hankausnesteellä esim. cif, voit pestä välillä pinttymät pois ja sitten käsiastianpesuaineella perään pesu.
Ensiksi pistän tiskit, mm. kahvikupit, likoamaan niin kuumaan veteen kuin hanasta tulee. Tiskiaine sinne sekaan. Siis vesi on niin kuumaa, ettei siihen voi heti käsiään upottaa. Sitten pesen, mutta en käytä harjaa vaan sientä. Yleensä jo tällä lähtee.
Jollei lähde, niin kokeile ruokasoodaa pesuaineena: liotettuun kuppiin ripottele pintaan soodaa, ja sitten hankausta.
Kloriitilla voi valkaista tummuneita kahvikuppeja. Kokeilin ja palautui kirkaan valkoisiksi. Myös taikasientä voi kokeilla, muttei taida olla yhtä tehokas. Helpoin ainakin oli kloriitilla valkaista.
Kiitos vastauksista. No, ei sitten itsellä käynyt edes mielessä tuo ruokasooda. Vaikka sitä hampaisiinkin kerran kokeilin. Mutta täytyy ottaa se tiskaukseen mukaan.
Täytyy kyllä sanoa, että jumatsuka mitä pinttymää tuo kahvi sitten hampaisiin tekee. Taidan pikkuhiljaa jättää sen pois...
Tipauta tuhkaa mukinpohjalle, tilkka vettä ja hankaa liinalla tai käsin. Sooda ja tuhka molemmat hiovat pintaa ja näin poistavat värjäytymät, samalla myös tekevät pinnasta entistä huokoisemman ja alttiimman uusille värjäytymille. Mitä jos laitat mukit likoamaan heti käytön jälkeen tai tiskaat välittömästi?
Mullakin sama ongelma ja on myös osan tee-laaduista kanssa! Kyseessä vielä Iittalan mukit, niin odotin kyllä enemmän... Mutta pitää testata näitä vinkkejä täältä.
Älkää käyttäkö hankaavia aineita keraamisten astioiden pesuun, se rikkoo lasitteen ja sen jälkeen voi vain hangata joka pesukerralla lisää lasitetta pois.
Olen kyllä kavereillani, joilla tosiaan ei ole tiskikonetta ja tarjoavat kahvia tms. Menen aina itse hakemaan mukit ja katson ovatko aivan pinttyneitä. Jos ovat, niin tiskaan. Ne ovat lähteneet tähän asti joka kerta joka ikisestä mukista tiskiharjalla ja tiskiaineella, kun olen kunnolla jynssännyt.
Tiskaaminen on muutenkin sellainen juttu, että ne ihmiset jotka sen käsin tekevät, eivät usein viitsi tiskata "kunnolla". Kyllä niitä asioita liotetaan, pestään harjalla ja huudellaan, mutta ei tarpeeksi hinkata, jolloin jää kyllä hieman rasvainen pinta (vähintään huulten kohdalle usein) ja pinttynyt väri ei lähde. Toki "näkyvät ja tuntuvat" tahrat poistetaan, mutta einoikeasti tehdä astian pintaa puhtaaksi. Tämähän ei haittaa mitään kun itselleen ne astiat usein astianpesukoneettomissa asunnoissa vaan on.
Ja kukaan ei ole loukkaantunut kun olen pessyt astiat toiseen kertaan käyttöön ottaessa. Jos joku on kysynyt, olen sanonut että jynssään nämä pinttymät pois ja korkeintaan tyytyväisiä ovat olleet.
Ja vielä se, että nämä tutut jolla ei ole tiskikoneita ovat esim sukulaisia tai hyviä ystäviä. Tuntemattomilla en mene tiskaamaan, mutta en muistaakseni ole tämmöisessä tilanteessa koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tipauta tuhkaa mukinpohjalle, tilkka vettä ja hankaa liinalla tai käsin. Sooda ja tuhka molemmat hiovat pintaa ja näin poistavat värjäytymät, samalla myös tekevät pinnasta entistä huokoisemman ja alttiimman uusille värjäytymille. Mitä jos laitat mukit likoamaan heti käytön jälkeen tai tiskaat välittömästi?
Muki ehtii pinttyä juodessa sitä kahvia. Kahvia jäljellä, niin mukin reunat on ihan ruskeat. Ihan kuin kahvilaadulle olisi jotain tapahtunut. Ei ennen ollut tällaista ongelmaa.
Mukit on aika uusia, ja niitä on joka lähtöön. Että vika ei ole mukeissakaan.
Minä tiskaan sellaisella sienellä, jossa on karheampi ja pehmeämpi puoli. Olisiko kombisieni nimeltään? (Lidlistä saa parhaat eli käytössä kestävimmät, muista tahtoo karhea puoli irrota aika nopeasti.) Tiskiharjaa käytän hyvin harvoin. Meillä ei ole mukeissa värjäytymiä.
16.
Olen jynssännyt erilaisilla harjoilla, sudilla, kaikin tavoin. Jynssännyt ja jynssännyt. Kun ei lähde, niin ei lähde.
Vierailija kirjoitti:
Tipauta tuhkaa mukinpohjalle
Mistä tuhkaa saa ostaa?
Kyllä meidän mukeista lähtee fairylla ja harjalla?