olisi mukavaa, jos ihmiset panostaisivat hieman vieraiden nukkumismukavuuteen
Muutama yö sitten menin tapaamaan ystävääni kauas omalta paikkakunnaltani. Matka oli aika pitkä ja raskas, mutta mitäpä ei ystävän eteen tekisi☺. Kun oli aika mennä nukkumaan, mulle pumpattiin iso ilmapatja. Lakana sen päälle ja ohut viltti peitoksi. Ne ketkä on nukkuneet tuollaisella patjalla, tietää mitä käy: patja tyhjenee pikkuhiljaa niin, että keskellä yötä olet jonkinasteisessa montussa patjan keskellä kroppa mutkalla. Lisäksi lattia on kylmä, joten kylmyys säteili koko ajan myös kroppaani. Lisäilin vaatteita päälleni pitkin yltä, lopulta arkivaatteet päälläni villapaitaa myöten.
Muutenkin kyläillessäni on ollut ennenminkin sääntö kuin poikkeus, että patjat on olleet surkeita; minimittaisia, kuoppaisia, tyynyt superpaksuja tai littanoita, peittona mikä milloinkin.
En vaadi mitään luksusjuttuja, mietin vaan että eikö ihmisille ole tärkeää että heidän vieraat nukkuvat hyvin? Suuri rahakysymyskään tämä ei mielestäni ole. Itse olen opiskelija, ja minulla on hyvä, laadukas patja jossa maatessa ei tunne lattian tulevan vastaan. Se on kuitenkun sopivasti pehmeä mutta jämäkkä. Tyynyjä on parikin vaihtoehtoina ja tavallinen nukkumiseen tarvittava peitto löytyy sekä lisälämmikettäkin.
Kommentit (59)
Meillä on kaksi huonetta, joissa on levitettävät sohvat. Peittoja ja tyynyjä olemme ostaneet Jyskistä alennusmyynnistä. Tytär perheineen (5 hlöä) käy silloin tällöin ja ovat yleensä useamman yön, joten mielestäni nukkumiseen voi panostaa. Käy meillä muitakin yövieraita harvakseltaan, enkä pyydä tuomaan omia lakanoita, mielestäni on vieraanvaraisuutta sijata valmiiksi vuoteet.
Oon nukkunut vaikka minkälaisilla patjoilla ja sohvilla, monesti kokonaan ilman tyynyä ja pelkällä pussilakanalla ilman täkkiä. Tyytyväinen olen aina, kun joku minulle majoituksen antanut. Ei vieraana pidä mahdottomia vaatia ja kyllä väliaikaisesti voi nukkua missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoista saa sellaisia varapatjoja, jotka ei nukkumakäytössä ollessaan taitetaan kolmeen osaan ja laitetaan kangas"koteloon", jolloin siitä tulee ihan sievä rahi / istuinpalli. Eli sitä ei tarte sulloa minnekään kaappiin säilöön, vaan se toimii rahina ja sitten nukkuessa on jämäkkä paksu vaahtomuovipatja.
Jep, vanhemmilla on sellanen ja me lapset ollaankin nimetty se Kiveksi. Vähän turhan jämäkkä nukkumiseen. Onneksi siellä on muitakin vaihtoehtoja.
Meillä kotona on vuodesohva ja pari niitä ilmapatjaa. Olen itsekin joskus niillä nukkunut, mielestäni ihan laadukkaita ovat. Kahdelle vieraalle on peitto, loput saa nukkua vilteillä tai makuupussissa mielensä mukaan. 66 neliön kämpässä se on ihan riittävästi vieraanvaraisuutta.
Itse en kyllä haluaisi nukkua isäntäväen sängyssä, se olisi vähän turhan henkilökohtainen paikka. Jos mummo tulisi kylään, sen voisin päästää sänkyyn, muita ei kiitos.
Eikö muka ole rahakysymys ostaa kunnon patjoja ym. ?! Paria vierasta varten menisi monta sataa. En ala sellaisia satsauksia tekemään, kun ei ole mikään prioriteetti minulle että viihtyykö vieraat. Olen 36-vuotias ja ajattelen, että tässä iässä voi yöpyä hotellissa. Se on kaikille mukavampaa.
Miksi käyttää satasia vieraiden nukkumista varten, jos yövieraita käy n. pari kertaa vuodessa?
Olen nukkunut paljonkin pumpattavalla ilmapatjalla. Sellaisella jotain 40 cm paksulla. Oli ihan mukava ja lämmin. Mulla on ollut 2 kpl. Toinen alkoi tyhjetä yön aikana. Sen heitin pois.
Mä nukun paljon mieluummin ilmapatjalla kuin vuodesohvalla. Sohva on harvoin hyvä, yleensä ohut patja jonka läpi raudat painaa ja nitisee kun kääntää kylkeä. Jenkkisängyt on taas mun makuun aivan liian pehmeitä. Ilmapatja siis mulle jos valita saa!
Mutta ap, törkeetä tosta on valittaa! Yhden yön nukkuu missä tahansa. Oisit ottanut omat tyynyt ja peitot mukaan jos autolla olit liikkeellä.
Meillä on kaks lasta ja asutaan kerrostalossa kaupungissa. Vierashuoneeseen mahtuu yksi, isommalle porukalle sitten siskonpeti olkkariin. Hotelliin voi mennä jos sitä varustelutasoa vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Wot? Ihmeellisiä kommentteja. Oon samaa mieltä ap kanssa. Se ei ole rahallisesti iso sijoitus, ja myös mulle on tärkeää että vieraani nukkuvat hyvin. Ehkä tämäketju kertookin suomalaisten vieraanvaraisuudesta enemmän kuin mistään muusta..
En usko, että missään muualla edes ängetään toisten nurkkiin, siis Euroopassa, vaan yövytään hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä varasänkyjä, -patjoja, -tyynyjä sun muita oikein säilytetään?! Kämpät on muutenkin täynnä tavaraa. Mitäpä jos vieras toisi omat patjat mukanaan? Ennen vanhaan sitä vietiin lakanatkin mukana kun mentiin yökylään. Nyt pitäisi olla jo hotellitason vierashuone odottamassa valmiina.
Itse olen asunut paljon 23-35m2 kämpissä, ja joka paikassa on ollut säilytyskomerot kellarilla/ullakolla. Vai onko teidän muiden kellarikomerot niin täynnä roinaa ettei sinne mahdu 2m patjaa, joka on 10cm paksu?? Myös oman sängyn alla voi sitä säilyttää jos on joku muovi jonka sisällä se voi olla niin ei pölyynny.
10-senttisellä patjalla tee yhtään mitään, siinähän se ongelma onkin.
Mä otan vieraat aina viereen nukkumaan. Saa kulliakin kaupanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti rupeaa säilyttelemään paksua patjaa sängyn alla tai hankkimaan jotain susirumaa lisävuoderahia, jos niitä tarvitaan kerran 3-5 vuodessa?
Kerrohan, miten ne sun 5 yövierastasi ovat nukkuneet luonasi, jos sulla ei ole ollut heille patjaa?
Meidän vieraat nukkuu hotellissa ja maksaa siitä myös. Ei helsingissä keskusta-alueella ole mitään vierashuoneta tai sänkyjä. Samoin me nukumme hotellissa kun menemme sukuloimaan.
Nuo ilmapatjat ovat kyllä ihan hirveitä.
Taittoheteka on patempi, varsinkin jos laittaa vielä retkipatjan alle.
En jaksa/ehdi ennen yhtätoista lukea koko ketjua, mut tuosta ilmapatjasta; meilläkin on se, kun oikeita vieraspatjoja ei saa mahtumaan minnekään säilöön. Siinä on kai sellainen ominaisuus että se on kylmä, meillä äitini aina aluksi valitti siitä, nykyään laitetaan joku viltti tms. siihen lakanan alle. Ja meillä kyllä siinä säilyy ilmat koko yön. Kannattaa varmaan alkaa kuljettaa omaa makuualustaa, -pussia ja retkityynyä mukana, niin ei tartte olla isäntäväen armoilla
en usko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wot? Ihmeellisiä kommentteja. Oon samaa mieltä ap kanssa. Se ei ole rahallisesti iso sijoitus, ja myös mulle on tärkeää että vieraani nukkuvat hyvin. Ehkä tämäketju kertookin suomalaisten vieraanvaraisuudesta enemmän kuin mistään muusta..
En usko, että missään muualla edes ängetään toisten nurkkiin, siis Euroopassa, vaan yövytään hotellissa.
Olen asunut Saksassa, Irlannissa ja vieraillut usein ystävien ja sukulaisten luona Englannissa. Kaikilla on siellä käytännössä ollut vierashuone, tAi ainakin levitettävä sohva.
Vierailija kirjoitti:
en usko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Saksassa, Irlannissa ja vieraillut usein ystävien ja sukulaisten luona Englannissa. Kaikilla on siellä käytännössä ollut vierashuone, tAi ainakin levitettävä sohva.
Tai jos ei ole kuin patja niin todella yleistä on Euroopassa kavereilleni vieraillessa ja toki itselläni myös että vieras nukkuu sängyssä ja itse nukun patjalla. Luulin että tämä olisi peruskohteliasta käytöstä mutta näemmä suomalaisille vierasta. Ei tulisi mieleenkään laittaa vierasta nukkumaan viltillä, antaisin oman peiton ja nukkuisin itse viltillä. Mutta kyllä sen onkin nähnyt kaikkialla että suomalaisilla ei ole enää käytöstavat hallussa, aivan käsittämätöntä.
Täällä myös yksi, joka ei pidä yövieraista. En halua majoittaa ketään. Kyläillä saa, mutta yöksi ei tarvitse jäädä. :D
Vuodesohva on tietysti hieman kalliimpi kuin sama sohva ilman vuodemekanismia, mutta jos haluaa edes joskus majoittaa vieraita kotiinsa, niin kyllä vuodesohva on sentään paljon mukavampi kuin ilmapatja lattialla. Ja vuodesohvahan mahtuu pieneen asuntoon samalla tavalla kuin leposohvakin. Tosin nykyiset asunnothan on sellaisia, että keittiö ja olohuone ovat samaa tilaa, joten yövieraalle ei ole tarjolla minkäänlaista yksityisyyttä, vaikka mukava peti olisikin. Ei ole erityisen mukava riisua ja pukeutua, jos isäntäväen mukulat ja ukkokin seisovat killistelemässä.
Kamalin oma kokemus on, kun opiskelukaverini perheineen kutsui yökylään. Minua ei majoitettu olohuoneen sohvalle, vaan lastenhuoneeseen tyttären nuorisosänkyyn (tytär meni isän ja äidin väliin). Sänky oli jonkin verran liian lyhyt ja aika kapea ja kun siinä oli vähän laitaakin, niin kolhin ja kolistelin koko yön niihin laitoihin. Se oli viimeinen kerta heillä yökylässä. Sen jälkeen ajelin aina vaikka yöllä takaisin kotiin.
Oliko ap ilmapatjasi noita Jyskin myymiä pumpattavia "vieraspatjoja"? Hankin sellaisen, kun rakentelin parvekkeelle vanhasta laverista divaanin. Ajattelin, että tuo ilmapatja olisi siinä kiva, mitatkin sopivat paremmin kuin valmiin patjan mitat. Pumppasin patjaan ilman ja kannoin sen laverille ja päätin testata sen saman tien. Olin täyttänyt patjan niin täyteen kuin sallittua, mutta hyvä etten tullut merisairaaksi siinä hetkuvassa ja lilluvassa petissä. Patja pääsi nopeasti ilmoistaan ja osoituksen kellarivarastoon. Ei sillä voi majoittaa vierastakaan, kuten olin suunnitellut, siis sisällä, ei parvekkeella!
Hotelli, se on oikea ratkaisu niille, jotka vaativat hotellitason sänkyjä, hiljaisuutta, omaa kylpyhuonetta ja mitä milloinkin.
Kuka oikeasti rupeaa säilyttelemään paksua patjaa sängyn alla tai hankkimaan jotain susirumaa lisävuoderahia, jos niitä tarvitaan kerran 3-5 vuodessa?