Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olisi mukavaa, jos ihmiset panostaisivat hieman vieraiden nukkumismukavuuteen

Vierailija
30.01.2016 |

Muutama yö sitten menin tapaamaan ystävääni kauas omalta paikkakunnaltani. Matka oli aika pitkä ja raskas, mutta mitäpä ei ystävän eteen tekisi☺. Kun oli aika mennä nukkumaan, mulle pumpattiin iso ilmapatja. Lakana sen päälle ja ohut viltti peitoksi. Ne ketkä on nukkuneet tuollaisella patjalla, tietää mitä käy: patja tyhjenee pikkuhiljaa niin, että keskellä yötä olet jonkinasteisessa montussa patjan keskellä kroppa mutkalla. Lisäksi lattia on kylmä, joten kylmyys säteili koko ajan myös kroppaani. Lisäilin vaatteita päälleni pitkin yltä, lopulta arkivaatteet päälläni villapaitaa myöten.
Muutenkin kyläillessäni on ollut ennenminkin sääntö kuin poikkeus, että patjat on olleet surkeita; minimittaisia, kuoppaisia, tyynyt superpaksuja tai littanoita, peittona mikä milloinkin.

En vaadi mitään luksusjuttuja, mietin vaan että eikö ihmisille ole tärkeää että heidän vieraat nukkuvat hyvin? Suuri rahakysymyskään tämä ei mielestäni ole. Itse olen opiskelija, ja minulla on hyvä, laadukas patja jossa maatessa ei tunne lattian tulevan vastaan. Se on kuitenkun sopivasti pehmeä mutta jämäkkä. Tyynyjä on parikin vaihtoehtoina ja tavallinen nukkumiseen tarvittava peitto löytyy sekä lisälämmikettäkin.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tarjotaan aina oma parisänkymme vieraille. Harva silti suostuu vaikka meistä se olis ok.

Vierailija
22/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkasen yleistät omalla kokemuksella. Ehkä kaikilla ei ole varapatjoja, sänkyjä ja peittoja. Ens kerralla laita viestiä ennakkoon, että ostavat kunnon setit. 

Samaa mieltä. Ap kuvailee yhden tapauksen ja otsikoi "ihmiset, panostakaa vieraiden nukkumismukavuuteen". Ketkä ihmiset? Ap:n ystävä ja kuka muu? 

Uimapatja lattialla on varmastyi ikävä kokemus. Eikö ystävällä ollut sohvaa, jolla olisi voinut nukkua? Tai jos emännän sänky on riittävän leveä, siinä voi ystävykset nukkua vierekkäin. Tai ystävä voi tulla ap:n luokse yökylään. Tai voi mennä hotelliin. Eikä yhden yön huono nukkuminen kaada kenenkään elämää. Toivottavasti kaukana asuvan ystävän (harvinainen) tapaaminen kuitenkin jätti muitakin muistoja kuin erpämukavan yön. 

Mitenköhän ap itse pitää huolta yövieraidensa nukkumismukavuudesta? Siitä ei ollut avauksessa kahta sanaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole sukua tai ystäviä muualla ( olen Helsinkiläinen). Meillä käy vinkit lasten kavereita yökylässä ja heille on normaalipaksuinen patja ( laitan rullalle kun ei tarvetta ja jätesäkkiin. ) ja 2 tyynyä ja peruspeitto. Olisiko huono idea ottaa oma peitto mukaa ensi kerralla ja tyyny?

Vierailija
24/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla on säilytystiloja ylimääräiselle "oikealle" patjalle. Itselläni ei ainakaan ole.

Vaatehuone?  Ainakin mulla on yksiössäni (32,5 m2) vaatehuone. Siellä on patja, petauspatja ja tyynyjä, peittoja..

Vuodesohvallakin voi nukkua.

Meitä on neljä henkilöä reilussa 70 neliössä. Eli sinulla on henkeä kuin kohden tilaa melkein tuplat meihin verrattuna. Se vaatehuone ja kellari varasto täyttyy aika nopeasti neljän hengen tavaroista. Mm talvi-, kesä- ja välikausi vaatteet, juhlavaatteet, urheiluvaatteet, kengät, saappaat, sukset, monot, luistimet, kypärät, laskettelu välineet jne.

On meillä yksi vieraspatja, peitto ja tyyny, mutta tosi tiukkaa tekee saada ne mahtumaan minnekään.

Vierailija
25/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yläkerrassa hyvä vuodesohva , ihan kunnon tyynyt ja peitot, vieraat kyllä viihtyvätkin meillä hyvin 😊

Vierailija
26/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yläkerrassa hyvä vuodesohva , ihan kunnon tyynyt ja peitot, vieraat kyllä viihtyvätkin meillä hyvin 😊

Hyvä järjestely.

Me ollaan jo aikoja sitten todettu, että nämä hoituu parhaiten kun itse menee hotelliin.

Vieraita kun on tulossa meille päin, nukkuvat joko vuodesohvan sängyssä, tarvittaessa lisäpetaria jne ja hyvät tyynyt. Tai sitten leveään sohvaan saa pedattua sängyn. Saa valita

Vierailija
27/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, olen asunut kuudessa kerrostalossa ja kaikkien kellarit kuhisivat turkiskuoriaisia. Että en kyllä sinne veisi patjaa säilöön.

Vierailija
28/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kutsumattomia vieraita niin saavat nukkua matolla. Olkkarun kaksi sohvaa ovat kyllä vuodesohvia, mutta tätä en kerro.

Vierailija
29/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, olen asunut kuudessa kerrostalossa ja kaikkien kellarit kuhisivat turkiskuoriaisia. Että en kyllä sinne veisi patjaa säilöön.

Huh. Tossa tapauksessa ilmeisesti tiivis muovipussikaan ei mitään auta. Olen ymmärtänyt että ne kuoriaiset etsivät ihan minkä vaan raon ja tekevät pesänsä patjaan. Yök

Vierailija
30/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole mahdollisuuksia syystä tai toisesta. Ei tilaa, ei varaa yms,,,,

Meillä on 2 makkaria vapaana vieraiden käyttöön. Toisesta löytyy parivuode (jenkkisänky) kunnon patjoilla ja petareilla. Lisänä huoneessa on metallinen vuodesohva laadukkaalla ja jämäkällä ja hyvällä patjalla. Paksu patja. 1h peti se siis.

Toisessa makkarissa 1h sänky. Ja tilaa tehdä pari petiä lisää tarvittaessa. Sit täytyy ottaa paksut patjat meidän  parivuoteesta.

Lisänä meillä on olohuoneessa todella iso u-mallinen kulmasohva. Siinä mahtuu nukkumaan 2 tarpeen vaatiessa.

Tyynyjä ja peittoja on riittämiin.

Vierailija
31/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytämme tuollaista ilmapatjaa mökillä. Tiedän, että se on kylmä, joten laitamme aina paksun viltin alle, sitten lakanan. Siihen ilmapatjaan saa ilmaa ihan nappia painamalla. Kannattaa täyttää se ihan täyteen, lähes kivikovaksi.

Jos menen kylään, niin vien ainakin oman tyynyn ja liinavaatteet.

Levitettävät sohvat ovat kyllä ihan hyviä nukkua, mutta sangen kalliita verrattuna ihan vain tavallisiin sohviin.

Vierailija
32/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia meillä oli vierashuone ja siellä sänky. Nyt ahdistaa itseänikin, ettei tähän ole enää mahdollisuutta. Meillä on olkkarissa "normi" sohva ja vuodesohva, molemmat hyvät nukkua, mutta ikävät jos on lapsiperheitä kylässä ja vanhemmat haluaisivat valvoa vähän pidempään. Yksi varapatja on, jos tulee yksittäinen vieras, se on sitten toisen lapsen huoneen nurkassa rullalla, ihan syvältä! Ei mahdu muualle.

Mutta tohon ilmapatjaan! Olen itse nukkunut parhaat kyläily-yöni paksulla ja leveällä ilmapatjalla! Ei se tyhjentynyt itsestään, pinta oli nukkainen, joten lakana pysyi paikallaan ja se oli just passelin tukeva, ei liian upottava ei liian kova. Ihana! Sellainen iso vie vaan täytettynä ihan tosi paljon tilaa.

Vierailija
33/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin vieraat majoittuvat hoteleihin, sillä harvalla on enää tarjota vierashuonetta ja sänkyä. Ja missä ne ylimääräiset patjat ja peitot säilyttäisi.

Vierailija
34/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Priorisoin rahankäyttöni vähän muihin asioihin ennen kahdesti vuodessa käytettäviä vieraspatjoja.

Vierailija
35/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla eri maku millaisilla tykkää nukkua

Totta, mutta ap:n tapauksessa isäntäväki itse ei tainnut nukkua ilmapatjoilla. Et voi heitä puolustaa tuolla kommentillasi.

Vierailija
36/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoista saa sellaisia varapatjoja, jotka ei nukkumakäytössä ollessaan taitetaan kolmeen osaan ja laitetaan kangas"koteloon", jolloin siitä tulee ihan sievä rahi / istuinpalli. Eli sitä ei tarte sulloa minnekään kaappiin säilöön, vaan se toimii rahina ja sitten nukkuessa on jämäkkä paksu vaahtomuovipatja.

Vierailija
37/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ilmapatja ei tyhjene. Olen itsekin nukkunut siinä, jos ei vieraille kelpaa niin voivoi.

Taittopatjat ovat ihan ok, mutta kyllä nekin tilaa vievät jos ei ole käyttöä patjarahille.

Vierailija
38/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ilmapatjoja. Nukun aina sellaisella eikä selkä vaivaa. Ihan on Jyskin halpispatja ja hyvin pysyy ilma. Kikka on siinä että pitää olla petari, jotta ei hiosta.

Tuon tarvittaessa omani mukaan kylään ja samaa suosittelen ap:lle.

Vierailija
39/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen vieraspatjan laittaa oman sängyn alle säilytykseen.

Vierailija
40/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut Helsingin keskustassa pienissä asunnoissa, eikä yövieraita käy käytännössä koskaan (muistan 2 kertaa aikuisiälläni). Kaikki sukulaiset asuvat samassa kaupungissa ja ystävät menevät hotelliin. En tule hankkimaan sohvaa kummempaa vierasmajoitusta, koska kaikki säilytystila tarvitaan tärkeämpään käyttöön.