Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olisi mukavaa, jos ihmiset panostaisivat hieman vieraiden nukkumismukavuuteen

Vierailija
30.01.2016 |

Muutama yö sitten menin tapaamaan ystävääni kauas omalta paikkakunnaltani. Matka oli aika pitkä ja raskas, mutta mitäpä ei ystävän eteen tekisi☺. Kun oli aika mennä nukkumaan, mulle pumpattiin iso ilmapatja. Lakana sen päälle ja ohut viltti peitoksi. Ne ketkä on nukkuneet tuollaisella patjalla, tietää mitä käy: patja tyhjenee pikkuhiljaa niin, että keskellä yötä olet jonkinasteisessa montussa patjan keskellä kroppa mutkalla. Lisäksi lattia on kylmä, joten kylmyys säteili koko ajan myös kroppaani. Lisäilin vaatteita päälleni pitkin yltä, lopulta arkivaatteet päälläni villapaitaa myöten.
Muutenkin kyläillessäni on ollut ennenminkin sääntö kuin poikkeus, että patjat on olleet surkeita; minimittaisia, kuoppaisia, tyynyt superpaksuja tai littanoita, peittona mikä milloinkin.

En vaadi mitään luksusjuttuja, mietin vaan että eikö ihmisille ole tärkeää että heidän vieraat nukkuvat hyvin? Suuri rahakysymyskään tämä ei mielestäni ole. Itse olen opiskelija, ja minulla on hyvä, laadukas patja jossa maatessa ei tunne lattian tulevan vastaan. Se on kuitenkun sopivasti pehmeä mutta jämäkkä. Tyynyjä on parikin vaihtoehtoina ja tavallinen nukkumiseen tarvittava peitto löytyy sekä lisälämmikettäkin.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hotelliin.

Vierailija
2/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu vieraat omaan kotiisi. Ei vierasmajoituksen järjestäminen ole ensiarvoisen tärkeää silloin kun rahat on muutenkin tiukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla eri maku millaisilla tykkää nukkua

Vierailija
4/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yövieraista ja siksi en järjestä liian mukavia oloja. Minusta on parempi, että vieraat menevät yöksi omaan kotiin tai hotelliin. Näin teen itsekin.

Vierailija
5/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla on säilytystiloja ylimääräiselle "oikealle" patjalle. Itselläni ei ainakaan ole.

Vierailija
6/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää yövieraista ja siksi en järjestä liian mukavia oloja. Minusta on parempi, että vieraat menevät yöksi omaan kotiin tai hotelliin. Näin teen itsekin.

Huh. Se ettet sinä tykkää yövieraista, ei tarkoita ettenkö minä tykkää yövieraista. Mistä päättelet muuten niin? Toi ois pahinta jos toinen sanois noin mulle, "sulla on paska peti koska en oikeasti halua sua tänne". Ystäväni on jo kauan pyytänyt kylään.

-ap

Vierailija
7/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkasen yleistät omalla kokemuksella. Ehkä kaikilla ei ole varapatjoja, sänkyjä ja peittoja. Ens kerralla laita viestiä ennakkoon, että ostavat kunnon setit. 

Vierailija
8/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wot? Ihmeellisiä kommentteja. Oon samaa mieltä ap kanssa. Se ei ole rahallisesti iso sijoitus, ja myös mulle on tärkeää että vieraani nukkuvat hyvin. Ehkä tämäketju kertookin suomalaisten vieraanvaraisuudesta enemmän kuin mistään muusta..

Vierailija
9/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näitä varasänkyjä, -patjoja, -tyynyjä sun muita oikein säilytetään?! Kämpät on muutenkin täynnä tavaraa. Mitäpä jos vieras toisi omat patjat mukanaan? Ennen vanhaan sitä vietiin lakanatkin mukana kun mentiin yökylään. Nyt pitäisi olla jo hotellitason vierashuone odottamassa valmiina.

Vierailija
10/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan ahtaasti, joten yksinkertaisesti ole tilaa varavuoteelle tai edes paksuille patjoille. Vaahtomuovipatja lattialle löytyy: Ei littana vaan ihan hyväkuntoinen, valitettavaa, jos se ei riitä.

Vierailija
11/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää! Etenkin jos itse nukutaan tyyliin neljällä tyynyllä ja vieraalle heitetään joku 70-luvun vanha littana max 2 cm "paksu" tyyny jota saa taitella kymmenen kertaa että pää nousee hieman. Mä en ikinä kehtaisi, paitsi niissä tapauksissa jos kutsu tai tarve yökyläilylle tulee täysin yllättäen.

Vierailija
12/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vierashuone, jossa on moottorisänky vieraille.

Vierailija
13/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihallakin voi nukkua jos ei patja kelpaa. Olisko ollut vitun vaikeaa puhaltaa siihen patjaan lisää ilmaa? Tuskin se suhinaääni ketään olisi herättänyt.

Vierailija
14/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vierashuone, jossa on moottorisänky vieraille.

Nouseeko siihen sänkyyn myös sellaisia värinätappeja jos vetää jostain vivusta?

Vierailija
15/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sisarukset kutsuvat välillä itsensä kylään. Sori, mutta meidän säilytystilattomassa kämpässä ei ole tilaa muulle kuin pumpattavalle ilmapatjalle. Sohvallakin saa nukkua, ja lähin hotelli löytyy 70 metrin päästä.

Vierailija
16/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä näitä varasänkyjä, -patjoja, -tyynyjä sun muita oikein säilytetään?! Kämpät on muutenkin täynnä tavaraa. Mitäpä jos vieras toisi omat patjat mukanaan? Ennen vanhaan sitä vietiin lakanatkin mukana kun mentiin yökylään. Nyt pitäisi olla jo hotellitason vierashuone odottamassa valmiina.

Itse olen asunut paljon 23-35m2 kämpissä, ja joka paikassa on ollut säilytyskomerot kellarilla/ullakolla. Vai onko teidän muiden kellarikomerot niin täynnä roinaa ettei sinne mahdu 2m patjaa, joka on 10cm paksu?? Myös oman sängyn alla voi sitä säilyttää jos on joku muovi jonka sisällä se voi olla niin ei pölyynny.

Vierailija
17/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla on säilytystiloja ylimääräiselle "oikealle" patjalle. Itselläni ei ainakaan ole.

Vaatehuone?  Ainakin mulla on yksiössäni (32,5 m2) vaatehuone. Siellä on patja, petauspatja ja tyynyjä, peittoja..

Vuodesohvallakin voi nukkua.

Vierailija
18/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hei, nyt menee kyllä turhan nillittämisen puolelle. Yövieraalle oli patja ja petivaatteet. Eihän ne ilmapatjat mukavuudeltaan huippuluokkaa ole, mutta yön tai pari niissä pärjää ihan hyvin.

Kritisoitko myös kyläpaikan aamiaistarjoilua, jos se ei vastaa hotellitasoa?

Vierailija
19/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin inhoan tuollaisia ilmapatjoja. Pari kertaa sellaisella nukkunut. Eihän sille mitään voi jos pienessä kämpässä ei ole tilaa säilyttää "kunnon" varusteita. Ymmärrän kyllä, enkä valita.

Meillä on onneksi vierashuone (tämä huone myös muussa käytössä kun ei vieraita ole) jossa ollut ihan lattialle levitettävä vaahtomuovipatja vieraille. Tyynyjäkin saavat useamman ja kunnon peitot, kun niitäkin meillä on monta "ylimääräistä". On tarkoitus hommata tuonne joku kelvollinen vuodesohva jossain vaiheessa kun ehditään. Yövieraita meillä on usein (joskus jopa 1-2 viikkoa putkeen joku tai jotkut), ja itselleni on tärkeää että viihtyvät. :)

No mutta meillä onkin iso talo ja säilytystilaa, joten pystymme järjestämään kunnon puitteet. Hankalaa on varmasti jos asuu esim yksiössä/kaksiossa tai muuten "ahtaasti". Sittenhän ei varmaan tiluksia vieraille ja yöpymistarvikkeille niin vaan olekaan.

Eikö sun kaverilla ollut sohvaa sitten? Itse nukun yleensä mieluummin vähän pienemmällä sohvalla, kuin sellaisella saatanan keksimällä ilmapatjalla. :D

Vierailija
20/59 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana majoittaa vieraat nukkumaan 180 cm leveään jenkkisänkyyn makuuhuoneen rauhaan ja itse menen sohvalle. Sohvakin on oikein hyvä nukkua, koska se on iso ja riittävän leveä/jämäkkä.

Sen harvan kerran kun vieraita tulee yöksi ja yleensä kauempaa, voin aivan hyvin nukkua sohvalla jotta vieraat viihtyy. Ja mulla on tapana kuhkia valveilla yömyöhään, niin en siten vahingossa herätä vieraita mun touhuilulla.

Jos tulee vaikka kolme vierasta, voin yhden vieraan majoittaa sohvalle ja menen itse patjalle lattialle. Joskus kun tulee vielä enemmän porukkaa, niin patjoja löytyy ja vaikkapa vaatehuoneesta saa nukkumatilan tai sitten siskonpeti pitkin olohuoneen lattiaa. Kuitenkin niin, että vieraat saavat nukkua ensisijaiseti ns. paremmissa pedeissä, itse pärjään vaikka saunan lauteilla :)

Näillä mentiin mm eräs joulu, meitä oli neljä aikuista, kaksi lasta ja viisi koiraa :)