Aina puhutaan ylipainon haitoista, entäs alipainon haitat?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alipainoisuuden haitat on uskoakseni pikemmin seurausta alipainon syistä kuin itse alipainosta, mutta kuolleisuuden kannalta alipaino on merkittävämpi ongelma kuin lihavuus. http://www.terve.fi/aikuisten-lihavuus/75969-alipainoisuus-lihavuutta-suurempi-tappaja
Alipainoisten osuus väestöstä on nykypäivänä varsinkin länsimaissa paljon ylipainoisten osuutta pienempi.
Niin... mitä sitten...???
Alipaino ei ole Suomessa kansanterveydellinen ongelma, mutta ylipaino sitä on. Jossain nälänhädästä kärsivässä maassa aliravitsemus on tietysti kansanterveydellinen ongelma, mutta ei missään länsimaassa. Ruokaa on liian kanssa ja liikunta etupäässä sohvan ja jääkaapin välistä lyllertämistä.
Niin...? Edelleenkään en ymmärrä miten tuo liittyy alkuperäiseen vastaukseeni alipainon haitoista (yhteydestä kuolleisuuteen)?
No edelleenkin niin kuin tuolla jo joku muukin sanoi, että yksilölle haitallista kumpikin, mutta Suomessa ylipaino on massojen ongelma eikä alipaino, joten siitä puhutaan enemmän.
Siihenhän minä en ottanut kantaa kumpi on haitallisempaa ja miltäkin kannalta kerroin vain tuloksista joiden mukaan alipainoisuu on yhteydessä enemmän kuoleisuuteen kuin ylipaino.
Joo, mutta tuo vain rautalankana alkuperäiseen otsikon ihmettelyyn... :)
Mä en edes ymmärrä, mitä tässä ketjussa nyt kuuluu ihmetellä? Se miks enemmän puhutaan ylipainon kuin alipainon haitoista, lienee tosiaan itsestään selvää. Toisaalta, jos jotakuta uhkaa enemmän alipainon haitat, niin eiköhän ne sillekin terveydenhuollossa kerrota tai selviä itsekin selvittämällä ilman että siitä tarttee mitään tietoiskuja koko kansalle laatia niin kuin ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alipainoisuuden haitat on uskoakseni pikemmin seurausta alipainon syistä kuin itse alipainosta, mutta kuolleisuuden kannalta alipaino on merkittävämpi ongelma kuin lihavuus. http://www.terve.fi/aikuisten-lihavuus/75969-alipainoisuus-lihavuutta-suurempi-tappaja
Alipainoisten osuus väestöstä on nykypäivänä varsinkin länsimaissa paljon ylipainoisten osuutta pienempi.
Alipaino ei ole Suomessa kansanterveydellinen ongelma, mutta ylipaino sitä on. Jossain nälänhädästä kärsivässä maassa aliravitsemus on tietysti kansanterveydellinen ongelma, mutta ei missään länsimaassa. Ruokaa on liian kanssa ja liikunta etupäässä sohvan ja jääkaapin välistä lyllertämistä.
Niin...? Edelleenkään en ymmärrä miten tuo liittyy alkuperäiseen vastaukseeni alipainon haitoista (yhteydestä kuolleisuuteen)?
No edelleenkin niin kuin tuolla jo joku muukin sanoi, että yksilölle haitallista kumpikin, mutta Suomessa ylipaino on massojen ongelma eikä alipaino, joten siitä puhutaan enemmän.
Siihenhän minä en ottanut kantaa kumpi on haitallisempaa ja miltäkin kannalta kerroin vain tuloksista joiden mukaan alipainoisuu on yhteydessä enemmän kuoleisuuteen kuin ylipaino.
Mä en edes ymmärrä, mitä tässä ketjussa nyt kuuluu ihmetellä? Se miks enemmän puhutaan ylipainon kuin alipainon haitoista, lienee tosiaan itsestään selvää. Toisaalta, jos jotakuta uhkaa enemmän alipainon haitat, niin eiköhän ne sillekin terveydenhuollossa kerrota tai selviä itsekin selvittämällä ilman että siitä tarttee mitään tietoiskuja koko kansalle laatia niin kuin ylipainosta.
Menikö meidän pikku luurangolle tunteisiin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, missä niistä alipainon haitoista pitäisi puhua?
No käitin että esim. tässä ketjussa niitä alipainon haittoja kysyttiin. Ei niitä mikään pakko ole missään puhua, mutta miksi niistä ei saisi puhua?
Saa puhua, itse vaan ajattelen tätä asiaa laajemmin, kun työssäni näen pelkästään ylipainoisia ihmisiä, tosi harvoin alipainoisia. Tietysti tuo hoikkuuden ihannointi voi johtaa vaikka jonkun nuoren laihdutuksen tielle ja sitä kautta vaikka ihan syömishäiriösairauteen.
Ja varmaan, jos esim perheessä on syömishäiriöinen nuori, sitä miettii juuri niitä haittoja mitä alhainen bmi aiheuttaa. Tiedotusvälineissä kuitenkin keskitytään ainoastaan laihduttamiseen ja kuntoiluun jne.
Onhan alipainosta paljon haittaa kehittyvän nuoren elimistölle, mutta alipainoisuus ei ole meillä kansanterveydellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö ap nyt sanattomaksi, kun piti ruveta pottuilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käitin että esim. tässä ketjussa niitä alipainon haittoja kysyttiin. Ei niitä mikään pakko ole missään puhua, mutta miksi niistä ei saisi puhua?
Saa puhua, itse vaan ajattelen tätä asiaa laajemmin, kun työssäni näen pelkästään ylipainoisia ihmisiä, tosi harvoin alipainoisia. Tietysti tuo hoikkuuden ihannointi voi johtaa vaikka jonkun nuoren laihdutuksen tielle ja sitä kautta vaikka ihan syömishäiriösairauteen.
Ja varmaan, jos esim perheessä on syömishäiriöinen nuori, sitä miettii juuri niitä haittoja mitä alhainen bmi aiheuttaa. Tiedotusvälineissä kuitenkin keskitytään ainoastaan laihduttamiseen ja kuntoiluun jne.
Onhan alipainosta paljon haittaa kehittyvän nuoren elimistölle, mutta alipainoisuus ei ole meillä kansanterveydellinen ongelma.
Totta, täällähän saa puhua vain tärkeistä kansallisista ongelmista...
Ymmärrän kyllä että kolahti oikein kunnolla, mutta yritähän nyt kestää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö ap nyt sanattomaksi, kun piti ruveta pottuilemaan?
En ole ap.
Ymmärrän kyllä ettet pro-anana tunnista malkaa omassa silmässäsi. Jos vähänkin ylipainoinen yrittää perustella elossaolonsa oikeutusta niin te hyökkäätte heit kimppuun. Maistuuko oma lääke hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon ammattilaisena näen vaarallisena sen että keskusteluissa keskityttäisiin pelkästään kansanterveyden kannalta merkittävimpiin ongelmiin. Ongelmat ja haitat on yhtä ongelmallisia yksilölle riippumatta siitä onko joku toinen ongelma kansallisella (tai kansainvälisellä) tasolla vielä merkityksellisempi.
Tottakai on minusta hyvä että lihavuuden haitoista keskustellaan ja niitä haittoja tuodaan esiin. Se että jossakin käsitellään esim. alipainoisuuden aiheuttamia haittoja ei vähennä tai lisää jonkun toisen asian (esim. lihavuuden) aiheuttamia haittoja tai ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään minä jolle alunperin? vastasit en ole aloittaja, joten ehkä olisi ollut selvempää että et olisi lainnannut minua vaan esim. aloitusta jos sitä oli tarkoitus ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, täällähän saa puhua vain tärkeistä kansallisista ongelmista...
Ymmärrän kyllä että kolahti oikein kunnolla, mutta yritähän nyt kestää :D
Mihin kolahti? Olen ymmällä tuosta vastauksestasi?
Yleensä kai keskustelussa, missä on monia osallistujia, yritetään pitäytyä yleisellä tasolla?
Jos sinulla on ylipaino-ongelma ja haet tutkimuksella tukea täältä siihen, että ei kannata laihduttaa. Aika vaikea sinua on kannustaa tuohon suuntaan, jos näet laihduttamisen vaarallisena :D, äkkikuolema seuraa nopeammin kuin lihavana. Jos taas olet alipainoinen, luulisi että hoitojärjestelmässä olet saanut tietoa alipainoisuuden vaaroista.
No itse en ole ollut kuin lievästi alipainoinen, mutta olen huomannut monesti sen, että uutisissa uutisoidaan useammin juttuja kuten: näin laihdutat, näin lihavia haukuttiin, näin käy kun olet lihava, näin kun liikut lähtee läksit, syö näin niin laihdut ym. Ei koskaan kerrota ohjeita miten lihottaa jos on laiha tai luinen tai miten saat kasvatettua lihaksia.
Itse olen aloittanut lihasten kasvatuksen ja ensimmäinen kynnys itselleni on juuri tuo syöminen. En tahdo löytää ohjeita missä kerrottaisiin selvästi mitä pitäisi syödä että lihoo, eikä laihdu. Ei siis tarvitse vahdata kaloreita vaan haluan tietää miten saan lihasket tehokkaammin. Olisihan se vaihtelua kuulla myös miten anorektinen voisi lihottaa itseään, kuinka häntä on haukuttu, miten hän onnistui saamaan lihakset tai normipainoon mutta kai tämä johtuu siitä, että me "anorektikko " ihmiset ollaan suhteellisen harvinaisia verrattuna lihaviin ihmisiin. Itse olen hämmästynyt joistain ihmisistä kuinka he ovat minulle kateellisia ku saan "syödä niin paljon kuin haluan". Itse olisin mieluummin ylipainoinen kuin luuviulu... En vain sitä toitota, enkä viitsi olla edes kateellinen.
Kyllä kuules ässä kulta lihavat oman tilansa tietävät/tiedostavat , mutta eivät useinkaan saa aikaiseksi tehdä asialle mitään. Julkisilla ja omalla autolla voi liikkua ja kotiin voi tilata ruokaa. Kaikki on tehty todella helpoksi ja kenen tahansa mahdolliseksi lihoa.
Jos ei ole vakavia terveysongelmiakaan (vielä) eikä työntekoa haittaa, voi ylipainon kanssa elää ihan hyvin. Ja ei voi epätietoinen omasta tilasta olla, kun joka toinen vastaantulija siitä jollain "sivistyneellä" tavalla huomauttaa.
Tuttavani kertoi viimeksi hammaslääkärillä käydessään räjähtäneensä, kun hl alkoi puhua painosta, vaikka paikka piti laittaa. Toiselle henkilölle oli vaatemyyjä todennut, että ei ole kyseistä rytkyä sun kokoa. Kaveri vaan totesi, että eikö hän saa tyttärelleen ostaa? Ja nimenomaan vaatteiden sovitus ei jätä lihavalle epäselväksi omaa tilannetta, kun ei se suurinkaan mahdu niin oiskohan jotain vialla?
Ihan samahan se on tupakoivallakin, "Huomenna sitten aloitan lakon" tai "Otan tässä sen kuuluisan viimeisen ryypyn" ... Älä nyt viitsi kuitenkaan.
Sen sijaan (ainakin lukuisten dokkarien mukaan) anorektikko ei vaan ymmärrä, että henki lähtee, ja miksei kukaan tajua, kuinka hyvältä mä näytän?
Koska vakava alipainoisuus on marginaalinen ongelma ja kohtalainen alipaino ei ole mikään riski millekään sairastumisille tms.
Kertokaa nyt siis, MITEN alipainoisista tässä puhutaan. Lievä alipaino, alipaino, vakava alipaino? Mikä BMI?
Pisin elinajanodote taitaa olla lievästi alipainoisilla, joilla kuitenkin käytössään monipuolinen ruokavalio (siis ei puutostiloja, vain energiansaantia rajattu).
Vierailija kirjoitti:
Koska vakava alipainoisuus on marginaalinen ongelma ja kohtalainen alipaino ei ole mikään riski millekään sairastumisille tms.
Kertokaa nyt siis, MITEN alipainoisista tässä puhutaan. Lievä alipaino, alipaino, vakava alipaino? Mikä BMI?
Miksi alipainoa pitää rajata? Alipainoa on alipaino siinä missä ylipaino on ylipaino. En ymmärrä miksi näitä pitää rajata? Kyllä lievästi alipainoisetkin saavat kuulla toisilta ties mitä aivan yhtälailla kuin ylipainoisetkin. Miksi näistä ei saa puhua vapaasti? Toki liikalihavuus ja anorektia ovat sairauteen johtavia vakavia asioita, mutta eikös nekin lähde siitä ali tai yli painosta oli se vakava tai lievä?
Vierailija kirjoitti:
Pisin elinajanodote taitaa olla lievästi alipainoisilla, joilla kuitenkin käytössään monipuolinen ruokavalio (siis ei puutostiloja, vain energiansaantia rajattu).
Ei vaan lievästi ylipainoisilla. Normaalipainoiset ovat terveimpiä, mutta lievästi ylipainoiset elävät pisimpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan lievästi ylipainoisilla. Normaalipainoiset ovat terveimpiä, mutta lievästi ylipainoiset elävät pisimpään.
Ei vaan alipainoisilla on kaksi kertaa suurempi kuolleisuusriski verrattuna normaalipainoisiin. Ylipainoisten riski on 20%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan alipainoisilla on kaksi kertaa suurempi kuolleisuusriski verrattuna normaalipainoisiin. Ylipainoisten riski on 20%
Jooh, kun "alipainoisiin" lasketaan mukaan ojien pohjalla viruvat juopot ja nistit, köyhät joilla ei ole edes varaa syödä kunnolla, dementikot ym. jotka eivät edes muista syödä, jne. Pelkkää viinaa juomalla ja hepoa piikittämällä niitä puutostiloja kyllä tulee.
Vierailija kirjoitti:
AP älä oo katkera, laihduttaisit!
En ole katkera, enkä laihduta. Mitat on 160cm ja 43kg... Mietin vaan, että onko syytä lihoa, kun itselläni ei mitään haittoja alipainosta ole ollut...ja syön ihan kunnolla.
Hoh hoijaa, onkohan esittää täysin luotettavia lukuja kuolleiden ihmisten painoindeksistä vikmeisiktä vuosikymmeniltä? Luulenpa, että jostain syystä kaikenpainoiset ihmiset kuolevat! Jos jonkun paino on jonkin länsimaisen normi-käsityksen mukaan yli tai ali, mitä sillä on enää merkitystä? Sitä paitsi mitä vanhemmaksi ihmiset elävät sitä enemmän he ehtivät sairastaa kalliiksi käyviä syöpiä. Taloudellisesti edullisia ovatkin tupakoivat läskiä tursuavat, joiden pitäisi kuolla jo eläkeikään mennessä. Jostain syystä osa näistäkin sinnittelee hengissä vielä yllättävän pitkään. On naurettavaa yhdistää ihmisen paino ainoana sairastumisen riskitekijänä, kun sitä se ei todellakaan ole.