kuinka paljon teillä syödään marjoja?
Kysyn tälleen ihan vaan ohimennen...
Tein just inventaarion pakkaseen, ja ihan alkaa tätä talvea varten pakastetut marjat olemaan lopussa. =( Ostin 45kg mansikkaa, itsepomittuja mustikoita oli 10kg puolukoita n.5kg. Itsetehtyä täysin sokeritonta herukkamehua n25 litraa.. jälellä ei ole kun muutama kilo mansikaa, ja mustikat ja puolukat käytännössä loppu... mehuakaan ei ole enää kun pari vaivaista pulloa. Meitä on 2 aikuista ja pieni lapsi.. Sama homma oli viime talvena... pitää varmaan ostaa isompi arkkupakastin. Taas kohta alkaa taas hirvee odottaminen että saa tuoreita marjoja...
Kommentit (10)
Puolukkaa laitan joskus ruokaan tai teen vispipuuroa, sitä on rasiallinen, mummon poimimaa ja kestää noin vuoden. Vadelmia on pieni pakastepussillinen, siitä teen joskus piirakkaa. Lakat ovat suurinta herkkua, mutta ne tulee syötyä heti, samaten karviaiset suoraan pensaasta. Muuten en pidä marjoista ollenkaan, mustikat ovat suorastaan pahoja ja viinimarjat samaa kastia.
Meillä syödään n. kilo päivässä marjoja. Mies ei syö,mutta minä ja kaksi lasta. Mansikoita, tyrniä, puolukkaa, sekä mustikoita. Ostan suomalaista mansikkaa Valion myymälästä jatkuvasti,sillä kesällä poimitut loppuivat jo syksyllä.
Minulla oli paljon mustikkaa, hiukan vadelmia, jåhiukan puolukkaa pakasteena, karpaloita myös ( itse kerättyjä). Ostan myös myös paljon kaupoista, koska niitä on saanut ihan kohtuuhintaan, ja en katso iomman pakastimen ostamisen olevan järkevää taloudellisesti.Pakastemansikoista en pidä. Teen smootieita, pirtelöitä, piiraita, kiisseliä yms. Lisäksi on mehua, vattuhilloa, puolukkahilloa, omenahilloa ja uusinta suosikkiani raparperihilloketta ( siskon tekemiä). Enemmänkin marjoja varmaan menisi kaupa n...
Just söin pussillisen pihlajanmarjakarkkeja, kaapissa vielä toinen pussi.
Lapset ei syö marjoja kuin tuoreena. Loppukesästä meillä sitten kuluukin marjaa... Minä syön päivittäin jogurtin kanssa mansikoita tai mustikoita kourallisen. Viinimarjat keitän vadelman kanssa mehuksi mutta laitan siihen sokeriakin. Se kelpaa koko perheelle.
300 gramman pussi murskattuja suomalaisia mansikoita menee kahdessa päivässä rahkan kanssa, ja sellainen pakkasmarjan 200 gramman mustaherukkapussi riittää kolmeen aamupuuroon (syön joka aamu puuron). Viikossa minulla menee siis noin 1,40 kiloa marjoja.
M27
Syödään paljon marjoja ja vähän hedelmiä. Mustikkaa n.2-3dl/pv/henkilö, lisäksi pieniä määriä mansikkaa, vadelmia, tyrniä, puolukkaa ja viinimarjat pakasteessa koskemattomana.
Syksyn sato n.100l mustikkaa, mansikkaa n.10l+ muut marjat. Mustikkamehua n. 25l, josta jäljellä n.7l.
Mustikkahilloa 2-3 l. Todennäköisesti riittää elokuuhun.
Osa poimittu itse ja osa ostettu.
Onko sinulla mitään kylmäsäilytystilaa? Mehumaijalla valmistettu mehu säilyy kyllä jos on kuumennettuihin pulloihin laitettua ja tiiviisti suljettu, vaikka sokeria ei käyttäisi. Puolukka säilyy hyvin kylmässä survottuna, kunhan pysyy oman mehun peitossa. Suurempi pakastin olisi varmaan noilla marjamäärillä hyvä investointi.
Meillä menee noin kilo viikossa, mutta osa siitä nautitaan sokeroituna hillona, kun on sokerilla säilöttyä ja kuitenkin tulisi lisättyä jugurtteihin ja sellaisiin, ja osa mehuna. Arvio perustuu siihen, kuinka paljon marjoja poimitaan omaan käyttöön.
Me syödään joka päivä marjoja, puuron ja/tai jogurtin kanssa. 0.75litran rasioita menee 2 päivässä (yksi mans. Ja yksi must.) lisäksi on omenoita ja hilloja. Hillopurkki menee viikossa. Paitsi nyt meni jo päivässä kun herkuttelin jäätelöllä
kaks aikuista ja molemmaty syö 2 kertaa päivässä marjoja, kerralla reilu desi... paljon kerättiin, ostettiinkin myös ja loppuhan nuo kohta on! niin hyviä, terveellisiä ja vielä ilmaisia metsässä