Eläinlääkärin tarkastama pentu; mitä tarkoittaa käytännössä?
Saako siitä jonkin todistuksen, joka osoittaa, että pentu on terve? Jos olisi jotain vikaa, ilmenisikö se tästä todistuksesta?
Kommentit (9)
Esim. kissoilla tulee rekisterikirjaan eläinlääkärin merkintä napatyrästä. Ylipäätään rotukissaa ostettaessa pentu on eläinlääkärin tarkistama, rokotettu ja sirutettu. Jos kyse on normaalista sekarotuisesta niin sitten en tiedä mitä eläinlääkäri tarkistaa. Koirilla lienee sama juttu?
Kissoilla ( myös sekarotuisilla) pentutarkastuksessa katsotaan yleiskunto, paino, silmät , hampaat, korvat ja kuunnellaan sydän ja keuhkot ja pinnalta tunnustellaan suolistoa ja luustoa. Toki se on sitten myyjästä kiinni kertooko jos on huomattu jotain poikkeavaa. Todistuksen saa jos pyytää.
Eli rotukissan mahdolliset selkeät "viat" näkyvät eläinlääkärintodistuksesta(?)
Vierailija kirjoitti:
Eli rotukissan mahdolliset selkeät "viat" näkyvät eläinlääkärintodistuksesta(?)
Fyysiset kyllä, mutta eläinlääkäri ei välttämättä ota kantaa väritykseen tms. rotukohtaiseen koska eläinlääkäri ei voi tietää jokaisen rodun standardeja.
Kaikki koiramme on pentuetarkastettu eläinlääkärin toimesta, ensimmäisestä koirastani sain ell-todistuksen mukana. Huvittavaa oli, että kasvattaja oli itse ruksinut siihen jokaisen kohdan ja kirjaillut ettei pennussa ole vikaa. Eläinlääkäri oli vaan laittanut nimmarinsa alle. Lisäksi nuo oli kirjoitettu vielä kahdella eri sävyisellä kynällä, lieko kasvattaja itse tehnyt paperit jo valmiiksi ja hakenut vaan ell:n nimen alle. (Pieni paikkakunta, kasvattajalla paljon koiria joita aina käytti tuolla ell:illä = hyvä asiakas josta kannattaa näemmä pitää kiinni ja tehdä mitä vaan se haluaa).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koiramme on pentuetarkastettu eläinlääkärin toimesta, ensimmäisestä koirastani sain ell-todistuksen mukana. Huvittavaa oli, että kasvattaja oli itse ruksinut siihen jokaisen kohdan ja kirjaillut ettei pennussa ole vikaa. Eläinlääkäri oli vaan laittanut nimmarinsa alle. Lisäksi nuo oli kirjoitettu vielä kahdella eri sävyisellä kynällä, lieko kasvattaja itse tehnyt paperit jo valmiiksi ja hakenut vaan ell:n nimen alle. (Pieni paikkakunta, kasvattajalla paljon koiria joita aina käytti tuolla ell:illä = hyvä asiakas josta kannattaa näemmä pitää kiinni ja tehdä mitä vaan se haluaa).
Lisään: todistus oli haettu ihan päivää-paria aiemmin ennen luovutusta. Pennulla oli vielä virtsatientulehdus kun se minulle tuli, kasvattajan mukaan sillä ei ollut mitään tulehdusta kun pentu häneltä lähti... Vein pennun pissanäytteen kanssa lääkäriin ja se sai antibioottikuurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään: todistus oli haettu ihan päivää-paria aiemmin ennen luovutusta. Pennulla oli vielä virtsatientulehdus kun se minulle tuli, kasvattajan mukaan sillä ei ollut mitään tulehdusta kun pentu häneltä lähti... Vein pennun pissanäytteen kanssa lääkäriin ja se sai antibioottikuurin.
Tai sitten ell käyttää lomakkeita jotka on allekirjoittanut valmiiksi, siksi kahta eri väristä tekstiä. Näin tekee meidän pienen paikkakunnan ell. Ja joskus jos paikalla on sijainen niin käsialakin on ihan eri. Virtsis voi iskea vuorokaudessa eli nopeasti eli sen jälkeen kun tarkastus on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ell käyttää lomakkeita jotka on allekirjoittanut valmiiksi, siksi kahta eri väristä tekstiä. Näin tekee meidän pienen paikkakunnan ell. Ja joskus jos paikalla on sijainen niin käsialakin on ihan eri. Virtsis voi iskea vuorokaudessa eli nopeasti eli sen jälkeen kun tarkastus on tehty.
Käsiala oli siis kasvattajan käsialaa allekirjoitusta lukuunottamatta joka oli eläinlääkärin. Sain kasvattajalta kauppakirjan ja muuta dokumenttia jotka oli itse kirjoittanut ja ruksinut, ja käsiala oli ihan samanlaista kuin ell-todistuksessa.
Mitä virtsatietulehdukseen tulee, niin kasvattaja ponnekkaasti kielsi ettei pennulla sellaista ollut kun pentu häneltä lähti. Mutta kas kummaa kun pennulla oli se kolmen tunnin päästä kasvattajalta haun jälkeen (noin 2.5 h meni kotimatkaan autolla, pennun oltua noin puoli tuntia kotona, huomasin tulehduksen).
Minä ainakin kasvattajana olen käyttänyt kaikki (koiran)pentuni eläinlääkärillä. Katsoo aukileen, hampaat ym ja kirjoittaa kyllä todistuksen ainakin pyydettäessä. Minä pyysin ja annoin sitten ostajille. Ei siinä tietenkään kaikki viat tule ilmi. Esim myöhemmin voi puhjeta vaikka epilepsia, mutta purennasta voi aika paljon jo sanoa ja sama koskee aukiletta.