Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekikö psykologi väärin vai ylireagoinko? Haluaisin jo vaihtaa terapeuttia :(

Vierailija
29.01.2016 |

Aloitin psykiatrian polilla uuden terapiasuhdeen ja olen nyt kaks kertaa käynyt. Eka kerta meni siihen perus kuka olen ja mistä tulen, ei ihmeempiä. Toisella kerralla psykologi kysyi mitä kuuluu ja kerroin, että olen ollut hyvin kipeä. Kerroin, että tätä mun fyysistä vaivaa on tutkittu jo tosi pitkää ja tätä mun psykologia edeltävänä päivänä yks lääkäri teki mielestäni erittäin törkeästi ja suoran hoitovirheen. Psykologille sitten aloin avautua täst, olinhan aika vittuuntunut kun jäin täysin heitteelle ja hoidotta. Ihmettelin samalla, että mistä nyt tuun saamaan hoitoa kun mut kirjattiin polilta ulos. Kerroin myös, että mua pelottaa et nää mun mielenterveysongelmat on vaikuttaneet tähän päätökseen, koska eräs lääkäri koitti tätä vaivaani pistää täysin psyykkiseks tämän diagnoosin takia.

Psykologi sanoi, että ”oota hetki” ja lähti pois huoneesta. Ajattelin, että ehkä se meni vessaan tai hakee mulle jotain lappua? Mun järkytykseks tää psykologi oli mennyt kertomaan tästä mun äskeisestä kokemuksesta lyhyesti mun lääkärille :o! Psykologi tuli huoneeseen lääkärini kanssa, että ”X jo kertoikin sun ikävästä kokemuksesta poliklinikalla Y, voitko hei kertoo vähän lisää”. Ymmärrän, että psykologi tarkoitti hyvää ja hän siis ajatteli jos tämä mun lääkäri vois ottaa jotain kantaa. Eikö psykologi kuitenkin rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan kun kertoi multa mitään lupaa kysymättä lääkärille ja lähti sitä konsultoimaan? Tai edes haki lääkärin huoneeseen multa lupaa kysymättä?

Olisin mä luvan antanut jos ois kysynyt. Mulla on ihmissuhteissa tosi pahoja luottamusongelmia ja pahin mitä tapahtuu heti terapiaprosessin alkuun on se, että luottamus rikkoutuu jollain lailla. Menin niin hämilleni tästä, että kerroin lääkärille vaan tätä tarinaa uusiks ja aika loppui. Olen ollut koko loppuviikon tosi ahdistunut. Aion toki kertoa psykologille, että tämä jäi mietityttämään ja mielestäni oli outoa tämä. Ylireagoinko? Kannattaako mun sanoa lääkärille tästä kun se soittaa mulle maanantaina? Tuo psykologi ei mitenkään voinut tietää, että lääkärin konsultointi on mulle ok! Mähän voisin vaikka vihata tuota lääkäriä.

Nyt huomaan, että heti keksin tekosyitä millä voisin perua psykologiajan. Tuntuu, että luottamus mitä ei tietenkään parin kerran pohjalta voi olla, koska se pitäisi rakentua terapiasuhteessa niin se on jo rikottu heti alkuunsa. Koko tyyppi inhottaa minua. Ymmärrän tietysti, että hän tarkoittaa hyvää mutta. Mua ei enää huvita kertoa sille mitään, koska en uskalla. En meinaa uskaltaa kertoa tätäkään asiaa.

Mitä tekisitte? Hienoa kun oon tätä psykoterapiaa jonottanut ihan vitun kauan niin käy näin. No eipä meidän kemiatkaan kyllä mitenkään loistavasti natsanneet, että sen puoleen.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologilla ei ole alkeellisintakaan lääketieteen osaamista, ainakaan koulutuksensa puolesta. Jos tuli esiin hoitovirhe, niin ehkä siksi halusi lääkärin paikalle. Niinkuin asiantuntijaksi, tällä psykologilla tosin ei ollut alkeellisinta ihmistuntemusta, kun näin menetteli.

Sääli koska ihmistuntemushan on se mistä psykologeille maksetaan palkkaa.

Hanki suosiolla toinen terppa, tuosta ei ole mihinkään, kuten suurimmasta osasta muistakaan.

Vierailija
42/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Virheen tehnyt lääkäri ei ollut psyk.puolen lääkäri. Kyse oli toisen kaupungin polista mistä avauduin psykologille. Näin ollen psykologin työnantajaan ei liity tämä asia eikä psykiarinkaan :D

2) Tällä polilla on saatavilla lyhyitä psykoterapioita. :)

Ap

Mä en nyt tajua tätä, olen vissiin jotenkin hölmö. Mitä se toisen kaupungin polin lääkäri teki siellä psykiatrisella polilla sitten, kun psykologi tosta noin vaan pystyi hänet hakemaan? Uskoisin että harvassa psyk. polilla muuten vain toisen kaupungin lääkärit viettävät aikaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Virheen tehnyt lääkäri ei ollut psyk.puolen lääkäri. Kyse oli toisen kaupungin polista mistä avauduin psykologille. Näin ollen psykologin työnantajaan ei liity tämä asia eikä psykiarinkaan :D

Ap

Mä en nyt tajua tätä, olen vissiin jotenkin hölmö. Mitä se toisen kaupungin polin lääkäri teki siellä psykiatrisella polilla sitten, kun psykologi tosta noin vaan pystyi hänet hakemaan? Uskoisin että harvassa psyk. polilla muuten vain toisen kaupungin lääkärit viettävät aikaansa.

Eri lääkäri?? Mitä et tajua :D. Tällä virheen tehneellä lääkärillä olkoon vaikka nyt "kirurgi" "Jyväskylässä" ei ole mitään tekemistä "Joensuun" psykiatrian polin psykologien, psykiatrien tms kans.

Ap

Vierailija
44/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tajusin. En jotenkin hahmottanut tekstistäsi koko hommaa, mutta käsitinkö oikein: Psykologi haki sinun hoitavan lääkärisi psyk. polilla paikalle, kun kerroit että toisessa kaupungissa joku toinen lääkäri mielestäsi teki hoitovirheen? Jos tämä meni siis näin, niin kyse ei ollut vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, ja oli ehkä jopa lainmukainen käytäntö jos käytit nimenomaan sanaa hoitovirhe. Voi olla että polilla on nyt alettu enemmän kiinnittämään huomiota tällaisiin tapauksiin, että esim. masennus vaikeuttaisi fyysisen diagnoosin saamista muualla jne. Psykologihan asiaan ei voi kommentoida, mutta koska työskentelee kuitenkin osana hoitohenkilökuntaa (kunnan) niin on velvoitettu toisaalta kuuntelemaan vakavasti hoitovirhesyytökset. Jos olisit ollut esim. laitoksella ja kertonut psyk. sairaanhoitajalle saman (antavat joskus myös lyhyttä kriisiterapiaa), niin asiaa olisi hoidettu todennäköisesti samalla tavalla. Hoitovirhe on vakava syytös, ja siihen myös suhtaudutaan vakavasti. Mutta samaa mieltä olen siinä, että psykologilla ei ollut pelisilmää lainkaan, ja hänen olisi pitänyt avoimesti ensin keskustella kanssasi. 

42

Vierailija
45/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eri lääkäri?? Mitä et tajua :D. Tällä virheen tehneellä lääkärillä olkoon vaikka nyt "kirurgi" "Jyväskylässä" ei ole mitään tekemistä "Joensuun" psykiatrian polin psykologien, psykiatrien tms kans.

Ap

No puoletkaan täällä eivät ole nyt tajunneet, että oliko lääkäri jolle asiasta kerrottiin psykiatrisen polin lääkäri? Ilmeisesti oli. Jos kyseessä oli hoitava lääkärisi psyk polilla, niin vaitiolovelvollisuutta ei ole millään lailla rikottu. Sen sijaan sinua on toki loukattu, ja se kannattaa ottaa puheeksi. Minun mielestä kirjoitit aika epäselvästi, ja kyllä sen näkyy myös kommenteissa, sillä suurin osa ei selvästi ollut myöskään kartalla siitä oliko kyseessä oma lääkärisi psyk. polilla. Mutta kaikkea hyvää jatkoon sinulle! 

42

Vierailija
46/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tökerö psykologi. Kertoisin luottamuspulasta sille ja pyytäisin vaihtoa toiselle terapeutille. Vaikka konsultointi olisi laillista, niin ei ilmoittamatta pitäisi tehdä. Ja tuoda nyt joku potilaan mielestä p...ska lääkäri terapiaan mukaan. 

Vierailija
47/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista käytinkö sanaa hoitovirhe. Mitään suoranaista vahinkoa mulle ei tapahtunut,päätti tyyliin että en tarvitse tutkimusta x ja hoito päätetään, vaikka oikeesti tarvitsisin sitä. Silti, asiasta ois pitänyt keskustella ensiksi mun kanssa :). Aion kertoa myös siitä, että en pitänyt siitä kun hän avasi multa tuon polin lausunnon lupaa kysymättä. Sanoi vaan että "jaa olet x tutkimukses käynyt". Samassa lausunnossa oli juttuja mun seksielämästä. Jos hän olis kysynyt, että saanko katsoa lausuntoa, olisin sanonut että et :D.

Ap

Vierailija
48/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta :). En tiennyt, että psykologi saa kertoa asioista lääkärille. Saako se siis kertoa kaikki mitä kerron sille? En minä mitään virkavirheasiaa ajatellutkaan kun ollaan samassa yksikössä, mutta eikö ole outoa että hän minulta lupaa kysymättä kertoo lääkärille mistä ollaan keskusteltu?

Ap

Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa lähinnä sitä, että terveydenhuollon henkilökunta ei saa puhua asioistasi ulospäin ilman lupaasi. Psykologi voi konsultoida hoitoon liittyvissä asioissa lääkäriä. Lääkäri yleensä myös näkee tarvittaessa hoitoon liittyvät paperit kirjauksina. Yleensä jos olet mtt; n asiakas, olet jo käynyt lääkärinkin puheilla, joten sairautesi ym on jo lääkärin tiedossa.  On epätodenäköistä, että kesken istunnon  psykologi lähtisi kyselemään mitään lääkäriltä, ellei se suurin piirtein ole elämän ja kuoleman kysymys. Kuulostaa oudolta.  

Vierailija
49/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystoimiston psykologit eivät yleensä myöskään tarjoa mitään pitkäkestoisia tai intensiivisiä terapioita ainakaan Helsingissä, vaan asiakas ohjataan varsinaisten terapeuttien palveluihin. Ap kannattaa kysellä tätä vaihtoehtoa?  Odotusarvo tällaisella psykologikäynnillä onkin yleensä se, että jutellaan niitä näitä. En lähtisi vuodattamaan mitään kovin syvällistä tuollaisella tapaamisella.

Vierailija
50/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että hoidon keskeyttänyt lääkäri oli eri lääkäri kuin se, jonka psykologi haki terapian aikana? Oliko tämä lausunto myös tältä ensimmäiseltä lääkäriltä? Ja oliko mukaan haettu lääkäri sun uusi omalääkäri vai joku muu? Kuulostaa tosi oudolta ja sekavalta.

Vierailija
51/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta :). En tiennyt, että psykologi saa kertoa asioista lääkärille. Saako se siis kertoa kaikki mitä kerron sille? En minä mitään virkavirheasiaa ajatellutkaan kun ollaan samassa yksikössä, mutta eikö ole outoa että hän minulta lupaa kysymättä kertoo lääkärille mistä ollaan keskusteltu?

Ap

Itseasiassa ei saa kertoa, jollet ole siihen antanut kirjallista lupaa. Ja teki törkeästi. Avaudu asiasta.

Onko terapeuttisi jo valmistunut vai vasta koulutuksessa, mikä on hänen aikaisempi koulutuksensa? Vaikka psykoterapeutit pöäasiassa ovat korkeasti ja pitkään koulutettuja, niin on siellä hyvin ammattitaidotontakin säheltäjää mukana.

Vierailija
52/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itseasiassa ei saa kertoa, jollet ole siihen antanut kirjallista lupaa. Ja teki törkeästi. Avaudu asiasta.

Onko terapeuttisi jo valmistunut vai vasta koulutuksessa, mikä on hänen aikaisempi koulutuksensa? Vaikka psykoterapeutit pöäasiassa ovat korkeasti ja pitkään koulutettuja, niin on siellä hyvin ammattitaidotontakin säheltäjää mukana.

Lisäys: paitsi jos asut jossain hoitolaitoksessa ja/tai on kyse sun hoitotiimistä.

Vierailija
53/54 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu hoitolaitoksessa. Olen masennusta sairastava työkykyinen nuori aikuinen jos sillä on merkitystä. Ei muita mt-ongelmia. Terapeutti iäkäs psykologi, joka tosiaan on siis ihan psykoterapeutti. Kyllä, minulla on käsitteet hallussa. Kyse on tosiaan polin sisäisestä psykoterapiasta. Siksi asia mua harmittaakin kun joka polilla ei näitä ole tarjota ja kuten voitte arvata, ei ole ihan helppo päästä psykoterapiaan julkisella. Enkä kerro mikä kunta.

Anteeksi kun kirjoitan sekavasti. Ajatus nyt vissiin tökkii :D. Psykiatrini on ihana ja hänellä ei ole mitään tekemistä tuon "Jyväskylän kirurgin" kanssa, joka keskeytti "kirurgian polin" hoitoni päivää ennen psykologin aikaa. Tyhmänä vuodatin tätä psykalle, kai asia oli niin akuutti.Kai psykologi ajatteli, että onhan psykiatri yleislääkäri ja osaa ottaa kantaa "kirurgisiin" ongelmiini.

Ap

Vierailija
54/54 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä keissi päättyi? Itsellä vähän samanlainen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme