Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöllä lapseni on hyvin rasittava

Vierailija
28.01.2016 |

Hän täyttää kohta 3v.
On elämässään nukkunut ehkä kymmenen yötä heräämättä.
Viime yönä rääkyi yli vartin koska sai vettä väärään mukiin.
Nyt rääkyy että haluaa äitin viereen. Olen joo kylmä ihminen eikä ihmekään että kakara haluaa öisin ja hellyyttä kun minä vaan palstailen ja lapsi tarvitsee minua.
Voin kertoa että jos minä olisin mennyt tytön luo niin hän huutaisi että haluaa isän luo.
Hän huutaa, itkee, rääkyy niin että tulee yskä ja melkein oksentaa.
Välillä haluaa toista unilelua, tai muki on väärä, tai tyyny on huonosti tai pitäisi saada maitoa tai nousta katsomaan telkkaria.
Onneksi isovanhemmat joskus ottavat yöksi että saadaan nukkua.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ikävälle ja tutulle. Meillä 5v ja on aina ollut huono nukkumaan. Noihin kiukkuihin kannattaa reagoida napakasti ja miltei sivuttaa ne (jos pystyy), ne on vaan huonoja tapoja, joista lapsen on väsyneenä vaikea päästä irti. Ajattelen itse, että toinen lapsi on vain tarvitsevampi kuin toinen, ts. tarvitsee vanhempansa turvaa nukahtamisen hetkellä. Varsinkin jos unta pitää odotella pitkään. Meillä auttoi, että ollaan lapsen huoneessa vuoroiltoina, ei silittelyä tms. nukuttamista vaan lapsi saa opetella nukahtamaan itse. Läpi yön ei ole nukuttu muutamaa yötä lukuunottamatta, mutta aika auttaa, toivottavasti..

Vierailija
2/40 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ikävälle ja tutulle. Meillä 5v ja on aina ollut huono nukkumaan. Noihin kiukkuihin kannattaa reagoida napakasti ja miltei sivuttaa ne (jos pystyy), ne on vaan huonoja tapoja, joista lapsen on väsyneenä vaikea päästä irti. Ajattelen itse, että toinen lapsi on vain tarvitsevampi kuin toinen, ts. tarvitsee vanhempansa turvaa nukahtamisen hetkellä. Varsinkin jos unta pitää odotella pitkään. Meillä auttoi, että ollaan lapsen huoneessa vuoroiltoina, ei silittelyä tms. nukuttamista vaan lapsi saa opetella nukahtamaan itse. Läpi yön ei ole nukuttu muutamaa yötä lukuunottamatta, mutta aika auttaa, toivottavasti..

Hän nukahtaa kyllä illalla hyvin, ollaan huoneessa kunnes nukahtaa. Herää kuitenkin yöllä huutamaan.

Teki sitä kun nukkui meidän sängyssä, teki sitä kun sai oman sängyn meidän makkariin, ja tekee sitä kun sai oman huoneen.

Ja jotenkin onnistuu aina heräämään juuri silloin kun olen nukahtamassa. Viime.yönä kahdeltatoista, tänään kymmeneltä, joskus kahdelta.

Välillä ollaan ihan poikki. Viikonloppuisin sitten vuorotellaan, mies nukkuu toisena aamuna pitkään ja minä toisena.

Seitsemältä tuo tyttö herää, aivan sama mihin aikaan laittaa nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen nukkumiseen et voi vaikuttaa, mut omaan nukkumiseesi voit. Mene nukkumaan niin aikaisin että saata varmasti unta. Alkuyön uni on joka tapauksessa sitä mikä virkistää elimistöä eniten.

Joo, sitten sulla ei ole ollenkaan omaa aikaa. Et ehdi ollenkaan niin paljon palstailla kuin haluaisit. Mutta olet normaali ihminen ja äiti, et lapseesi pettynyt hermokimppu, ja se on kyllä sen arvoista.

Vierailija
4/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, nyt iski epätoivo. Meillä 2v tekee tota samaa, on ollut syntymästään asti huono nukkuja ja vaativa lapsi. Oli koliikkia jne. Olen ajatellut että kyllä tän on kohta jo pakko helpottaa kun lapsi kasvaa kokoajan, mutta näköjään se ei olekaan mikään itsestäänselvyys.

Vierailija
5/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen nukkumiseen et voi vaikvuo omaan nukkumiseesi voit. Mene nukkumaan niin aikaisin että saata varmasti unta. Alkuyön uni on joka tapauksessa sitä mikä virkistää elimistöä eniten.

Joo, sitten sulla ei ole ollenkaan omaa aikaa. Et ehdi ollenkaan niin paljon palstailla kuin haluaisit. Mutta olet normaali ihminen ja äiti, et lapseesi pettynyt hermokimppu, ja se on kyllä sen arvoista.

Valitettavasti en oielinrvoi vaikuttaa omaan nukkumiseeni muuta kuin pillereillä, ja jos nukun niiden avulla on seuraavana päivänä vielä tokkuraisempi olo.

Nukahtamisongelmistä kärsinyt jo viidentoista vuoden ajan. Ihanasti tiesit että palstailu on mulle.tärkeämpää kuin uni, ja nytkin varmasti tiedät että olen viisitoista vuotta roikkunut yöt palstalla enkä ole edes yrittänyt nukahtaa.

Vierailija
6/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, nyt iski epätoivo. Meillä 2v tekee tota samaa, on ollut syntymästään asti huono nukkuja ja vaativa lapsi. Oli koliikkia jne. Olen ajatellut että kyllä tän on kohta jo pakko helpottaa kun lapsi kasvaa kokoajan, mutta näköjään se ei olekaan mikään itsestäänselvyys.

Pidän peukut ja isovarpaatkin pystyssä puolestasi että lapsesi oppii kohta nukkumaan yöt läpi.

Vierailija
7/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 3v heräilee öisin yleensä parin tunnin välein, joskus enemmän tai vähemmän. Ehti yli vuoden nukkua yönsä heräämättä kunnes viime syksynä pikku hiljaa aloitti tän touhun. Ei muutoksia tms elämässä. Rasittavaa. Isosisko oli lähes samanlainen samassa iässä.

Vierailija
8/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin uni on tärkeää - ja niin on lapsenkin. Ei se ole lapsellekaan hyväksi, että hän ei nuku kunnolla. Kysy neuvolasta apua lapsen nukuttamiseen. Otin itse sen linjan, että kun lapsi täyttää vuoden, se oppii nukahtamaan itse omaan sänkyynsä ja nukkuu yöt putkeen. Me jouduttiin harjoittelemaan sitä jonkin aikaa ja vaikka se oli ajoittain raskasta, lopussa kiitos seisoo! Lapsi on nyt kaksi ja nukkuu hyvin.

Oletko ajatellut, että teillä voisi olla kysymys myös uhmaiästä? Nukkumiset ja syömiset on tyypillisesti niitä asioita, joista pitää käydä taistelua. Aseta rajat sille, miten paljon lapsi saa pomputtaa ja juoksuttaa.

Älä väsytä itseäsi ihan piippuun vaan kysy jostain ammattilaiselta apua ja sitten vaan kokeilette, että mikä teillä toimii.  

Vierailija
9/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin uni on tärkeää - ja niin on lapsenkin. Ei se ole lapsellekaan hyväksi, että hän ei nuku kunnolla. Kysy neuvolasta apua lapsen nukuttamiseen. Otin itse sen linjan, että kun lapsi täyttää vuoden, se oppii nukahtamaan itse omaan sänkyynsä ja nukkuu yöt putkeen. Me jouduttiin harjoittelemaan sitä jonkin aikaa ja vaikka se oli ajoittain raskasta, lopussa kiitos seisoo! Lapsi on nyt kaksi ja nukkuu hyvin.

Oletko ajatellut, että teillä voisi olla kysymys myös uhmaiästä? Nukkumiset ja syömiset on tyypillisesti niitä asioita, joista pitää käydä taistelua. Aseta rajat sille, miten paljon lapsi saa pomputtaa ja juoksuttaa.

Älä väsytä itseäsi ihan piippuun vaan kysy jostain ammattilaiselta apua ja sitten vaan kokeilette, että mikä teillä toimii.  

Neuvolassa on puhuttu. On käyty lääkärissä, on katsottu allergiat (ei ole), korvat terveet jne. On uhmaa tällä hetkellä, mutta se ei ole syy heräilyyn, koska on aina heräillyt.

Hän nukahtaa hyvin, hän ei vaan pysy unessa.

Vierailija
10/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy miksi en hanki lapsia :)

T: onnellinen, hyvin nukkua lapseton

Vierailija
11/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä syy miksi en hanki lapsia :)

T: onnellinen, hyvin nukkua lapseton

Vedä vittu päähäs.

Vierailija
12/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tytär perinyt unenlahjat äidiltä??? Jos kerran nukkumisvaikeuksia on itselläsikin.

Vierailija
13/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Neuvolassa on puhuttu. On käyty lääkärissä, on katsottu allergiat (ei ole), korvat terveet jne. On uhmaa tällä hetkellä, mutta se ei ole syy heräilyyn, koska on aina heräillyt.

Hän nukahtaa hyvin, hän ei vaan pysy unessa."

Terveetkin lapset voivat nukkua huonosti. Oletteko saaneet neuvolasta neuvoja, miten parantaa lapsen nukkumista? Monien lasten pitää todella opetella nukkumaan, tai siis vanhempien pitää opettaa. Oletteko kokeilleet mitään temppuja?

En tiedä, voiko 3-vuotiaalle soveltaa unikouluja, mutta niiden ideana on se, että lapsi opetetaan illalla nukahtamaan itse - jotta hän oppii myös yöllä nukahtamaan itse, jos sattuu heräämään. Pieni lapsi esimerkiksi herää yöllä, panee tutin takaisin suuhunsa ja jatkaa untaan - eikä ala huutaa äitiä viereen.

Ammattilainen varmaan kysyisi myös teidän päivärytmistä. Ja kysyisi siitä, onko teillä arkena sama nukkumisrytmi kuin viikonloppuisin.

Ei kannata vaan odottaa, että asiat itsestään korjaantuu. Ehdit väsyttää itsesi ihan loppuun. Lapsiperheissäkin pitäisi kaikkien saada nukkua mahdollisimman hyvin. Voimia!

Vierailija
14/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tytär perinyt unenlahjat äidiltä??? Jos kerran nukkumisvaikeuksia on itselläsikin.

On hyvin todenäköistä.

Jonkinlainen sukuvika kai, lapsen serkut ( ekaluokkalainen ja 5-vuotias) heräilevät edelleen. Ekaluokkalainen ei enää ihan niin usein.

Vierailija
15/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt aloitusta saadakseni hyvää tarkoittavia neuvoja.

Tein aloituksen koska otti päähän, taas kerran.

Lapsi nukkuu huonosti, se vain on niin.

Ei auta muu kuin hyväksyä ja toivoa että saa itse nukkua päikkäreitä välillä.

Vierailija
16/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapsellesi illalla että äiti haluaa nukkua yöllä eikä palvele sinua vasta kuin aamulla.

Pari yötä annat huudella itsekseen huoneessaan. Kyllä se siitä asettuu.

Hänellä on vain tapa herätä ja pomppaa sua mielin määrin.

Vierailija
17/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syyllistä ketään , mutta kerron oman tarinan . Lapsilta kielletty kaikki tappelu, sota , mörkö ym tv ohjelmat. Kaikki saa oman tarpeensa mukaan huomioo ja sylissä oloa päivän aikana. Iltaisin ollaan tunnin verran rauhassa ennen nukkumaan menoa. Lapset menevät sänkyynsä nukkumaan kun nukuttaa . Lapset 4 kappaletta iältään 3-11v

Vierailija
18/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meillä nyt 5v tyttö vihdoin ja viimein on päässyt kierteestä eroon ja nukkuu yöt pääsääntöisesti rauhallisesti. Tyttö on vauvasta lähtien ollut todella temperamenttinen. Hermostuu itselleen, jos jokin ei heti onnistu tai ei heti ymmärrä, epäselvä puhe (käy puheterapiassa) ei osaltaan auttanut asiaa, kun raivotessaan puhui entistä epäselvemmin ja hermostui lisää, kun ei heti ymmärretty.

Tyttö oli 2v, kun nukkui ekan yön putkeen heräämättä, seuraavan kerran samanlainen yö oli yli 3v:na. Sen jälkeen alkoi tulla näitä yksittäisiä hyviä öitä ehkä parin kk välein ja vasta nyt viimeinen puoli vuotta on mennyt oikeasti hyvin.

Tytölläkin oli syinä, että janottaa, pissattaa, missä unilelu, ei tule uni, oli paha uni, kaappimörkö pelottaa, mikä tuo ääni ulkoa on, tyyny huonosti, peitto tippui, on ikävä jne jne jne. Ja lopulta karjui itsensä tainoksiin (saattoi raivota parikin tuntia) ja viimein nukahti. Piti tällä metelillään meidän 1,5v vanhempaa lastakin hereillä, joka muuten olisi hyvä nukkuja, jos olisi ollut hiljaista. Asia alkoi helpottamaan vasta, kun tyttö kasvoi tarpeeksi vanhaksi ja asiasta keskusteltiin loputtomasti päiväaikaan, kerättiin tarroja jääkaapin oveen ja jos hitusenkin hienosti lähti ilta käytiin, niin ylikehuttiin. Oli pitkä prosessi. Meilläkään ei auttanut vieressä istumiset/makaamiset (vahti, ettei lähdetä pois), huomiotta jättämiset (annettiin karjua), oven auki jättämiset tai kiinni pitämiset. Vain aika ja vanhempien kärsivällisyys lopulta auttoi. Oltiin kieltämättä aivan poikki, lapsi valvotti alkuyön ja herätteli 5-10 kertaa joka yö. Päivät meni sumussa ja töissä sai keskittyä urakalla, että esim. palavereissa pysyi aiheessa mukana.

Nyt kun yöt jo sujuvat, jaksaa päivälläkin sitä temperamenttisuutta ja uhmaa paremmin. Ja tytölle on alkanut puhe menemään paremmin ymmärrykseen, eikä enää tule niin tunnin räkäraivareita. On hyvin kriittinen itseäänkin kohtaan ja tulistuu sekunnissa nauravasta ja raivoavaksi. Veljensä on ihan toista maata. Mutta pikkuhiljaa edetään...

Vierailija
19/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 3v ole mikään syyntakeeton pikkuvauva (kaukana siitä). Pidä lapselle kuri, niin lopettaa häiriköinnin vaikka ehkä joskus heräisikin.

Vierailija
20/40 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 3v ole mikään syyntakeeton pikkuvauva (kaukana siitä). Pidä lapselle kuri, niin lopettaa häiriköinnin vaikka ehkä joskus heräisikin.

Voi nyt.jumahelevetinlauta. Ei pidetäkään lasta syyntakeettomana vauvana. Pitäisikö teipata illalla.suu kiinni jesarilla ja kahlita.sänkyyn?