Te reilusti alla 40veenä velattomat
Ja siis asunto jo maksettu. Ammattisi, kk-tulosi, saitko perintöä?
Minkä ikäisenä ostit ensiasuntosi?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
En kerro ammattiani, mutta kahden tonnin bruttokuukausipalkan duunari. Ei perintöä. Ensiasunto 29-vuotiaana, vivutuksella velattomaksi kuudessa vuodessa (osto-remontti-myynti).
Kiinnostaa ainoastaan se lainan määrä. Koska edelleen se 60 000 euroa on ihan eri asia kuin 400 000..
Vierailija kirjoitti:
En kerro ammattiani, mutta kahden tonnin bruttokuukausipalkan duunari. Ei perintöä. Ensiasunto 29-vuotiaana, vivutuksella velattomaksi kuudessa vuodessa (osto-remontti-myynti).
No millainen kämppä sulla nyt on? Kerrotalokaksio vai okt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa ainoastaan se lainan määrä. Koska edelleen se 60 000 euroa on ihan eri asia kuin 400 000..
Pahimmillaan yhteistä lainaa puolison kanssa oli 140 000. Olen se nro 27, Treella.
Ammattisi, - historiantutkija
kk-tulosi,- Tuolloin vaihteli aika paljon, velkaa kuitenkin maksettiin 10 vuotta. 2500 markasta 3000 euroon
saitko perintöä? - En.
Minkä ikäisenä ostit ensiasuntosi? - 23v
(Mut joo. Me ei siis ostettu taloa, vaan rakennettiin (itse omalla työllä, koska mun mies ja perhe on ammattilaisia) ja rakennettiin vielä vähitellen 5 vuoden aikana. Niinpä lainaa ei tarvinnut ottaa kauhean paljon ja korot jäi siksi maltillisiksi, vaikka ne toki tuolloin oli paljon korkeammalla kuin nyt. Lisäksi siihen lainan maksuun käytettiin joka ainoa penni tai sentti, mitä oli ja säästettiin jopa ruoassa ja vaateissa, baareihin ei todellakaan menty ja ulkomailla alettiin lomailla käydä vasta kun lainat oli maksettu. Mä en vieläkään syö kahvilassa leipää, kun ne on niin kalliita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millainen kämppä sulla nyt on? Kerrotalokaksio vai okt?
Kerrostalokolmio. Okt-vaihe käytiin läpi bisnesmielessä.
Olisin ollut velaton 37 vuotiaana jos oltais tyydytty 80-luvun alun 100m2 ok-taloon. Mutta 10 vuotta sitten rakennettiin tuplasti isompi ja siitä lainaa 50v asti eli vielä 5 vuotta.
Asiantuntijatason ammatti, nyk. kk-palkka 5200€/kk mut silloin kun ekaa lainaa on maksettu, palkka oli 2000€ pienempi.
Ensiasunto ostettu 19-vuotiaana, kun aloitin yliopisto-opinnot (v. 1998).
Perintöä kyllä saatu peräti ruhtinaalliset 7000 MARKKAA mummulta ja sen sijoitinkin asunnonostoon. Ei muita perintöjä.
Ensiasunto 26-vuotiaana. Kk-tulot pyöreä 0€. Ei mitään tukiakaan mistään, koska en nosta. Ammattia ei ole, vain koulutus. Töihin menisin, jos pääsisin.
Lainaa ollut enimmillään 325 000 euroa.
Lottovoitto tuli ja sillä maksettiin laina pois.
Vierailija kirjoitti:
kk-tulosi,- Tuolloin vaihteli aika paljon, velkaa kuitenkin maksettiin 10 vuotta. 2500 markasta 3000 euroon
saitko perintöä? - En.
Taisit olla vielä opiskelja tuolloin ja mies vanhempi ja työelämässä?
24 vuotiaana omakotitalo, lainaa n. 170 000 e. Miehen kanssa molemmilla jää käteen vajaa 2000 palkasta kuussa. Alle 40 vuotiaana saadaan maksettua kaikki pois jos kaikki menee hyvin. Ostettiin talo isomman kunnan syrjäalueelta. Lähin kauppa kilsan päässä, mutta aluetta ei arvosteta, koska liitoskunta eikä emäpitäjä. Halvalla siis saatiin hyvä talo ja lainaehdotkin kohdillaan :)
Työpaikka: It-alalla
Kk-tulot: Nykyään noin 4400e (netto 2800e), ekaa asuntoa ostaessa 2700e (netto noin 1900e)
Perintö: en ole saanut, kaiken olen itse työtuloista säästänyt
Ensiasunto ostettu: 27-vuotiaana
Lainan määrä: Ekaa lainaa nostin 55 tonnia (asunto maksoi 70 000)
Tokaa lainaa 70 000e (asunto maksoi 130 000)
Kolmas asunto, tai oikeammin talon puolikas, maksoi 150 000e ja sen maksoin kokonaan käteisellä (möin edellisen + säästöjä).
Velaton ikä: 36v
Käytännössä siis edeltävä asunto on maksettu aina (lähes) velattomaksi uutta ostettaessa. Voittoa en ole ikinä saanut, täällä hinnat on olleet samat viimeisen 10 vuotta. Ensiasunto oli pari vuotta vuokralla, siitä nettotuloa tuli vajaa 10 tonni joka sekin luonnollisesti meni lainanmaksuun.
Ja tarkennan vielä, että nuo 2 ekaa asunto olen ostanut ja maksanut yksin, tämän kolmannen nyt miehen kanssa puoliksi.
-- 13 --
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saitko perintöä? - En.
Taisit olla vielä opiskelja tuolloin ja mies vanhempi ja työelämässä?
Olin jatko-opiskelija JA työelämässä. Mies on samanikäinen, hänkin oli työelämässä, mutta mä ansaitsin jo velanmaksun puolivälin jälkeen enemmän .