Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä teidän teinit ovat alkaneet tapailla kaksi tai useampi sanaisia lauseita?

Vierailija
27.01.2016 |

Meidän 14-vuotias osaa vasta JOO-O!!! ja jotain epämääräistä ynähtelyä. Meneeköhän vielä monta vuotta ennen kuin puhuu lauseita?

Kommentit (288)

Vierailija
121/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsen tulee kasvaakseen vastuulliseksi ja kahleista vapaaksi aikuiseksi saada huoritella, huutaa vittua ja käyttäytyä törkeästi? Osoittaa kunnioituksen puutetta vanhempiaan kohtaan ja olla vapaa yhteiskunnan normeista ja auktoriteeteista. Kunhan tyhjentää joskus astianpesukoneen ja vie roskat?

Jos lapsi saa kotona käyttäytyä näin, niin miksi edes ihmetellään koulumaailman kaaosta ja kiusaamistapauksia? Ai niin, kiusaajia oli ne joiden ei anneta alistaa vanhempiaan. Loogista. Käytöstavat: kiusaaja, öykkäri: kansankynttilä!

Pitääpä heti maanantaina haukkua työkaverit kunnolla pystyyn, koska ne ärsyttää. Ihminenhän kehittyy läpi elämän, miksi siis rajoittaa tätä kasvuprosessin tärkeää muotoa (eli törkeää käytöstä) vain teinivuosiin!

Alistaminen on käytöstapojen opettamisesta kaukana. Turha vääntää asiaa miksikään muuksi.

Vierailija
122/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta vähän poiketen, mulla on kaksi teini-ikästä veljeä (14&15) ja yksi teini-ikäinen serkkutyttö (14). Ja ollaan heidän kanssaan tosi läheisiä, vaikka välimatkaa meillä on useempi sata kilometriä. Tai sitten tää etäisyys on just se syy hyviin väleihin... ;D

Melkein kerran kuussa joku teini on täällä mun tykönä evakossa viikonlopun teidän vanhempien mäkätystä ja rageemista. Useimmiten en edes huomaa teinin läsnäoloa, kattovat vierashuoneessa telkkaria ovi kiinni. Elonmerkkinä on tehdyn ruoan katoaminen jääkaapissa. Joskus pitää muistuttaa, että klo 23 ollaan tupalaskuissa paikalla, tai muuten kerron äitille. Muistutuksen jälkeen sujuvat "kiitos, ok, vien roskat, voitko sanoo ku lähet kauppaan haluun mukaan" jne kohteliaisuudet.

Tai jos ei pääse evakkoon, niin kriisiwatsappi laulaa, ku "faija on niin vitun urpo/mutsi aina vaa ragee/emmä saa tehä mitää/ei mua kinost/kaikki muut saa mut mä en". Joskus he laittaa viestin jopa turhautuneena ääniviestinä tai snapchatissa tilannetta kuvastavan videon!!

Tosin jos vastaan, heidän vastaus on emt, mee pois, oo hiljaa, kinost, aha, et sä tajuu, oot vanha... Mutta kommunikaatiota on onneksi muutakin kuin sanallista!

Ja kun kotiinkotiin menen käymään, taannun kotona asumisen aikaiseen asemaani; vitun ärsyttävä hobitti/viherpiipertäjä. Kommunikaatioyhteys luodaan heittämällä likasukalla. Onkohan koti ympäristönä liian virikkeetön ja tuttu?

Teinit <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä johtuvat vain siitä, että ette pidä teineille kunnolla kuria. Meillä on aina ollut se linjaus, että puhutaan kunnolla ja teinit eivät komentele vanhempia, vaan toisinpäin. Jos ei puhe mene perille, niin kyllä sanktiot toimii. Rahahanat kiinni, elektroniikka takavarikkoon, oma huone lukkoon niin ettei sinne pääse tms. Kyllä jokainen vanhempi keksii, mikä omaan teiniin tehoaa. Tämän takia miellä ei puhe koskaan taantunut ja vastauksena ei ollut "joojoo" tai mitään vastaavaa, vaan tyyliin "kyllä, tulen/teen heti". "Sopiiko, jos tulen/teen 10 minuutin kuluttua. Minulla on vielä kesken asia x." Tai vastaavia.

Minkä sanktion perheessänne saa huumorintajun ilmaisemisesta?

Vierailija
124/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaalla tytöllä näkyy jo ensimerkit. Lauseet lyhentyneet "en mä halua" "ei kiinnosta" "ihan sama" eikä kuulo enää meinaa pelata. Pitäisikö olla huolissaan?

Vierailija
125/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itelläni ei oo koskaan ollut tollasta vaihetta, teini-ikä meni huutaessa. Aina oli jotain valitettavaa ja toisaalta myös kerrottavaa, oon kai aika itsekäs kun aina oon kertomassa päiväni tapahtumista ilman että olis edes kysytty.

Vierailija
126/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku syvästi kehitysvammaisten lasten ketju, kun lapsenne vasta teini-iässä oppivat lauseita puhumaan? Kyllä meillä lapset ovat jo 2-vuotiaina puhuneet 3-4 sanan lauseita!

Vierailija
127/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-o kirjoitti:

Onko tämä joku syvästi kehitysvammaisten lasten ketju, kun lapsenne vasta teini-iässä oppivat lauseita puhumaan? Kyllä meillä lapset ovat jo 2-vuotiaina puhuneet 3-4 sanan lauseita!

http://xestia.net/testit/asperger.php

Joko tuli bingo?

Vierailija
128/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla teinin (ja äidin) kasvun vuodet kolkuttelemassa, kun "Pääskii!" on tyypillisin vastaus lähes kaikkeen.

Vierailija
129/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aidanseiväs kirjoitti:

Eli lapsen tulee kasvaakseen vastuulliseksi ja kahleista vapaaksi aikuiseksi saada huoritella, huutaa vittua ja käyttäytyä törkeästi? Osoittaa kunnioituksen puutetta vanhempiaan kohtaan ja olla vapaa yhteiskunnan normeista ja auktoriteeteista. Kunhan tyhjentää joskus astianpesukoneen ja vie roskat?

Jos lapsi saa kotona käyttäytyä näin, niin miksi edes ihmetellään koulumaailman kaaosta ja kiusaamistapauksia? Ai niin, kiusaajia oli ne joiden ei anneta alistaa vanhempiaan. Loogista. Käytöstavat: kiusaaja, öykkäri: kansankynttilä!

Pitääpä heti maanantaina haukkua työkaverit kunnolla pystyyn, koska ne ärsyttää. Ihminenhän kehittyy läpi elämän, miksi siis rajoittaa tätä kasvuprosessin tärkeää muotoa (eli törkeää käytöstä) vain teinivuosiin!

Alistaminen on käytöstapojen opettamisesta kaukana. Turha vääntää asiaa miksikään muuksi.

Et taida olla kovin huumorintajuinen ihminen? Tunnetko itsesi usein ulkopuoliseksi? Tsemppejä.

Vierailija
130/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, lisää lukutaidottomia kommentoijia. Huumorintajuakin voisi yrittää kehittää sen lukutaidon lisäksi.

Vierailija
131/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, lisää lukutaidottomia kommentoijia. Huumorintajuakin voisi yrittää kehittää sen lukutaidon lisäksi.

Kyllä minä lukea osaan ja huumorintajua löytyy, mutta teidän lapsilla on jotain päässä todella pahasti vialla, jos eivät edes osaa kunnolla puhua!

Vierailija
132/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli niin hyvä ketju monta sivua, mut sit tuli noita ilonpilaajia. Että pitää päteä joka paikassa.

Vierailija
133/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin se on niin että jos toisilla on hauskaa, niin on pakko käydä hämmentämässä. Ja kertomassa omasta erinomaisuudestaan.

Vierailija
134/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan ihan normaaliälyisten normaaliälyisiä vanhempia ollaan. Joten sun vähä-älyisenä kannattais painua vittuun.

Vierailija
135/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihainen! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä lukea osaan ja huumorintajua löytyy, mutta teidän lapsilla on jotain päässä todella pahasti vialla, jos eivät edes osaa kunnolla puhua!

Kyllähän ne selkeesti osaa, se vaan on eri asia, haluaako niille vanhemmilleen puhua :D Enkä edes ihmettele, omasta teiniajastani ei ole kovin kauaa ja muistan hyvin kuinka

- Päivän sujumisen kysely = Tenttaus oonko tehnyt jotain väärää/tyhmää

- Kouluasioista juttelu = Tulevaisuuden painostusta. Tai mun arvostelua, anna mun niiQ olla nuori rauhassa!

- Kotitöistä muistuttaminen = Sisko ei muuten tee yhtä paljon kun mä, MÄ OLEN UHRI

- Yleisesti maailman asioista keskustelu = Ei ne vanhemmat kuitenkaan tajua.

-> Mölisin vaan jotain tyhmää vastaukseksi. Toisaalta myös oli vähän kiusallista keskustella, kun huomas omat rajottuneisuutensa aikuisten seurassa. Ja että porukat oli usein oikeessa. Mutta sitähän EI voi myöntää.

Teinit elää niin eri maailmassa kun vanhempansa. Äiti ja isi on aina kalkkiksia, jotka ei oo koskaan olleetkaan nuoria, ja niiden päätehtävänä on rajottaa ITSENÄISTÄ ja OMILLAAN PÄRJÄÄVÄÄ teiniä

Vierailija
136/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinipoika osaa monta jopa kolmisanaista lausetta, mutta olen vähän huolissani, kun aihepiiri on niin suppea. Kun astuu ulko-ovesta, niin samalla kuuluu "mitä ruokaa" tai "millon on ruoka" tai jopa "hirvee nälkä, millon ruoka". Ja kun täällä on valitettu teinien epäkohteliaisuudesta, niin mikä kohteliaisuus on äidin korville kauniinpi, kuin teinin suusta kuultu "saaks mä syödä tän loppuun" sen jälkeen kun on jo syönyt pari lautasellista.

Vierailija
137/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta sanaa tulee: "ihan sama"

Vierailija
138/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippu ketju! Huolimatta näistä random rageejista.

Täällä teini ei uskalla kotona kirota mutta näitä muita sanoja kuulee päivittäin.

Emt

Kinost

Safkaa

Tuo koksuu (kun kysyn mitä tuoda kaupasta)

Poika on pitkä ja laiha ja kävelee kuin vaaleanpunainen pantteri.

Ja joo lätkänpelaaja, joka on lukioon menossa.

Ei kulje Kampissa eikä iltaisin pyöri muuallakaan.

Ihana poika.

Vierailija
139/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei koulussa kuulee pitempiä. Mutsi ragee, onks pakko, joo varmaan, vittu kiinnosta. Eilen kuulin kolmisanaisen eli Novellit on perseestä. T. Ope

Meillä kuulee "vittu mitä paskaa" harva se tunti. Myös lause "historiaa/yhteiskuntaoppia/ihan sama mitä ainetta on turha opiskella" on yleinen ja joskus tämä lause jatkuu toteamuksella "mää voin kattoo googlesta jos kiinnostaa"

T. Toinen ope

Vierailija
140/288 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teini kertoo vihavansa ja muuttavansa isänsä luo. Eksä tosin raportoi kun "anna rahaa" pyyntöön oli sanonut että vois tehdä töitä sen eteen että tytär vihaa isäänsäkin. Kovasti osaa paiskoa ovia ja otan rakkaudenosoituksena kun mulle sanotaan "oot nolo".

Jännästi teinit joita tapaan töissä puhuu. Ja ottaa mun mielipiteet vastaan hyvinä neuvoina vaikka oma ei ota kuuleviin korviin.

Tai. Nuoriso sossutäti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan