Miten onnistun työhaastattelussa? Kysy ja keskustele to 28.1.!
Miten työhaastatteluun kannattaa valmistautua? Miten tuon haastattelussa parhaiten esille omat vahvuuteni? Miten vastaan kysymyksiin perheestä ja lapsista?
Pikkulasten vanhempi – suunnitteletko paluuta työelämään kotivuosien jälkeen? Tervetuloa keskustelemaan työnhausta vauva.fi:hin torstaina 28. tammikuuta! Jätä kysymyksesi työhaastattelusta jo etukäteen kommentteihin, selvitämme siihen vastauksen. Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston asiantuntija päivystää keskustelussa torstaina klo 11–13 ja vastaa kysymyksiin.
Kommentit (53)
Miten siirtyä freelancertehtävistä palkkatöihin? Eli miten tuoda hakemuksessa ja haastattelussa mahdollisimman positiivisesti esiin se, että on pitkään tehnyt töitä kotikonttorissa?
Olen kielenkääntäjä. Alalle on tullut niin paljon kilpailua, että sillä työllä on vaikeampi tienata kuin aiemmin. Kaipaan myös työyhteisöä. Minulla on opettajan pätevyys ja haluaisin uudestaan hakeutua sille alalle. Onko ajatus täysin utopistinen?
TE-asiantuntija_Sonja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla ikä ei vaikuta negatiivisesti työn saantiin?
Moi!
Iän vaikutus on täysin työnantajakohtaista. Työntekijäpulaa kokevilla aloilla iän merkitys vähenee. Tärkeintä olla terve ja voida hyvin, oli ikä tahansa.
Fore-ammatista löydät lisätietoa työllistävistä aloista: http://foreammatti.fi/index
Terkuin, Sonja TE-toimistosta
Juuri näin. Tämän lisäksi työnhakutilanteessa kannattaa miettiä ja korostaa niitä asioita, miksi korkea ikä voisi olla hyvä peruste valinnalle sen sijaan, että miettii niitä mahdollisia kielteisiä asioita.
Sonjaa kompaten Tommy Työterveyslaitokselta
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos haastattelun edestessä huomaa, ettei kyseinen tehtävä olekaan sitä, mitä siitä ilmoituksen perusteella luuli? Voiko sanoa heti, ettei kiinnostakaan? (Entäs, jos kyseinen firma, mutta eri tehtävät kiinnostaisivat enemmän...)
Minä ainakin olen sanonut suht suoraan, että olen pahoillani, mutta saan nyt tässä haastattelutilanteessa eri kuvan työtehtävästä kuin ilmoituksen perusteella ja kysyisin tarkentavia kysymyksiä. Olen myös joskus, jos esim oma palkkapyyntöni ja työpaikan palkkatarjous olleet liian kaukana toisistaan, todennut, että ikävää, kun haaskasimme toistemme aikaa ja alkanut tehdä lähtöä. Yleensä on siinä vaiheessa alkanut löytyä jonkinlainen kompromissi.
Ihan kokemuksesta voin sanoa, että jos haetaan tehtävään x, ei kannata ehdottaa, että mieluummin tekisin teillä työtä y. Ainakaan, jos työnkuvat ovat hyvin kaukana toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten saada työhaastattelussa esille totuus työn todellisesta luonteesta? Olen suoraan työhaastattelussa kysynyt, että onhan tarjoamanne työ oikeasti haasteellista, että omat ideat otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon, että ei ole pelkkää paperinpyörittelyä ja kahvinkeittoa jne? Sanoin, että olen aiemmin lähtenyt työpaikasta, kun työnkuva ei oikeasti ollutkaan sitä, mitä luvattiin. Taas luvattiin kuut ja maat ja minut palkattiin.
Totuus: olin korkeakoulutettu kahvinkeittäjä ja juoksutyttö. Kaikki ideani torpattiin niitä edes kuulematta. Kun nimet oli työsopimuksessa, alkoi lähiesimies käyttäytyä pisteliäästi. Ilmoitti heti, että turha sitten odottaa palkankorotuksia. Kiroili jatkuvasti. Mitään en olisi saanut häneltä työn alussa kysyä, vaan ärsyyntyi kaikesta. Kun sitten ratkoin asioita omin päin, sekin oli huono juttu.
Työpaikalla oli tosi huono ilmapiiri ja ihmiset, vuosikynneniäkin firmassa olleet, pelkäsivät toimitusjohtajaa. Minä en pelkää ihmisiä ja pidin hänenkin suhteen oman puoleni, eikä hän siitä mitään suuttunut tms.
Mutta työhaastattelussa työstä annettiin täysin eri kuva kuin todellisuus oli. Lähdin koeajalla, koska tylsistyin työpaikalla ja löysin uuden työn.
Miten saAda työhaastattelussa totuus esiin? Kun sitä ei suoraan kysyttäessäkään kerrota.
Kuulostaa kurjalta, että olet joutunut kokemaan moista. Samalla tavalla työnantajat ja heidän edustajat ovat ihmisiä kuten työntekijätkin. Meitä on siis moneen junaan :)
Työhaastattelussa työstä kysyminen on melkein se ainoa keino saada tietää työn luonteesta. Toki työpaikkailmoituksessa kerrotaan siitä myös. Lisäksi ennakkoon voi selvää yrityksestä vaikka netissä tai keskustelemalla sen työntekijöiden kanssa. Vaikka en tunne kyseistä työpaikkaa, kuvailemasi perusteella en yhtään ihmettele jos työpaikalla oli huono ilmapiiri. Onneksi sinulle kävi kuitenkin hyvin ja löysit uuden työpaikan. Tämä osoittaa mukavalla tavalla sen, että myös työntekijä voi valita työnantajansa eikä vain toisinpäin.
terveisin Tommy Työterveyslaitokselta
Vierailija kirjoitti:
Miten siirtyä freelancertehtävistä palkkatöihin? Eli miten tuoda hakemuksessa ja haastattelussa mahdollisimman positiivisesti esiin se, että on pitkään tehnyt töitä kotikonttorissa?
Olen kielenkääntäjä. Alalle on tullut niin paljon kilpailua, että sillä työllä on vaikeampi tienata kuin aiemmin. Kaipaan myös työyhteisöä. Minulla on opettajan pätevyys ja haluaisin uudestaan hakeutua sille alalle. Onko ajatus täysin utopistinen?
Eipä toki ole utopistinen. Meissä ihmisissä on sellainen mukava ominaisuus kuin kyky unelmoida :) Suuntaamalla huomio juuri unelmiin, toteutuvat ne myös helpommin kuin suuntaamalla huomio asioihin, joita ei halua. Laihduttajan ei siis kannata miettiä kaupassa, ettei saa ostaa suklaata vaan kiinnittää huomiota mielummin asioihin joita tulisi ostaa - esim. omenat, vähärasvaiset tuotteet ym.
Haastattelussa kannattaa kertoa mitä on tehnyt ja mitä se hyödyttäisi uudessa tehtävässä. Ja kertoa niistä ominaisuuksista, taidoista ja kyvyistä, joita katsotaan tehtävän vaatimuksiksi. Vaatimukset löytyvät yleensä työhakemuksesta, mutta näistä voi kysyä myös työnantajalta ennen mahdollista työhaastattelua tai joltain sellaiselta ihmiseltä, joka työskentelee vastaavissa tehtävissä.
Olen kuullut, että aktiivisten sanojen käyttö on myös eduksi. Esimerkiksi vastasin, suunnittelin, kirjoitin, neuvottelin vs. työskentelen opettajana tai kielenkääntäjänä.
Tietämättä tarkemmin minkä alan opettaja olet ja kuinka pitkä työkokemuksesi on, voi vinkkini mennä hieman ohi. Voisit aloittaa soittelemalla lähiseudun oppilaitoksiin ja tiedustella työllistymismahdollisuuksia sieltä? Ja sijaisuuksia varmaan saa myös, ehkä se olisi näin aluksi mainio keino saada jalka ovenrakoon ja esitellä itseä mahdolliselle työnantajalle. Samalla työkokemuksesti opettajana lisääntyisi.
unelmoivin terveisin Tommy Työterveyslaitokselta
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako lapsista kertoa haastattelussa itse vai vasta haastattelijan kysyttyä aiheesta?
Moi!
Lapsista kannattaa kertoa jos niistä kysytään. Jos koet, että lapsista kertominen lisää mahdollisuuksiasi saada työpaikka, kannattaa mainita asiasta. Jos lapsista tuntuu luontevalta mainita, voi niistä tottakai sanoa eikä suotta peitellä perhettään. Lyhyt maininta riittää.
Jälleen Sonjaa kompaten juuri näin.
Ja jos epäilet, että lapsista saattaisi olla haittaa työpaikan saamisessa, kannattaa miettiä mikä mahtaisi olla syy siihen ja vastaa näihin epäilyihin vaikka niitä ei haastattelussa kysyttäisi. Vastauksia voisi olla esimerkiksi minulla on ihanat lapset, joista saan paljon voimaa omaan jaksamiseen tai isovanhempani ovat olleet mukana auttamassa lastenhoidossa, puolisoni osallistuu kiitettävästi lasten hoitoon ym. Kertomalla asioista näin, kerrot huomaamatta samalla mukavasti itsestäsi, elämästäsi ja ajankäytöstäsi, vaikka taustalla saattoikin olla kielteinen epäilys siitä, että lapset olisivat jonkinlainen esten työpaikan saamisessa.
Tommy Työterveyslaitokselta
Tommy_TTL kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saada työhaastattelussa esille totuus työn todellisesta luonteesta? Olen suoraan työhaastattelussa kysynyt, että onhan tarjoamanne työ oikeasti haasteellista, että omat ideat otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon, että ei ole pelkkää paperinpyörittelyä ja kahvinkeittoa jne? Sanoin, että olen aiemmin lähtenyt työpaikasta, kun työnkuva ei oikeasti ollutkaan sitä, mitä luvattiin. Taas luvattiin kuut ja maat ja minut palkattiin.
Totuus: olin korkeakoulutettu kahvinkeittäjä ja juoksutyttö. Kaikki ideani torpattiin niitä edes kuulematta. Kun nimet oli työsopimuksessa, alkoi lähiesimies käyttäytyä pisteliäästi. Ilmoitti heti, että turha sitten odottaa palkankorotuksia. Kiroili jatkuvasti. Mitään en olisi saanut häneltä työn alussa kysyä, vaan ärsyyntyi kaikesta. Kun sitten ratkoin asioita omin päin, sekin oli huono juttu.
Työpaikalla oli tosi huono ilmapiiri ja ihmiset, vuosikynneniäkin firmassa olleet, pelkäsivät toimitusjohtajaa. Minä en pelkää ihmisiä ja pidin hänenkin suhteen oman puoleni, eikä hän siitä mitään suuttunut tms.
Mutta työhaastattelussa työstä annettiin täysin eri kuva kuin todellisuus oli. Lähdin koeajalla, koska tylsistyin työpaikalla ja löysin uuden työn.
Miten saAda työhaastattelussa totuus esiin? Kun sitä ei suoraan kysyttäessäkään kerrota.
Kuulostaa kurjalta, että olet joutunut kokemaan moista. Samalla tavalla työnantajat ja heidän edustajat ovat ihmisiä kuten työntekijätkin. Meitä on siis moneen junaan :)
Työhaastattelussa työstä kysyminen on melkein se ainoa keino saada tietää työn luonteesta. Toki työpaikkailmoituksessa kerrotaan siitä myös. Lisäksi ennakkoon voi selvää yrityksestä vaikka netissä tai keskustelemalla sen työntekijöiden kanssa. Vaikka en tunne kyseistä työpaikkaa, kuvailemasi perusteella en yhtään ihmettele jos työpaikalla oli huono ilmapiiri. Onneksi sinulle kävi kuitenkin hyvin ja löysit uuden työpaikan. Tämä osoittaa mukavalla tavalla sen, että myös työntekijä voi valita työnantajansa eikä vain toisinpäin.
Keskusteltaessa työntekijöiden kanssa, he kehuivat työpaikkaa etukäteen maasta taivaaseen. Sitten todellisuudessa vapisivat kuin haavanlehdet, kun joku vaan mainitsikin toimitusjohtajan. Muistan tilanteen, jossa yksi työntekijä luuli jotenkin pahoittaneensa työnantajan mielen. Koko osasto käytti puoli päivää auttaakseen häntä sorvaamaan kunnioittavan anteeksipyyntökirjeen - asiasta, joka oli mitätön ja jonka oli alunperinkin tehnyt joku muu kuin kyseinen työntekijä. Kaikki pelkäsivät koko ajan työpaikkansa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko väliä, missä vaiheessa hakuaikaa hakemuksen lähettää? Pitäisikö lähettää mahdollisimman pian että olisi ensimmäisten joukossa vai tuleeko huomioiduksi vaikka lähettäisi viimeisenä päivänä?
Moi!
Tärkeintä on lähettää hakemus hakuajan puitteissa. Jos haet yksityiselle sektorille, voi hakemus olla hyvä järjestää mahdollisimman nopeasti, koska haastatteluja voidaan järjestää jo ennen hakuajan päättymistä. Lähtökohtaisesti kaikki hakuajan sisällä tulleet hakemukset pitäisi huomioida, mutta tässä on tietenkin työnantajalla vapaus tehdä kuinka vain.
Kaikki hakuajan puitteissa lähetetyt hakemukset tulisi ottaa huomioon. Tietenkään emme tiedä, miten työnantaja hakemuksia tarkastelee, eikä tässä varmaan ole mitään yhtenäistä työnantajalinjaa. Jos olet hakemassa työpaikkaa ja kiinnostavan paikka löytyy, lähetä hakemus mahdollisimman pian. Siitä on tuskin mitään haittaa. Jos huomaat työpaikkailmoituksen viime tingassa, hae silti. Ilman laukauksia ei tule maaleja :)
Vierailija kirjoitti:
Voiko farkuissa mennä työhaastatteluun vai pitääkö olla nk. siistimpää vaatetta? Riittääkö jos pukeutuu haastatteluun kuten ko. ammatissa töissäkin ollaan, vai pitääkö olla haastattelutilanteen takia hienompaa/siistimpää?
Moi!
Haastattelussa on hyvä pukeutua siististi. Kannattaa katsoa mitä smart casual tarkoittaa ja koita pukeutua sen mukaisesti. En sanoisi että farkut olisivat automaattisesti huonot, mutta riippuu paljon työpaikasta millaiset vaatteet ovat sopivimmat. Pukeudu mieluummin siististi ja vähän ylipukeutuen. Jos laitat farkut, kannattaa ne olla siistit, ei esimerkiksi reikäiset tai revityt.
Pukeutuminen työhaastatteluun on hetkittäin haasteellista, eikä yhtäpitävää ohjetta voi antaa. Ehkä mieluiten puhtaat vaatteet :). Jos haet vaikka nuorten trendikahvilaan työhön ja revityt farkut sopisivat sen asiakaskuntaan, en katsoisi siitäkään välttämättä olevan haittaa. Ja kuten Sonja totesi, vähän ylipukeutuen kuulostaa hyvältä. Koneistamolle ei siis kannata välttämättä mennä se kallein Armanin puku päällä töitä, ellei koneistamo ole erikoistunut esimerkiksi Ferrarin moottoreihin. No olipas tässäkin vastaus, yritän muotoilla uudelleen: Kun pääset työhaastatteluun, tutustu kyseisen työnantajan imagoon ja mene hetkeksi työnantajan rooliin. Mieti, mikä hakijan pukeutumistyyli vetoaisi sinuun eniten työnantajana ja pukeudu siten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastaan kysymykseen: Mitä annettavaa sinulla on meille?
On paljonkin, olen omalla alallani hyvä. Tuo kysymys on silti aina vaikea. Riippuu paljon siitä, mikä yrityksessä on tilanteena, millainen työporukka siellä on jne. Tuntuu typerältä luetella asioita joissa olen hyvä ja joista minulla on näkemyksiä tietämättä, ovatko ne ajankohtaisia yrityksessä.
Hei
Kannattaa tutustua yritykseen ja sen toimintaan ennen haastattelua. Mielestäni on hyvä löytää yrityksestä vahvuuksia, missä jo toimitaan tällä hetkellä hyvin ja kuinka voisit omalla toiminnallasi sekä osaamisella edistää yrityksen tavoitteita. Tämä mahdollistaa myös sen, että voit kertoa omia näkemyksesi helpommin siitä, kuinka kehittäisit toimintaa. Muussa tapauksessa työnantaja voi ajatella, että huomaat pelkästään epäkohtia, joita kehittäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos haastattelun edestessä huomaa, ettei kyseinen tehtävä olekaan sitä, mitä siitä ilmoituksen perusteella luuli? Voiko sanoa heti, ettei kiinnostakaan? (Entäs, jos kyseinen firma, mutta eri tehtävät kiinnostaisivat enemmän...)
Minä ainakin olen sanonut suht suoraan, että olen pahoillani, mutta saan nyt tässä haastattelutilanteessa eri kuvan työtehtävästä kuin ilmoituksen perusteella ja kysyisin tarkentavia kysymyksiä. Olen myös joskus, jos esim oma palkkapyyntöni ja työpaikan palkkatarjous olleet liian kaukana toisistaan, todennut, että ikävää, kun haaskasimme toistemme aikaa ja alkanut tehdä lähtöä. Yleensä on siinä vaiheessa alkanut löytyä jonkinlainen kompromissi.
Ihan kokemuksesta voin sanoa, että jos haetaan tehtävään x, ei kannata ehdottaa, että mieluummin tekisin teillä työtä y. Ainakaan, jos työnkuvat ovat hyvin kaukana toisistaan.
Työhaastattelu on mielestäni aina neuvottelutilanne. Myös työntekijällä on oikeus valita työnantajansa. Jos tehtävä ei vastaa oletettua, voi siitä kieltäytyä. Tilanne on tietysti toinen, jos on jostain syystä pakko saada uusi työpaikka - esimerkiksi työttömyys. Tämän lisäksi, jos firma kiinnostaa työnantajana, yrittäisin saada paikan, vaikka se ei silloin vastaisikaan toiveitani. Jos olet hyvä työntekijä ja mieleisesi tehtävä vapautuu yrityksessä myöhemmin, voi se olla eduksi sinulle, sillä olethan jo silloin työnantajalle tuttu hakija. Mikään ei myöskään estä työpaikan saatuaan yrittämästä muokata tehtävää enemmän itselle mieleisemmäksi. Tästä täytyy toki neuvotella sitten esimiehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen vastaus olisi paras siihen ekaan kysymykseen kerro itsestäsi?
Ei siihen nyt voi vastata, että tässä olen kolme vuotta vaihdellut vaippoja ja yritän nyt määritellä itseäni taas ihan oikeana ihmisenä. Ja persaukisena yksinhuoltajana kaikki harrastuksetkin hylätty vuosia sitten.Moi!
Itsestään kertomista on helppo treenata ennen haastattelua. Kirjoita itsestäsi viisi hyvää asiaa ylös. Jos se tuntuu sinusta vaikealta, kysy asiaa muutamalta sinulle läheiseltä ihmiseltä. Kun vastaat tällaiseen kysymykseen työhaastattelussa, vastaa aina viitaten siihen millaista ihmistä he hakevat ja korosta itsestäsi kertomisessa työpaikkailmoituksessa mainittuja asioita. Itsestään kertomisessa kannattaa mainita esimerkiksi koulutuksesta, persoonasta, motivaatiosta ja asenteesta. Ne eivät muutu, vaikka olisit ollut viime aikoina kotona.
En ole kyllä kuullut kenenkään koskaan itseään erityisemmin kehuvan itseään alkuun ainakaan ryhmähaastatteluissa.
Mä vastaisin juuri noin ; - )