Miten onnistun työhaastattelussa? Kysy ja keskustele to 28.1.!
Miten työhaastatteluun kannattaa valmistautua? Miten tuon haastattelussa parhaiten esille omat vahvuuteni? Miten vastaan kysymyksiin perheestä ja lapsista?
Pikkulasten vanhempi – suunnitteletko paluuta työelämään kotivuosien jälkeen? Tervetuloa keskustelemaan työnhausta vauva.fi:hin torstaina 28. tammikuuta! Jätä kysymyksesi työhaastattelusta jo etukäteen kommentteihin, selvitämme siihen vastauksen. Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimiston asiantuntija päivystää keskustelussa torstaina klo 11–13 ja vastaa kysymyksiin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun olin haastattelussa, haastattelijoita oli kolme. Oli vaikea puhua kolmelle ihmiselle yhtä aikaa, kun kehenkään ei voi pitää katsekontaktia. Miten tällaisessa tilanteessa voi olla luonteva?
Hyvä kysymys! Kuinka toimisit vastaavassa tilanteessa esimerkiksi kahvipöydässä, jossa toimit luontevasti?
Aika luontevalta kuulostaisi ainakin se, että vastaa ensisijaisesti kysyjälle, mutta huomioi muutkin pöydän ääressä olevat esimerkiksi hakemalla heidän kanssa katsekontaktia. Tämä voi helpottaa myös omaa oloa sen suhteen, ettei tarvitse katsoa katsoa yhtä ihmistä silmiin. Myös haastattelija saattaa kokea tällaisen kiusalliseksi.
Terveisin, Tommy Työterveyslaitokselta
Alina kirjoitti:
Minkälainen on hyvä CV? Miten pitkä maksimissaan? Kuinka suuri merkitys on cover letterillä? Onko kuva CV:ssä plussaa? Tuleeko hakemukseen aina merkitä suosittelijat (tiedän firman missä hakemukset ilman suosittelijoita menivät suoraan nappi ö:hön)? Itse olen aina pärjännyt parhaiten haastatteluissa, missä läpipääsyllä ei ole ollut niin suuri merkitys - olen mennyt uteliaalla asenteella että katsotaan mitä tästä tulee. Ja silloin olen ollut tosi rento ja saanut aina paikan 😊 Hassua miten se toimii noin. Silloin kun TODELLA haluaisi sen työn niin jotenkin jännittää ja menee pieleen.
Moi!
Hyvä pituus CV:lle on maksimissaan kaksi sivua. CV:eitä varten on paljon erilaisia ohjeita eri toimialoilta ja monenlaisia pohjia netissä, tästä syystä yksioikoista vastausta on hankala antaa hyvästä CV-pohjasta. Cover letter on hyvä räätälöidä tehtävään sopivaksi ja se on yhtä tärkeä kuin CV:kin.
Rento asenteesi on selvästi vaikuttanut paikansaamiseen. Rentoutta ja rennolta näyttämistä kannattaa treenata, jotta voisit vaikuttaa siltä myös sellaisessa haastattelussa paikasta, joka on sinulle tärkeä.
Terkuin, Sonja TE-toimistosta
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastaan kysymykseen: Mitä annettavaa sinulla on meille?
On paljonkin, olen omalla alallani hyvä. Tuo kysymys on silti aina vaikea. Riippuu paljon siitä, mikä yrityksessä on tilanteena, millainen työporukka siellä on jne. Tuntuu typerältä luetella asioita joissa olen hyvä ja joista minulla on näkemyksiä tietämättä, ovatko ne ajankohtaisia yrityksessä.
Hei!
"Mitä annettavaa sinulla on meille?" on hyvin tyypillinen kysymys haastatteluissa, vaikka haastava toki. Vastauksessa kannattaa kertoa omasta persoonasta, asenteesta ja motivaatiosta. Omia ominaisuuksia kannattaa vastauksessaan peilata työpaikkailmoitukseen ja vastata sen pohjalta. "Hakijalta edellytämme" tai "Hakijalta toivomme" -kohdat on hyvä painaa mieleensä ja koittaa miettiä omia vastauksiaan niiden pohjalta. Tällöin luultavasti kerrot ainakin aika lähelle siitä, mitä haastattelija haluaakin kuulla.
Onko väliä, missä vaiheessa hakuaikaa hakemuksen lähettää? Pitäisikö lähettää mahdollisimman pian että olisi ensimmäisten joukossa vai tuleeko huomioiduksi vaikka lähettäisi viimeisenä päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Voiko farkuissa mennä työhaastatteluun vai pitääkö olla nk. siistimpää vaatetta? Riittääkö jos pukeutuu haastatteluun kuten ko. ammatissa töissäkin ollaan, vai pitääkö olla haastattelutilanteen takia hienompaa/siistimpää?
Moi!
Haastattelussa on hyvä pukeutua siististi. Kannattaa katsoa mitä smart casual tarkoittaa ja koita pukeutua sen mukaisesti. En sanoisi että farkut olisivat automaattisesti huonot, mutta riippuu paljon työpaikasta millaiset vaatteet ovat sopivimmat. Pukeudu mieluummin siististi ja vähän ylipukeutuen. Jos laitat farkut, kannattaa ne olla siistit, ei esimerkiksi reikäiset tai revityt.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun olin haastattelussa, haastattelijoita oli kolme. Oli vaikea puhua kolmelle ihmiselle yhtä aikaa, kun kehenkään ei voi pitää katsekontaktia. Miten tällaisessa tilanteessa voi olla luonteva?
Moi!
Koita saada vuorotellen katsekontakti kaikkiin kun vastaat. Katso ensisijaisesti aina sitä henkilöä, joka on kysymyksen kysynyt. Näin saat huomioitua kaikki haastattelijat.
Mitä voisi vastata haastattelukysymykseen, jossa pitäisi kertoa itsestään huonoja puolia.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanouduin vakituisesta toimistotyön työsuhteesta 6 kk:n jälkeen. Syy siihen oli toistuvat ylityöt (tehtyjä tunteja ei ehtinyt pitää pois, isovanhemmat ja puoliso hoitivat kolmen lapsen hoidosta haut yms. Tunsin ulkoistaneeni lasteni hoidon kokonaan.) ja todella huono ilmapiiri. Työhaastattelussa minulle kerrottiin että joustoa toivotaan muutaman päivän kuussa, totuus olikin aivan toinen...
Kysymykseni onkin seuraavia:
Miten vastaan työhaastattelussa kun kysytään syy edellisestä työpaikasta lähtöön? En halua mollata tuota edellistä työnantajaa. Lisäksi olen valmis joustamaan tarvittaessa uudessa paikassa, mutta en ihan joka päivä säännöllisesti. Miten tämän tuo fiksusti esiin työhaastattelussa?
Kiitos vastauksesta.
Moi!
Jos sinulta kysytään oletko valmis joustamaan, voit vastata esimerkiksi että tarpeen vaatiessa tottakai. Harvemmin haastattelussa lähdetään kysymään tarkemmin millä tavalla aiot joustaa. CV:ssä ei välttämättä ole tarpeen mainita aikaisempien työsuhteiden päättymissyytä. Jos sinulta siitä kysytään, voit kertoa oikean syyn lähdöllesi, mutta ei kannata peitellä tai lähteä retostelemaan lähtemiseen johtaneita syitä. Esimerkiksi "työssä annetuista lisätehtävistä ei sovittu etukäteen" tai "pidin työstäni ja olin valmis joustamaan, mutta lisätöistä ei ollut mahdollista suoriutua työaikani puitteissa". Aikaisempaa työnantajaa ei kannata koskaan haukkua.
Mitäs, jos haastattelun edestessä huomaa, ettei kyseinen tehtävä olekaan sitä, mitä siitä ilmoituksen perusteella luuli? Voiko sanoa heti, ettei kiinnostakaan? (Entäs, jos kyseinen firma, mutta eri tehtävät kiinnostaisivat enemmän...)
Vierailija kirjoitti:
Onko väliä, missä vaiheessa hakuaikaa hakemuksen lähettää? Pitäisikö lähettää mahdollisimman pian että olisi ensimmäisten joukossa vai tuleeko huomioiduksi vaikka lähettäisi viimeisenä päivänä?
Moi!
Tärkeintä on lähettää hakemus hakuajan puitteissa. Jos haet yksityiselle sektorille, voi hakemus olla hyvä järjestää mahdollisimman nopeasti, koska haastatteluja voidaan järjestää jo ennen hakuajan päättymistä. Lähtökohtaisesti kaikki hakuajan sisällä tulleet hakemukset pitäisi huomioida, mutta tässä on tietenkin työnantajalla vapaus tehdä kuinka vain.
Kannattaako lapsista kertoa haastattelussa itse vai vasta haastattelijan kysyttyä aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä voisi vastata haastattelukysymykseen, jossa pitäisi kertoa itsestään huonoja puolia.
Hei!
Huonoissa puolissa kannattaa kertoa sellaisista ominaisuuksista, jotka voi myös kääntää hyviksi puoliksi. Myös sellaisesta huonosta puolesta voi kertoa, joka ei ole niin keskeinen tehtävään hakiessa. Vähäinen työkokemus voi myös olla huono puoli, jonka voi kääntää voitoksi kertoen halusta ja motivaatiosta saada haluttu tehtävä.
Kiitos Sonjalle vastauksista! :)
T. työnhakurumbaa aloitteleva vastavalmistunut
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos haastattelun edestessä huomaa, ettei kyseinen tehtävä olekaan sitä, mitä siitä ilmoituksen perusteella luuli? Voiko sanoa heti, ettei kiinnostakaan? (Entäs, jos kyseinen firma, mutta eri tehtävät kiinnostaisivat enemmän...)
Heippa!
Jos työtehtävä ei ole välttämättä sinulle mieluisin, mutta olet kiinnostunut työnantajasta, kannattaa tehdä parhaansa ja pyrkiä saamaan paikan. Sinun on paljon helpompi tehdä työpaikalla polku kohti toivomaasi tehtävää, kun olet jo työsuhteessa kyseiseen työnantajaan. Jos ilmoitat jo heti aluksi ettet olekaan kiinnostunut tehtävästä, voi myös ovi sulkeutua seuraavan sinua kiinnostavamman tehtävän edessä.
Haastattelusta on sinulle fiksuinta koittaa suoriutua parhaalla mahdollisella tavalla. Pyri kysymään sellaisista asioista lisää, jotka ovat saaneet sinut epäröimään hakemaasi tehtävää. Voihan tehtävän luonne olla sittenkin sinulle kiinnostava, vaikka olisitkin saanut kuvan ettei se olisi.
Millä alalla ikä ei vaikuta negatiivisesti työn saantiin?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako lapsista kertoa haastattelussa itse vai vasta haastattelijan kysyttyä aiheesta?
Moi!
Lapsista kannattaa kertoa jos niistä kysytään. Jos koet, että lapsista kertominen lisää mahdollisuuksiasi saada työpaikka, kannattaa mainita asiasta. Jos lapsista tuntuu luontevalta mainita, voi niistä tottakai sanoa eikä suotta peitellä perhettään. Lyhyt maininta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla ikä ei vaikuta negatiivisesti työn saantiin?
Moi!
Iän vaikutus on täysin työnantajakohtaista. Työntekijäpulaa kokevilla aloilla iän merkitys vähenee. Tärkeintä olla terve ja voida hyvin, oli ikä tahansa.
Fore-ammatista löydät lisätietoa työllistävistä aloista: http://foreammatti.fi/index
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Sonjalle vastauksista! :)
T. työnhakurumbaa aloitteleva vastavalmistunut
Miten saada työhaastattelussa esille totuus työn todellisesta luonteesta? Olen suoraan työhaastattelussa kysynyt, että onhan tarjoamanne työ oikeasti haasteellista, että omat ideat otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon, että ei ole pelkkää paperinpyörittelyä ja kahvinkeittoa jne? Sanoin, että olen aiemmin lähtenyt työpaikasta, kun työnkuva ei oikeasti ollutkaan sitä, mitä luvattiin. Taas luvattiin kuut ja maat ja minut palkattiin.
Totuus: olin korkeakoulutettu kahvinkeittäjä ja juoksutyttö. Kaikki ideani torpattiin niitä edes kuulematta. Kun nimet oli työsopimuksessa, alkoi lähiesimies käyttäytyä pisteliäästi. Ilmoitti heti, että turha sitten odottaa palkankorotuksia. Kiroili jatkuvasti. Mitään en olisi saanut häneltä työn alussa kysyä, vaan ärsyyntyi kaikesta. Kun sitten ratkoin asioita omin päin, sekin oli huono juttu.
Työpaikalla oli tosi huono ilmapiiri ja ihmiset, vuosikynneniäkin firmassa olleet, pelkäsivät toimitusjohtajaa. Minä en pelkää ihmisiä ja pidin hänenkin suhteen oman puoleni, eikä hän siitä mitään suuttunut tms.
Mutta työhaastattelussa työstä annettiin täysin eri kuva kuin todellisuus oli. Lähdin koeajalla, koska tylsistyin työpaikalla ja löysin uuden työn.
Miten saAda työhaastattelussa totuus esiin? Kun sitä ei suoraan kysyttäessäkään kerrota.
Moi!
Itsestään kertomista on helppo treenata ennen haastattelua. Kirjoita itsestäsi viisi hyvää asiaa ylös. Jos se tuntuu sinusta vaikealta, kysy asiaa muutamalta sinulle läheiseltä ihmiseltä. Kun vastaat tällaiseen kysymykseen työhaastattelussa, vastaa aina viitaten siihen millaista ihmistä he hakevat ja korosta itsestäsi kertomisessa työpaikkailmoituksessa mainittuja asioita. Itsestään kertomisessa kannattaa mainita esimerkiksi koulutuksesta, persoonasta, motivaatiosta ja asenteesta. Ne eivät muutu, vaikka olisit ollut viime aikoina kotona.